Kastrera tik

Bukefalos 30 år!

Förstår att det även beror på hund, men

Tratt?
Uppblåsbar krage?
Body?

Tänker att hon kan ha body eller vara fri när man häckar i soffan och har stenkoll.

Brukar uppblåsbar krage funka nattetid, eller finns det chans att hon når såret?

Skulle nog funka nattetid med tratt, jag ska sova på golvet på en madrass.

När vi går ut så får hon förstås vara fri från "fängelset" 😁 Ja kort koppelpromenad👍

Och så kan jag ju plocka fram hemmarehabet när allt är läkt och jobba med bål och magmuskler, det har stått och dammat ett par år 🤣

Du känner ju Lova lite och hon blev mycket roligare att träna med efter kastrering. Nu är hon galen hela tiden och alltid redo för bus och träning. 😅

Till henne hade jag body och uppblåsbar krage de första nätterna och bara body dagtid. Hon var duktig på att låta bli att slicka, så det funkade bra för oss.

Det som var svårast för henne, var att inte få hoppa och klättra första veckorna.
Hon består av ganska står del katt och hare (med viss procent DS) och tyckte att det var fruktansvärt orättvist att hon inte fick hoppa upp på alla sina bästa utkiksplatser.
Jag har ett gäng aktiveringsleksaker om du vill låna för att underhålla W.
Det funkade bra för oss när det gällde att hålla humöret uppe. Iaf så fort hon återfick aptiten, som var största orsaken till att det blev kastrering.

Hon har för övrigt inte fått några besvär av det och har fortfarande bra päls.
Jag kommer nog även låta kastrera lillasyster.

Du känner ju Lova lite och hon blev mycket roligare att träna med efter kastrering. Nu är hon galen hela tiden och alltid redo för bus och träning. 😅

Till henne hade jag body och uppblåsbar krage de första nätterna och bara body dagtid. Hon var duktig på att låta bli att slicka, så det funkade bra för oss.

Det som var svårast för henne, var att inte få hoppa och klättra första veckorna.
Hon består av ganska står del katt och hare (med viss procent DS) och tyckte att det var fruktansvärt orättvist att hon inte fick hoppa upp på alla sina bästa utkiksplatser.
Jag har ett gäng aktiveringsleksaker om du vill låna för att underhålla W.
Det funkade bra för oss när det gällde att hålla humöret uppe. Iaf så fort hon återfick aptiten, som var största orsaken till att det blev kastrering.

Hon har för övrigt inte fått några besvär av det och har fortfarande bra päls.
Jag kommer nog även låta kastrera lillasyster.
Tack för svar! Jag har aktiveringsleksaker i gömmorna nånstans🤣 Sen när hon är piggare men ändå ska ta det lugnt, så tänkte jag börja lära in lydnadens vittring, men även massa vila, det behöver både hon och jag😁

Tratt?
Uppblåsbar krage?
Body?

Tänker att hon kan ha body eller vara fri när man häckar i soffan och har stenkoll.

Brukar uppblåsbar krage funka nattetid, eller finns det chans att hon når såret?

När vi går ut så får hon förstås vara fri från "fängelset" 😁 Ja kort koppelpromenad👍

Och så kan jag ju plocka fram hemmarehabet när allt är läkt och jobba med bål och magmuskler, det har stått och dammat ett par år 🤣
Blir det vanlig kastrering eller titthål? För oss (titthål) så var det bara ett pytteärr, så sydde en body och mjuka byxor som hon hade dagtid för säkerhets skull och sen uppblåsbar krage på natten.

Blir det vanlig kastrering eller titthål? För oss (titthål) så var det bara ett pytteärr, så sydde en body och mjuka byxor som hon hade dagtid för säkerhets skull och sen uppblåsbar krage på natten.
Vanlig kastrering.

Tratt?
Uppblåsbar krage?
Body?

Min senaste var för tre år sen och då hade hon en body på sig när vi hämtade, var bara ett fint snitt som läkte supersnabbt. Vi passade på att ta bort ett lite mindre brock samtidigt så vet inte hur bara en kastrering hade sett ut men det här såret läkte snabbt och syns knappt ett ärr idag.
Vi behövde aldrig tratt eller något annat än bodyn, hon var inte intresserad av såret.
Tidigar stora hundar har haft tratt, blir ju stökigt att ha hemma😅🫣

Tratt?
Uppblåsbar krage?
Body?

Jag har alltid haft body på mina efter bukingrepp. Det har fungerat toppen. Uppblåsbar krage också om de varit ensamma, för säkerhet skull.

När min tik (dvärgpudel) kastrerades hade hon body i två veckor. Ingen tratt.

Plåstret togs av (av veterinär) efter ca en vecka.

Strikt koppelpromenad i två veckor. Därefter utökat + springa lös allt längre stunder varje dag.

Inget bad förrän såret är helt läkt.

Hela rehabiliteringen tar ca två månader.

Bra om du har möjlighet att promenera i skogen under uppbyggnsdsfasen då det sviktande och ojämna underlaget är mycket bra träning efter kastrering.

Även balansboll är bra.

Den jobbigaste tiden är de första två veckorna. Inget hopp, skutt och lek. Inget hoppande upp i säng och soffa. Enbart korta koppelpromenader på jämnt underlag. Inga trappor.

Efter två veckor börjar man långsamt utöka promenaderna. Gå korta sträckor på ojämt underlag (gärna i skogen). Korta stunder utan koppel som långsamt utökas.

Det är viktigt att hålla såret rent och skyddat. Jag tog bort bodyn efter två veckor. Är det blött och slaskigt ute, så skydda längre. Det tar ca 6-8 veckor tills såret är helt läkt. Först då är exempelvis bad i havet tillåtet.

Jag ångrar inte en sekund att jag kastrerade. Enda biverkningen är pälsen. Men, hon är ändå alltid kortklippt. Att pälsen har blivit betydligt ulligare gör ingenting. Fördelarna överväger alla dagar i veckan.

Igår blev hon kastrerad👍
Hon var lite småruggig på kvällen, så hon fick ett täcke på sig👍

Bifogade filer

• IMG_20260312_071104.webp
    IMG_20260312_071104.webp
    239 KB · Visningar: 1 050
Min tik hade löp med korta intervaller, ibland bara uppehåll 2 månader sen var det igång igen. Blödde MASSOR även igenom hela höglöpet (såg ut som blodbad hemma :wtf: ) och luktade skunk så man ville kräkas:yuck:. Har alltid haft tikar och även fött upp och aldrig varit med på maken. Hon var dessutom lite ängslig av sig och saknade underullen i sin päls och var konstant åksjuk, dreglade ner hela sig själv och bilen och det verkligen rann ur munnen på henne och då testade jag verkligen ALLT som man kan komma på där.

Konsulterade tre veterinärer om hennes åksjuka och hennes löp och alla sa att det var normalt. :meh:

Efter kastreringen har hennes ängslan förvunnit helt och hon har fått en oerhört fin lång vacker päls med underull :love1:. På dagen vi kastrerade henne försvann även hennes åksjuka helt :banana:, vilket var nog en av dom största vinsterna i det hela.

Det behöver inte alltid bli sämre med kastrering, jag har tidigare kastrerat tikar utan att det påverkat varken lynne eller päls så visst kan det blir så men det behöver inte bli tråkiga biverkningar :up:

Vi fick kastrera vår golden pga livmoderinflammation. Ingen skillnad mentalt på henne. Hon var lättskrämd sen innan.
Lite mer underull kanske. Men så börjar hon bli till åren också.

Kort koppelpromenad? Vad är det? 10 min runt kvarteret i lagom lite halvslö takt?

Det blir ju en lite ond cirkel av allt. Får man inte röra på sig, så blir man inte törstig, och då blir man hård i magen när inte tarmarna för röra på sig.... Typ😁

Hon är ju annars en ganska aktiv hund med en längre promenad varje dag, ca 5km-promenad i skogen, vi tränar lydnad, spår, uppletande 4-5dagar i veckan. Och hon heter Wilda av en anledning🤣

Nu slappar vi mest i soffan, och resultatet har blivit en hård mage. Har rådfrågat opererande veterinär och hon får 2ml Laktulos i varje måltid nu.

Kan jag göra mer?
Har provat med messmör, men där gick gränsen. Kokade köttfärs, och gav av kokvattnet, ja det slank väl ner lite, men hon hade nog hellre avstått😁 Och skulle aldrig äta sitt torrfoder uppblött. Så ja rätt kräsen hund.

Kort koppelpromenad? Vad är det? 10 min runt kvarteret i lagom lite halvslö takt?

Det blir ju en lite ond cirkel av allt. Får man inte röra på sig, så blir man inte törstig, och då blir man hård i magen när inte tarmarna för röra på sig.... Typ😁

Hon är ju annars en ganska aktiv hund med en längre promenad varje dag, ca 5km-promenad i skogen, vi tränar lydnad, spår, uppletande 4-5dagar i veckan. Och hon heter Wilda av en anledning🤣

Nu slappar vi mest i soffan, och resultatet har blivit en hård mage. Har rådfrågat opererande veterinär och hon får 2ml Laktulos i varje måltid nu.

Kan jag göra mer?
Har provat med messmör, men där gick gränsen. Kokade köttfärs, och gav av kokvattnet, ja det slank väl ner lite, men hon hade nog hellre avstått😁 Och skulle aldrig äta sitt torrfoder uppblött. Så ja rätt kräsen hund.
Funkar det att blanda i blötfoder med extra vatten alternativt hemkok? Har funkat med Spock att jag slår på varmvatten på torrmaten ihop med en slev hemkok (färs, fårköttsrestwr o morotskok) och rör runt precis innan det serveras.
Ge gottis i vatten så det hänger med en del vatten på köpet?
Sen misstolkade jag kanske men jag hörde promenader i kort koppel så han har ju fått relativt normala promenader i lugnt tempo. Sen är det ju definitivt ett mindre ingrepp på hane men kolla när du får öka på promenaderna. Tänker på slät mark i måttligt tempo borde man ju kunna öka på om läkningen verkar gå bra. Bättre än att de studsar tunt hemmavid tänker jag.

Sen i början åkte jag in till samhället och promenerade på helt nya ställen även om det inte var långt så blev det nya intryck och mycket nya dofter och han fick mycket sniff-tid (brukar annars promenera mer effektivt ). Bara att hänga utanför en förskola var spännande eller alla nya hundmöten som vi annars inte får ute hos oss.

Veterinärens råd när jag kastrerade min tik var strikt koppelpromenad de första två veckorna och de första dagarna mycket korta promenader. Absolut inga trappor och inget hopp och lek.

Även min har mycket energi och framförallt den första veckan var jobbig. Min blev inte hård i magen.

Gick max 5-10 minuter 4 gånger om dagen första dagarna. I princip bara att hon kissade och bajsade. Sedan bar jag henne hem.

Först efter två veckor fick hon springa lös korta stunder.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?