Kasta trosor efter 6 månader?

Som svar på rubriken - beror väl på hur många trosor man har och varierar mellan.

Finns ju ngen poäng i att slänga, bara för att det gått en viss tid sedan inköp eftersom det inte säger något om hur använda de är.
 
Absolut! Hela och presentabla underkläder behövs när man ska ill läkare och när man ska vara fin.
Känns inte bra att vara uppklädd och sminkad men ha ett par fula slitna trosor. :D
Det har min mamma alltid sagt, pappa också! Ska man till läkaren har man hela och rena underkläder och har duschat osv. Eller om man råkar ut för en olycka. Tänkte på det i dag och fnissade lite. Var ute med spiondjuret och det är ju blankis och tänkte "tur jag har de fina trosorna på mig i dag", tänkte på denna tråden :D
 
Det beror säkerligen på andra saker än vana. 40 talisterna kanske inte föddes med badrum men nog sjutton har de flesta levt med dusch och badrum större delen av sitt liv och haft som vana att duscha dagligen. Du får gå ganska mycket längre tillbaka för att det skulle vara kutym att tvätta sig i handfatet istället för att duscha. Typ de som var födda i början av förra seklet.
”Som vana att duscha dagligen” är kanske nyckelordet här?

Många som svarat här verkar just duscha dagligen?
Jag tror inte att det är vad man rekommenderar, man KAN duscha dagligen men tror rekommendationen är typ varannan dag eller två dagar i veckan (om man använder tvål och duschar hela kroppen, att tvätta underliv/under armar och andra bakteriehärdar kan man göra oftare, tränar man eller har arbeten där man blir svettig och/eller smutsig likaså osv så visst kan daglig dusch vara rätt men är man en inaktiv pensionär är det kanske inte rimligt att duscha så ofta som varje dag)
 
Det har min mamma alltid sagt, pappa också! Ska man till läkaren har man hela och rena underkläder och har duschat osv. Eller om man råkar ut för en olycka. Tänkte på det i dag och fnissade lite. Var ute med spiondjuret och det är ju blankis och tänkte "tur jag har de fina trosorna på mig i dag", tänkte på denna tråden :D
Min mammas moster Astrid (född i början av 1900-talet) predikade alltid att man skulle vara fin och ren under för man visste ju aldrig när man kunde råka ut för t.ex. en bilolycka och hamna på sjukhus. Sedan hade hon i och för sig en man som körde bil som en vettvilling också, så det kanske inte var alltför långsökt... :D
 
Min mammas moster Astrid (född i början av 1900-talet) predikade alltid att man skulle vara fin och ren under för man visste ju aldrig när man kunde råka ut för t.ex. en bilolycka och hamna på sjukhus. Sedan hade hon i och för sig en man som körde bil som en vettvilling också, så det kanske inte var alltför långsökt... :D

Jag var nöjd i helgen med fin och ren under inför min första ambulansfärd men de tog inte ens av tröjan. Först på akuten. Ssk noterade iaf att jag hade fin body på 🤣🤣
 
Tror ambulanspersonalen fokuserar mer på sitt jobb än noterar huruvida den skadade har rena trosor på sig eller inte.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, vet man om att man ska någonstans tar man på sig visningsbara trosor... eller jag :D Ska jag bara skrota hemma kan ett par gamla, slarviga duga fint, de är välanvända och sköna, men så väldigt osnygga.

Menstrosor är i min värld inte sådana där moderna man har istället för binda som säljs numera, utan väldens skönaste trosor man har när man har mens, som har slitits av bindans klister, missfärgats av mens osv. Inte så visningsbara, men bekväma!
Det här med visningsbara trosor... Bland mina vänner blev det lite av ett skämt, under en tid då många av oss var singlar och dejtade, osv, att om man tog på sig de fulaste mest slitna trosorna man hade, då kunde man räkna med att kvällen skulle resultera i lite action.
Men om man köpte något nytt och fint, med tanken på att nu leder den här dejten säkert till något som gör att motparten får se underkläderna, nej då kunde man vara relativt säker på att det inte blev något av det hela 😅
 
Det beror säkerligen på andra saker än vana. 40 talisterna kanske inte föddes med badrum men nog sjutton har de flesta levt med dusch och badrum större delen av sitt liv och haft som vana att duscha dagligen. Du får gå ganska mycket längre tillbaka för att det skulle vara kutym att tvätta sig i handfatet istället för att duscha. Typ de som var födda i början av förra seklet.
Vi har fortfarande ett flertal som inte ens har dusch el varmt vatten i sina bostäder. De erbjuds dusch på ett av boenderna. En har bara utedass.
Du får tro vad du vill, jag går på vad de berättar om sina liv.
 
Menstrosor är i min värld inte sådana där moderna man har istället för binda som säljs numera, utan väldens skönaste trosor man har när man har mens, som har slitits av bindans klister, missfärgats av mens osv. Inte så visningsbara, men bekväma!
För mig var det en modell som satt tight och tryckte upp bindan ordentligt så den inte glappade. Men som hade skurit in och varit obrukbara utan binda i.
 
För mig var det en modell som satt tight och tryckte upp bindan ordentligt så den inte glappade. Men som hade skurit in och varit obrukbara utan binda i.
Ja de sitter bäst, samtidigt vill jag inte att det spänner över där jag har mensvärk så det går tyvärr emot varandra. :)
 
Det beror säkerligen på andra saker än vana. 40 talisterna kanske inte föddes med badrum men nog sjutton har de flesta levt med dusch och badrum större delen av sitt liv och haft som vana att duscha dagligen. Du får gå ganska mycket längre tillbaka för att det skulle vara kutym att tvätta sig i handfatet istället för att duscha. Typ de som var födda i början av förra seklet.
Nej, massor av folk fick sitt första badrum under 60- och 70-talet. Och duscha varje dag var verkligen inte standard hos de som hade badrum heller.
 
Det har min mamma alltid sagt, pappa också! Ska man till läkaren har man hela och rena underkläder och har duschat osv. Eller om man råkar ut för en olycka. Tänkte på det i dag och fnissade lite. Var ute med spiondjuret och det är ju blankis och tänkte "tur jag har de fina trosorna på mig i dag", tänkte på denna tråden :D
Så tänker jag också. Hemma tar jag mina sämsta trosor men om jag går hemifrån vill jag ha visningsbara trosor. Man vet ju inte vad som kan hända.
 
Det har min mamma alltid sagt, pappa också! Ska man till läkaren har man hela och rena underkläder och har duschat osv. Eller om man råkar ut för en olycka. Tänkte på det i dag och fnissade lite. Var ute med spiondjuret och det är ju blankis och tänkte "tur jag har de fina trosorna på mig i dag", tänkte på denna tråden :D
Jag ramlade en gång hemma och skadade mig. Eftersom jag hade varit i stallet så duschade jag först innan jag åkte in till sjukhuset😊
 
Jag ramlade en gång hemma och skadade mig. Eftersom jag hade varit i stallet så duschade jag först innan jag åkte in till sjukhuset😊
Just det tänkte jag också på när jag var ute. Skulle jag gå hem med ett brutet ben och duscha? Jag duschade i går men tvättade inte håret så det ser ju verkligen ut som ett skatbo i dag, ska tvätta det i kväll, det var dessutom oborstat så tidigt på morgonen... Märkliga tankar man får ;)
 
Slänger definitivt inte efter 6 månader. De får hänga med så länge de är skapligt hela. När de börjar se tråkiga ut blir de reservtrosor om jag skjuter upp tvättandet..
Tvättar i 60 grader så kan inte tänka mig att det skulle vara ngt problem..
 
Det beror säkerligen på andra saker än vana. 40 talisterna kanske inte föddes med badrum men nog sjutton har de flesta levt med dusch och badrum större delen av sitt liv och haft som vana att duscha dagligen. Du får gå ganska mycket längre tillbaka för att det skulle vara kutym att tvätta sig i handfatet istället för att duscha. Typ de som var födda i början av förra seklet.
Mina föräldrar är födda 40 och 44. Mamma var alltid noga med att det skulle vara rena kläder och underkläder. Särskilt om man skulle till läkare men även om man bara åkte och handlade. Duscha gjorde hon nog 2-3 gånger i veckan med undantag för sista månaderna innan hon gick bort. Född och uppvuxen i stan.
Pappa däremot har aldrig varit särskilt mycket för varesig att tvätta sig. Och nu när han är gammal så är han helt hopplös med både hygien och tvätt av kläder. Han är född och uppvuxen på landet, bonnpöjk.
 
😱

Är det sant?! Iofs, dom växte upp innan tvättmaskin var standard, eller hur?
Fullkomligt sant. Mina föräldrar är födda -38 och -40 och de har aldrig duschat dagligen. Eventuellt varje vecka eller om de skulle iväg på något. Nu för tiden är mamma lite smått dement och vill absolut inte gå och duscha. Vi tvingar henne ibland. Men det är ju aldrig så att jag har upplevt att de skulle lukta illa eller så. Jag tror faktiskt snarare att vi är lite överdrivna i vårt ständiga tvättande och spritande och gnuggande nu för tiden. Någon form av mellanting hade förmodligen varit sunt.
 
Jag ramlade en gång hemma och skadade mig. Eftersom jag hade varit i stallet så duschade jag först innan jag åkte in till sjukhuset😊
Just det tänkte jag också på när jag var ute. Skulle jag gå hem med ett brutet ben och duscha? Jag duschade i går men tvättade inte håret så det ser ju verkligen ut som ett skatbo i dag, ska tvätta det i kväll, det var dessutom oborstat så tidigt på morgonen... Märkliga tankar man får ;)
På ett visst lasarett i närheten av Enya, har jag en gång fått frågan om jag inte duschat och bytt om först när jag kom in akut efter en hästolycka.
Ena uskan på akuten sa att hon minsann var allergisk, så jag kunde inte komma in med hästkläder. 🙃
 
Mina föräldrar är födda 40 och 44. Mamma var alltid noga med att det skulle vara rena kläder och underkläder. Särskilt om man skulle till läkare men även om man bara åkte och handlade. Duscha gjorde hon nog 2-3 gånger i veckan med undantag för sista månaderna innan hon gick bort. Född och uppvuxen i stan.
Pappa däremot har aldrig varit särskilt mycket för varesig att tvätta sig. Och nu när han är gammal så är han helt hopplös med både hygien och tvätt av kläder. Han är född och uppvuxen på landet, bonnpöjk.
Min faster är född 47 och minns vårskrubben i skolan (pappa född 51 var aldrig med om det). En fd arbetsgivare som är född i slutet av 50 talet berättade om sin uppväxt i Göteborg och om att det var hagabadet som gällde för att bli ren och dit gick dom flesta 1 dag i veckan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet? Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
15 420
Senast: undine
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 306
Senast: Murphy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp