Kasta trosor efter 6 månader?

Känns helt befängt att tänka sig att _något_ klädesplagg skulle behöva kasseras efter bara 6 månader.

Jag tvättar alltid underkläder i 60-75° och kommer att fortsätta med det, oavsett vad nån tillverkare av underkläder tycker.
 
Galet slöseri att slänga efter sex månader när vi har utmärkta tvättmaskiner att ta till. Jag gillar kläder som håller länge länge, så när jag nyss fick slänga ett par trosor som jag beställt i mars 2023 tyckte jag de var av synnerligen dålig kvalitet.
 
Tycker inte många av mina håller mer än absolut max åtta månader, och då slängs det (nu har jag inte hur många trosor som helst, men byter varje dag och tvättar i 60 grader så de flesta är välanvända och därav håller de väl inte så länge som helst antar jag). Har dock tre par trosor som köptes på Västbanken 2014... De går aldrig sönder. Kanske dags att slänga ändå nu då (fast de är bra sköna så det tar emot) :o :eek:
 
Och jag som kände mig som en slösaktig slarver som slängde ett gäng trosor nyligen :nailbiting: De var ju bara kanske 4-6 år gamla, visserligen hade de blivit grå och spetsen hade ju sett sina bästa dagar, men de hade inte ens hål.... Problemet var att de hasade ner och korvade sig med vissa byxor, och jag var trött på det.
 
Tycker inte många av mina håller mer än absolut max åtta månader, och då slängs det (nu har jag inte hur många trosor som helst, men byter varje dag och tvättar i 60 grader så de flesta är välanvända och därav håller de väl inte så länge som helst antar jag). Har dock tre par trosor som köptes på Västbanken 2014... De går aldrig sönder. Kanske dags att slänga ändå nu då (fast de är bra sköna så det tar emot) :o :eek:
Då måste du ju köpa otroligt låg kvalite?
 
Mina dör oftast av hål i rumpan. Sittslitage antar jag.

Det som drar ut på kastandet är att det är när de är nytvättade det syns ordentligt. Så ska de bara användas en gång till. Men när jag tar av dem har jag inte ork/koll/tid att tänka så de far av rutin till tvätten igen. Samma med strumpor med hål som ska användas "bara en" gång till.
 
Låter som om textilindustrin känner att vi börjar bli för "miljövänliga".

Själv slänger jag mina underkläder när det börjar bli för stora hål, och/eller när resåren ger upp. Tror det senare är vanligast.
Precis min tanke också. Varför skulle man behöva slänga kläder efter en viss tid? Finns ingen bra anledning alls annat än att det säljs mindre kläder då.
 
Jag är mest fascinerad av att så många tvättar sina trosor i 60 grader. Min trosor tvättas i 40 grader.

När jag googlar hittar jag ingen trovärdig källa för hur man ”bör” göra.

(Nu har jag googlat lite till och Agnes Wold tycker 40 grader räcker så jag fortsätter nog med 40 grader tillsvidare.)
 
Jag är mest fascinerad av att så många tvättar sina trosor i 60 grader. Min trosor tvättas i 40 grader.

När jag googlar hittar jag ingen trovärdig källa för hur man ”bör” göra.

(Nu har jag googlat lite till och Agnes Wold tycker 40 grader räcker så jag fortsätter nog med 40 grader tillsvidare.)
Jag tvättar också i 40. På sommaren när man svettas mer kan det bli 60 men på vintern har jag bara strumpor i ullmix så de ska knte hå varmare än 40, och det finns inte på kartan att jag ska separera trosor och strumpor. Det är avancerat nog att separera efter färg :D
 
Jag har faktiskt ett par trosor som jag nästan kan åldersbestämma, de var mina bästa, bekvämaste ridtrosor och förutom att de har blivit lite färgfattiga så är passform och bekvämlighet fortfarande toppen och inga hål någonstans.

Jag sålde min häst 2006…! Så de trosorna är runt 20 år, det kallar jag kvalitet 👍! Hade jag vetat det då så hade jag köpt massa fler sådana när det begav sig 😁!
 
Var det inte nån liknande artikel som dök upp här för en tid sen, där de tyckte man skulle slänga handdukar och örngott efter fyra månader? :nailbiting:
Låter ju helt absurt! Efter 4 månader har de ju inte hunnit börja bli som bäst. Mina favorithanddukar är typ 10 år gamla :p

Jag tvättar allt utom handdukar i 40. Innan jag skulle fylla en maskin med sockar och underkläder för att gå i 60 grader skulle det vara slut på rena underkläder för länge sen 😂
Samma här. Eller ja, sängkläder går också i 60. Har aldrig någonsin haft några problem kopplade till att jag tvättat kläder fel.
 
Det där kan omöjligt stämma. Nästan hälften som inte byter dagligen? Nej det tror jag inte på.
De enda jag vet inte bytt underklädervarje dag är exets arbetskamrater. Ute på jour för att reparera elledningar. Fick berättat för mig att kalsonger kan man bära på fyra sätt - rättvända och bakofram. Sen ut och in på samma sätt Men då är man ute i skogen och har bara tillgång till mat och en sovplats.
:rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet? Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
15 603
Senast: undine
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 542
Senast: Murphy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp