Kasta trosor efter 6 månader?

Nej, massor av folk fick sitt första badrum under 60- och 70-talet. Och duscha varje dag var verkligen inte standard hos de som hade badrum heller.
Om man är född 1940 och fick tillgång till badrum i sitt hem 1979 så har man idag levt med badrum större delen av sitt liv. Om man duschar dagligen eller inte beror sannolikt på vad man jobbade/jobbar med. Har man ett skitigt jobb brukar man duscha efter jobbet. Har man nära kontakt med människor duschar de flesta före jobbet och endel behöver duscha både före och efter.
 
Visst finns de som lever utan wc och dusch även idag men de är inte i majoritet. Jag skrev just de flesta, inte alla. Jag tror inte. Jag vet att de allra flesta fyrtiotalister har levt med dusch större delen av sina liv.
Tittar man på hus byggda på 30-50-talet så är badrum inget prioriterat. Oftast ett litet utrymme i källaren som användes 1-2gånger i veckan. Så daglig dusch var knappast något man utförde förr. Tror inte ens under 70-talet att dagligduch var normalitet.
 
Innan min far renoverade huset hade vi handpump i köket för kallvatten. Utedass.

Vi åkte en dag i veckan till en närbelägen bybastu och badade. Sedan blev det badhuset i stan.

Alltså lyckan när vi sen fick varmt vatten, toalett inne och en bastu. Vi badade bastu stående tills lavarna hunnit byggas. :) Tror vi värmde bastun varje dag första året.
Där jag jobbar så hade skolan hand om barnens bad ända in på 60-talet.
En gång i veckan så kördes barnen till ett kallbadhus vid en insjö och skrubbades av lärarna. Det är ett gamalt bonde och industrisamhälle och boendeförhållanderna var väl låg och medelstandard. Så badmöjligheter hemma var få. Mest för vuxna vid behov.
Rätt intressant att höra om dessa badturer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet? Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
15 420
Senast: undine
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 306
Senast: Murphy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp