Kastrering av tik - erfarenheter?

Bukefalos 30 år!

Jag ångrar mig idag att jag inte kastrerade min tik då hon vid 14,5 år fick livmodersinflammation. Även min kompis hund fick detta i hög ålder och vi valde att låta de somna in istället. Så nästa tik kommer jag kastrera tidigt, då mååånga tikar känns som 8 av 10 får de när de passerat 7...

Jag ångrar mig idag att jag inte kastrerade min tik då hon vid 14,5 år fick livmodersinflammation. Även min kompis hund fick detta i hög ålder och vi valde att låta de somna in istället. Så nästa tik kommer jag kastrera tidigt, då mååånga tikar känns som 8 av 10 får de när de passerat 7...
Jag vet inte hur statistiken ser ut på papper men jag känner istället inte till en enda tik IRL som fått PYO.

Vår ena tik kastrerades i samband med en livmoderinflammation.
Återhämtade sig ganska snabbt och var lite låg några dagar efter bara. (Då hade kattungen det betydligt tuffare).
Har inte märkt någon skillnad angående matlusten eller vikten. Den är bra. Pälsen har ändrat sig och hon har fått längre och lockigare hårrem. Sen om det beror på kastrationen eller ålder (9 år gammal golden) är svårt att säga.

Kastrerat två DSG-tikar. Förutom att jag upplevde att smärtlindringen inte räckte ”hela vägen” första natten på den ena (låg och ”grät” vid 03, första och enda gången någonsin), så har har det inte varit några problem. Ingen aptitförändring, pälsförändring, inkontinens, temperament. Minns inte kostnad och återhämtningstiden, men det var nog för att allt gick bra. Kastrerades vid 1 respektive 2,5 års ålder. Dom är nu 8 och 9 år gamla.
Hur är dessa ihop numera?

Våra två tikar slåss vid löp och det är en stor oro för alla.

Nu överväger vi att kastrera och kanske är det bäst att kastrera båda isf?

Hur var dina tikar innan och sedan efter kastrering?

Jag vet inte hur statistiken ser ut på papper men jag känner istället inte till en enda tik IRL som fått PYO.
Mina föräldrars hund fick det vid nio års ålder, och även min egen, när hon var nio.

Båda rottweiler.

En schnauzer kastrerade vi när hon var fem. Inga problem med päls eller beteende. Hon var underbar och blev 12 år.

Hur är dessa ihop numera?

Våra två tikar slåss vid löp och det är en stor oro för alla.

Nu överväger vi att kastrera och kanske är det bäst att kastrera båda isf?

Hur var dina tikar innan och sedan efter kastrering?
Det hade ingen effekt tyvärr, dom fortsatte att slåss. När jag och maken skilde oss så tog vi vars en hund. Rekommenderar dig att omplacera en av tikarna. Det går inte att leva ett normalt liv med hundar som slåss och det är inte snällt mot hundarna heller.

Det är så vanligt så att det är i princip den vanligaste operationen vi gör på mitt jobb. Det går inte en enda dag utan minst en pyo inne på operation vardag som helg.De flesta tikar är ju medelålders till äldre. Men vissa individer och särskilt vissa raser kan få det tidigt, redan första löpet ibland.

Sen antar jag att de flesta tikar du känner är kastrerade eftersom det är rätt standard utanför Sveriges gränser 😊

Jag har kastrerat totalt 3 tikar, alla "äldre" och pga livmodersförändringar. Ingen av dem har varit jättedålig innan OP.

1 blev busigare och piggare efter kastrering, mindre grinig.
1 ändrade sin personlighet het och hållet. Från att ha varit världens modigaste och tryggaste hund så var hon rädd för allt. På promenader fick jag lyfta upp henne om vi mötte någon, eller om det var en stor sten för nära vägen där vi skulle gå. Gasade någon med bilen 4 kvarter bort (över 100 meter), så satt hon och skakade och hjässade, halvt panikslagen. Hon gick inte att lämna ensam en enda sekund. Gallskrek i total panik, kissade på sig.... Det hela slutade med avlivning.
1 blev inkontinent, men bara när hon är väldigt nödig, så hon kissar på sig i sängen när hon sover, och tömmer då hela blåsan :bag: Med medicinering så går det okej, men om hon dricker mycket på kvällen så får vi vara uppe extra länge för att gå ut en extra gång. Pälsen är hemsk. Den känns både tunnare och tjockare på samma gång? Mer nervös har hon också blivit. Går vi promenad och någon kommer gående bakom oss så får vi vänta tills de har passerat innan vi kan gå vidare. Hon ställer sig och tittar på dem. Flyttar sig inte, utan står mitt på cykelvägen och bara iaktar. Misstänker begynnande demens här kanske? Hon ställer sig ibland och bara stirrar ut i tomma intet (tycker jag iaf hon kanske ser något som inte jag ser).

Det är så vanligt så att det är i princip den vanligaste operationen vi gör på mitt jobb. Det går inte en enda dag utan minst en pyo inne på operation vardag som helg.De flesta tikar är ju medelålders till äldre. Men vissa individer och särskilt vissa raser kan få det tidigt, redan första löpet ibland.

Sen antar jag att de flesta tikar du känner är kastrerade eftersom det är rätt standard utanför Sveriges gränser 😊
Jag säger inte emot, det är självklar vanligt men jag kände att åtta av tio drabbade gick emot min egen erfarenhet bara.

Alltså jag har ju faktiskt "bara" bott här i fjorton år! :D Jag hade hundkompisar hemma också, men givetvis vet man inte allt om allas hund. Dock har jag aldrig varit med om drabbad tik i familjen eller närmaste vänkretsen. Vi har med andra ord haft väldig tur!

Kasterat två tikar, allt gick bra, inga komplikationer på någon av dem, den ena fick sämre päls och både fick lättare att lägga på sig efter.

Från att aldrig fått det på tik innan så har 3 av dom 4 sista tikarna haft pyo. Den som inte fick det togs bort pga skada i nacken vid 5 års ålder.
Har alla dina hundar varit av samma ras? Hur lätt de får pyo är ju delvis genetiskt.
En fd lärare till mig var också aktiv hunduppfödare. Den läraren berättade att man skyndade sig att ta valpar i den rasen, för att sedan kunna kastrera tikarna, för det var inte frågan om ifall de skulle få pyo, utan när. Samtidigt i min ras hör jag ytterst sällan om pyo (även om det förekommer någon gång ibland såklart).

Har alla dina hundar varit av samma ras? Hur lätt de får pyo är ju delvis genetiskt.
En fd lärare till mig var också aktiv hunduppfödare. Den läraren berättade att man skyndade sig att ta valpar i den rasen, för att sedan kunna kastrera tikarna, för det var inte frågan om ifall de skulle få pyo, utan när. Samtidigt i min ras hör jag ytterst sällan om pyo (även om det förekommer någon gång ibland såklart).
Nej inte samma ras på alla. Första var smålandsstövare och dom 2 andra hedehund.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?