Bukefalos 28 år!

kaninfrågor!

Min veterinär har smådjurskompetens!
Enligt Fass vet. är det ingen fara för kaniner och han hade redan kroniska problem innan han fick salvan!
Så kom inte och påstå nåt annat, kanske just din kanin var känslig för den speciella substansen.
 
Jag har tre dvärgvädurar av normalstorlek. De får motsvarande 3-4 morötter om dagen (ger ju äpple, sallad och sådant stället vissa dagar) och ungefär 2dl ren pellets. Och så självklart fri tillgång på hö :)
De brukar även för de mesta ha nån kvist(enkvist) att gnaga på.
 
som sagt, mina kaniner har inte fått några biverkningar av fucithalmic - förutom möjligheten att det är salvan som gjort inflammationen kronisk.
jag ska ta upp detta med bo runsten på blåstjärnan.
 
Jag har två st kaniner, både runt 2 kg (hrm... lite övervikt, ja) och de får fri tillgång till hö, ca 2 dl Krafft Grund (som hästen äter), 1 dl solrosfrön, grönsaker (morot, sallad, broccoli), knäckebröd och kvistar att gnaga på... Kan tillägga att detta är utekaniner med isolerat bo anslutet till hage som de springer ut och in i dygnet runt.

:banana:
 
Jag har en hermelin hane på snart ett år. Han får 3 msk pellets och 2 msk gnagarblandning. Han är lös i stallet så han rör sig mycket. Givetvis så får han grönsaker och kvistar också.
 
min kanin, 5år, har fri tillgång till hö och halm å så får han frukter och gnagstänger.

Sen har han fri tillgång på pellets, Stampe från granngården, han äter knappt det, kanske han äter 1/4dl om dagen.
 
Mina kaniner är alla dvärgvädurskorsningar, med lite hermelin i, men mest dvv.
De får fri tillgång på hö och vatten, såklart. Äppelbitar, morotsbitar, kväckebröd, sallad osv två gånger om dagen, och ca 0,75 dl Vitakraft Kaninblandning eller va det heter om dagen. Har precis bytt till det från kaninpellets och havre, det var så svårt å få tag på.
 
låter nästan mycket :o fast jag vet ju inte.. när du inte skriver storleken på skålarna.. min kanin får bara nåt att tugga på morgon och kväll samt fri tillgång till hö. (nåt att tugga på är oftast en morot, en bit bröd eller en halv näve med pellets. och hon mår alldeles utmärkt även om hon lätt lägger på sej några hekton på vinterhalvåret. På sommaren är hon ute (börjar släppa ut henne några timmar om dan någon gång april-maj). Då får hon fri tillgång till hö och inget mer förutom en morot då och då.
 
Sv: kaninfrågor!

Hur mycket mat en kanin ska ha beror på kaninens storlek. en kanin i runt 6 kg ska ha ca 4 matskedar och den minde cd 2. En rekomendation är att du byter ut maten till pellets med tanke på att pellets innehåller mer kolhydrater. ge även kaninen sallads blad ifrom av isbergssallad det gillar dem. En och annan jordgubb går också ner.
Du måste också öka mattiden en kanin ska ha mat 3 ggr om dagen, men måste också ha mycket motion efter det. Hur mycket mat och hur ofta du ger beror på hur ofta och hur länge du är villig att motionera dem.
 
Sv: kaninfrågor!

Min kanin har FRI tillgång till hö och vatten. Hon får 1 matsked pellets/dag.

Hon får även frukt och grönsaker någon gång/vecka. Min kanin har problem med sin mage men hon fungerar UTMÄRKT på denna foderstat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, jag skulle behöva lite tips om hur jag skall uppfostra min kattunge inom vissa områden. Jag hittade honom fast i en hög av...
Svar
15
· Visningar
3 415
Senast: TinyWiny
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 389
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp