Kära bukefalos...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EmmaPrahl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 780
E

EmmaPrahl

Jag behöver eran hjälp! med att hitta rätt bett till min häst (i hoppningen). Jag har provat massvis olika bett (skriver längre ner vilka och hur han funkar på dom) men har fortfarande inte hittat det bästa. Han är en maffig häst på 172 cm som blir stark och drar mot hinderna. Samtidigt är han känslig och knäpper av i nacken på för starka bett.
Dessa har jag provat:
vanligt rakt pelham: knäpper av
Kimblewickbett med tungfrihet: knäpper av
flippanbett: knäpper av
tredelat: blir stark och drar (helt underbar på detta i dressyren)
tvådelat: jättejättestark, gillade inte alls detta
kulbett: red på detta när jag fick honom, tyckte inte han riktigt gillade det då men ska prova det igen
ponnyhack: har inte hunnit hoppa honom med det, gick bra på marken
två olika raka bett: gick bara och gapade, såg ut som att han försökte få bort bett
tredelat D-ringsbett med kopparrulle i mitten: funkar jättebra i dressyrarbete men blir stark i hoppningen.

Har provat många olika men inget som varken jag eller hästen är helt nöjda med. Ska prova gummipelham med två tyglar och tredelat fullcheek. Har ni fler tips tar jag väldigt tacksamt emot dom!

Sv: Kära bukefalos...

Det viktigaste är hur hästen ser ut i munnen, låg gom, stor tunga? Några pullvalkar?

Att prova ut ett bett är som att prova ut sadel, det går inte att bara chansa, grundförutsättningarna måste vara rätt.

Tolka mig inte fel och bli inte sur, men min erfarenhet är att bettproblem sitter i handen som håller/har hållit tyglarna.
En del hästar "tror" att de kommer mötas av en stum hand och svarar inte alls på bettet. Andra kan bara inte hantera stress, utan väljer att suga tag och sluta svara i munnen.

Jag hade tränat mer på att hästen ska svara på sits, oavsett om det är ett hinder framför nosen eller inte.

Gag med två tyglar, hack och bett kanske. Svårt de där :)

Jättesvårt utan att ha ridit hästen, men jag tror du behöver ett bett som han vågar suga tag i, som inte är för skarpt. Det är nog då han biter tag eller knäpper av för att komma undan, när det är för skarpt allså.

Gummipelham skulle jag kunna tänka mig skulle fungera.

Min häst är lite likadan biter tag o blir stark eller knäpper av.
På honom fungerar ett rakt syntetbett super (inte plast utan mjuk syntet). Han suger tag i det utan att bita sig fast eller knäppa av. Han är lixom inte rädd för bettet.
-Mjukt bett allså.

Lovisaleonora_ : Jag har tyvärr inga svar på dom frågorna, men kan fråga någon kunnig som kanske kan kolla hur han ser ut i munnen.

sthu: Jag är en väldigt mjuk och följsam ryttare, absolut inte stum i handen. Har inte haft han så länge, men tränar hela tiden på att han ska bli mer uppmärksam på mig. Det blir bättre och bättre, men måste ha ett bett han lyssnar lite bättre på. Stressad är han verkligen inte.

TeamWahlund: Gag tycker min tränare jag ska prova men det jag läst om gag är att det är bra till hästar som går högt med huvudet och inte vill ta stöd på bettet. Han är tvärtom. Bett + hack har jag funderat på, men vet du om man får tävla på det? Det blir ju liksom två träns över varandra. Det finns ju kombinationsbett men det tror jag blir alldeles för skarpt.

Tack för era svar!

Jättesvårt utan att ha ridit hästen, men jag tror du behöver ett bett som han vågar suga tag i, som inte är för skarpt. Det är nog då han biter tag eller knäpper av för att komma undan, när det är för skarpt allså.

Gummipelham skulle jag kunna tänka mig skulle fungera.

Min häst är lite likadan biter tag o blir stark eller knäpper av.
På honom fungerar ett rakt syntetbett super (inte plast utan mjuk syntet). Han suger tag i det utan att bita sig fast eller knäppa av. Han är lixom inte rädd för bettet.
-Mjukt bett allså.

Ja det känns som att vi är inne på samma spår. Typ ett novabett? Eller det kanske inte är av syntet?

Ja Gag är väl till de egentligen men men man vet ju inte hur alla hästar reagerar på de. Jag tyckte de var bra till min ena som var stark men knäppte av nacken på pelham. Använd typ som ett kandar träns så blir de ju bara extra sidostycken o sätta hacket i. Jag har tävlat på de och sett andra tävla på det. :)

Vad menar du nu? Måste jag i så fall köpa ett kandar och fästa både bettet och hacket i det? Jag får låna ett gag av min tränare, så det är väll bara att testa och se om det funkar :)

Aquakatt: gummipelham med två tyglar ska jag prova. är inte baby pelham och kimblewick lite samma sak?

Nej jag menar att de finns en "rem" som är lös med två sidostycken på som man kan sätta på vilket träns som helst så vips kan man ha två bett på tränset ;) vet dock inte vart man kan köpa dem men de kan inte vara så svåra i göra själv.

haha okej, då får jag ta och kolla upp det här ;)

När du provade pelham, hade du en deltatygel eller två tyglar?

Det kan vara en väldig skillnad, bettet blir mildare om du har två tyglar och kan styra hur mycket hävstångseffekt du vill ha.

Att han är känslig och knäpper av kan också bero på att han inte vågar bjuda framåt tillräckligt (ärlig bjudning) när det är skarpare skrot i munnen. Rid mer framåt, mer ben, Ut och busa och galoppera med det skarpa bettet och skapa en ärlig framåtbjudning i honom. Har du någon unghästvana? Jag tänker lite som när man travar på i friskt (över)tempo för att få ett stöd i bettet och få unghästen till att våga ta i bettet.

Jobba även långsiktigt mot att du ska kunna hoppa på det tredelade när ni är mer sammansvetsade, eftersom du skriver att det funkar jättebra i dressyren nu så finns det en stor chans att det kan funka lika bra i hoppningen framöver i tiden. Rid gärna små hinder och cavaletti mm på tränsbett, försök att träna med tränsbett med jämna mellanrum.

Bett är verkligen inte lätt!!.. Men min häst blir stum och slår med huvudet i hoppning om man använder ett "vanligt" bett två-tre delat jag har springer bett, men när jag skulle vara helt tvärt emot och pröva något som jag inte trodde hon skulle funka på (hon är stark i hoppning för hon kommit på att det är kul, hon är en unghäst med :) ) Iaf jag prövade ett äppelbett och WOW så går hon som en klocka om man jämför.
Hon trivs väldigt bra med detoch tar stöd och det är iinte alls omöjligt att bromsa osv. Jag har också prövat mitt dyon the different träns som jag köpt och det kan vara en hjälp om dom knäpper av lätt :)

Sedan kan man ju också pröva ett lite tjockare 2/3-delat, funkar det med :)

Men lycka till!!

Baby pelham brukar de kallas när det är ett pelham med kortare skänklar, blir då lite mildare/ inte riktigt lika stark hävstång. Så kimblewick är ett helt annat bett:)

Moneypenny: Jag har provat med både och, inget av det funkade. Varför ska jag rida på ett bett han inte gillar? Vill ju så klart rida på ett bett han gillar och ett så snällt som möjligt. Jag har väldigt mycket unghästvana, hästen jag har nu är den enda "gamla" jag ägt.

Fick idag låna ett gagbett av min tränare, och gud så bra han gick!

CassaMy: Nej det är verkligen inte lätt. Jag provade som jag sa innan ett gagbett idag, vilket jag inte alls trodde han skulle funka på, men han gick som en klocka ;)

Aquakatt: Jaha okej, då är jag med på det hela ;P

Om han någon dag inte skulle gilla gagbettet längre så har jag fått bra förslag här, så tusen tack för era svar!

Jag har inte haft honom så länge så under tiden jag ägt honom är han inte kollad ordentligt, men innan är han det. Men jag tycker inte alls det är reaktioner på att han har ont han visar. Han slänger inte med huvudet eller försöker komma undan bettet, och eftersom alla bett förutom pelham funkar på marken tror jag absolut inte han har ont.

Jag tyckte du skrev att tredelat funkade bra på marken.

Och nu skriver du att alla bett funkar bra utom pelham på marken.

Jag känner nu mig ännu mer övertygad om att du inte har en ärlig framåtbjudning i din häst när du hoppar, det finns inga bett som hjälper mot det. Bara mer markarbete.

ja han kan väll gå bra på både tredelat och andra bett på marken? jag kanske har uttryckt mig dåligt, men det som inte funkar på starka bett är att han går i en perfekt "dressyrform" men som inte funkar när jag hoppar. hoppar han på gagbett nu och han går klockrent, går i en bra "hoppform" och bjuder fint på hinderna, blir inte stark och drar iväg.

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 869
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
815
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 870
Senast: Vogue
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka