Kastrera hankatt

Vår nuvarande kastrerades redan vid 4 månader, för då började han markera inne. Varken han eller syrran (som tyvärr inte är i livet) hade problem med återhämtning. Bägge var som vanligt redan vid hämtning.

Fördelen unga djur är just att de brukar återhämta sig otroligt fort och en normalkastration av hankatt är ett mycket enkelt ingrepp, både för katt och veterinär.
Ofta räcker det bra med lugnande och lokalbedövning, även om vissa föredrar att söva (viss smärtlindring i det sövningsmedel som oftast används).
Hoppsan, han var tidig! :D Min är ju verkligen en onge fortfarande.
Här söver de är jag rätt säker på, och rätt glad över tror jag. :)
 
Jag tycker att det känns gräsligt. 😅 Nu har Kim aldrig varit hos min vet och har inga förutfattade meningar så jag hoppas att han inte ska bli helt traumatiserad av att jag överger honom där.
Jag gjorde ju likadant med Kailzie när hon sederades för tumör och för tandvård men hon var liksom så happy-go-lucky med alla människor, så även om det var jobbigt visste jag att hon var glad över en klapp från vem som helst. Även en veterinär. ;)

Skulle tro att det blir absorberande stygn här också, det verkar mer vanligt än inte.
Det går säkert bra, det är bara matte som nog är lite traumatiserad egentligen, om någon. :heart
Man brukar inte sätta några stygn på hankatter 😊 Kan säga att de flesta unga katter inte bryr sig nämnvärt av att sitta i en stor bur hos veterinären. På fredagar på mitt jobb har vi mycket katt-kastreringar och personalen älskar att gå in i katternas stall då för alla är så små, söta och gulliga :love: Någon enstaka ligger och gömmer sig i sitt hus men de andra brukar vara framme vid glaset och stryka sig. Jag upplever att de flesta kattungar (som inte kommer från vilda förhållanden) inte lärt sig att det är så läskigt ännu.

En hankattskastrering är verkligen väldigt okomplicerad och går på under fem minuter, de brukar vakna fort och extremt sällan behöva ha krage eller mer smärtis hemma :)
 
Det börjar ju så småningom dra ihop sig för lille Kimchi och jag känner mig så nojig. Vid vilken ålder har folk kastrerat sina hankatter och hur såg återhämtningstiden ut? Jag funderar på när det vore lämpligt för mig att vara ledig och liknande.
Den senaste katten jag tog över var 3-4 år och då okastrerad. Den kastrerades men hade enligt veterinären mest troligen ngn form av blödarsjuka och fick stanna kvar ett dygn under uppsikt. Han var normal när han kom hem. Fick vara inne ett par dagar och sen gå ut som vanligt. Inga konstigheter alls men eftersom han var dålig det första dygnet och under vård så kändes det bra att ha honom inne under extra uppsikt. Tror återhämtningstiden är individuell men är du supernojjig så ta ledigt 1-2 dagar efter. 🙂
 
Man brukar inte sätta några stygn på hankatter 😊 Kan säga att de flesta unga katter inte bryr sig nämnvärt av att sitta i en stor bur hos veterinären. På fredagar på mitt jobb har vi mycket katt-kastreringar och personalen älskar att gå in i katternas stall då för alla är så små, söta och gulliga :love: Någon enstaka ligger och gömmer sig i sitt hus men de andra brukar vara framme vid glaset och stryka sig. Jag upplever att de flesta kattungar (som inte kommer från vilda förhållanden) inte lärt sig att det är så läskigt ännu.

En hankattskastrering är verkligen väldigt okomplicerad och går på under fem minuter, de brukar vakna fort och extremt sällan behöva ha krage eller mer smärtis hemma :)
Tack! Jag tror min lille kommer att hantera det okej, han är ju rätt kavat och van vid att hänga med ändå.
 
Tack! Jag tror min lille kommer att hantera det okej, han är ju rätt kavat och van vid att hänga med ändå.
Tror jag också! Och kastrering av hanar är en lättare operation än densamma av honor så jag skulle inte oroa mig om jag var du, dumt att ta ut sånt i förskott liksom :up:
 
Man brukar inte sätta några stygn på hankatter 😊 Kan säga att de flesta unga katter inte bryr sig nämnvärt av att sitta i en stor bur hos veterinären. På fredagar på mitt jobb har vi mycket katt-kastreringar och personalen älskar att gå in i katternas stall då för alla är så små, söta och gulliga :love: Någon enstaka ligger och gömmer sig i sitt hus men de andra brukar vara framme vid glaset och stryka sig. Jag upplever att de flesta kattungar (som inte kommer från vilda förhållanden) inte lärt sig att det är så läskigt ännu.

En hankattskastrering är verkligen väldigt okomplicerad och går på under fem minuter, de brukar vakna fort och extremt sällan behöva ha krage eller mer smärtis hemma :)
Åh jag vill också gå in i katternas stall..! :arghh::love:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min var kastrerad vid runt 12 veckor och var alltså gjord innan han lämnade uppfödaren. Efter kastrering kan dom vara lite groggy men brukar återhämta sig snabbt, tratt kan vara viktigt om katten har tendens att slicka såret men på hanar är det ett väldigt lätt ingrepp, men viktigt att se till att dom tar det lugnt dom första två dygnen eller så!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Gick allt bra?
Åh förlåt, jag borde ha uppdaterat här! Som de flesta beskrivit gick allt smidigt, smärtfritt och snabbt! Jag fick hem en kisse jag trodde skulle vara trött och paj, men som mest var hyperaktiv och skithungrig och inte märkte att något hänt! Inga stygn och knappt ens en rodnad - det enda han slickade var på insidan av benen där jag antar att de tvättat honom. Från första minut innanför dörren var han helt som vanligt, och han älskar fortfarande att åka i sin ryggsäck också. :heart Jag ska erkänna att jag var lite orolig att han skulle förknippa den med något otrevligt.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 352
Senast: JohannaB
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 355
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: starcastle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp