Bukefalos 28 år!

Kan någon svara på denna fråga ?

Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

:cry:
Uscha, är det den som går i "sjukhagen" också?
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Varför är så många rädda för grovfoder men så glada i kraftfoder ?

Därför att många tror att hästen blir TJOCK av grovfoder, men inte av kraftfoder :crazy:

Hjälp min häst är så fet för den är bukig - vi drar ner på grovfodret...
Det dessa människor borde tänka på är att ett högt grovfoderintag ger en ökad blindtarmsvolym = ser ut som bukighet på häst i vila. Men när du tar ut och rör på pållen så vipps är magen borta då magmusklerna pressat upp/ihop blindtarmen.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Denna frågan har jag också ställt många gånger. Förstår inte hur folk tänker jag tror det beror på okunskap och slapphet. Jag strävar efter att ge så lite kraftfoder som möjligt och mycket hö. Tyvärr tror jag att många läser kraffts rekommendationer på påsarna där det står att hästen ska ha 8-9 kg hö och flera kilo kraftfoder. Skulle jag ge mitt halvblod 8 kg hö då hade jag nog fått ge 4-5 kilo kraftfoder. Om hästen är smal ska man i första hand öka på höet och är hästen fet ska man minska på kraftfodret inte höet som alla okunniga verkar tro. Tycker det är synd att så många hästar får lida bara för att ägarna lever i förnekelse.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Vad är det för människor du har i din omgivning? :confused: Jag har aldrig hört talas om dina påståenden tidigare, mina hästar har sgs fri tillgång på grovfoder och får kraftfoder som komplement, om det behövs.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Dom flesta verkar vara rädd att ge för mycke grovfoder för då får man en FET häst.
Och öser över dom kraftfoder för att få en MUSKLAD och PIGG häst!
:crazy:

Själv har jag fri tillgång på grovfoder och "nävar" av kraftfoder.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Vad är det för människor du har i din omgivning? :confused: Jag har aldrig hört talas om dina påståenden tidigare, mina hästar har sgs fri tillgång på grovfoder och får kraftfoder som komplement, om det behövs.

Då har du nog tur, på sista tiden har vi ett antal såna i vårt stall:cry:
Ett par stycken som jag beskrev i exemplet ovan, och en annan lyssnar på den läran att hästar inte behöver proteiner, helst ska de leva på halm,havreskal och alger:crazy:. Proteinbristen syns tydligt, men samma där - prata för döva öron.

Vad gör man??
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Har många gånger tänkt samma sak. Även ponnyer som inte rids måste också få lita bara för att man vill ge dem ngt.

Ja, nu är ju frågan vad som är "kraftfoder"? Om det bara handlar om MJ så är det ju tvärfel. Men vår lilla (som är en fångis) får samma "kraftfoder" som stora hästarna, dvs betfor och lucern blötagt till en gossig gröt! För att balansera upp värdena på höet.

Allt som ligger i en krubba kanske man inte kan kalla för kraftfoder.

maria
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Ja, nu är ju frågan vad som är "kraftfoder"? Om det bara handlar om MJ så är det ju tvärfel. Men vår lilla (som är en fångis) får samma "kraftfoder" som stora hästarna, dvs betfor och lucern blötagt till en gossig gröt! För att balansera upp värdena på höet.

Allt som ligger i en krubba kanske man inte kan kalla för kraftfoder.

maria

Jag ger mina ponnyer lusern och betfor men ej spannmål.
Lusern är ett grovfoder men vad är då betfor? Jag skulle vilja kalla det också för grovfoder pga fiberinnehållet - men det är kanske fel?
Har för mig att det räknas till kraftfoder men förstår inte riktigt varför.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Kanske pga sockret i det? *gissning*
Eller att det inte är gräsväxt/klöver?
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag ska följa den här tråden för jag undrar också vad detta beror på??? Dessutom är många hästar väldigt tjocka och ägarna envisas ändå med att ge dem en massa kraftfoder. Är foderkunskapen så låg?
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Dessutom är många hästar väldigt tjocka och ägarna envisas ändå med att ge dem en massa kraftfoder. Är foderkunskapen så låg?

Japp! dessutom blir det inte bättre när många rådfrågar foderrådgivare som arbetar för specifika foderleverantörer :angel: Foderföretagen vill sälja kraftfoder! Det är ju lixom inte en slump att det största innehållet i pelleterade kraftfoder består av billigt vetekli. Vetekli betraktas som snällt för magen och då kan man istället ge MÅNGA kilon vilket ger bra klirr i kassan för fodertillverkarna. :devil:

Tyvärr finns det väl bara EN fristående foderrådgivning som det tyvärr kostar nästan 10kr minuten att ringa till.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Har aldrig hört talas om ?? Har du inte läst otaliga trådar bara här på Buke då ? Det har nämligen jag genom årena. Sedan har man ju träffat otaliga människor irl med.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Det jag kan utläsa av många svar så HAR fodermedelföretagena bra mycket makt över folk tror jag.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Är det inte för att vi GER dem makten? Har du inte goda grundkunskaper är det svårare att ifrågasätta påståenden och "sanningar" som serveras.
Sen kan det som sagt vara ganska bekvämt också; lätt att köpa, både argumenten och säcken. :angel:
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Ja du, jag har många gånger undrat detsamma. :confused:

Någon skrev "okunskap". Ja, till stor del tror jag det beror på det.

Visserligen har de hästägarna kanske många år bakom sig som hästägare och borde ha kunskap men frågan är vilken kunskap de har?

En del är så in i norden konservativa och skulle aldrig börja fundera i nya banor om man så tvingade dem under vapenhot! :devil: :D
Har de en gång lärt sig en viss sak så fortsätter de med det hela livet.

Jag har själv inte så himla många år bakom mig som hästägare om man jämför med många andra och har mer än en gång blivit "anklagad" för att vara okunnig av någon som haft häst i "100 år".

Men jag vill med bestämdhet säga att jag , trots mina jämförelsevis få häst-år bakom mig är mycket mer kunnig än vissa mer erfarna.

Hur? Jo jag vet om mina brister och försöker hela tiden göra något åt det genom att skaffa information och mer kunskap. Och då menar jag ny och modern kunskap och jag är inte rädd för att ändra mitt tankesätt om det visar sig finnas något annat.

Sen tror jag också att marknadsföringen spelar stor roll. Man behöver bara gå in i en foderbutik eller öppna en ridsporttidning så blir man alldeles översköljd av budskapet att våra hästar måste ha kraftfoder.

Och de där tabellerna på fodersäckarna - varför har man överhuvudtaget det? Hur kan man bara skriva att en storhäst i den och den storleken ska ha x antal kg? Jag vet inte hur många hästägare (erfarna och mindre erfarna) som läser på säcken och ger fodret enligt de anvisningarna.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Det jag kan utläsa av många svar så HAR fodermedelföretagena bra mycket makt över folk tror jag.

Håller med!

De som inte låter fodermedelsföretagen få den makten är nog sådana som är mer självständiga, nyfikna och gärna går sin egen väg. Som tycker om att själv ha kontroll över saker och ting och inte lämnar över ansvar etc till andra. Såna som t ex jag! :D
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Nej, jag sitter inte så ofta och lusläser fodertrådarna på buke och de gånger jag gör det finns det alltid vettiga människor som skriver att man ska ge mycket grovfoder och inte tvärt om. Att någon skulle vara rädd för att ge för mkt grovfoder har jag faktiskt aldrig hört talas om. IRL har jag nog aldrig träffat på någon som ansett att deras häst inte mår bra av att äta mkt grovfoder, även om de inte alltid gett samma mängder som jag gjort/gör, å andra sidan har jag inte alltid gett lika mkt kraftfoder istället. Mina hästar har alltid fått stora grovfodergivor, "ända" sedan jag skaffade min första häst 1985. Morfar gav sina hela famnar fulla och jag har det väl därifrån antar jag. Känner man till något om hästar så vet man ju att de är grovfoderomvandlare, sen att folk inte alltid sitter och räknar värden eller har analys är en annan sak.

Många olater kommer ju av stress och en häst som tuggar är lugnare + får bättre mage.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

va själv i ett stall där dom nästan bara fodrar med kraft foder bara för att dom hade ingen plats att ha massa hö. hästarna fick 3 kg hö å resten kraft foder.. tycker de låter helt sjuk. de e ju grov fodret som är de viktigaste för hästen.. jag ger hällre mina bara hö/hösilage än bara kraft foder. mina har fri tillgång på kanon hö så igentligt behöver dom bara mineraler å sån men dom får lite betfor å kraft grov bara för att dom ska ha någonting när dom andra äter.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag ska följa den här tråden för jag undrar också vad detta beror på??? Dessutom är många hästar väldigt tjocka och ägarna envisas ändå med att ge dem en massa kraftfoder. Är foderkunskapen så låg?


Jag tror de lever med villfarelsen att de hästar som är tjocka och lite lata måste ha kraftfoder för att inte bli ännu latare. Egentligen skulle de nog få mer liv i hästen genom att få den i normal vikt och ge lagom med grovfoder så får de en glad och välmående häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 748
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag funderar på om man kan ge fri tillgång på halm och sedan ge så mycket hö hästen behöver utöver det på en lösdrift? Fast halm...
Svar
11
· Visningar
3 678
Senast: pinky
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 322
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp