Kan vården kräva att anhöriga begär ut journaler?

Skulle vilja påstå att all journalföring i landet är digitaliserad. Men ordet "arkiv" hänger nog kvar sedan papperstiden. De har hursom tillgång till alla befintliga journalsystem och har som uppgift att pröva alla begäran om journalutdrag mot befintliga regelverk (sekretess, patientsäkerhet etc). Det är alltså inte så mycket av ett arkiv som en juridisk säkerhetsmekanism.
Ah ok. Dålig koll på landstingsatkivets uppdrag. Jobbar i kommun och där skickar vi bara originalhandlingar mm som måste sparas fysiskt till det externa arkivet. Systemansvarig ansvarade för äldre anteckningar i motsvarigheten till datajournal.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 153
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 213
Senast: Monimaker
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 432
Senast: Hjalti
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 382
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp