Kan vi prata lite utbildning av jakthund?

Det gick bra idag!
Vi gjorde precis så som du beskriver att du brukar göra.
Första 20-30 minutrarna var rätt lama. Hände inget. Rätt ointresserad av de spår vi såg i snön. Sen tog hon ut söken lite mer, men inte så att hon fick upp något spår.
Vi kom till en myr. Där såg vi spår och hon stannade upp och vände sig mot sin husse som manade på henne att söka. Då drog hon iväg 210m. Vi stod kvar. Ett par skall kom, sen blev det tyst. Ut på myren kommer ett rådjur som sambon lyckades skjuta. Essa tappade den nog i skogen för hon sprang tillbaka i bakspår. Hon hittade den och såg mäkta förvånad ut. Men slickade på den och sprang vid den och slickade hela vägen vi drog den genom skogen.

Jätte jätte roligt! Och det snöar stora flingor. Underbart i skogen.

Kul! Grattis!
 
Ni med lite erfarenhet… upplever ni någon skillnad i jakt och jaktlust mellan hanar och tikar?


Essa är klippt slut efter jakten. Och var vi borta från dörr-till-dörr 2 timmar och en kvart. Restid ca 30 min och släpa rådjuret genom skogen och öppna o ta ur det inkluderat i de där två timmarna. Men visst, väst var på och det hann komma endel snö. Tungt för en liten hund…
 
Ni med lite erfarenhet… upplever ni någon skillnad i jakt och jaktlust mellan hanar och tikar?


Essa är klippt slut efter jakten. Och var vi borta från dörr-till-dörr 2 timmar och en kvart. Restid ca 30 min och släpa rådjuret genom skogen och öppna o ta ur det inkluderat i de där två timmarna. Men visst, väst var på och det hann komma endel snö. Tungt för en liten hund…
Kanske att hanhundar oftast mognar senare, men i övrigt är det individuellt skulle jag säga.
 
Varit ute med taxen på förmiddagen idag. Har kommit nästan 1 dm snö i natt och på morgonen och det snöade rejält i morse när jag gick upp. Tänkte låta bli att jaga men så slutade det snöa och jag va lite nyfiken på hur snön skulle påverka henne.

Släppte henne vid början av ett hygge och så gick vi rakt över det och direkt vi kom till skogskanten drog hon iväg på en fin sökrunda. Sen kom hon tillbaka men bara så hon såg att jag stod kvar och så stack hon igen och på ca 300 m började hon väcka och fick upptag. Hon hördes typ inte pga snön så det va lite tråkigt men jag såg på pejlen att hon jagade och det buktade rätt fint men inte där jag stod såklart 😅 Hon höll i ca 45 min sen hon perfekt i återgången. Västen va fylld med snö så den fick jag ta av. Vi gick vidare och jag tänkte att hon kan få en chans till och hon gjorde några fina sökrundor men det va nog inget mer på det området så då kopplade jag. Nöjd med förmiddagen! Hade inga förhoppningar på drev pga snön men den verkade inte göra det så svårt för henne ändå mer än pga att hon är kortbent😅
 
Ni med lite erfarenhet… upplever ni någon skillnad i jakt och jaktlust mellan hanar och tikar?


Essa är klippt slut efter jakten. Och var vi borta från dörr-till-dörr 2 timmar och en kvart. Restid ca 30 min och släpa rådjuret genom skogen och öppna o ta ur det inkluderat i de där två timmarna. Men visst, väst var på och det hann komma endel snö. Tungt för en liten hund…

Säger som @attheedge att det nog mer är individuellt än beroende på kön :)

Blir hon helt slut som i att hon inte ens vill gå ut och kissa, eller blir hon trött men hade kunnat jobba mer om ni bett henne?
 
Ny jaktdag för Essa och sambon. Idag var det med hela jaktlaget så jag var inte med. Det är sambons fristad och även om jag tycker det är skitkul så måste han få ha sitt intresse för sig själv. Jag gillar ju när han är med oss till stallet, men ska jag iväg och rida kurs tex så vill jag inte ”släpa” på honom :D

Hur som, han kom hem nöjd. Hon hade dragit iväg 200m och stött hjortar och även vad de tror vildsvin. Ett grövre skall och det luktade gris när de kom till platsen. Hon hade inte stannat kvar länge utan hade rätt snabbt vänt tillbaka. Säkert lite läskigt.
Men hon var på hugget och sökta av bra. Inget skjutet tyvärr då hjortarna försvann åt fel håll där inga passkyttar satt.

Inte alls trött efter jakten idag trots att de var borta 07-15. Två såter gick hon. Sen tyckte sambon det räckte.
Jag tror helt enkelt att hon var mentalt slut sist när han sköt rådjuret.
 
Sista jakterna har Essa skallat i färskt spår utan synobs (inte hänt förut) och idag var hon iväg 300m (utan skall dock).
Fortsatt ganska avaktande i början och är nära husse innan hon kommer igång.
Men små steg framåt.
 
Sista jakterna har Essa skallat i färskt spår utan synobs (inte hänt förut) och idag var hon iväg 300m (utan skall dock).
Fortsatt ganska avaktande i början och är nära husse innan hon kommer igång.
Men små steg framåt.

Kul att hon utvecklas! 😃
 
Lill-fröken har flyt nu ❤️ igår sköt svärfar en gris för henne på hennes första griskontakt och idag sköts det en älg på sakta gångstånd för henne 💪🏽

Hon har utvecklats väldigt fint de sista släppen, och haft skälltider på ca 4h. Hon verkar ha kommit på knepet för att få stopp på dem nu. Hon är lite het i upptaget, så i början ville det gärna skena för henne, men nu har hon haft ståndskall både direkt i upptaget och fått stopp på dem efter några kilometers förföljande.

Hon är ju fortfarande väldigt ung, bara drygt 11 månader, men nu är uppfödaren på oss om att anmäla till prov så vi får kanske göra ett försök i januari.

4E77933F-A743-4252-8FCE-CF143056C12D.jpeg
 
Lill-fröken har flyt nu ❤️ igår sköt svärfar en gris för henne på hennes första griskontakt och idag sköts det en älg på sakta gångstånd för henne 💪🏽

Hon har utvecklats väldigt fint de sista släppen, och haft skälltider på ca 4h. Hon verkar ha kommit på knepet för att få stopp på dem nu. Hon är lite het i upptaget, så i början ville det gärna skena för henne, men nu har hon haft ståndskall både direkt i upptaget och fått stopp på dem efter några kilometers förföljande.

Hon är ju fortfarande väldigt ung, bara drygt 11 månader, men nu är uppfödaren på oss om att anmäla till prov så vi får kanske göra ett försök i januari.

Visa bifogad fil 108088

Visst är hon värmlänning? Känner isåfall uppfödaren lite och två av mina vänner har hundar från honom :)

Roligt att det går bra!
 
Visst är hon värmlänning? Känner isåfall uppfödaren lite och två av mina vänner har hundar från honom :)

Roligt att det går bra!

Stämmer! :) kenneln börjar på Ä.
En kompis till D har en hund från samma kennel, så det var på den vägen de kom i kontakt.

Jätteroligt, vi är väldigt nöjda med henne! Så otroligt okomplicerad och trevlig hund. Med en jäkla jaktlust :D
 
Lill-fröken har flyt nu ❤️ igår sköt svärfar en gris för henne på hennes första griskontakt och idag sköts det en älg på sakta gångstånd för henne 💪🏽

Hon har utvecklats väldigt fint de sista släppen, och haft skälltider på ca 4h. Hon verkar ha kommit på knepet för att få stopp på dem nu. Hon är lite het i upptaget, så i början ville det gärna skena för henne, men nu har hon haft ståndskall både direkt i upptaget och fått stopp på dem efter några kilometers förföljande.

Hon är ju fortfarande väldigt ung, bara drygt 11 månader, men nu är uppfödaren på oss om att anmäla till prov så vi får kanske göra ett försök i januari.

Visa bifogad fil 108088

Kul! Stort grattis!
 
Lill-fröken har flyt nu ❤️ igår sköt svärfar en gris för henne på hennes första griskontakt och idag sköts det en älg på sakta gångstånd för henne 💪🏽

Hon har utvecklats väldigt fint de sista släppen, och haft skälltider på ca 4h. Hon verkar ha kommit på knepet för att få stopp på dem nu. Hon är lite het i upptaget, så i början ville det gärna skena för henne, men nu har hon haft ståndskall både direkt i upptaget och fått stopp på dem efter några kilometers förföljande.

Hon är ju fortfarande väldigt ung, bara drygt 11 månader, men nu är uppfödaren på oss om att anmäla till prov så vi får kanske göra ett försök i januari.

Visa bifogad fil 108088
Vad kul! Alltid lika roligt att se när poletten trillar ner för dom. Skynda att anmäla till prov nu :)
 
Väldigt många prov i vårt område också och högt tryck på domarna. Hoppas ni kan få gå ett innan januari är slut 😊

Kan tänka mig det! Pratade med en häromdagen som hoppades få ett till sin 1,5-åring, men han hade inte stort hopp… men anmäler man inte så får man ju definitivt ingen plats 🤓 tack!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 128
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 472
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp