Kastrering av tik

iska

Trådstartare
Någon som vet när man kan kastrerar en tik? spelar ålder löp osv någon roll? Har hört att när man gör detta så stannar dom i den mentala utvecklingen eller hur man nu ska beskriva det. Någon som VET hur det är och hur dom reagerar?
Undrar oxå ungefär vad det brukar kosta?

många frågor, men jag hoppas få många bra svar från folk som kan.

Sv: Kastrering av tik

Man kan kastrera valpar, beror mest på veterinären hur unga de vill ta dem. Att de stannar i den mentala utveckligen är bara båg, hundar är mer komplexa än så att hela den mentala biten skulle bero av könsmognad och hormoner.
Hos min vet kostar kastrering av tik ca 2000 men han är väldigt billig, runt 5000 kan du nog räkna med.

Tikar bör kastreras mellan två löp, hon bör ha löpt 1-2 ggr.
Fördelarna är att hon inte kan bli dräktig, slipper löp o ev skendräktighetsproblem, slipper helt risken för livmodersinflammation, ju tidigare tiken kastreras destu lägre risk för juvertumörer.
Nackdelarna kan vara att tiken blir lite inkontinent, vet inte hur vanligt det är, men oftast så kan det medicineras bort.

priset är oftast beroende på hur mycket tiken väger, kan variera mellan olika kliniker oxå, man får ringa runt o kolla.

mvh

Vi kastrerade vår cockertik när hon var knappt ett år och inte hade löpt än. Vet tyckte inte det behövdes något löp, och att hon var tillräckligt gammal. Risken för juvertumör är ju i princip elliminerad när de kastrerats så tidigt, men jag funderar ibland på om det faktiskt har inverkat på mognaden - hon är fortfarande vid 3½ års ålder en mycket barnslig liten hund ;)... Om jag i framtiden kommer att ha en annan tik så kommer jag att låta kastrera hene oxå, men se till att vänta till efter första löpet. Sen vet jag ju inte- Tassa kanske hade varit precis samma barnsliga vovva även om vi väntat. Jag tror inte heller att hela den mentala mognaden har med hormoner att göra, men kanske kan de spela in lite?

Vi har ju även en kastrerad hane som var 6 år när han kastrerades. Han är inte förändrad på något sätt, forutom att han inte skvätter lika mycket längre, och att han inte är lika sur på andra hanhundar som innan.

Ingen av hundarna har haft några komplikationer i samband med kastrationen.

Jag har fått lära mig att för att minimera risken för juvertumörer maximalt så bör tiken kastreras innan första, senaste andra, löpet.
Att de stannar i den mentala utvecklingen har jag inte hört.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
9 122
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka