Bukefalos 28 år!

Karensregler för tävling

Lejonelle

Trådstartare
Jag har försökt läsa dopingreglementet på SKK:s sida för att förstå hur lång karenstiden är för de preparat min hund fått i samband med en operation men förstår inte. Han har fått lugnande, narkosmedel och smärtstillande tabletter att ta de närmaste dagarna. Är det 28 dygn från sista tablett som gäller då? Någon som vet?
 
Du får kolla hur lång karens det är på alla 3, antalet karensdagar är de dagar du måste vänta efter sista tablett/dos är tagen.
 
Räknat från första dagen utan preparatet ifråga. Hur många dygn beror på vilka preparaten är.

Det står ju tyvärr inte i dopingreglementet vilka preparat som har vilken karenstid så det är lite svårt att räkna ut. Jag vet vad min hund har fått men inget av dessa preparatnamn står uppräknade så jag antar att de har samma karens som andra läkemedel av samma typ men vad dessa heter vet jag ju inte... Äh, jag får väl räkna 28 dygn och skippa tävlingsstart i oktober.
 
Jag har försökt läsa dopingreglementet på SKK:s sida för att förstå hur lång karenstiden är för de preparat min hund fått i samband med en operation men förstår inte. Han har fått lugnande, narkosmedel och smärtstillande tabletter att ta de närmaste dagarna. Är det 28 dygn från sista tablett som gäller då? Någon som vet?
Vad har han fått för något?
 
Det står ju tyvärr inte i dopingreglementet vilka preparat som har vilken karenstid så det är lite svårt att räkna ut. Jag vet vad min hund har fått men inget av dessa preparatnamn står uppräknade så jag antar att de har samma karens som andra läkemedel av samma typ men vad dessa heter vet jag ju inte... Äh, jag får väl räkna 28 dygn och skippa tävlingsstart i oktober.

Jo det gör det visst? Och det finns preparat, bland annat en del som använda för narkos, som har 6 månaders karens så att bara välja 28 dygn gör dig inte "safe". Om du säger alla mediciner han har fått (står ju i journalen) och i vilket sammanhang så kan vi säkert hjälpa dig!
 
Det står ju tyvärr inte i dopingreglementet vilka preparat som har vilken karenstid så det är lite svårt att räkna ut. Jag vet vad min hund har fått men inget av dessa preparatnamn står uppräknade så jag antar att de har samma karens som andra läkemedel av samma typ men vad dessa heter vet jag ju inte... Äh, jag får väl räkna 28 dygn och skippa tävlingsstart i oktober.

Om inte själva läkemedlet står med så får man kolla innehållet, dvs den aktiva substansen (brukar kunna gå att göra via FASS), så brukar man hitta det i dopingreglementet den vägen.
 
Om du säger alla mediciner han har fått (står ju i journalen) och i vilket sammanhang så kan vi säkert hjälpa dig!

Gärna det. Tack!
Dexdomitor
Dolorex vet
Norocarp vet
PropoVet Multidose
IsoFlo vet
Carprodyl

Något enstaka preparat hittade jag i listan men de flesta inte. Han har genomgått en kirurgisk kastration.
 
Gärna det. Tack!
Dexdomitor
Dolorex vet
Norocarp vet
PropoVet Multidose
IsoFlo vet
Carprodyl

Något enstaka preparat hittade jag i listan men de flesta inte. Han har genomgått en kirurgisk kastration.


Dexdomitor 7 dygn
Dolorex 28 dygn
Norocarp 28 dygn
PropoVet 7 dygn
IsoFlo 7 dygn
Carprodyl 28 dygn
Alla finns i ATC-förteckningen.
 
Dexdomitor 7 dygn
Dolorex 28 dygn
Norocarp 28 dygn
PropoVet 7 dygn
IsoFlo 7 dygn
Carprodyl 28 dygn
Alla finns i ATC-förteckningen.

Aha! Jag fattade nu att färgerna angav karenstiden. När jag först tittade i ATC-förteckningen fattade jag inte det, varför jag letade i det andra dokumentet utan att hitta det jag sökte. Tack. Då vet jag att min hund är läkemedelsfri någon vecka in i november.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 943
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 478
Senast: s957
·
Småbarn Jag har tänkt att det inte behövs, att hon är för liten för att kunna förstå och att det är bäst om hon bara får flyta med. Såklart med...
Svar
10
· Visningar
1 799
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp