Kaoset del 2

Kommer troligen radera även denna.
Bara skönt att skriva av sig!

Veckan har varit kaos, har druckit under veckan på vardagar, inte okej.

Igår så hade vi försenad födelsedagsmiddag för mig plus en vän som fyller år..

Blev pruttfull, gick hem.
Sen kom två vänner förbi och vi drog ut på krogen.
Hånglade med säkert 5 personer och tog hem en 22 åring.

Jag fattar ju själv hur destruktivt detta är.
Har lite kontakt med S som jag dejtade förra året, ang AAmöte.
Han ska dit ikväll, jag har dock druckit och känner mig jävligt skör.
 

Ja det har varit och är pissjobbigt. Min kollega frågade i morse "hur det var med lilleman" sa att jag inte kan prata om honom just nu. Bryter ihop så fort jag tänker på det.
Blir första djuret jag får ta bort så får se hur jag hanterar allt...

Jag är uppvuxen med hund så jag har varit med några gånger nu och det blir lättare att fatta beslutet (när det är dax) men själva separationen, att inte få träffa dem igen, är precis lika svårt. Vissa lämnar också djupare avtryck än andra.

Du kommer att överleva det här, lite lyckligare för att han var med dig en tid och du fick förmånen att umgås med honom. Men den förmånen gör också att hålet de lämnar efter sig blir desto svårare att fylla. Själva tiden och rollen går att fylla med en ny individ, men just den platsen i hjärtat är för alltid upptagen.

Efter ett tag kan jag glädjas åt minnena, men det tar ofta ett tag innan det kommer till den rena glädjen över tanken. I början är det så mycket svart saknad i vägen...
 
Måste tillägga: pappa hade väldigt svårt för just det där att det var tid att släppa taget om hundarna. Till slut orkade han inte längre och avstod sonika från att skaffa hund.

Dit har jag inte kommit, det är en sådan ödmjuk förmån att få vara med djur (hundar i mitt fall) att jag inte kan tänka mig alternativet: att vara utan.
 
Väldigt tråkigt att läsa att det är dags snart.

En sak jag tycker hjälper när det är riktigt jobbigt är att tänka att inga känslor är farliga, och inga känslor kan skada en. Det gäller också sorg och ledsna känslor. Så det är okej att släppa ut allt och bara störtgråta om det känns så.
Tårarna TAR slut tids nog.

Sorgen efter ett älskat husdjur behöver inte heller gå fort.
 
Ja det har varit och är pissjobbigt. Min kollega frågade i morse "hur det var med lilleman" sa att jag inte kan prata om honom just nu. Bryter ihop så fort jag tänker på det.
Blir första djuret jag får ta bort så får se hur jag hanterar allt...
Du får bryta ihop, det är fullt tillåtet att gråta och sörja en familjemedlem.
Här fyller labradoren 10 i vår och även om han är pigg nu så vet jag att vi har en begränsad tid framför oss. Förhoppningsvis några år, men färre än vi redan haft.
 
Väldigt tråkigt att läsa att det är dags snart.

En sak jag tycker hjälper när det är riktigt jobbigt är att tänka att inga känslor är farliga, och inga känslor kan skada en. Det gäller också sorg och ledsna känslor. Så det är okej att släppa ut allt och bara störtgråta om det känns så.
Tårarna TAR slut tids nog.

Sorgen efter ett älskat husdjur behöver inte heller gå fort.
Stor visdom detta! Inga känslor är fel eller farliga, det är bara hur vi agerar på dem som kan ställa till med saker - men det har vi kontroll över.
 
Jag är uppvuxen med hund så jag har varit med några gånger nu och det blir lättare att fatta beslutet (när det är dax) men själva separationen, att inte få träffa dem igen, är precis lika svårt. Vissa lämnar också djupare avtryck än andra.

Du kommer att överleva det här, lite lyckligare för att han var med dig en tid och du fick förmånen att umgås med honom. Men den förmånen gör också att hålet de lämnar efter sig blir desto svårare att fylla. Själva tiden och rollen går att fylla med en ny individ, men just den platsen i hjärtat är för alltid upptagen.

Efter ett tag kan jag glädjas åt minnena, men det tar ofta ett tag innan det kommer till den rena glädjen över tanken. I början är det så mycket svart saknad i vägen...

Så klokt!
Jag har förlorat två egna hundar, 2004 och nästa gång 2014, och senaste kan jag än i dag bli tårögd över när jag får upp något minne eller när jag väl öppnar hans fotoalbum. Sen är det mycket skratt och roliga minnen nu för tiden, inte alls bara sorg som det var första åren. Vi minns och pratar, och skrattar och ruskar våra huvuden.

Har även varit med när hunden jag växte upp med och flyttade hemifrån ifrån, och nu senaste mammas hund som jag hundvaktat mycket. Det gör ont även det.

Det blir som du säger inte lättare med sorgen, alla har ju sin speciella plats i hjärtat, och man vänjer sig inte med känslan att bli utan just den eller den hunden. Alla gör lika ont, men alla ger också lika mycket glädje under tiden vi har dom. Men man blir kanske bättre på att se och acceptera när det är dags.

Min nuvarande är gammal för att vara den ras hon är, och jag vet att vi inte längre har flera år kvar. Jag försöker att inte börja sörja redan nu, även om jag nästan kräks av tanken på hur nära det faktist kan vara, utan jag försöker faktist njuta av varenda dag hon lever. Sorgen tar jag först när hon inte fysiskt är kvar.

Jag skulle aldrig överleva utan hund tror jag, och det dom ger under åren dom lever är värt allt. Dom lämnar en bottenlös sorg känns det som, men dom ger så mycket fram tills dess. Och efter en tid med den bottenlösa sorgen så börjar den lätta bit för bit, det blir lättare att andas igen. Tillslut.

Man tänker så många tankar innan, jag vet ju själv hur jag dividerar om hundens saker bara. Ska jag ”städa bort” hunden innan, eller ska jag komma hem med ett tomt koppel och se alla hundens saker. Det halvtuggade hundbenet, pipleksaken som saknar ett öra, täcket med hundens päls. När gör det minst ont att hantera det? Ska jag ta några sista bilder med vetskapen att det alltid kommer vara bilderna bara någon timme innan hundens död, eller ska jag nöja mig med bilderna för ett par veckor sen när inget beslut var fattat? Vill jag ha tillbaka askan, och vart ska jag i sånt fall förvara/sprida den? Är det verkligen dags nu? Eller ska vi vänta?

Tiden innan kan nästan kännas jobbigare än när det väl är gjort. Självklart är sorgen större efter, men alla jobbiga tankar och fruktansvärda beslut har fått landa åtminstone.
 
Har ju inte direkt haft några tyngre svängar nu under nykterheten. Men nu är det dags, och jag märker att suget stiger, att jag vill bedöva mig med alkohol.
Bara att försöka rida ut den här stormen.
Jag känner verkligen med dig! :heart Kan det hjälpa att skriva med oss här när det är jobbigt?
Tror vi är många som gärna finns där för dig iom att du verkar vara en så himla fin person! Fortsätt kämpa! :heart
 
Jag känner verkligen med dig! :heart Kan det hjälpa att skriva med oss här när det är jobbigt?
Tror vi är många som gärna finns där för dig iom att du verkar vara en så himla fin person! Fortsätt kämpa! :heart

Kan nog hjälpa en del ❤
Det känns så brutalt jävla tungt. Jobbar på (tror det är bra att jag håller mig sysselsatt) men ibland väller det bara över mig och det gör så ont.
Har ju haft panikångest emellanåt, men det har inte varit nåt i jämförelse med detta 😔 tar dubbel dos lergigan nu för att hålla ihop någorlunda.
 
Kan nog hjälpa en del ❤
Det känns så brutalt jävla tungt. Jobbar på (tror det är bra att jag håller mig sysselsatt) men ibland väller det bara över mig och det gör så ont.
Har ju haft panikångest emellanåt, men det har inte varit nåt i jämförelse med detta 😔 tar dubbel dos lergigan nu för att hålla ihop någorlunda.

Går du och pratar med någon professionell? Är det i så fall möjligt att boka in ett extra besök den här veckan?
 
Går du och pratar med någon professionell? Är det i så fall möjligt att boka in ett extra besök den här veckan?

Jo det gör jag. Ska dit på torsdag, går 2 gånger i veckan 😊 tror inte ett extra samtal skulle hjälpa, jag vet inte riktigt vad jag ska säga... är ju bara extremt ledsen, vilket är fullt normalt.

Vi har alltså bokat ett slutdatum för lilleman nu 💔
 
Kan nog hjälpa en del ❤
Det känns så brutalt jävla tungt. Jobbar på (tror det är bra att jag håller mig sysselsatt) men ibland väller det bara över mig och det gör så ont.
Har ju haft panikångest emellanåt, men det har inte varit nåt i jämförelse med detta 😔 tar dubbel dos lergigan nu för att hålla ihop någorlunda.
Ja, det är nog bra att hålla sig lite sysselsatt. Det kommer ju över en iaf när det är så starkt.

Förstår verkligen hur ont det gör. Har du någon kompis som kan stötta?
Totte är en av mina Buke-favvisar. Så himla söt! Och jag förstår hur viktig han är för dig! ❤️

Man blir verkligen helt förkrossad av sorg. Det gör fysiskt ont. Men på ngt jäkla vänster så tar man sig fram ett steg i taget tills det en dag inte gör lika ont. Och man får mer ljusa minnen. ❤️
 
Det kommer göra jävligt ont att mista Totte, men du vet själv att det hjälper inte att dricka, smärtan försvinner inte, den går inte heller över av att du försöker dämpa den med alkohol. Det är ett rent helvete men enda sättet för dig att klara av det är att kämpa dig igenom, gråt, skrik, sörj, prata, prata, prata. Jag jobbar nätter till helgen, du får ringa om du vill och jag har all tid i världen att lyssna om du behöver och vill prata.

Det enda som hjälper mig i det långa loppet är att gå i timmar eller träna så jag får luft i lungorna så den förlamande känslan av att kvävas av och ångesten minskar. Träna dig trött så du orkar andas, sova, leva för din och Tottes skull. Lev för Tottes minne och vet att vi är många som tänker på dig. ❤️
 
Alltså jag sitter sitter och gråter när jag läser :cry: Den där smärtan att förlora sitt älskade djur är hemsk. Egentligen borde jag inte läsa för det påminner om när jag fick ta bort Plyma. Det var fruktansvärt. Jag trodde jag skulle ramla ner i det där bottenlösa hålet igen och fastna i en ny depression. Hände mycket tråkigt den vintern. Tog bort min älskade häst knappt 2 månader innan. Jag fattar inte att jag klarade att hålla ihop mej. Nu har jag lyckats ta mej vidare. Jag sörjer fortfarande lika mycket men på ett annat sätt. Dessutom så har jag ju fått tag på en liten Leffe :heart Är så glad att jag bestämde mig för att det var dags för en ny. Även pappa sörjde Plyma hårt dessutom så har hans bästa vän blivit dement så han har varit ganska nere. Men han har lyst upp nu när Leffe kom.
Det kommer aldrig sluta göra ont men man lär sig att leva med det. Sörj så länge du behöver. Finns inga rätt eller fel :heart vi tänker på dej :heart
 
Ja, det är nog bra att hålla sig lite sysselsatt. Det kommer ju över en iaf när det är så starkt.

Förstår verkligen hur ont det gör. Har du någon kompis som kan stötta?
Totte är en av mina Buke-favvisar. Så himla söt! Och jag förstår hur viktig han är för dig! ❤️

Man blir verkligen helt förkrossad av sorg. Det gör fysiskt ont. Men på ngt jäkla vänster så tar man sig fram ett steg i taget tills det en dag inte gör lika ont. Och man får mer ljusa minnen. ❤️

Jo, har väldigt stöttande vänner tack och lov. Dom älskar honom också, han har verkligen tagit sig in i många hjärtan ❤
 
Det kommer göra jävligt ont att mista Totte, men du vet själv att det hjälper inte att dricka, smärtan försvinner inte, den går inte heller över av att du försöker dämpa den med alkohol. Det är ett rent helvete men enda sättet för dig att klara av det är att kämpa dig igenom, gråt, skrik, sörj, prata, prata, prata. Jag jobbar nätter till helgen, du får ringa om du vill och jag har all tid i världen att lyssna om du behöver och vill prata.

Det enda som hjälper mig i det långa loppet är att gå i timmar eller träna så jag får luft i lungorna så den förlamande känslan av att kvävas av och ångesten minskar. Träna dig trött så du orkar andas, sova, leva för din och Tottes skull. Lev för Tottes minne och vet att vi är många som tänker på dig. ❤️

Tack snälla du ❤ känns fint att ha er här på buke också. Ni är verkligen guld värda!

Försöker tänka på alla våra fina år, hur mycket han gett mig. Så älskad.
 
Nästa vecka är det nya blodprover igen. Veckan efter "stormöte" med ssk, läkaren, arbetsledaren och terapeuten för att uppdatera alla hur det går.
Sen ska jag börja gå på kvinnomöten 1 ggn/vecka och ta medicin hos terapeuten 1 dag (eller fortfarande två? Fattade inte riktigt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp