Bukefalos 28 år!

Kaoset del 2

Kommer troligen radera även denna.
Bara skönt att skriva av sig!

Veckan har varit kaos, har druckit under veckan på vardagar, inte okej.

Igår så hade vi försenad födelsedagsmiddag för mig plus en vän som fyller år..

Blev pruttfull, gick hem.
Sen kom två vänner förbi och vi drog ut på krogen.
Hånglade med säkert 5 personer och tog hem en 22 åring.

Jag fattar ju själv hur destruktivt detta är.
Har lite kontakt med S som jag dejtade förra året, ang AAmöte.
Han ska dit ikväll, jag har dock druckit och känner mig jävligt skör.
 

Alla gör ju sin egen resa genom ett tillfrisknande, lika unik som vi alla är unika :) Alkoholen är ju lite "lättare" för den går ur kroppen snabbare, med det inte sagt att det är lättare att tillfriskna för det. Varje kemiskt beroende kommer med sina prövningar, kosekvenser och psykologiska bieffekter. Tyngre droger får mer akuta fysiska effekter, medan alkoholen är mycket starkt kulturellt rotat vilket bjuder på andra prövningar. Jag vet inte, och den som har annan erfarenhet får gärna säga emot mig, men jag tror inte det finns samma "press" att bara punda lite lagom som det finns med att bara dricka lite lagom. Likaså har få så svårt för att man inte skjuter heroin som de har för att man är nykterist. Med det sagt skulle jag inte för en sekund vilja byta beroende, och är evinnerligt glad att jag aldrig testat på röka, båtar, tjack och allt vad det nu heter :p Var rätt haj på terminologin efter att ha gått på NA varje vecka där ett tag, men det är länge sedan nu.

Vad var det som var svårare senare för dig @pepp ?

Jag har ju testat punda också, ett tag hyfsat regelbundet. Upplever inte samma sug där som med alkoholen, gick inte och längtade på samma sätt som jag gör efter vin.
Det är så himla olika rus så svårt att jämföra!

Tror det var vetskapen att aldrig kunna dricka mer, att inte ens kunna smaka lite. Utan att det går utför.
Fast det var ju ett tag sen och jag har rätt kasst minne 😅
 
Jag har ju testat punda också, ett tag hyfsat regelbundet. Upplever inte samma sug där som med alkoholen, gick inte och längtade på samma sätt som jag gör efter vin.
Det är så himla olika rus så svårt att jämföra!

Tror det var vetskapen att aldrig kunna dricka mer, att inte ens kunna smaka lite. Utan att det går utför.
Fast det var ju ett tag sen och jag har rätt kasst minne 😅
Tror du att vi genom våra tankar kan påverka våra känslor? :)
 
Jo det tror jag nog. Har inte riktigt kommit dit ännu bara.
Tänker specifikt det här att "kan aldrig dricka igen" sätter upp ett helt oöverstigeligt mål. Det är ju inte heller riktigt sant, för vill du så kan du, men då kommer konsekvensena också. :) Så om vi byter "jag kan aldrig dricka mer" till "jag kan inte dricka måttligt" (eller något åt det hållet) så hamnar vi närmare sanningen, och då blir också valet du står inför mer konkret. För det är helt normalt efter en tids nykterhet också att undra om det skulle vara så farligt att ta en fylla någon gång, eller 1-2 glas vin till maten. Då kan "jag kan inte dricka måttligt" fungera som en påminnelse, medan "jag kan aldrig dricka mer" i alla fall får mig att känna som att något berövats mig.
Det kanske inte hjälper dig så mycket just nu, men du kan ju fundera på det :)
 
Tänker specifikt det här att "kan aldrig dricka igen" sätter upp ett helt oöverstigeligt mål. Det är ju inte heller riktigt sant, för vill du så kan du, men då kommer konsekvensena också. :) Så om vi byter "jag kan aldrig dricka mer" till "jag kan inte dricka måttligt" (eller något åt det hållet) så hamnar vi närmare sanningen, och då blir också valet du står inför mer konkret. För det är helt normalt efter en tids nykterhet också att undra om det skulle vara så farligt att ta en fylla någon gång, eller 1-2 glas vin till maten. Då kan "jag kan inte dricka måttligt" fungera som en påminnelse, medan "jag kan aldrig dricka mer" i alla fall får mig att känna som att något berövats mig.
Det kanske inte hjälper dig så mycket just nu, men du kan ju fundera på det :)

Mycket kloka ord! Såna saker jag själv inte tänker på 😊
Tack!
 
Tänker specifikt det här att "kan aldrig dricka igen" sätter upp ett helt oöverstigeligt mål. Det är ju inte heller riktigt sant, för vill du så kan du, men då kommer konsekvensena också. :) Så om vi byter "jag kan aldrig dricka mer" till "jag kan inte dricka måttligt" (eller något åt det hållet) så hamnar vi närmare sanningen, och då blir också valet du står inför mer konkret. För det är helt normalt efter en tids nykterhet också att undra om det skulle vara så farligt att ta en fylla någon gång, eller 1-2 glas vin till maten. Då kan "jag kan inte dricka måttligt" fungera som en påminnelse, medan "jag kan aldrig dricka mer" i alla fall får mig att känna som att något berövats mig.
Det kanske inte hjälper dig så mycket just nu, men du kan ju fundera på det :)
Det här tror jag är väldigt viktigt. När jag slutade röka för snart 20 år sen så sa jag inte att jag slutade, jag hade tillfälligt uppehåll och den dagen jag kände för att ta en cigg och var beredd på att den ciggen skulle leda till att jag blev rökare på heltid igen, då skulle jag ta den ciggen. Har fortfarande inte känt att en cigg är värt det och nemera anser jag att jag har slutat röka. Hade jag sagt från början att jag aldrig mer skulle få ta en cigg så hade jag inte klarat att sluta.
 
Det här tror jag är väldigt viktigt. När jag slutade röka för snart 20 år sen så sa jag inte att jag slutade, jag hade tillfälligt uppehåll och den dagen jag kände för att ta en cigg och var beredd på att den ciggen skulle leda till att jag blev rökare på heltid igen, då skulle jag ta den ciggen. Har fortfarande inte känt att en cigg är värt det och nemera anser jag att jag har slutat röka. Hade jag sagt från början att jag aldrig mer skulle få ta en cigg så hade jag inte klarat att sluta.
Jamen precis, grattis till att ha fimpat! :up: Just det här att "kan inte" och "får inte" kräver att man är passiv, men att välja bort, välja något annat är ett aktivt deltagande i beslutet.
 
Beställde hem en egen bok nu, så jag kan stryka under det jag själv vill, plus kan vara bra att ha hemma tänker jag.
20211031_092631.jpg
 
Beställde hem en egen bok nu, så jag kan stryka under det jag själv vill, plus kan vara bra att ha hemma tänker jag.
Visa bifogad fil 78806
Skriver inte mycket i din tråd @pepp men läser den regelbundet.
Vill bara säga att jag önskar dig så mycket lycka till med det arbete som du håller på med. Tycker du är supertuff som berättar om och tar tag i din alkoholproblem som du gör.
 
Skriver inte mycket i din tråd @pepp men läser den regelbundet.
Vill bara säga att jag önskar dig så mycket lycka till med det arbete som du håller på med. Tycker du är supertuff som berättar om och tar tag i din alkoholproblem som du gör.

Tack snälla :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp