Kan vi prata om lösgjordhet?

Bukefalos 30 år!

super

Trådstartare
Hur får ni era hästar lösgjorda och vad tycker ni är lösgjordhet?

Jag har jätte svårt att få min lösgjord, upplever att min är en väldigt tänkande häst som hela tiden försöker lista ut vad som ska komma härnäst och blir oerhört förolämpad om jag inte håller med om hans förslag eller idéer. När han upplever att jag försöker göra något annat så blir han sur och vill typ inte göra någonting alls.

Jag får honom inte att liksom go with the flow i brist på bättre uttryck. Han verkar trivas allra bäst när jag rider program och han upplever att det finns en tydlig plan.

Jag är dock inte intresserad av att rida program hela tiden utan vill kunna öva på lite olika saker men då hamnar vi lätt i konflikt. Jag försöker verkligen vara lugn och pedagogisk samt uppmuntrar och berömmer mycket men det spelar ingen roll. Har han blivit sur så är det svårt att få honom att släppa det.

Var iväg till tränare och hen tyckte att jag skulle vara snabbare och tydligare med skänkeln när han inte går fram. Men det resulterade bara i en jätte spänd häst så blev inte alls bra.

När jag rider hemma så har jag upptäckt att det bästa som fungerar just nu iaf, är att bara rida runt i myrstegstrav på åttavolter. Inga krav på att han ska gå fram annat än att han ska hålla traven och böja sig i sidorna. Efter ett tag, ca 30 min, så kommer bjudningen och då blir han magisk. Men det verkar inte gå att komma dit på annat sätt än denna myrstegstrav. Idag lade jag även in lite bommar som jag travade och galopperade över och det tyckte han var jätte kul men det tog ändå dom där 30 min innan den ärliga bjudningen kom och det går att galoppera och trava ordentligt.

Kan tillägga att hästen både tömkörs och rids ut i skogen ofta. Har rullande schema lite så tömkörning, dressyrpass, uteritt och så börjar det om igen sas.

Så ös på era bästa tips!🤗

Jag jobbar också mycket i liten trav, går lite i perioder men tidigare har det varit avgörande för oss. Jobbar lösgörande i den lilla traven, med fokus på balans och eftergift för tygeln. Ibland kan jag sitta och göra tusen övergångar och ha fullt fokus på att hon ska vara helt eftergiven i varenda övergång både uppåt och nedåt.

Min spännet sig lätt och blir introvert. Har varit väldigt istadig.. Men när hon blir ordentligt eftergiven för tygeln så går hon plötsligt fram bra för skänkel också och då blir allt mycket roligare. Tycker hon tjurat mindre och mindre bara hon lärt sig använda kroppen på ett bättre sätt. Hon har dock behövt lite veterinära åtgörder under resan som tex behandla bakknän.

Med tid kommer man till det där härliga snabbare och snabbare😊

Jag har jätte svårt att få min lösgjord, upplever att min är en väldigt tänkande häst som hela tiden försöker lista ut vad som ska komma härnäst och blir oerhört förolämpad om jag inte håller med om hans förslag eller idéer. När han upplever att jag försöker göra något annat så blir han sur och vill typ inte göra någonting alls.

Jag får honom inte att liksom go with the flow i brist på bättre uttryck. Han verkar trivas allra bäst när jag rider program och han upplever att det finns en tydlig plan.

Jag är dock inte intresserad av att rida program hela tiden utan vill kunna öva på lite olika saker men då hamnar vi lätt i konflikt. Jag försöker verkligen vara lugn och pedagogisk samt uppmuntrar och berömmer mycket men det spelar ingen roll. Har han blivit sur så är det svårt att få honom att släppa det.

Var iväg till tränare och hen tyckte att jag skulle vara snabbare och tydligare med skänkeln när han inte går fram. Men det resulterade bara i en jätte spänd häst så blev inte alls bra.

När jag rider hemma så har jag upptäckt att det bästa som fungerar just nu iaf, är att bara rida runt i myrstegstrav på åttavolter. Inga krav på att han ska gå fram annat än att han ska hålla traven och böja sig i sidorna. Efter ett tag, ca 30 min, så kommer bjudningen och då blir han magisk. Men det verkar inte gå att komma dit på annat sätt än denna myrstegstrav. Idag lade jag även in lite bommar som jag travade och galopperade över och det tyckte han var jätte kul men det tog ändå dom där 30 min innan den ärliga bjudningen kom och det går att galoppera och trava ordentligt.

Kan tillägga att hästen både tömkörs och rids ut i skogen ofta. Har rullande schema lite så tömkörning, dressyrpass, uteritt och så börjar det om igen sas.

För mig är lösgjordhet inget motstånd. Dvs hästen är redo för instruktioner och inget i kropp eller knopp hindrar flödet. Hästen måste vara i balans för det. Och IOM att vi rör på oss så skiftar ju balansen och man måste kunna forma hästen och lägga i lagom med energi för att den ska kunna bibehålla balansen även i rörelse.
Har man tex motstånd i handen kan inte hästen vara i balans och inte bli lösgjord.
Att jobba i myrtempo kan vara en rätt bra strategi för att ryttare och häst ska hinna med att vara i balans. Att lägga in energi innan den är i balans och lösgjord brukar bara bli spänning.
Jag lär in ett större signalsystem med fler hjälper och jobbar bort oliksidigheter avsuttet först, för hand. Jag former väldigt exakt. Jag är extremt noga med att hästen både kan lyfta basen av halskotpelaren och gör det hela tiden. Och också att halsen är funktionell i övrigt, böjer korrekt mellan alla leder och är liksidig. Noga med att inte halsbasen tex hålls mer åt något håll/har begränsad rörlighet. Och lär hästen hjälper för att jag ska kunna balansera den i sidled. När det funkar så gör bogarna också och då kan bakkärran funka. Då brukar bjudningen funka.
Just att balansera dem i sidled gör enormt mkt. Och är någon inte så många kan så mkt om.
Jag flyttar gärna runt hästarna i sidled mkt, både tex bara bogarna eller bog och bakdel ihop och kan också gärna byta böjning/ställning eller tex växla mellan höger till vänster sluta och tillbaks. Just att kunna flytta dem så gör lätta hjälper gör att man lätt kan ”bryta” om man känner lite obalans, att man får mer tryck i tygeln, det känns stifft på ngt vis.
Är det såna som inte bjuder kan sidvärts i böjning på stor volt vara kanon, förutsatt att man kan flytta bog och bakdel i balans i manken.
Att jobba för hand är nog ändå bästa tipset om man hittar en vettig sån tränare. Går fort att komma igenom saker då iom att man får tillgång till mkt fler verktyg.

Apropå lösgjordhet så tycker jag det var kul att Therese Nilshagen menade att det var vad som gjorde att Navarro nu klarar Aachen banan, ibland känns det som om just lösgjordhet glöms bort (kanske för att rollkur/vika halsen var så negativt och att balans, harmoni och schwung därför klingar bättre?)
https://www.tidningenridsport.se/sa-har-therese-nilshagen-fatt-navarro-att-blomma-ut/

Ett citat för jag tror det är en plus artikel:
”Den rutinerade mästerskapsryttarens metod att få bort blygheten innehåller inga hemligheter.
– Det handlar om att stärka lösgjordheten. Det går inte att påverka en häst som är stark, styv och stel.
– Det låter kanske tråkigt, men det handlar om övergångar, övergångar och övergångar. Det är mitt bästa bästa tips.

Fjädrande rygg​

– Jag vill få hästen riktigt mjuk och lösgjord i överlinjen, jag vill ha den där fjädrande ryggen så att jag verkligen kan påverka honom. Öva lösgjordhet i stället för rörelser så kommer det andra sedan.”

Jag rider min unghäst mycket i skritt. Tempoväxlingar, halter, stora bågar, öppna, ryggning, volter, framdelsvändningar i hörnen, skänkelvikning och step-over på volt tills han är mjuk och eftergiven åt alla håll. Sedan kan jag smyga igång trav (eller tölt) på långsidorna med övergång till skritt på kortsidorna. Travar främst på raka spår, stora volter, stora bågar och har börjat skänkelvika i långsam trav. Kan lägga in några galoppfattningar också. Efter det jobbar jag kanske 5-10 minuter med nya saker, eller mer samlande övningar, mest i skritt igen. Avslutar med lite trav på lösa tyglar. Är det renodlad tölträning rider jag mycket step-over och sedan ut på ovalbanan för tölt.

För att göra min lösgjord så jobbar jag först mycket på raka spår i trav med övergångar mellan trav och skritt för att jogga igång. Sen lägger jag ganska mycket tid i galopp för det får min allra mest lösgjord både fysiskt och mentalt. Ligger på spåret först, rider övergångar galopp-trav-galopp och olika tempoväxlingar. Sen lite skänkelvikningar i galopp åt båda hållen.
Detta gör att han kommer igång och tänker framåt, har annars lätt tendens att självsamla och översamla sig, och då bli spänd för att det är för tidigt i passet och det känns jobbigt för honom.
Jag känner supertydligt när han är ”igång”, det tar ungefär lika lång tid varje dag och jag vet vad jag behöver göra för att han ska komma dit. När han är lösgjord blir det en dubbelt så stor motor, nacken kommer upp och han är superlätt att rida. Är han spänd/inte lödsgjord så är det en tryckigare historia 😅

Intressant frågeställning! Jag har nog gått från att se lösgjord som ett mer fysiskt tillstånd till ett mer mentalt tillstånd. Jag är uppvuxen med att hästen ska värmas upp i låg form och sedan plockas upp och därifrån ”spänna bågen” och varva däremellan.

Har sedan blivit mer och mer intresserad av klassisk dressyr och bland annat följer Manuel Jorge de Oliveira som delar med sig mycket av processen i habilitering av hästar på sina sociala medier. Han anser att lång och låg är direkt skadligt för hästen om det görs för mycket. Hästarna i hans träning rids i en väldigt öppen form och det är väldigt mycket sidvärts övningar i alla gångarter. Fokus ligger på att hästen ska utveckla sin balans och bygga upp styrkan i bakdelen.

I mitt nya sätt att tänka kring lösgjordhet så tänker jag att en häst är lösgjord när den är villig att byta riktning och gångart utan spänning eller ovilja. För att det ska ske behöver kraven vara i paritet med vad hästen klarar av. Vet inte om jag förklarat mig begripligt :)

För att göra min lösgjord så jobbar jag först mycket på raka spår i trav med övergångar mellan trav och skritt för att jogga igång. Sen lägger jag ganska mycket tid i galopp för det får min allra mest lösgjord både fysiskt och mentalt. Ligger på spåret först, rider övergångar galopp-trav-galopp och olika tempoväxlingar. Sen lite skänkelvikningar i galopp åt båda hållen.
Detta gör att han kommer igång och tänker framåt, har annars lätt tendens att självsamla och översamla sig, och då bli spänd för att det är för tidigt i passet och det känns jobbigt för honom.
Jag känner supertydligt när han är ”igång”, det tar ungefär lika lång tid varje dag och jag vet vad jag behöver göra för att han ska komma dit. När han är lösgjord blir det en dubbelt så stor motor, nacken kommer upp och han är superlätt att rida. Är han spänd/inte lödsgjord så är det en tryckigare historia 😅
Hann inte komplettera innan tiden gick ut men;

Så för mig är lösgjordheten både fysisk och mental. Fysisk som uppvärmd och redo för uppgiften, mental -också redo och i ett mentalt tillstånd för uppgiften.

Jag gillar iaf det där med en lösgjord rygg, tycker det lätt blir fokus på en mjuk hals och sida så det går att böja, rida skolor och sidvärts bra men att det lätt blir med en stum rygg (och i värsta fall en släppt rygg, så ryttaren sitter i en grop). En stum rygg är jobbig att sitta på med men en släppt rygg tvärtom kan vara rätt bekväm, men det är inte ergonomiskt bra för hästen och man behöver ha ryggen påkopplad, mjuk och ”användbar” för att kunna rida hästen bra.
Och jag är så gammal och omodern så jag gillar det arbetet från lång och låg, en häst som söker kontakten/stödet i den formen och en påkopplad rygg från det läget och sen jobba sig därifrån men det är nog rätt gammal kunskap och de flesta jobbar med det på andra sätt idag (som troligen är bättre, det är ju därför de utvecklats, men när man lärt sig en metod och kan den så är det ju lätt fortsätta på samma sätt)

Jag har också haft hästar där myrstegstrav och väldigt tydliga förväntningar varit det bästa sättet att nå både fysisk och mental lösgjordhet. Det har blivit katastrof med tränare av den mer konventionella typen, där "omedelbart framåt" och "hästen ska bara lyda och inte försöka tänka ut själv vad som kommer sen" varit viktigt från start.

När jag väl började acceptera att inte rida större gångarter än något som såg ut som en bekväm ridskolehäst och upprepade samma övningar så att han visste att "om vi börjar den här sekvensen så förväntas det här" så blev det efter ett tag en helt annan häst och när motståndet försvann kom betydligt mer bjudning än någonsin tidigare. Kanske hade det varit annorlunda med en ryttare som varit bättre på att hjälpa med balansen från start, men jag vill ju å andra sidan ha en häst som lär sig bära sin egen kropp och då får man starta där det är tillräckligt enkelt för den att göra det tänker jag. Att rida mönster/praktisk problemlösning har också varit ett bra sätta att komma framåt med den typen av hästar, tänker att de hade älskat WE. :)

Jag har också haft hästar där myrstegstrav och väldigt tydliga förväntningar varit det bästa sättet att nå både fysisk och mental lösgjordhet. Det har blivit katastrof med tränare av den mer konventionella typen, där "omedelbart framåt" och "hästen ska bara lyda och inte försöka tänka ut själv vad som kommer sen" varit viktigt från start.

När jag väl började acceptera att inte rida större gångarter än något som såg ut som en bekväm ridskolehäst och upprepade samma övningar så att han visste att "om vi börjar den här sekvensen så förväntas det här" så blev det efter ett tag en helt annan häst och när motståndet försvann kom betydligt mer bjudning än någonsin tidigare. Kanske hade det varit annorlunda med en ryttare som varit bättre på att hjälpa med balansen från start, men jag vill ju å andra sidan ha en häst som lär sig bära sin egen kropp och då får man starta där det är tillräckligt enkelt för den att göra det tänker jag. Att rida mönster/praktisk problemlösning har också varit ett bra sätta att komma framåt med den typen av hästar, tänker att de hade älskat WE. :)
Det var bra förklarat och låter logiskt. Strävar jag efter att hästen ska bli balanserad så kan jag ju inte kräva en gångart som är för snabb och försvårar. Det inger ju inte något förtroende.

För mig är lösgjordhet framförallt mentalt, men även att de är avslappnade i kroppen och inget tar emot. Tyckte @tuaphua uttryckte det bra - lösgjordhet betyder inget motstånd.

Fager behöver en stund för att komma dit, i början är han ofta lite ofokuserad och då går han inte riktigt fram och alla reaktioner är ganska långsamma. Lite som att köra bil utan servo. Jag jobbar mycket sidvärts i skritten så att jag kan påverka honom och han börjar flytta fokus till mig. Flyttar bogar/bakdel/utåt/inåt bara för att han ska bli kvickare och "vakna". Sedan travar jag igång i lite långsammare trav, där jag ofta rider på större serpentiner osv. I galoppen flyttar jag honom också en del, så att jag kan få påverka honom. Det tar ca 15-20 minuter innan han är mentalt redo.

Apropå lösgjordhet så tycker jag det var kul att Therese Nilshagen menade att det var vad som gjorde att Navarro nu klarar Aachen banan, ibland känns det som om just lösgjordhet glöms bort (kanske för att rollkur/vika halsen var så negativt och att balans, harmoni och schwung därför klingar bättre?)
https://www.tidningenridsport.se/sa-har-therese-nilshagen-fatt-navarro-att-blomma-ut/

”Den rutinerade mästerskapsryttarens metod att få bort blygheten innehåller inga hemligheter.
– Det handlar om att stärka lösgjordheten. Det går inte att påverka en häst som är stark, styv och stel.
– Det låter kanske tråkigt, men det handlar om övergångar, övergångar och övergångar. Det är mitt bästa bästa tips.

Fjädrande rygg​

– Jag vill få hästen riktigt mjuk och lösgjord i överlinjen, jag vill ha den där fjädrande ryggen så att jag verkligen kan påverka honom. Öva lösgjordhet i stället för rörelser så kommer det andra sedan.”
Det där tycker jag är väldigt intressant för när Mysen börjar bjuda ärligt efter ca 30 min så är allt som annars är svårt såsom tex vänstersluta helt plötsligt jätte enkelt. Jag hoppas ju genom att fortsätta rida min myrstegstrav att vi alltid kan ta till den när han hamnar i spänning och att han då kan känna trygghet och att vi då kommer tillbaka till den fina bjudningen. För det är ju inte så att han inte förstår hjälperna utan det är som en mental blockering där handbromsen sitter stenhårt. Vi får jobba vidare helt enkelt, sedan blir det ju mycket jobbigare så fort vi har sadelproblem vilket vi haft ganska mycket..

Fjädrande rygg​

Ja, hela hästens ska ju kännas gungig men med en känsla av att sitta ihop.

Igår tog jag min gubbe och lade inte in så mkt energi först. Jobbade lite lätt i sidvärts i böjning på stor volt. Noga med att han är i balans och på hjälperna, inte driver från linjen eller skjuter ut kroppsdelar. Sen i trav lite med halvfart det med. Varvar sidvärts med att tex i v varv böja halsen till höger utan att tappa balans, linje, tvärning, lösgjordhet, takt etc när jag gör de övergångarna. Sen samma övning med fortfarande lite låg energi och gör lite mindre samlad piaff och passage-embryon där hästen är gunging och fluffig i form av att den mjukt studsar lite uppåt i mjukt gung även om man inte klämmer i så mkt energi alls. Sen in med lite mer energi när lösgjordhet, balans, respons på hjälper etc tål mer energi utan att det blir spänning. Även fast jag inte bad om full samling genom mer energi etc så kan jag garantera att han fick bra styrketräning i hyfsat hög belastning i låg takt där han fick ligga kvar lite längre i varje tungt steg än med mer energi och lite högre takt.
Gunget vill man inte förlora och bör gå tillbaks till som base camp typ och göra små expeditioner från det bara för att utvecklas.
Att lätta av i handen är väl också en nyckel till lösgjordhet som kanske glöms av lite hos vissa. Man behöver bara ha sträckt tygel. Mer än så blir motstånd åt två håll. Det blir mkt gungigare när hästen blir friare från tryck från tygeln.

Intressant frågeställning! Jag har nog gått från att se lösgjord som ett mer fysiskt tillstånd till ett mer mentalt tillstånd. Jag är uppvuxen med att hästen ska värmas upp i låg form och sedan plockas upp och därifrån ”spänna bågen” och varva däremellan.

Har sedan blivit mer och mer intresserad av klassisk dressyr och bland annat följer Manuel Jorge de Oliveira som delar med sig mycket av processen i habilitering av hästar på sina sociala medier. Han anser att lång och låg är direkt skadligt för hästen om det görs för mycket. Hästarna i hans träning rids i en väldigt öppen form och det är väldigt mycket sidvärts övningar i alla gångarter. Fokus ligger på att hästen ska utveckla sin balans och bygga upp styrkan i bakdelen.

I mitt nya sätt att tänka kring lösgjordhet så tänker jag att en häst är lösgjord när den är villig att byta riktning och gångart utan spänning eller ovilja. För att det ska ske behöver kraven vara i paritet med vad hästen klarar av. Vet inte om jag förklarat mig begripligt :)
Jag plockar gärna russin från olika träningsmetoder och försöker anpassa så det passar oss. Det har kommit upp lite filmer från Manuel Jorge de Oliveira i mitt flöde på fb men där tycker jag hästarna ser lite stressade och ansträngda ut. Tycker Anja Berans hästar ser nöjdare ut i så fall. Men jag tycker ofta hästarna ser urholkade ut i ryggarna i den mer klassiska dressyren. Jag tycker mycket låter bra i teorin men jag tycker inte riktigt det som visas motsvarar det som sägs.🤔

Det där tycker jag är väldigt intressant för när Mysen börjar bjuda ärligt efter ca 30 min så är allt som annars är svårt såsom tex vänstersluta helt plötsligt jätte enkelt. Jag hoppas ju genom att fortsätta rida min myrstegstrav att vi alltid kan ta till den när han hamnar i spänning och att han då kan känna trygghet och att vi då kommer tillbaka till den fina bjudningen. För det är ju inte så att han inte förstår hjälperna utan det är som en mental blockering där handbromsen sitter stenhårt. Vi får jobba vidare helt enkelt, sedan blir det ju mycket jobbigare så fort vi har sadelproblem vilket vi haft ganska mycket..
Jag tror det är klokt att ha det som plan att ha det som något att gå tillbaks till.

Jag har en elev som har fin yngre häst som är väldigt överrörlig, rör sig stort, har stora vinklar i kroppen, växt sent etc.
Där tycker många att "nu är det väl dags för byten", "rid mer framåt" etc. Men hon vet ju att hästen då tappar lusten, den blir helt slut av att ridas 2 ggr/v, den får låsningar/ev mer än så, den blir stressad, den river av sig skorna i hagen etc.
Så hon har fått jobba för hand först för att "låsa upp den" och få den liksidig. Det var inte så att andra tränare har reagerat på det. Men jag tyckte det var himla tydligt att halsen inte var funtionell och störde hästens balans. Den var oliksidig i halsbasen. Sambo har behandlat samma låsning där jämt innan jag blev frisk nog att kunna ta vid.
Vi jobbar den rätt så energilöst nu. Inte så den inte sitter ihop eller släpar sig fram. Men vi rider i ett ganska lågt tempo där han hinner med. Både att balansera sig och orkar bära sig. Jag vill att de ska ha det som grundläge. Ett läge där de bara kan rulla på utan att hästen faller framåt pga att den inte orkar hålla emot med den bromsande muskulaturen för att påskjutet blir mer än det bromsande kan matcha.
Och de har fått hitta balansen mellan hennes händer och inte genom att hon drar i tyglarna i hästens mun eller genom att skänkla etc. De ska balansera sig med sitsen och med indirekta tygeltag.
Då kan de rulla på i en trevlig arbetstrav där hon inte får en massa minus att reda ut. Hästen lutar ingenstans. Den driver inte i sidled. Den går fram till handen men försöker inte gå igenom den/ligga på. Den går lätt att svänga och svarar korrekt på hjälperna. Den grunden vill jag att hon alltid ska kunna hitta tillbaks till även om något skiter sig. För det blir ju pannkaka för oss alla ihop. Då är ett sånt grundläge utan olika minus guld värt. Och då kanske energi hamnar på minuskontot ibland och blir spänning. Så att kunna plocka in och ur energi är enormt värdefullt.

Jag plockar gärna russin från olika träningsmetoder och försöker anpassa så det passar oss. Det har kommit upp lite filmer från Manuel Jorge de Oliveira i mitt flöde på fb men där tycker jag hästarna ser lite stressade och ansträngda ut. Tycker Anja Berans hästar ser nöjdare ut i så fall. Men jag tycker ofta hästarna ser urholkade ut i ryggarna i den mer klassiska dressyren. Jag tycker mycket låter bra i teorin men jag tycker inte riktigt det som visas motsvarar det som sägs.🤔
Jag tycker ofta det blir bäst när man blandar klassiskt och modernt. Men det bör ju då göras av någon som är på rätt hög nivå. Annars blir det svårt med russinplockandet.
För jag håller med om att det kan se slappt ut inom viss klassisk dressyr. Det blir för slappt för hästarna att kunna hålla ihop bålen. Och det kanske kan bli levad eller ngt annat samlat. Men det blir liksom lite mer isolerat trick då. För bärigheten finns inte alltid i resten av jobbet.
Det kan väl på ett sätt vara skonsammare iom mindre drag och inte att man flashar på för hårt. Men samtidigt kan de ju gå sönder av att inte sitta ihop genom kroppen också. Det är svårt!
Jag är mer förtjust i Kelly De Geus jobb för hand om man ska ta insta-folk. Hon visar väl inte så mkt av sitt jobb inför piaff online. Men hon jobbar väldigt likt hur jag jobbar med lösgjordhet. Hon har varit "piaff-tränare". Men har backat från det iom att folk ville ha mer quickfixes. Hon är ju egentligen bra på grunder och lösgjordhet. Det är ju då man upplevs som så bra på just piaff. Jag skulle gärna se fler jobba som henne.

Ja jag håller med om att det klapprar ibland väldigt mycket i bettet vilket jag tolkar som spändhet. Jag tycker också Anjas ridning är lugnare men jag tror dock hon rider för Manuel, men kanske hon utvecklat ett eget sätt. Jag tycker ibland att kan vara svårt att se på en häst som utför svåra rörelser och den är spänd pga spänning eller om den är spänd för att den tar i. Det är väl helheten man får titta på.

Hur en stark rygg vs urholkad rygg ser ut diskuteras mycket och jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap om det. Även Manuel pratar om detta och visar på hästar med felaktigt muskelsättning osv. Jag har lite svårt att förstå IOM språket. Hur tänker du?

Ja jag håller med om att det klapprar ibland väldigt mycket i bettet vilket jag tolkar som spändhet. Jag tycker också Anjas ridning är lugnare men jag tror dock hon rider för Manuel, men kanske hon utvecklat ett eget sätt. Jag tycker ibland att kan vara svårt att se på en häst som utför svåra rörelser och den är spänd pga spänning eller om den är spänd för att den tar i. Det är väl helheten man får titta på.

Hur en stark rygg vs urholkad rygg ser ut diskuteras mycket och jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap om det. Även Manuel pratar om detta och visar på hästar med felaktigt muskelsättning osv. Jag har lite svårt att förstå IOM språket. Hur tänker du?
Här tycker jag är ett exempel där iaf jag tycker att hästen tappat ryggen, den känns inte tillfreds alls utan upplever att den är stressad.
https://www.facebook.com/share/r/1Bhk46TgBx/

Den här är lite överdriven men hästen lyfter onekligen med ryggen iaf..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka