Kan vården kräva att anhöriga begär ut journaler?

Nej.
Vårdcentralen får inte lämna ut journalkopior som kommer från annan vårdenhet.
Jo.
De är inkomna handlingar. Ska hanteras som alla andra av myndighetens handlingar enligt offenlighetsprincipen (fortfarande om vi inte pratar privata aktörer). Dvs. om det inte finns någon tillämplig sekretessregel så är det en skyldighet att lämna ut dem.
 
Jo.
De är inkomna handlingar. Ska hanteras som alla andra av myndighetens handlingar enligt offenlighetsprincipen (fortfarande om vi inte pratar privata aktörer). Dvs. om det inte finns någon tillämplig sekretessregel så är det en skyldighet att lämna ut dem.

Det är bara den där lilla detaljen att patientjournaler inte räknas som offentliga handlingar.

Offentlig handling - vem som helst har rätt att begära ut.
Patientjournaler - inte offentliga handlingar. Får inte begäras ut hur som helst av vem som helst.
 
Journaler är inte allmänna handlingar på det sättet.
De kan tänkas vara det - om de är avidentifierade - men inte om man säger att man vill ha ut journal gällande en specifik individ.

Förutom att du kallar dem för allmänna handlingar, så håller jag med om resten.
Allmänna handlingar (enligt regerrna i TF kap. 2) är ett begrepp som används för att avgränsa vilka handlingar som anses tillhöra myndighetens verksamhet (ungefär)
Om handlingarna är allmänna så betyder det att de omfattas av offentlighets- och sekretessreglerna. Som bl.a ger formerna för hur och när de ska lämnas ut. Huvudregeln är att allt är offentligt om det inte finns en tillämpbar sekretessregel.
Vilket det ofta gör i sjukvården då där gäller en stark sekretess till skydd för enskildas personliga förhållanden.
 
Men om den nya vårdcentralen fått dem så borde du väl kuna begära ut dem därifrån sen?
Nej, nya vårdcentralen har inte fått dem (och det är just det som är problemet). De vill ha dem men kan inte begära ut dem själv utan att jag skriver på ett papper. Jag vill inte att de ska tro på lögnerna som finns i journalen och vill av den anledningen inte att psykiatrin skickar journalen direkt till VC.

Nej, jag skrev inte att det går att ringa för det går inte att få ut dom på det sättet. Men man kan som sagt bara kryssa i vilka journaler man vill ha på Mina Vårdkontakter och sedan skickar dom hem dom. Det är faktiskt inte svårare än så. Det är otroligt smidigt och enkelt.

Jag kan för övrigt inte få ut några journaler genom att åka dit heller, dom har aldrig lämnat ut journaler på det sättet till mig, jag har alltid innan Mina vårdkontakter fanns så att säga behövt ansöka om dom via brev och då få dom hemskickade.
Min journal från psykiatrin finns inte på Mina vårkontakter, därav problemen att få ut journalen. Så jo, det är jättesvårt när journalen inte finns på nätet.

Till mig sa det att jag behövde komma dit personligen och skriva på ett papper för att få ut journalen.

Andra regler för psykvården. Vissa patienter får inte ut sina journaler alls. Det är upp till läkaren att bedöma i de fallen. Förstår dock att det är bökigt med 25 mil det, men å andra sidan så är det ju skönt att vem som helst inte kan plocka ut dem lättvindigt.
Min nuvarande VC vill ha journalen. Jag vill inte ge dem tillgång till den utan att jag vet vad som står och kan bemöta det.

Är det allmäna handlingar, dvs. landstingets så har man rätt att få kopiorna skickade. Däremot kan de säga att det inte räcker med att beställa över telefon, de kan kräva det på papper med din underskrift för att kunna verifiera/dukumentera att det verkligen är du som beställer. De flesta skickar bara rek för att ha koll på vem som tar emot. Om de inte lämnar ut dem kan du be om ett skriflitgt beslut och överklaga det.
(är det privat blir det skillnad då det inte faller under offentlighetslagstiftningen)
Jag vet inte om det är privat eller landstinget som skrivit journalen, förmodligen båda, då mottagningen genomgick någon slags ändring medan jag gick där. I samband med detta blev det en del ändringar bland personalen.

Hur ska de veta att det är jag som skrivit till dem? Jag kan ju inte legitimera mig via ett brev, lika lite som jag kan via telefonen.
 
Det är bara den där lilla detaljen att patientjournaler inte räknas som offentliga handlingar.

Offentlig handling - vem som helst har rätt att begära ut.
Patientjournaler - inte offentliga handlingar. Får inte begäras ut hur som helst av vem som helst.
Man kan alltid göra en begäran, sen prövas det om den kan lämnas ut.

I princip görs alltid en prövning, som dock kan vara väldigt enkel och formlös i de fall som det uppenbart inte finns någon sekretess. Sen finns fall där det är väldigt lätt att konstatera att de inte ska lämnas ut. Och så finns de ärenden där man behöver sätta sig ner och kolla nogrannare på det som ibland kan bli riktigt komplicerade bedömningar.

Patientjournaler är nästan alltid enkla ärenden - om patienten själv frågar ja, om någon annan frågar nej. Men som nämnts ovan finns vissa fall när patienten själv inte ska få ut uppgifterna, och även fall när andra får ut dem utan patientens medgivande (ex. andra mydigheter där sekretess också råder som IVO; eller ibland i vissa forskningssammanhang, då ofta avidentifierat eller med förbehåll)
 
Hur ska de veta att det är jag som skrivit till dem? Jag kan ju inte legitimera mig via ett brev, lika lite som jag kan via telefonen.
Tröskeln är högre för att förfalska en namnteckning, än att ljuga i ett telefonsamtal som ingen kan bevisa något om efteråt. Urkundsförfalskning har ganska höga straff. Och den som lämnar ut får en tryggare sits av att det finns dokumentation att plocka fram ifall någon ifrågasätter dem i efterhand. Minskad risk att det sker misstag med namn och personnummer för att man hör fel kan vara en faktor också.

De vet ju inte säkert för att du visar leg heller? Det kan också förfalskas.
Nivån av säkerhet är en relativ skala. Det är inte så att man antingen är säker eller inte.

(Är det privat så finns också någon regel om rätt att ta del av journalen och överordnad kontroll för om beslut är riktigt. Men jag kan inte dessa. IVO, kanske?)
 
Självklart har en anhörig ingenting med detta att göra.
Om inte både anhörig och släkting själva vill att hen ska göra det.

Men observera att vården inte kan KRÄVA att få journalkopior öht. De kan säga att de önskar det.
Personen kan välja om hon vill ge dem tillgång eller inte och hur mycket som de ska få (t.ex. bara viss tid bakåt, eller som rör samma åkomma som ska behandlas nu.)
Och hon kan välja ifall hon själv beställer kopior och sedan lämnar dem vidare. Eller om hon skriver ett sekretessmedgivande som vården själv kan skicka för att beställa dem (brukar finnas en färdig blankett).

Tack för bra svar!

Låter jättekonstigt, om personen godkänner att vården tar del av journalerna så ska väl ändå dom kunna begära ut dom enkelt utan anhörigas inblandning. Anhöriga har inte med personen att göra ens om den inte vill det själv.

Sen är det för övrigt väldigt väldigt enkelt att begära ut journaler nu för tiden. Bara att gå in och kryssa i vilka journaler man vill ha från vilken vårdgivare på Mina Vårdkontakter och sen skickar dom hem alla journaler man vill ha. Så det är liksom inget jobb direkt att göra om nu den anhöriga behöver hjälp att få hem journalerna till sej själv. Går på några minuter bara om ens det.

Att beställa dem via mina vårdkontakter går säkert bra om man har hälsan och kan hantera en dator och klarar av att skaffa sig ett bank-ID själv (som jag förmodar att man måste ha). Nu är inget av detta möjligt i det här fallet och det är kanppast rimligt att den anhöriga ska skaffa ett bankid och internet för personen ifråga. Tack för svar i övrigt.

Rutiner och regler...

Att vilja ta del av tidigare journaler är rimligt och säkert helt relefant.
Det är ganska vanligt att be personen det gäller, eftersom det då inte blir problem med sekretessen, generellt sett.
Att be anhöriga är helt fel - om det inte är så att den det gäller behöver hjälp med detta.

Om den nya behandlande enheten begär journalkopior så behöver individen det gäller som regel skriva under en fullmakt om begäran av journalkopior.

Hoppas jag inte blev otydlig här...

Det ska jag tala om för den anhöriga i fråga. Jag misstänkte att det var så här, personen ifråga bor på en liten ort och vården kanske inte tycker dem har tid. Men det är bara spekulationer från min sida givetvis.
 
Nej, nya vårdcentralen har inte fått dem (och det är just det som är problemet). De vill ha dem men kan inte begära ut dem själv utan att jag skriver på ett papper. Jag vill inte att de ska tro på lögnerna som finns i journalen och vill av den anledningen inte att psykiatrin skickar journalen direkt till VC.


Min journal från psykiatrin finns inte på Mina vårkontakter, därav problemen att få ut journalen. Så jo, det är jättesvårt när journalen inte finns på nätet.

Till mig sa det att jag behövde komma dit personligen och skriva på ett papper för att få ut journalen.


Min nuvarande VC vill ha journalen. Jag vill inte ge dem tillgång till den utan att jag vet vad som står och kan bemöta det.


Jag vet inte om det är privat eller landstinget som skrivit journalen, förmodligen båda, då mottagningen genomgick någon slags ändring medan jag gick där. I samband med detta blev det en del ändringar bland personalen.

Hur ska de veta att det är jag som skrivit till dem? Jag kan ju inte legitimera mig via ett brev, lika lite som jag kan via telefonen.

Har du provat att kontakta centrala journalarkivet direkt? Det är de som sköter alla utskrifter av journalkopior (iallafall i de landsting jag jobbat i så får inte vårdgivaren skriva ut journalen själv). Googlade lite kvickt på mitt landstings arkiv och dit går det att vända sig direkt. Kan givetvis skilja sig åt mellan landstingen dock...
 
Har du provat att kontakta centrala journalarkivet direkt? Det är de som sköter alla utskrifter av journalkopior (iallafall i de landsting jag jobbat i så får inte vårdgivaren skriva ut journalen själv). Googlade lite kvickt på mitt landstings arkiv och dit går det att vända sig direkt. Kan givetvis skilja sig åt mellan landstingen dock...
Nej, jag visste inte ens att det existerade. Och jag vet nog inte hur jag ska hitta det heller. Vad googlar man på?
 
Nej, nya vårdcentralen har inte fått dem (och det är just det som är problemet). De vill ha dem men kan inte begära ut dem själv utan att jag skriver på ett papper. Jag vill inte att de ska tro på lögnerna som finns i journalen och vill av den anledningen inte att psykiatrin skickar journalen direkt till VC.


Min journal från psykiatrin finns inte på Mina vårkontakter, därav problemen att få ut journalen. Så jo, det är jättesvårt när journalen inte finns på nätet.

Till mig sa det att jag behövde komma dit personligen och skriva på ett papper för att få ut journalen.


Min nuvarande VC vill ha journalen. Jag vill inte ge dem tillgång till den utan att jag vet vad som står och kan bemöta det.


Jag vet inte om det är privat eller landstinget som skrivit journalen, förmodligen båda, då mottagningen genomgick någon slags ändring medan jag gick där. I samband med detta blev det en del ändringar bland personalen.

Hur ska de veta att det är jag som skrivit till dem? Jag kan ju inte legitimera mig via ett brev, lika lite som jag kan via telefonen.
Kan det vara så att de vill att någon ska sitta med när du läser journalen? Om du nu tror att det står ”konstigheter” i dem kanske de vill att någon ska förklara.

Annars låter det konstigt att du måste åka dit. Är det väldigt mkt, så det blir en tjock vinna utskrivna dokument?
 
Kan det vara så att de vill att någon ska sitta med när du läser journalen? Om du nu tror att det står ”konstigheter” i dem kanske de vill att någon ska förklara.

Annars låter det konstigt att du måste åka dit. Är det väldigt mkt, så det blir en tjock vinna utskrivna dokument?
Tveksamt. Jag fick ju min diagnos via Försäkringskassan när min tidsbegränsade sjukersättning skulle förlängas. De på psyk hade inte sagt något. När jag frågade vad diagnosen betydde fick jag inget begripligt svar så jag fick googla.

Jag tror rätt och slätt att det står att jag är en komplett dåre som inte går att behandla. Det är rätt många år sedan jag slutade gå där.

Det är förmodligen rätt mycket i journalen då jag gick där i över tio år.
 
Där finns väl bara papper? All journalföring inom SLL är väl datoriserad?

Skulle vilja påstå att all journalföring i landet är digitaliserad. Men ordet "arkiv" hänger nog kvar sedan papperstiden. De har hursom tillgång till alla befintliga journalsystem och har som uppgift att pröva alla begäran om journalutdrag mot befintliga regelverk (sekretess, patientsäkerhet etc). Det är alltså inte så mycket av ett arkiv som en juridisk säkerhetsmekanism.
 
Skulle vilja påstå att all journalföring i landet är digitaliserad. Men ordet "arkiv" hänger nog kvar sedan papperstiden. De har hursom tillgång till alla befintliga journalsystem och har som uppgift att pröva alla begäran om journalutdrag mot befintliga regelverk (sekretess, patientsäkerhet etc). Det är alltså inte så mycket av ett arkiv som en juridisk säkerhetsmekanism.
För att vara lite petig...
Digitala handlingar är lika mycket "arkiv" som papper, foton, mikrofilm osv. Lagstiftning och terminologi är helt teknikneutral.

Det du beskriver är det som är ett arkivs uppgift hos en myndighet.
Att dels trygga det långsiktiga bevarandet av handlingar från verksamheten, dels tillhandahålla dem - dvs. hantera utlämnandefrågor och göra de prövningar av sekretess m.m. som behövs.
Eftersom det är en kärnkompetens och huvudsyssla för arkivpersonalen så är de i regel duktigare på dessa frågor, speciellt när det blir mer knepiga fall. Men principiellt är det inget som skiljer sig jämfört med när det görs ute i verksamheterna. (sen varierar det i olika organisationer hur nya/gamla saker som faller under deras ansvar)
 
Hur ska de veta att det är jag som skrivit till dem? Jag kan ju inte legitimera mig via ett brev, lika lite som jag kan via telefonen.
Det där är lite konstigt faktiskt tycker jag. Innan jag kom på att det gick att beställa via nätet så skrev jag ut en blankett som man skickade in. Där räckte det med en underskrift bara och så skickade dom hem journalerna. Egentligen kan ju vem som helst då be om att få ut någons journaler då dom omöjligt vet vem som skrev underskriften.
 
För att vara lite petig...
Digitala handlingar är lika mycket "arkiv" som papper, foton, mikrofilm osv. Lagstiftning och terminologi är helt teknikneutral.

Det du beskriver är det som är ett arkivs uppgift hos en myndighet.
Att dels trygga det långsiktiga bevarandet av handlingar från verksamheten, dels tillhandahålla dem - dvs. hantera utlämnandefrågor och göra de prövningar av sekretess m.m. som behövs.
Eftersom det är en kärnkompetens och huvudsyssla för arkivpersonalen så är de i regel duktigare på dessa frågor, speciellt när det blir mer knepiga fall. Men principiellt är det inget som skiljer sig jämfört med när det görs ute i verksamheterna. (sen varierar det i olika organisationer hur nya/gamla saker som faller under deras ansvar)
@Araminta tillägg:
Kom på att du kanske syftade på "centraliserade handläggning" som kan finnas i steget innan det levereras till slutarkiv. Som kanske då ökar kvaliteten på prövningarna, utan att ha direkt arkivansvar i övrigt. Om det inte var Landstingsarkivet som du menade inte var ett arkiv så modifierar jag ovanstående.
 
Utan att ha läst hela tråden så måste det väl ändå vara så att INGEN ÖVERHUVUDTAGET av mina släkt/vänner etc har någon chans att få tillgång till kin journal så länge jag inte är satt under förmyndarskap och dylikt...... Om inte så är fallet blir man något oroad över läget med sekretessen.....
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 114
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 213
Senast: Monimaker
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 431
Senast: Hjalti
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 382
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp