Bukefalos 28 år!

Kastrat börjat markera?!

Allevo

Trådstartare
Min kastrathane på 3½ år har dem senaste månaderna börjat att skvätta lite här och var utomhus, alltså tydligt hittar en annan kissfläck och kissar över den, tror inte på inkontinens. Även efter att han gjort nr.2 så ska hans lukt spridas ut.

Det är väl ett normalt beteende för hund i allmänhet men han har aldrig gjort detta innan, så jag undrar varför han börjar nu?

Är det ett dominansbeteende? Eller kan det vara pga. osäkerhet? Det enda jag har märkt av på skillnad i hans beteende är att han är lite mer visuellt varnande mot okända hundar. Pratar med kroppsspråk som svans rakt upp och ragg kan resas om andra hunden verkligen är en jobbig typ som gör utfall. Men han svarar inte tillbaka med utfall eller stirrande blick och stel gångstil, liksom utmanande. Om det skulle uppstå skulle jag jobba på det absolut.

Kan nämnas att vi väntar tillökning i familjen, kan det ha något med det att göra? Lite extra beskyddande?

Inget problem egentligen, kanske kan bli ett dock? Mer nyfiken och vill väl veta varför han börjat som han gör.
Någon som upplevt liknande och har något vist svar? :confused:
 
Min kastrathane på 3½ år har dem senaste månaderna börjat att skvätta lite här och var utomhus, alltså tydligt hittar en annan kissfläck och kissar över den, tror inte på inkontinens. Även efter att han gjort nr.2 så ska hans lukt spridas ut.

Det är väl ett normalt beteende för hund i allmänhet men han har aldrig gjort detta innan, så jag undrar varför han börjar nu?

Är det ett dominansbeteende? Eller kan det vara pga. osäkerhet? Det enda jag har märkt av på skillnad i hans beteende är att han är lite mer visuellt varnande mot okända hundar. Pratar med kroppsspråk som svans rakt upp och ragg kan resas om andra hunden verkligen är en jobbig typ som gör utfall. Men han svarar inte tillbaka med utfall eller stirrande blick och stel gångstil, liksom utmanande. Om det skulle uppstå skulle jag jobba på det absolut.

Kan nämnas att vi väntar tillökning i familjen, kan det ha något med det att göra? Lite extra beskyddande?

Inget problem egentligen, kanske kan bli ett dock? Mer nyfiken och vill väl veta varför han börjat som han gör.
Någon som upplevt liknande och har något vist svar? :confused:

Det är inte dominans och sannolikt inte osäkerhet om det inte är en ängslig hund. Det är inte heller ett normalt beteende för hund i allmänhet! Jag gissar på fysiskt fel, kanske UVI. Dags för ett besök hos veterinären!
 
Jag funderar på var testiklarna satt när han kastrerades? Var de i pungen som de skulle vara så är ju båda med säkerhet borta. Om han var kryptorkid kan man eventuellt ha missat den ena? Den kan ha suttit så långt upp att man har missat den i så fall. Annars håller jag med @Milosari, kan vara UVI men man kanske även bör kolla prostata där det kan förekomma både cystor och tumörer som kan påverka hunden på olika sätt p g a felaktiga hormonhalter.
 
Jag läste inomhus! :o

Ahaaaaa, jag var lika undrande som @Red_Chili ! :laugh:

TS, det kan säkert ha med graviditeten att göra, det är inte helt ovanligt att man hör om hundar som förändrar sitt beteende i samband med en sådan sak. Det skulle också kunna vara en viss tik som har ett väldigt starkt löp i området, det är inte så att alla tikar har samma "värde" utan en del tikar, en del gånger, kan driva upp väldigt mycket hormoner i grannskapet. Eller något annat. :p

Hur som helst är det ju inte bra att han förändrat sitt förhållningssätt till andra hundar, jag hade inte väntat tills det blivit ett problem utan försökt ta itu med det redan här och nu. :)
 
Jag funderar på var testiklarna satt när han kastrerades? Var de i pungen som de skulle vara så är ju båda med säkerhet borta. Om han var kryptorkid kan man eventuellt ha missat den ena? Den kan ha suttit så långt upp att man har missat den i så fall. Annars håller jag med @Milosari, kan vara UVI men man kanske även bör kolla prostata där det kan förekomma både cystor och tumörer som kan påverka hunden på olika sätt p g a felaktiga hormonhalter.

Ja båda var nere och väl synliga, vet. borde varit blind om han inte sett dem för dem var stora redan vid 9 månaders ålder då dem togs bort. :)
Kan få fram bild om ni vill se. :p
UVI gissar jag inte på eftersom han inte kissar på sig, kissar oftare eller visar smärta eller blodblandat. Bara att han börjat markera mer som en hanhund med kulorna kvar.

Det är markerings/revirbeteendet med krafsandet osv. som har framkommit sen jag blev gravid. Och han har inte gjort det innan, han går inte och kissar över alla andra fläckar varje gång heller utan händer någon gång då och då.

Kan han ha tagit efter beteendet av någon annan hanhund?
 
Ahaaaaa, jag var lika undrande som @Red_Chili ! :laugh:

TS, det kan säkert ha med graviditeten att göra, det är inte helt ovanligt att man hör om hundar som förändrar sitt beteende i samband med en sådan sak. Det skulle också kunna vara en viss tik som har ett väldigt starkt löp i området, det är inte så att alla tikar har samma "värde" utan en del tikar, en del gånger, kan driva upp väldigt mycket hormoner i grannskapet. Eller något annat. :p

Hur som helst är det ju inte bra att han förändrat sitt förhållningssätt till andra hundar, jag hade inte väntat tills det blivit ett problem utan försökt ta itu med det redan här och nu. :)

Tack för svar alla! Det var något sånt jag tänkte med, måste vara mina hormoner eller någon tik.
Jo jag låg igår kväll och tänkte att jag måste göra det nu, vill ju inte att det ska eskalera och speciellt inte sen när man är ute och går med bebis och barnvagn! O_o Blir skvallerträning så får vi se hur fort det går innan han ignorerar dem igen :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp