Kaoset del 2

Kommer troligen radera även denna.
Bara skönt att skriva av sig!

Veckan har varit kaos, har druckit under veckan på vardagar, inte okej.

Igår så hade vi försenad födelsedagsmiddag för mig plus en vän som fyller år..

Blev pruttfull, gick hem.
Sen kom två vänner förbi och vi drog ut på krogen.
Hånglade med säkert 5 personer och tog hem en 22 åring.

Jag fattar ju själv hur destruktivt detta är.
Har lite kontakt med S som jag dejtade förra året, ang AAmöte.
Han ska dit ikväll, jag har dock druckit och känner mig jävligt skör.
 

Jag hade blivit tokig av att sitta en hel förmiddag och titta på barnprogram! Fy vad tråkigt! Det hade krupit i mig också och hade jag bara träffat personen en gång om året hade jag iaf velat umgås och inte bara titta på barnprogram. Gå ut och göra något.

Haha ja sant :D tyvärr var det en regnig dag just då...
 
Det finns museum, badhus, köpcenter, caféer och en massa andra ställen inomhus som är roligare än att sitta inne och titta på barnprogram.

Ingen av dom föreslog nåt sånt och det fanns inte riktigt i mina tankar heller. Jag är inte van att sysselsätta barn.

Tror dom var på stan en av dagarna och en annan en 4h gård isch en dag. Syrran föreslog skate eftersom ungen hade med sin bräda, men jag sätter inte min fot i skateparken där hon ville åka.
 
Ingen av dom föreslog nåt sånt och det fanns inte riktigt i mina tankar heller. Jag är inte van att sysselsätta barn.

Tror dom var på stan en av dagarna och en annan en 4h gård isch en dag. Syrran föreslog skate eftersom ungen hade med sin bräda, men jag sätter inte min fot i skateparken där hon ville åka.

Nu har dom iaf åkt hem igen så nu är rastlösheten ett ickeproblem!
 
Med min syster och systerdotter spelar vi alltid sjukt mycket spel och med min mamma spelar vi eller pusslar. Jag har ingen tv och har väldigt svårt för att bara sitta och prata typ. Så utöver aktiviteter (jag är alltid i stallet flera timmar varje dag tex och så planerar vi mer saker där eller utöver) gör vi detta. Den typen av tillvaro är jag bekväm med, i fall du gillar något sådant och behöver en plan B :) Fint väder så promenaderar vi gärna! Om vi inte är helt slut av kroppsarbete i stallet en hel dag vilket ofta är fallet 😅

Hoppas ditt meddelande togs emot bra! Sedan jag blev mer öppen med vad som fungerar dåligt för mig har det blivit mycket lättare att umgås med familjen. Nu frågar de självmant om det går bra att de stannar si eller så länge eller om det blir för mycket och de som är mer easy going är bättre på att ge mig tider och bestämma mat i förväg där det behövs.
 
Med min syster och systerdotter spelar vi alltid sjukt mycket spel och med min mamma spelar vi eller pusslar. Jag har ingen tv och har väldigt svårt för att bara sitta och prata typ. Så utöver aktiviteter (jag är alltid i stallet flera timmar varje dag tex och så planerar vi mer saker där eller utöver) gör vi detta. Den typen av tillvaro är jag bekväm med, i fall du gillar något sådant och behöver en plan B :) Fint väder så promenaderar vi gärna! Om vi inte är helt slut av kroppsarbete i stallet en hel dag vilket ofta är fallet 😅

Hoppas ditt meddelande togs emot bra! Sedan jag blev mer öppen med vad som fungerar dåligt för mig har det blivit mycket lättare att umgås med familjen. Nu frågar de självmant om det går bra att de stannar si eller så länge eller om det blir för mycket och de som är mer easy going är bättre på att ge mig tider och bestämma mat i förväg där det behövs.

Ja spel är ju kul! Bra tips till nästa år. Vanligtvis brukar det vara bra väder när dom kommer, då brukar vi fara och bada i flera timmar :)
Promenad var ingen hit (till affären på 10 minuter 😂 )
Såhär i efterhand kom jag på att vi har en ankdamm i närheten, dit hade vi ju kunnat gå.

Det togs emot bra! 😊
 
Avbokade extramötet idag pga känner mig ändå trygg i min träning.
Skrev till henne om det och fick som svar:
"Ok. Jag har också fått liknande kommentarer. Ofta handlar det om avundsjuka. Att vara "beroende" av träning, är det farligt? Eller kan regelbunden
träning vara en naturlig del i en sund livsstil?"

Jag har tidigare varit på nån gräns till ortorexi, jag gjorde inte annat än att träna, räknade varenda kalori och tränade enbart för att gå ner i vikt.
Nu tränar jag för att jag mår bra av det, jag får en kick, det är kul att se hur konditionen och tiderna blir bättre och bättre.
Helgen var väl ett extremfall, jag lever väldigt olikt resten av min familj, mina föräldrar är inte speciellt aktiva och inte min syster heller.
 
Avbokade extramötet idag pga känner mig ändå trygg i min träning.
Skrev till henne om det och fick som svar:
"Ok. Jag har också fått liknande kommentarer. Ofta handlar det om avundsjuka. Att vara "beroende" av träning, är det farligt? Eller kan regelbunden
träning vara en naturlig del i en sund livsstil?"

Jag har tidigare varit på nån gräns till ortorexi, jag gjorde inte annat än att träna, räknade varenda kalori och tränade enbart för att gå ner i vikt.
Nu tränar jag för att jag mår bra av det, jag får en kick, det är kul att se hur konditionen och tiderna blir bättre och bättre.
Helgen var väl ett extremfall, jag lever väldigt olikt resten av min familj, mina föräldrar är inte speciellt aktiva och inte min syster heller.

Men hur många dagar hade du haft träningsuppehåll när din syster var på besök? Jag tänker att det är en sak att efter några dagar sakna sin träning/motion om man blir stillasittande, en annan sak att inte klara av en dag utan rörelse på nivån att man blir otrevlig mot sin omgivning. För mig är det ena sunt, det andra osunt.
 
Men hur många dagar hade du haft träningsuppehåll när din syster var på besök? Jag tänker att det är en sak att efter några dagar sakna sin träning/motion om man blir stillasittande, en annan sak att inte klara av en dag utan rörelse på nivån att man blir otrevlig mot sin omgivning. För mig är det ena sunt, det andra osunt.

Totalt 4 dagar.
 
Men hur många dagar hade du haft träningsuppehåll när din syster var på besök? Jag tänker att det är en sak att efter några dagar sakna sin träning/motion om man blir stillasittande, en annan sak att inte klara av en dag utan rörelse på nivån att man blir otrevlig mot sin omgivning. För mig är det ena sunt, det andra osunt.

Jag håller helt med dig!
Jag ser till att alltid ha 1-2 vilodagar i veckan, just för att det inte ska barka ur och gå till nån slags besatthet.
 
Kollade min puls för skojs skull idag på mötet innan det var dags för mig att dela. Den låg på drygt 90 😅 så uppstressad blir jag alltså.
Men jag delade iallafall! Tog det om rutinerna och om hur viktiga dom är för mig, men minns inte riktigt allt jag sa... en nackdel med uppstressningen.
 
Känner mig väldigt fyrkantig när jag är så beroende av mina rutiner. Får lite dåligt samvete nu när dom åkt, jag har varit rätt stingslig och kort i tonen idag.
Men tänker att det inte kommer vara såhär för evigt, att jag kommer kunna chilla mer längre fram..
Rutiner är jättebra och jätteviktigt särskilt för er med den sjukdomen som ni har.
Min bästis som ju också är alkoholist har verkligen lärt sig (och oss) vikten av sina rutiner. Vi runtom VET att det är så och att hon kan bli kort och stingslig om hon inte får vara i sina rutiner. Det är helt okej och faktiskt mer än okej
 
Stillasittande kan ju dessutom göra vem som helst rastlös, och att känna sig ”begränsad” av att ha andra hos sig som inte vill göra nånting alls är inte en orimlig källa till frustration.
Min mamma - som inte har någon beroendeproblematik eller andra underliggande problem - blir påtagligt irriterad om hon är ”tvungen” att bara sitta i soffan när det inte är självvalt. En irritation som hon dessutom inte är så bra på att kontrollera, vilket hon också vet, vilket gör henne än mer irriterad 🤣

Tänker särskilt eftersom din nykterhet är såpass ”ny”, så är det inte heller så konstigt att du upplever stort behov av dina rutiner?
Men samtidigt är det så bra att du själv reflekterar över din reaktion när dina rutiner får stå tillbaka sådär. Också att du förklarade till din syster varför det blev som det blev - jättebra! Sedan att du ”håller koll” på nivån på ditt motionerande, särskilt när du tidigare haft ortorexi, så viktigt och bra.

Jag är så genomgående imponerad av dig, och du inspirerar mig att göra val som får mig att må bättre.
Tack och HEJA pepp!
 
Stillasittande kan ju dessutom göra vem som helst rastlös, och att känna sig ”begränsad” av att ha andra hos sig som inte vill göra nånting alls är inte en orimlig källa till frustration.
Min mamma - som inte har någon beroendeproblematik eller andra underliggande problem - blir påtagligt irriterad om hon är ”tvungen” att bara sitta i soffan när det inte är självvalt. En irritation som hon dessutom inte är så bra på att kontrollera, vilket hon också vet, vilket gör henne än mer irriterad 🤣

Tänker särskilt eftersom din nykterhet är såpass ”ny”, så är det inte heller så konstigt att du upplever stort behov av dina rutiner?
Men samtidigt är det så bra att du själv reflekterar över din reaktion när dina rutiner får stå tillbaka sådär. Också att du förklarade till din syster varför det blev som det blev - jättebra! Sedan att du ”håller koll” på nivån på ditt motionerande, särskilt när du tidigare haft ortorexi, så viktigt och bra.

Jag är så genomgående imponerad av dig, och du inspirerar mig att göra val som får mig att må bättre.
Tack och HEJA pepp!

Men så fina ord ❤️❤️ tack!

Hela den här resan har verkligen fått mig att tänka till mer, varför gör jag såhär, varför känner jag såhär osv. Det är väldigt nyttigt! Och fint att lära känna den riktiga pepp mer 😊
 
Tänker att rutiner är bra, men sen går det att lägga in rutiner där rutinen är att inte ha rutiner. Dvs. planerad oplanerat. Kan vara ett sätt att vila sig lite från det inrutade på ettt schemalagt vis.
 
Tänker att rutiner är bra, men sen går det att lägga in rutiner där rutinen är att inte ha rutiner. Dvs. planerad oplanerat. Kan vara ett sätt att vila sig lite från det inrutade på ettt schemalagt vis.

Hade lite så idag :) skulle träffa bästis, planen var middag hemma hos mig, vi styrde om och åt middag på stan och strosade runt några timmar istället, det var fint!
Så helt omöjlig är jag inte :D
 
Bjuden på fest imorgon, är sugen på att gå på ett sätt. Men på ett sätt inte.

Det är folk jag känner, men jag har så svårt att kicka igång mig själv... helt ärligt så är det inte lika kul* att festa nykter (ännu) men jag har sagt att jag återkommer imorgon med svar, får se lite hur dagsformen känns!

*Det är mest nog för att jag inte kan släppa lös på samma sätt, vilket i det stora hela är positivt, för tidigare var det fullt ös medvetslös.
Jag har haft kul på mina tidigare fester, men det är inte samma känsla, är nog för att dom andra är fulla kanske...
 
Lite halvkass kväll.
Ingen att umgås med, alla festar (hamnfestival i helgen) så just nu känner jag bara bleh med att vara nykter 😅 men vet att det bara är en kass dag, och att jag borde utöka min umgängeskrets...

Valde att inte gå på festen, dels så hörde han inte av sig om tid, dels så vill jag inte gå och se andra dricka.
 
Var iväg och hängde med två vänner idag i ena vännens stuga. Jättefint! Men jag har börjat få sån social ångest efteråt, som att jag inte har nåt att tillföra, de pratar om hus och sina (mer avancerade) jobb och det känns som att jag bara sitter som ett mähä.

Detta är ju jättebra träning för mig, men jag är helt dränerad nu... det är inte såhär när jag är med bara ena vännen, henne känner jag mig avslappnad med och vi ska iväg och vandra nästa vecka ❤️

En gammal bekant är också och drar i min personliga dragkedja och vill in på skinnet på mig, jag borde bara blockera skiten ur honom, men jag lyckas fan aldrig :meh: "det är bara att göra det" jodå, jag försöker.
En anledning till att jag inte lyckats hittills är för i det hela så finner jag nån form av bekräftelse av att han fortfarande hör av sig.

Lite allmänt kvällsdravel. Känner mig nästan lite sorgsen på något sätt, att allt blev som det blev, att jag fortfarande lever ensam, jag har inte ens Totte längre :( osv osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp