Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

*kl

Tack för alla ytterligare svar i tråden, trots att jag redan tackat nej till jobbet :)

Ang att riktig kärlek håller oavsett tror jag inte riktigt på, inte i detta skede. Hade vi hunnit vara tillsammans lite längre och varit mer ihopkittade så visst. Men efter 4 månader tror jag faktiskt att den täta kontakten är den viktiga. Det är ju rätt svårt att lära känna någon på djupet om man bara får ses 6-8 ggr/år :crazy: Det är snarare något jag kan stå ut med förutsatt att man 1 redan känner sig säkra på varandra 2 vet att det är begränsad tid. Så jag (vi) kom fram till att det bästa för oss är att jag skjuter på flytten så att vi får mer tid ihop, och sedan flyttar när nästa chans dyker upp. Förhoppningsvis om ett år. Då klarar vi distansförhållandet vi måste ha tills pojkvännen fått jobb och kan flytta, vilket kanske också tar ytterligare ett år.

Så, nu måste jag blicka framåt och tro att det håller mellan oss. Visst är jag rädd att det inte gör det, men inte pga förhållandet i sig utan mer för att det står så mkt på spel om det tar slut nu. Men jag måste försöka låta bli att tänka så. samma sak att jag inte kan gå runt och älta mitt beslut. Jag måste se det som att detta var vad det blev och nu kör jag på det.

Hade det inte funnits rimliga utsikter att en ny chans kommer ganska snart, då hade jag tagit jobbet oavsett. Men nu kändes det som att jag kan få ha både hemflytt, jobb och pojkvän kvar men då fick jag skjuta på det lite istället.
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Nu börjar det närma sig sommar igen och jag har haft runt 9 månader på mig att fundera kring beslutet jag tog i höstas...

Jag har med tid lärt mig att inte älta tagna beslut, men just i detta fall är det ett undantag. Det ter sig mer och mer som det mest korkade beslutet jag tagit i vuxen ålder, sett ur eget perspektiv. Hur kunde jag vara så jäkla dum att jag kastade bort denna chans? Det är väldigt olikt mig att inte tänka på mig själv i första hand, och även om jag dragit vissa fördelar i hästlivet av att bo kvar så går det inte att blunda för att det var kärleken som var den stora anledningen att jag tackade nej till jobbet. Så otroligt Not me.
Jag brukar vara en realist som ser kärleksrelationer som nåt vanskligt som kan krascha när som helst, vilket det ju är. Det brukar absolut inte vara så att kärlek får mig att fatta dåliga beslut i mitt eget liv, eller tacka nej till chanser.

Men nu, herregud hur tänkte jag!!!??? Jag har pojkvännen kvar, så det var inte helt fel tänkt ur det perspektivet. Men är jag nöjd? Nej, inte speciellt. Jag har väntat sedan oktober på att företaget ska ringa upp mig och säga att nån sagt upp sig, jag har tom kontaktat dom och berättat att jag är mkt intresserad av att jobba där framöver, och att det nog inte var ett bra beslut att tacka nej. Jag har kontakter där och jag vet att jag får veta när det kommer nästa chans.. men gud så hårt det suger. Jag bara sitter och väntar på att kunna flytta, och väntan och ovissjeten om när det kan bli är jäkligt påfrestande :(

Jag älskar min pojkvän och känner för honom mer än jag känt för någon tidigare, men vi är så totalt olika att jag inte kan se hur vi kommer att kunna dela resten av livet. Man skulle kunna säga att jag älskar honom, men inte vårt gemensamma liv. Jag vet inte när han kommer till den insikten, jag hoppas att det dröjer tills jag kunnat flytta. Det känns hårt och känslokallt men hade jag varit lite mer klarsynt när jag skulle fatta beslut om jobbet, så hade jag inte tyckt att livet jag lever här nu vägt upp nackdelarna med att flytta och ta risken med distansrelation...

Den stora fördelen (och kanske enda) som jag kan se är dock att jag haft möjlighet att ha min häst på tillridning i vinter, vilket varit behövligt. De möjligheterna hade jag inte haft på samma vis hemma. Jag får trösta mig med det.

Behövde bara skriva av mig lite... Jag är så oerhört frustrerad över situationen och att bara sitta och vänta. Jag vill komma igång med mitt liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

det är alltid skönt när man kommer till insikt, även om det betyder att man är missnöjd med tidigare beslut. Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Ja, det är ingen höjdare. Jag önskar att jag kunde tycka att det var värt uppoffringen, men jag tycker inte det. Inte med facit i hand, jag förlåter mig endast för att man inte kan veta facit i förväg. Jag älskar som sagt min pojkvän men vi lever liksom inte ett gemensamt liv, vi har varsitt och träffas hemma någon timme ibland och växlar något ord. Vi hittar sällan på gemensamma aktiviteter och har tex helt olika syn på vad livet ihop borde innehålla. Äter nästan aldrig middag ihop ens en gång fast vi oftast bor på samma ställe.

Jag är så bitter så att jag ibland gråter över det. Jag åker hem så ofta jag kan men det är inte samma sak som att kunna bo där och starta sitt liv när man känner att man kan satsa på det för att det är permanent. Allt jag gör här är liksom i väntan på bättre tider, ingen ide att skaffa vettigt boende tex för jag ska ju ändå inte bo här... Och det är dyrt och bökigt att ha häst och resa. Och när jag väl är ledig och har lite mer tid med hästen då känner jag att jag vill passa på att åka hem om jag har lite mer sammanhängande ledigt. Det är som att ha ett ben i varje del av landet, och att inte kunna leva fullt ut någonstans. Jag är snart 30 år, man vill inte känna sig som i ett provisorium längre...
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Jag älskar som sagt min pojkvän men vi lever liksom inte ett gemensamt liv, vi har varsitt och träffas hemma någon timme ibland och växlar något ord. Vi hittar sällan på gemensamma aktiviteter och har tex helt olika syn på vad livet ihop borde innehålla. Äter nästan aldrig middag ihop ens en gång fast vi oftast bor på samma ställe.
Man ni inte styra upp det då? Behöver det verkligen vara sådär? Prata med honom och säg vad du vill ha och är han lite intresserad av ditt välbefinnande så ska ni väl kunna klara av att planera livet så att ni faktiskt delar livet med varandra och inte bara bor ihop som två room-mates.
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Vi har talat om det flera ggr, men kommer liksom ingen vart. Vi har helt enkelt inget gemensamt. Jag tycker om att vara ute i naturen, gå promenader, ta med fika och bara ha picknick osv. Det tilltalar honom inte allas. Ibland följer han med mig ut men det är sällan det känns ömsesidigt trevligt, visserligen är det sommar runt knuten och allt blir mkt enklare med att vara ute så det kanske blir bättre. Men han har inget genuint intresse av att vara utomhus. För honom kvittar det om vi går på en betongparkering eller om vi är ute i skogen, naturen är helt ointressant.
De flesta promenader vi har slutar med att vi inte pratar alls eller att vi blir osams för att han tycker det är en helt värdelös sysselsättning. Men visst, ibland lyckas det och då är det trevligt, men det är 95% av gångerna jag som är initiativtagare för annars händer inte mkt. Han ser antagligen inget behov.

Jag tycker också om att träna, han gör det inte alls. Resa vill han iofs göra men eftersom jag har häst är jag rätt begränsad där. dessutom går mitt reskonto ofta till att åka hem och hälsa på i mina hemtrakter.

Han är helt nöjd med hur vi har det. Det verkar vara precis vad han söker efter, nån att krama ibland, se en film ihop med ibland och däremellan kan han sitta vid datorn och jag gör vad jag vill på min kant.
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Men oj, ni verkar verkligen olika. Pratade ni inte om hur ni vill leva när ni blev tillsammans, vad ni ville göra, hur ni ville leva?

Jag skulle inte säga att kärleksrelationer kommer och går när man är vuxen, men man måste såklart ha mycket gemensamt för att kunna leva tillsammans och trivas med det.
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Jag bara sitter och väntar på att kunna flytta
Hm. Det finns väl fler ställen att jobba på i hemtrakterna? Eller dra igång nåt eget? Pendla en bit?

Tycker du ska avsluta relationen o skaffa eget boende nu iaf, vare sig du flyttar hem eller ej. Något annat vore inte rätt. För dig eller honom.
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Det har väl alltid varit olikheterna som fascinerat med varandra. Vi är bra kompisar och var det även innan även om vi aldrig varit direkt på ett djupt plan. Och det är vi inte nu heller, han går knappt att prata med. Han vill inte "prata" eller fundera djupare på saker. Jag är precis tvärtom. Jag reflekterar över vardagen och allt jag upplever och diskuterar gärna. Han är tvärtom- han lever här och nu, grubblar aldrig, tänker inte på framtiden etc utan är bara rätt upp och ner här och nu. Han är lite som en hund - hungrig = äta, trött = sova, kissnödig = kissa, busig = busa. Typ. Det är oerhört fascinerande faktiskt, jag har aldrig varit i närheten av en sådan person innan.

Vi har pratat om framtiden och han är nöjd som det är nu, fast han vill vara sambo istället. Allt annat tar han när det kommer. Det går inte att få vettigare svar ur honom. Att jag vill flytta hemåt vet han och det är han med på, samma att inte få barn. Men utöver det spelar saker ingen roll för honom, verkar det som. Väldigt flexibelt å andra sidan och ger mig utrymme då jag är desto mer brydd i saker och ting...
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Men om han är så flexibel så är det väl bara att dra med honom i flytten då. Ifall du vill vara tillsammans med honom. Läser jag mellan raderna så verkar det som att du inte vill det?
 
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Nja, det är detta företag jag spanat in sedan jag började utbilda mig för 4 år sedan och ska jag bo i den staden är det där som gäller. I min bransch finns det heller inte mer än max en arbetsgivare per ort så vill man bo på ett speciellt ställe är det inte mkt att välja på. Visst finns det närliggande branscher men det innebär i regel dagtidsarbete och det undviker jag verkligen om jag kan. Pendla vill jag inte göra om jag slipper, jag jobbar skift och vill inte köra bil flera mil efter ett nattskift eller till jobbet kl 4 på morgonen i mörkret när det är vinter och oplogat. När jag dessutom har häst som tar mkt tid och ork vill jag inte slösa tid och pengar på onödiga saker som att köra bil.
Jag längtar efter att någon gång kunna bo på cykelavstånd från hästen och jobbet, kunna leva lite smidigt...

Starta eget finns inte på kartan, är fullständigt nöjd med att ha fasta arbetstider och en lön jag vet kommer in i liknande skala varje månad. Är inte alls intresserad av att slita ihjäl mig i ett eget företag, jobba gör jag för att kunna vara ledig och inte för att det ska vara min identitet. Jag har goda möjligheter att få jobb som det jag utbildat mig till, när det finns tjänster att söka. Problemet är att vänta på att nästa ska dyka upp där jag vill bo.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man väga familj/släkt mot sin partner?

Han är inne på att flytta med, bara han får nåt jobb. Det har aldrig varit tal om nåt annat i ett längre perspektiv, men jag förstår att han inte var sugen på det när vi precis träffats och varken han eller jag visste om vi skulle hålla ihop. Nu har vi ju gjort det i snart ett år.

Jag låter tiden visa vad det blir, men jag skulle inte göra om samma sak igen om jag fick jobberbjudandet nu. Så kan man säga. då hade jag tagit jobbet och chansat på att det höll med pojkvännen. Det betyder ju inte att jag vill göra slut på stående fot, utan snarare att jag är villig att se vad tiden utvisar men jag tänker inte offra saker som betyder väldigt mkt för mig till förmån för den vardag vi har idag.

Kär i honom är jag. Men så som vi lever vet jag inte om jag tror på som koncept för ett helt liv. Jag tänker inte riva upp himmel och jord för det just nu, för katastrof är det inte. Men ställs jag inför risken att det tar slut om jag flyttar hemåt till nytt jobb och att stanna kvar för att hålla ihop förhållandet så väljer jag att flytta till nytt jobb hemma och sedan får relationsbiten bli sekundär.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 832
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 767
Senast: Dorinda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 459
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 560
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp