Bukefalos 28 år!

Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jo såvitt jag kan se det är det där den stora svårigheten ligger. Det primära för att bedöma om ansvar föreligger är ju just om veterinären gjort en felbedömning eller inte och om det i så fall var ursäktligt att veterinären gjorde fel bedömning. Den frågan överlåter jag åt någon som är insatt i fallet, har tillgång till journaler och vet vad som sagts. Förslagsvis åt veterinärens ansvarsförsäkringsgivare med andra ord.

En annan fråga som blir svår är ju vad konsekvenserna av en eventuell felbehandling blivit - skulle hästen ha överlevt om en korrekt diagnos ställts tidigare och vilka kostnader skulle ha uppkommit då? Också detta väljer jag att inte försöka besvara då uppgifterna är allt för knapphändiga och bara den ena partens bedömning finns representerad här.

Värderingen är också ofta svår men den blir ju bara aktuell om svaret på den första frågan är att det föreligger skadeståndsskyldighet och att följden (att hästen dog) är en så kallad adekvat och kausal (man talar ofta om orsakssamband för att försöka förenkla dessa begrepp) följd av felbehandlingen.

Så ett antal frågetecken finns kvar att reda ut för ansvarsförsäkringsgivaren helt klart!

Anders - ja vid jämkning spelar det mycket stor roll om det är en sak eller personskada. Vid personskada får man endast jämka ned skadeståndet om den skadelidande genom grov vårdslöshet själv medverkat till skadans uppkomst. Vid sakskada gäller att skadeståndet kan jämkas om vanlig vårdslöshet hos den skadelidande inverkat. För att exemplifiera kan tas scenariot att Anna går ut ur sin lägenhet en kall januaridag och halkar omkull utanför, eftersom fastighetsägaren inte sandat. Om fastighetsägaren är skadeståndsskyldig kan skadeståndet jämkas om Anna haft skor med blank sula och burit en tv som gått sönder då hon föll. Om Anna i stället skadat sig själv blir det ingen jämkning.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jo såvitt jag kan se det är det där den stora svårigheten ligger. Det primära för att bedöma om ansvar föreligger är ju just om veterinären gjort en felbedömning eller inte och om det i så fall var ursäktligt att veterinären gjorde fel bedömning. Den frågan överlåter jag åt någon som är insatt i fallet, har tillgång till journaler och vet vad som sagts. Förslagsvis åt veterinärens ansvarsförsäkringsgivare med andra ord.

En annan fråga som blir svår är ju vad konsekvenserna av en eventuell felbehandling blivit - skulle hästen ha överlevt om en korrekt diagnos ställts tidigare och vilka kostnader skulle ha uppkommit då? Också detta väljer jag att inte försöka besvara då uppgifterna är allt för knapphändiga och bara den ena partens bedömning finns representerad här.

Värderingen är också ofta svår men den blir ju bara aktuell om svaret på den första frågan är att det föreligger skadeståndsskyldighet och att följden (att hästen dog) är en så kallad adekvat och kausal (man talar ofta om orsakssamband för att försöka förenkla dessa begrepp) följd av felbehandlingen.

Så ett antal frågetecken finns kvar att reda ut för ansvarsförsäkringsgivaren helt klart!

Anders - ja vid jämkning spelar det mycket stor roll om det är en sak eller personskada. Vid personskada får man endast jämka ned skadeståndet om den skadelidande genom grov vårdslöshet själv medverkat till skadans uppkomst. Vid sakskada gäller att skadeståndet kan jämkas om vanlig vårdslöshet hos den skadelidande inverkat. För att exemplifiera kan tas scenariot att Anna går ut ur sin lägenhet en kall januaridag och halkar omkull utanför, eftersom fastighetsägaren inte sandat. Om fastighetsägaren är skadeståndsskyldig kan skadeståndet jämkas om Anna haft skor med blank sula och burit en tv som gått sönder då hon föll. Om Anna i stället skadat sig själv blir det ingen jämkning.

Ja självklart kommer det bli andra som får bedöma detta. Veterinärens försäkringsbolag kommer begära in journalerna ja. Kommer garanterat mitt försäkringsbolag med. För dom vill ju inte betala ifall de inte behöver menar jag.....
Har som sagt visat ALLA journaler för en duktig veterinär, och som svarade på att ja vet 1 åker på en prick ganska troligt om jag anmäler. Men som sagt vets föräkringsbolag kommer granska det hela, mkt möjligt de kommer försöka göra allt för att dra ned skadeståndsskyldigheten, fast de anser vet 1 gjort så pass allvarlig miss. Men det ända jag kan göra då är att driva en anmälan mot dessa veterinärer, och just det att vissa anser att jag då hotar dem kan jag inte förstå. Blir han fälld kan jag driva det den vägen.. Samt att han då får ngt kännbart som jag också har fått. :( Blir h*n (eller båda)fälld så har ju de gjort uppenbara fel! Eller hur? Och då ska väl inte bara jag drabbas? :(
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tack!! Det var detta jag velat få fram hela tiden. Sen vad andra kan tyckas är rätt eller fel ur deras etiska värderingar är en annan sak. Men enligt lag är det så. Tack igen!

Det här svaret har du faktiskt i tidigare inlägg, om än inte så tydligt formulerat.;)
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det här svaret har du faktiskt i tidigare inlägg, om än inte så tydligt formulerat.;)

Nja jag har ju sagt det själv om inte annat..eftersom det är vad jag har fått berrättat för mig när jag pratat med andra veterinärer bland annat.. men men..du har väl själv sagt att det inte är så? dragit massa paralleller mot nedrasande tak o.s.v ??
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jo såvitt jag kan se det är det där den stora svårigheten ligger. Det primära för att bedöma om ansvar föreligger är ju just om veterinären gjort en felbedömning eller inte och om det i så fall var ursäktligt att veterinären gjorde fel bedömning. Den frågan överlåter jag åt någon som är insatt i fallet, har tillgång till journaler och vet vad som sagts. Förslagsvis åt veterinärens ansvarsförsäkringsgivare med andra ord.

Tack för ett bra svar.
Jag inser att det är ganska svårt att bedöma om ngn varit vårdslös eller ej.

Till ts så hoppas jag att du blir nöjd med det svar du får från denna bedömning och att du sedan kan minnas din häst i lugn och ro.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ja självklart kommer det bli andra som får bedöma detta. Veterinärens försäkringsbolag kommer begära in journalerna ja. Kommer garanterat mitt försäkringsbolag med. För dom vill ju inte betala ifall de inte behöver menar jag.....
Har som sagt visat ALLA journaler för en duktig veterinär, och som svarade på att ja vet 1 åker på en prick ganska troligt om jag anmäler. Men som sagt vets föräkringsbolag kommer granska det hela, mkt möjligt de kommer försöka göra allt för att dra ned skadeståndsskyldigheten, fast de anser vet 1 gjort så pass allvarlig miss. Men det ända jag kan göra då är att driva en anmälan mot dessa veterinärer, och just det att vissa anser att jag då hotar dem kan jag inte förstå. Blir han fälld kan jag driva det den vägen.. Samt att han då får ngt kännbart som jag också har fått. :( Blir h*n (eller båda)fälld så har ju de gjort uppenbara fel! Eller hur? Och då ska väl inte bara jag drabbas? :(

Men det handlar inte OM du ska anmäla, det är nog ett MÅSTE i det här fallet.

Hur ska du annats få tillgång till ansvarsförsäkringen?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tack Schelin för att du klargjort saker att man faktiskt inte är skyldig att hålla hästen helt försäkrad i dess värde ,att man kan få ersättning om man kan styrka att hästen faktiskt inte var *fullförsäkrad*
Vilket man faktiskt inte alltid har .

Till andra som läst tråden .
Intressant att så många tyckande i tråden helt _självklart_ talar om att det inte finns möjlighet för Ev ersättning för Ts till fullvärde av pållen eftersom hon själv valt att inte hålla pålle *fullförsäkrad *

Och på detta sätt gått hårt åt åt Ts ... Tråden har inte varit speciellt snäll kan jag tycka innan ,någon skrev att man tyckte Ts skulle läsa tråden en gång till att folk inte gick på Ts ?

Jag själv kände dock att man gick hårt åt Ts och märkte ord .
Vilket inte kändes helt okey och gick själv inte in i tråden till Ts försvar , vilket var fegt av mig ..


Buke är en stor tillgång både för mig och andra men ibland så för står jag inte hur en som startat en tråd hela tiden orkar gå in och försöka förklara sig igen ,igen och igen . Jag förstår inte hur dessa personer orkar ? Själv skulle jag må skitdåligt att vara i dennas persons läge (även om jag är kaxig ibland och säger saker man inte borde) .

Mia
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nja jag har ju sagt det själv om inte annat..eftersom det är vad jag har fått berrättat för mig när jag pratat med andra veterinärer bland annat.. men men..du har väl själv sagt att det inte är så? dragit massa paralleller mot nedrasande tak o.s.v ??

Det verkar som du inte har läst alla inlägg, vilket är trist och kan också förklara dina utbrott i tråden.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tack för ett bra svar.
Jag inser att det är ganska svårt att bedöma om ngn varit vårdslös eller ej.

Till ts så hoppas jag att du blir nöjd med det svar du får från denna bedömning och att du sedan kan minnas din häst i lugn och ro.

Ska jag vara nöjd med en bedömning jag får här på internet menar du?? Självklart ska andra som är insatta utreda detta. Varför inte? är du själv berörd eller vad? Jag har min fulla rätt att anmäla om jag vill, och varför skulle jag inte göra det om veterinärens försäkringsbolag strular när jag fått bekräftat att det mkt väl blir så att vet 1 blir fälld? (visst självklart kan man aldrig säga en utgång, men som sagt jag har min fulla rätt att göra det och varför skulle jag inte? då får man svart på vitt)
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Men det ända jag kan göra då är att driva en anmälan mot dessa veterinärer, och just det att vissa anser att jag då hotar dem kan jag inte förstå. Blir han fälld kan jag driva det den vägen.. Samt att han då får ngt kännbart som jag också har fått. :( Blir h*n (eller båda)fälld så har ju de gjort uppenbara fel! Eller hur? Och då ska väl inte bara jag drabbas? :(

Nu vänder du på det, det var situationen att du skulle låta bli att anmäla om du fick skadestånd du begärde som jag såg som både osmaklig, på gränsen till utpressning, och orealistisk, det låter otroligt att ett försäkringsbolag hostar upp pengarna utan anmälan. Visa gärna på det inlägg någon i den här tråden protesterar mot att du ska anmäla.

Många med mig protesterade alltså mot att du inte tänkte anmäla.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ska jag vara nöjd med en bedömning jag får här på internet menar du?? Självklart ska andra som är insatta utreda detta. Varför inte? är du själv berörd eller vad? Jag har min fulla rätt att anmäla om jag vill, och varför skulle jag inte göra det om veterinärens försäkringsbolag strular när jag fått bekräftat att det mkt väl blir så att vet 1 blir fälld? (visst självklart kan man aldrig säga en utgång, men som sagt jag har min fulla rätt att göra det och varför skulle jag inte? då får man svart på vitt)

Tagga ner lite och läs ordentligt :)

Min senaste fråga var en helt allmän fråga. Det skrev jag tidigare i morse.

Vad som gäller för din häst kan nog ingen här på buke egentligen ha en aning om.Vi har ju bara läst din beskrivning av fallet. Nej jag anser naturligtvis att bedömningen ska göras så som S. skriver. Om jag förstått det rätt så måste du i så fall anmäla detta annars görs inte bedömningen.

Klart jag tycker att du ska anmäla det. Det borde vara bäst för både dig och veterinärerna att det görs en bedömning av vad som har hänt.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Men det handlar inte OM du ska anmäla, det är nog ett MÅSTE i det här fallet.

Hur ska du annats få tillgång till ansvarsförsäkringen?



Vad har du på fötterna för ditt utalande !!!
Vet kanske har en egen Ansvarförsäkring och var ska hon anmäla för den ? Om inte till försäkringsbolaget ?

Har själv en ansvarsförsäkring i vårt företag och mig veterligen så behöver inte vi bli anmälda någonstans av någon för att den ska falla ut ?

Det torde ske en anmälan till vårt försäkringsbolag och skicka med ett krav från kunden och hur olyckan gick till *typ*

Tycker du tar fram FAKTA som Moderator istället för ditt eget allmänna tyckande och erfarenhet som du hävdar till .

Plocka fram rättsfall och hänvisa till dessa och ta fram vilkoren till vets ansvarförsäkring .

Sen må du ha mycket erfarenhet eller så är det bara en stor mun på dig !!!

Mia
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tack Schelin för att du klargjort saker att man faktiskt inte är skyldig att hålla hästen helt försäkrad i dess värde ,att man kan få ersättning om man kan styrka att hästen faktiskt inte var *fullförsäkrad*
Vilket man faktiskt inte alltid har .

Till andra som läst tråden .
Intressant att så många tyckande i tråden helt _självklart_ talar om att det inte finns möjlighet för Ev ersättning för Ts till fullvärde av pållen eftersom hon själv valt att inte hålla pålle *fullförsäkrad *

Och på detta sätt gått hårt åt åt Ts ... Tråden har inte varit speciellt snäll kan jag tycka innan ,någon skrev att man tyckte Ts skulle läsa tråden en gång till att folk inte gick på Ts ?

Jag själv kände dock att man gick hårt åt Ts och märkte ord .
Vilket inte kändes helt okey och gick själv inte in i tråden till Ts försvar , vilket var fegt av mig ..


Buke är en stor tillgång både för mig och andra men ibland så för står jag inte hur en som startat en tråd hela tiden orkar gå in och försöka förklara sig igen ,igen och igen . Jag förstår inte hur dessa personer orkar ? Själv skulle jag må skitdåligt att vara i dennas persons läge (även om jag är kaxig ibland och säger saker man inte borde) .

Mia

Tack!
Kan förklara min synvinkel till varför jag orkar, och det är att jag blir förbannad, ledsen och berörd av hur vissa skrivit till mig. Tycker också det gått hårt åt mig som person. På ngt sätt har jag då kunnat koppla bort det som verkligen hänt. Än att bara sitta å gråta hejdlöst över att min häst inte finns mer och att det känns i hjärtat att han fått lida så dant alldeles för länge :( .blivit arg å förbannad att folk inte fattat vad jag menat, och märkt ord, och anklagat mig för att jag ska minsann inte ropa efter skadestånd för alla veterinärer kan göra misstag o.s.v. Självklart fattar jag med att det verkligen måste vara så, ett grovt misstag som beror på veterinären och som denne kan bli fälld för för att få ut skadestånd. Jag lever inte alls i ngn fantasivärld som ngn också velat påpeka, fast om än i andra ord.

Tack igen för dina ord.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tycker du tar fram FAKTA som Moderator istället för ditt eget allmänna tyckande och erfarenhet som du hävdar till .

Plocka fram rättsfall och hänvisa till dessa och ta fram vilkoren till vets ansvarförsäkring .

Men det är väl inte en moderators uppgift? :confused:
Ursäkta men det tycker jag verkligen inte!

En moderator får väl delta i diskussionerna på samma villkor som andra användare?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tagga ner lite och läs ordentligt :)

Min senaste fråga var en helt allmän fråga. Det skrev jag tidigare i morse.

Vad som gäller för din häst kan nog ingen här på buke egentligen ha en aning om.Vi har ju bara läst din beskrivning av fallet. Nej jag anser naturligtvis att bedömningen ska göras så som S. skriver. Om jag förstått det rätt så måste du i så fall anmäla detta annars görs inte bedömningen.

Klart jag tycker att du ska anmäla det. Det borde vara bäst för både dig och veterinärerna att det görs en bedömning av vad som har hänt.


okej förlåt, men tycker det är så många som gått på mig så man har väl alla taggar utåt antar jag. Jag tror h*ns försäkringsbolag kan göra en första bedömning utan att jag måste anmäla, och jag tänkte ge denna vet en chans då h*n ändå tagit på sig allt ansvar och mår dåligt över det hela och vet att h*n gjort fel. Det har jag skrivit i tidigare tråd med.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nu vänder du på det, det var situationen att du skulle låta bli att anmäla om du fick skadestånd du begärde som jag såg som både osmaklig, på gränsen till utpressning, och orealistisk, det låter otroligt att ett försäkringsbolag hostar upp pengarna utan anmälan. Visa gärna på det inlägg någon i den här tråden protesterar mot att du ska anmäla.

Många med mig protesterade alltså mot att du inte tänkte anmäla.

H*n har ju sin EGNA ansvarsförsäkring. H*n är ju sin EGNA!! Varför låter det så otroligt. Varöfr kan du inte ta reda på fakta då ist för att säga att det låter ju otroligt att det är så....varför har vet själv sagt det till mig att det är ngt jag får ta med dennes försäkringsbolag????att h*n har försäkringar för sådant här...varför skulle vet 1 säga så till mig då?? ta gärna reda på fakta å motbevisa.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Hej igen

Jag vill bara ännu en gång uppmana dig att anmäla fallet till ansvarsnämnden! Jag tycker inte att det behöver vara antingen eller, ersättningsfrågan kan du driva parallellt. Men det är viktigt, tycker jag, att felbehandlingar/felbedömningar osv utreds. Precis som inom sjukvården. På så vis sprids information till långt fler än om man gör upp i godo. Eller ja, vad gäller pengarna kan du ju göra upp i godo.

Att anmäla till ansvarsnämnden ska inte ses som hot eller utpressning, det är en möjlighet att få fallet granskat av expertis och bidra till ökad kunskap. Det är väl en form av uppättelse det med? Jag anser att veterinärer även borde få anmäla varandra/sig själva, men så är det inte i dagsläget.

En annan poäng med ansvarsnämnden är ju faktiskt att riktiga veterinärstolpskott uppmärksammas och faktiskt kan fråntas sin legitimation. Inte grundat på ett fall, men flera "fällande domar" kan föranleda detta. OM din vet är ett sånt klantarsel (det vet vi ju inte, det kan ju vara en engångsmiss sas) så är det ju också viktigt att du anmäler så att h*n stoppas.

Pengafrågan kan jag inget om, men jag hoppas att du får den ersättning du har rätt till. Hur du går till väga där verkar du ju ha grepp om!

Lycka till!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nu vänder du på det, det var situationen att du skulle låta bli att anmäla om du fick skadestånd du begärde som jag såg som både osmaklig, på gränsen till utpressning, och orealistisk, det låter otroligt att ett försäkringsbolag hostar upp pengarna utan anmälan. Visa gärna på det inlägg någon i den här tråden protesterar mot att du ska anmäla.

Många med mig protesterade alltså mot att du inte tänkte anmäla.

Å att hålla på å säga att jag utövar utpressning fy fan!! å att jag ska minsann inte få ut de andra opartiska kunniga människor anser min häst vara värd om det är veterinärens miss för det är osmakligt?orealistiskt?? Vad har du för kunskaper inom detta överhuvudtaget?



Vet 1 har själv sagt att h*n har ansvarsförsäkring för sådanhär. Jag behöver eventuellt inte anmäla om försäkringsbolaget anser vet gjort en så pass allvarlig miss. Men jag har min fulla rätt att anmäla ändå om jag vill. Men än så länge vad jag vet inget måste.

Jag har kontaktat den ansvarige till denna sida, både om hur diskussionerna förts här, samt moderatorns uppgift/ brist av uppgift. Vad vet jag han kanske inte bryr sig heller. men då har jag iaf sagt det jag tycker. Nu kommer jag väl få jättemkt skäll från dig moderator men jag måste ju ändå också få ha en åsikt. Och att gå på mig så som person finner jag inte rättvist. Ni hade kunnat diskutera fallet som sådant, och skadeståndsersättning som sådant. Inte säga att jag är osmaklig, orealistisk, lever i ngn fantasi värld, ifrågasätter hur jag är funtad os.v. Nu är det väl mer ngr få människor som gått på mig mera personligen, en del har kunnat disskutera saken som sådan och som sig bör
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

H*n har ju sin EGNA ansvarsförsäkring. H*n är ju sin EGNA!! Varför låter det så otroligt. Varöfr kan du inte ta reda på fakta då ist för att säga att det låter ju otroligt att det är så....varför har vet själv sagt det till mig att det är ngt jag får ta med dennes försäkringsbolag????att h*n har försäkringar för sådant här...varför skulle vet 1 säga så till mig då?? ta gärna reda på fakta å motbevisa.

Läs vad jag skriver, jag säger att det "låter otroligt" inte att det är omöjligt. Veterinären säger ju dessutom att han tror och enligt dig så var han inte ens säker. Jag uppmanar ju dig dessutom att ta fram fakta, att anmäla veterinären.

Varför tolkar du var enda inlägg jag skriver som om jag personligen vill åt dig? Och vänder och vrider och omformulerar dem för att riktigt kunna tala om hur vidrig jag är som attackerar stackar lilla dig. Det är synd om dig, vi lider med dig och fasar för att det skulle kunna hända våra egna hästar, men kanske du kan tona ner offer rollen en aning, du behöver inte påminna i vart och vartannat inlägg.

Min ståndpunkt har hela tiden varit:

1. Anmäl - Om inte annat så för att se till att ingen annan hamnar i din icke avundsvärda situation. Det är fult att villkora anmälningen till om du får skadestånd eller inte.

2. Var inte 100% säker på om du får skadestånd eller inte det är en bedömningsfråga i många avseende. Både när det gäller hur det gått till och hur ett skadeståndsärende bedöms och det är inte alls solklart. Jag har aldrig sagt att det inte finns en chans.

Och till slut jag har inte överhuvudtaget kommenterat om du värderat din häst rätt, det är helt omöjligt att ha åsikter om utifrån uppgifterna här, bl.a saknar vi vad du värderat hästen till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 196
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp