Kan man lita på böndernas höanalyser?

S

Sirisiri

Vi har äntligen hittat ett bra hö. Enligt analysen var det 7,8 MJ och 52 g sm rp/kg foder. Det lät ju väldigt högt med tanke på att jag hört att det var dåligt hö i år.

När vi fick hem höet var det inte alls så grönt som jag trodde att det skulle vara. Det var ju helt klart bättre än det vi hade från början, men ändå. Det skulle vara intressant att göra en till analys för att se om det verkligen är så högt proteinvärde.

Nån annan som funderat på detta??
 
Jag har hört tvärtom att grovfodret är allmänt bra detta året. Har själv ett hö med 8,3 mj och 68 smrp. Hösilaget var inte lika bra men dock inte dåligt. Låg på 6,9 mj och 51 smrp.
 
Kan stämma. Vet de som har kanonhö i år!
Själva har vi ett dåligt hö (17 gSRP/kg foder), men det finns inte en damgnutta i det samt att det är jättegrönt och fint. Så jag är väldigt glad att jag inte bara fodrar med ögat utan kombinerar vetenskap och sunt förnuft! :D För jag vet inte hur min häst sett ut annars... :crazy:

mvh :bump:
 
Jag fick själv ett bra i år, 7,4 MJ och 54 g sm rp/ kg foder och vi fick in det relativt sent, ett par veckor in i juli. :)
Piggy
 
Hur grönt det är har väl inget med proteinvärdet att göra? Får man mycket sol i höet så blir det blekt, helt enkelt.

Själv har jag hö med 7,6 MJ och 56 SRP och det är inte särskilt grönt alls.
 
Vi tar eget hö/hösilage och analyserar också detta (för försäljning), men jag brukar trots det ta en referensanalys på det jag själv väljer att använda. För att stämma av eventuella variationer (tidigare har jag haft en väldigt svårfodrad häst som ställt stora krav på en bra balans i foderstaten för att inte falla ur totalt).

SÅ stora pengar tycker jag inte det rör sig om... (att göra en omanalys menar jag)
 
Som någon skrev tidigare. Grönheten har ingenting med näringsvärdet att göra. Ligger det i solen bleks höt, men kan vara bra för det. Kolla om det finns mkt BLAD i höt för det är där proteinet finns.
 
Vi har kanonvärden i grovfodret i år!!

Det man ska komma ihåg är att analysvärdet aldrig blir bättre än det prov amn har tagit för analys. Tar du ett prov i samband med skörd bör man gå diagonalt över fältet och ta prover från flera olika ställen. Jag misstänker ibland att "min" lantbrukare kanske inte lägger ned själ och hjärta i att sno ihop ett representativt prov...
 
Enligt uppgift är höet skördat vid midsommar och analysen är gjord i september.

Mina värden kanske stämmer. Har blivit lite nojig... Är tusen kronor fattigare nu efter två höanalyser och två kontaterande att det var skithö (20 resp 12 g smb rp/kg foder).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 424
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 577
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp