Bukefalos 28 år!

Kan man ge för mkt salt?

Sv: Kan man ge för mkt salt?

Kan man ge vanligt salt som man använder till matlagning eller måste man ge särskilt salt till hästar?
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Det går lika bra med vanligt bordssalt men blir nog billigare att köpa fodersalt....

Fast jag vill fortfarande gärna vet hur mycket man kan/bör ge för att ersätta förlust vid extrem svettning.:confused:
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Problemet är att det inte är så lätt att uppskatta hur stor svettförlust hästen har.
Vad du kallar extrem svettning kan vara ett vanligt träningspass för mig. Extrem svettning för mig är distanstävling i timmar. Då är det lättast att erbjuda saltvatten.
// Linda
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Jo jag förstår att det är ett relativt begrepp men hur mycket salt sätter du till i vattnet?

Grundfrågan kvarstår - hur mycket är lämpligt som extra dos om man ger dem i maten - dubbelt? dvs 40 gr?:confused:
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Man blandar 9g per liter vatten. Gillar inte hästen det kan man ta mindre salt men aldrig mer. Hästen måste få tillgång till osaltat vatten också.
Svetten innehåller ca 9g per liter så du kan uppskatta och tillföra det i fodret.
// Linda
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Du kan inte ge sånt salt vi oftast har som bordssalt, det är jodberikat. Du ska ge salt UTAN jod. Jag köper en påse från Krafft som kostar 50 spänn, tror det är några kilon i (fyller ett vanligt spann) och det räcker jättelänge! Går säkert att köpa billigare, men jag tycker det är så smidigt med den stora förpackningen att 50 spänn per halvår eller vad det blir, är mkt överkomligt ;)

Hur mkt salt du ska ge beror på hästens vikt, värmen och hur mkt denne svettas/jobbas. Är det ett extremt svettpass, typ terrängpasset i fälttävlan vet jag dem som ger uppåt 4ggr den vanliga saltgivan.

Men har du svårt att uppskatta, så tänk hellre för mkt än för lite. Det är INTE farligt för hästen med överskott, som ju många redan skrivit här. Då dricker de mera, och kissar ut saltöverskottet istället. MEN tänk på att hästen då måste ha mkt god tillgång till fräscht vatten.

Min häst äter inte alls på saltsten, hon kan defintivt inte "känna av" vad hon behöver i saltväg, och det tycker jag att mkt få hästar verkar göra. Vi arbetar ju dem onormalt mkt, jämfört med om de endast strövat fria.
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

hm, jag kanske har glömt orsaken, men antingen var det för att markerna våra innehåller så mkt jod ? eller var det eftersom de flesta mineralersorter är jodberikade? För mkt jod kan ju i värsta fall ge förgiftning, eller?
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

japp, för mkt jod har en förgiftande inverkan på cellerna
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Större delen av vårt land är jodfattigt det är just därför man anser att människor skall ha ett extra jodtillskott!
Maxtoleransgränsen för en stor häst motsvarar innehållet i 1 kg joderat salt eller 100g alger.
Normalt salttillskott på 20 -40 g jodsalt ger ungefär behovet dvs en säkerhet om man inte vet att hästen får i sig tillräckligt på annat sätt o absolut ingen förgiftingsrisk om behovet redan är täckt. Alla mineralfoder är inte jodberikade.
PL
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Var har du fått det från, visst är jod i stora mängder giftigt men inte på det sättet om man inte kommer upp i fruktansvärda mängder.
PL
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Om du har en saltsten så anser inte jag att man behöver något extra salt. hästarna vet hur mycket salt de behöver få i sig.

Ett hårt jobb för hästen då den svettas tar det ca en vecka för den att få i sig allt salt den förlorat genom att slicka på saltstenen.
Så jo, att ge extra salt tycker jag kan vara nödvändigt om hästen jobbas och svettas.
Däremot bör hästen ha tillgång till rikligt med vatten.

/Sanna
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

det viktigaste som folk säger är ju att man har som en vana att verkligen se till att hästen alltid har tillgång till vatten om den får salt (fast den ska ju alltid ha tillgång till vatten...)

hahaha, ge ALLTID vatten...mitt smarta och högst svår uttänkta svar!:P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Kan man det? Han har saltsten som han slickar på men kan jag ge ett mått salt i fodret/dag då eller behövs det ej?

Hästens underhållsbehov är 20g om dagen =1 msk. Om hästen dessutom arbetar och svettas så ökar behovet dramatiskt. Du kan lugnt ge underhållsbehovet, vilket jag anser att alla hästar behöver. Inte många hästar knaprar i sig 20 g om dagen från sin saltsten och har därmed saltbrist. Om hästen råkar få i sig för mycket salt, så försvinner överskottet ut i urinen (om hästen har god tillgång på vatten), så det finns ingen fara.

Hästens svettning skiljer sig från människan i att den alltid under hela svettningen avger salt. En människa avger salt i början av sin svettning, men minskar så mängden salt om hon svettas länge, för att behålla förrådet av salt i kroppen. Därför kan alltså hästen göra slut på en god del av sitt saltlager om den går länge och svettas. Därav allt detta tal om elektrolyter, som ju är i första hand är salt, men även andra former av mineraler som t.ex. kalk.

Man kan blanda egna elektrolyter med en del foderkalk och två delar salt. Fast om man ger underhållsbehovet och låter hästen ha fri tillgång till ren saltsten och vet att fodret innehåller de mineraler som behövs, ja, då behöver man inte hålla på och mixtra med elektrolyter. Det är snarare till för hårt arbetande hästar som arbetar under många timmar som t.ex. distanshästar och skogsarbetande hästar.

Hälsning Maja
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Kraffts mineralfoder är iaf jodberikade, enligt deras foderrådgivare om jag nu minns rätt :confused: Tror det var hon som sa att jag skulle ge jodfritt salt, men tack för utförligare information! :bow: Det är med andra ord svårare att överdosera jod än man tror, skönt att veta.

Vad innebär det för risk, eller nackdel för hästen om denne inte för i sig tillräckligt med jod?
 
Sv: Kan man ge för mkt salt?

Ja Krafft uppger att deras foder är berikade med jod men inte hur mycket!!!!
Jodbrist ger nedsatt sköldkörtelfunktion.
PL
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 395
Senast: Roheryn
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 315
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 300
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp