katastrof värden på silage

Sv: katastrof värden på silage

Men Kimmis: tilläggas ska att pelleterat lucern faktiskt INTE kan klassas som grovfoder ekvivalent i den bemärkelsen att det aldrig kan kompensera fibrer eller tuggbehov. så därav kan jag se att fodrar man pelleterat så kan man kanske inte vräka i dem hur mkt som helst och tro att "det är ett grovfoder så jag kan skippa höet".

Det undrar jag förstås.
Det är visserligen lättare att tugga speciellt om man ger det blötlagt.
Men när det gäller fiberhalten så måste det väl ändå räknas som grovfoder. Fibrerna fösvinner inte för att de mals. Det borde vara lika mkt cellulosa och andra fibrer i lusernpelletsen som i det färska lusernet.
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag mottar tacksamt mer fakta om detta, för jag kan ha lärt mig fel det har jag ju uppenbarligen ang. maxgiva enligt de som svarat tidigare. Men som jag lärt mig så är hack en helt annan sak, det är helt likvärdigt grovfoder, men det är inte pelleterat grovfoder och därmed skulle du aldrig kunna ha en häst fodrad med enbart pelleterad lucern och inget strå. Men som sagt - kom gärna med andra källor! Kanske är det en generalisering det jag lärt mig, baserad på övriga behov så som tuggtid osv, att pelleterat förvisso rent teoretiskt skulle funka om hästen fick fodringar varannan timme dygnet runt eller liknande, men att gemene man inte fodrar på det sättet och därmed klausulen? jag vet inte?
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag är lite tveksam till om jag kan hitta ngn källa utanför forumet till mitt påstående om lusernpellets. För mig är det ganska självklart att det måste vara så. Fibrer är de långa polysackarider som hästen inte kan spjälka med egna enzymer utan de tas om hand av mikroorganismerna i tarmen. Dessa organismer är mkt känsliga och det är därför viktigt att se till att de får mat hela tiden annars rubbas balansen. Fiberstrukturen kan inte gnm malning gå sönder så pass mkt att dessa fibrer kan tas upp tidigare i systemet det borde vara ganska så omöjligt. Däremot kan det bli lite för lite att tugga. Men det är nog i alla fall delvis mina egna slutsatser om detta.

Jag har letat upp en gammal tråd där HelenaHandberg har skrivit om lusernpellets som grovfoder. Jag har mkt stort förtroende för hennes kunskaper om utfodring av hästar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=727646&highlight=lusernpellets+grovfoder
 
Sv: katastrof värden på silage

Det pelleterade är ju mest för att de ska få i sig ett proteinrikt grovfoder i motsats mot soja.
Jag gillar inte ngt pelleterat, men ger uppblött pelletterad betfor o lusern
Kvarnbyfoder har bäst värden- det som finns här iallafall.

Om de äter tillräckligt med strå finns det ingen anledning att ge hack- som mina bara leker med.

Kraffts protein är inte värt pengarna.
 
Sv: katastrof värden på silage

Men stirra dig inte blind på en kvot. Hästar behöver inte så mycket kvoter utan de behöver energi och protein i tillräcklig mängd. Detta kan man fixa utan att den sk kvoten inte följer standarden.

Hej!

Fast om man struntar i kvoten så kan det bli ruskigt fel.

Tex höet vi hade i början av hösten- med mycket lågt protein och högt energiinnehåll.. Hade jag gett min häst så mycket av det höet att hon fick tillräckligt av protein hade hon fått över 100% mer energi än hon behöver. Hon hade med andra ord blivit tokfet (lättfödd häst!). Jag hade ju inte heller kunnat öka ridningen- för då hade proteinbehövet ökat och således hade höet behövt ökas också.

Däremot går det ju utmärkt att ge häst för mycket protein om man har den kvoten på höet. Min har en kvot nu på ca 6.8, och äter bara hö och mineraler- allt som behövs med nya höet:-).

/ Lavinia, som inte stirrar sej blind på kvoterna- men en kvot på minst 6 är nästan ett måste för att kunna strunta i kvoten.
 
Sv: katastrof värden på silage

/ Lavinia, som inte stirrar sej blind på kvoterna- men en kvot på minst 6 är nästan ett måste för att kunna strunta i kvoten.

Beror lite på. Med en SVÅRFÖDD häst med normalt proteinbehov kan man ha en låg kvot utan större problem, för du måste ge så mkt för att täcka energibehovet att du får upp proteinet till behovet ändå. Men du kan ha en kvot på 5 när du räknar på det.

Men de lättfödda, där håller jag helt med dig, allt under 6 blir en veritabel mardröm.
 
Sv: katastrof värden på silage

*delvis KL*

Hästens mage bryr sig inte om längden på fibrena. Så där är lucernhack eller lucernpellets exakt likvärdigt. Dvs du kan utan problem använda det som grovfoder i meningen att tillgodose hästens behov av strå/TS.

Däremot är tuggtiden väldigt liten på pelletsen jmf med hö, och där kommer 'problemet' för normalhästen. Detsamma gäller för övrigt om man fodrar med 'höbriketter'/bricks/etc. Hästen får i sig allt den behöver, men på tok för lite tuggtid.

Det finns dock mer än en gammal häst som levt i flera år på lucerngröt som basföda. Kanske har den fått i sig tre strån i timmen av annat grovfoder, men i övrigt har det varit lucerngröt som varit grovfodret. Utan problem. För dessa hästar - som ju får det för de inte kan tugga hö längre - så faller problemet med tuggtiden bort automatiskt, dels på grund av de stora mängder lucern det blir, men framförallt på grund av att det tar dem en 'god stund' att pilla i sig sin 'grötgiva'.
 
Sv: katastrof värden på silage

Tack alla som kommit med så värdefull input i tråden.

Nu står våra hästar och tuggar på Baryard foder :angel::bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 088
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 691
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp