E
EmmaPrahl
Jag behöver eran hjälp! med att hitta rätt bett till min häst (i hoppningen). Jag har provat massvis olika bett (skriver längre ner vilka och hur han funkar på dom) men har fortfarande inte hittat det bästa. Han är en maffig häst på 172 cm som blir stark och drar mot hinderna. Samtidigt är han känslig och knäpper av i nacken på för starka bett.
Dessa har jag provat:
vanligt rakt pelham: knäpper av
Kimblewickbett med tungfrihet: knäpper av
flippanbett: knäpper av
tredelat: blir stark och drar (helt underbar på detta i dressyren)
tvådelat: jättejättestark, gillade inte alls detta
kulbett: red på detta när jag fick honom, tyckte inte han riktigt gillade det då men ska prova det igen
ponnyhack: har inte hunnit hoppa honom med det, gick bra på marken
två olika raka bett: gick bara och gapade, såg ut som att han försökte få bort bett
tredelat D-ringsbett med kopparrulle i mitten: funkar jättebra i dressyrarbete men blir stark i hoppningen.
Har provat många olika men inget som varken jag eller hästen är helt nöjda med. Ska prova gummipelham med två tyglar och tredelat fullcheek. Har ni fler tips tar jag väldigt tacksamt emot dom!
Dessa har jag provat:
vanligt rakt pelham: knäpper av
Kimblewickbett med tungfrihet: knäpper av
flippanbett: knäpper av
tredelat: blir stark och drar (helt underbar på detta i dressyren)
tvådelat: jättejättestark, gillade inte alls detta
kulbett: red på detta när jag fick honom, tyckte inte han riktigt gillade det då men ska prova det igen
ponnyhack: har inte hunnit hoppa honom med det, gick bra på marken
två olika raka bett: gick bara och gapade, såg ut som att han försökte få bort bett
tredelat D-ringsbett med kopparrulle i mitten: funkar jättebra i dressyrarbete men blir stark i hoppningen.
Har provat många olika men inget som varken jag eller hästen är helt nöjda med. Ska prova gummipelham med två tyglar och tredelat fullcheek. Har ni fler tips tar jag väldigt tacksamt emot dom!