katastrof värden på silage

mackan

Trådstartare
Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från samma leverantör som tidigare alltid haft topp kvalitet foder. Hästarna äter det dåligt, dvs det förefaller inte som de är sugna alls på detta grovfoder jmf med det de hade tidigare vilket hade topp kvalitet och uppenbarligen var mkt smakligt också. Vi som inackorderingar vill inte göra ett problem av ngt om det inte är det, så vi sa att vi tog en analys och kollade först, innan vi tar upp problemet att hästarna är måttligt förtjusta i fodret. detta foder är mkt torrt, och vi tänkte att det kanske var övergående, då de ju nästan alltid föredrar blött och det förra var det, och att om värdena var bra så kunde det kompensera för att det kanske ändå inte är hästarnas favorit val så att säga...

idag kom analysen tillbaks och hade en katastrof kvot på TRE KOMMA FEM.
jag vill bara gråta.

Nu har jag räknat lite och kommit fram till att om jag komplementerar 10 kg av detta med 0,5 betfor, 1 kg halm, och 1 kg krafft protein, så kommer jag upp i kvoten 6.17. Detta borde rent tekniskt sett räcka till just min häst, som är lättfödd, men förutsätter att han petar i sig de 10 kg, vilket han i.o.f hittills gjort, även om det inte är med förtjusning.

Nu undrar jag: Är ingen expert på foder annat än att jag kan grunderna så att säga och kan räkna någorlunda. är ovan uträkning en okej lösning för min häst? hur hade ni gjort. anser ni att ovan lösning är acceptabel nu över vintern, eller ska vi propsa på att fodret byts ut till ett med högre protein värden. Nånstans kan jag känna att det är ju liksom inte bara en lite låg kvot utan det är verkligen katastrof värden. Vad jag vet har de inte betalat för partiet ännu, så det kanske gör det lättare att ta tillbaks (de känner leverantören så det är en personlig affär s.a.s.

tacksam för svar. orolig för min häst då jag alltid haft super värden och analyserat smakligt silage till min häst. aldrig ngnsin en kvot lägre än 6,5 och ofta högre.
sen undrar jag rent allmänt, det finns andra hästar i stallet som är betydligt mindre lättfödda än min, och som verkligen behöver kunna trycka i sig MYCKET grovfoder för att se fina ut. Nu med dessa värden och att det tydligen inte är ngn hit smakmässigt för hästarna, undrar jag vad ni anser även för dessa, med ovanstående tankar i åtanke.

tacksam för svar och tankar. :bow:
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag hade nog nästan oroat mig mer för att de inte verkar tycka om det i alla fall om mina hästar inte hade tyckt om maten. De tycks äta det mesta. Kan det vara ngt annat fel på det annat än lågt protein? Dålig hygienisk kvalite eller andra växter i eller liknande?

Sedan undrar jag mest varför du har lagt till 1 kg halm. Det gör ju bara energimängden ännu större utan ngn nytta - eller?
Tänk på att kraffts protein har en maxgiva som jag inte känner till storleken av. Men 1 kg är ju en del. Men hästen är kanske stor. Glöm inte mineralerna.
 
Sv: katastrof värden på silage

Nja det hygieniska oroar jag mig inte så mkt för, det är en bra leverantör som har koll och mjölkkor och vet hur foder skall skördas. dock är det väldigt lite blad i fodret, och torrt, det är ngn timotej mix, kommer inte ihåg vad de kallade den..... de äter, men trögt, om det finnas annat att välja på. just nu har vi gräs ute i hagarna i ganska stora mängder, de äter hellre detta. under natten pillar de i sig hela givan (jag ger mycket till natten), inget spill kvar på morgonen.....

ang. mineraler och annat så är det täckt, enligt kalkylen, behöver bara komplementera precis som jag brukar behöva med selen...... så den biten ser bra ut....

ang. Halm: endast pga att de står på halmbädd. och han äter av det.... så jag behövde ta med det i beräkningen.....
max givan för protein är 2 kg/dag och detta är uträknat på 1 kg/dag så det borde vara okej.....? Hästen är stor - 600 kg och 1.70 i manhöjd....

tusen tack för vidare input! :bow:
 
Sv: katastrof värden på silage

Det verkar vara många som har fått en låg kvot iår, jag blev lycklig över min på 5,7 ;)

Lucern brukar ju vara förstahandsalternativet när grovfodret är proteinfattigt, du kan ju ge mkt av det också. Om du byter ut några kg av silaget till lucernhack, funkar det kanske? Då behöver du inte ge lika mkt KP.
Soja är kanske också ett bra, billigare alternativ.
 
Sv: katastrof värden på silage

Nu har jag räknat lite och kommit fram till att om jag komplementerar 10 kg av detta med 0,5 betfor, 1 kg halm, och 1 kg krafft protein, så kommer jag upp i kvoten 6.17. Detta borde rent tekniskt sett räcka till just min häst, som är lättfödd, men förutsätter att han petar i sig de 10 kg, vilket han i.o.f hittills gjort, även om det inte är med förtjusning.

Nu undrar jag: Är ingen expert på foder annat än att jag kan grunderna så att säga och kan räkna någorlunda. är ovan uträkning en okej lösning för min häst? hur hade ni gjort. anser ni att ovan lösning är acceptabel nu över vintern, eller ska vi propsa på att fodret byts ut till ett med högre protein värden. Nånstans kan jag känna att det är ju liksom inte bara en lite låg kvot utan det är verkligen katastrof värden. Vad jag vet har de inte betalat för partiet ännu, så det kanske gör det lättare att ta tillbaks (de känner leverantören så det är en personlig affär s.a.s.


sen undrar jag rent allmänt, det finns andra hästar i stallet som är betydligt mindre lättfödda än min, och som verkligen behöver kunna trycka i sig MYCKET grovfoder för att se fina ut. Nu med dessa värden och att det tydligen inte är ngn hit smakmässigt för hästarna, undrar jag vad ni anser även för dessa, med ovanstående tankar i åtanke.

tacksam för svar och tankar. :bow:

Foderstaten i sig är okej, fast det blir rätt stora volymer ffa med halvkilot betfor, men äter han så mycket är det ju okej, och antar det är uppdelat på ganska många fodringar med.

Och iom att det är osmakligt är det ju en mardröm för de svårfödda ja, annars är svårfödda den kategori som - iaf teoretiskt - är lättast att 'ordna' ett lågkvotsgrovfoder till, då man har plats MJ-mässigt att ge mycket kraftfoder. I praktiken är det ju en fråga om hur mkt kraft de kan tänka sig äta.

Och ABSOLUT försöka byta om det går! Men går det inte, så med fodret uppdelat på många fodringar helt okej foderstat.

Edit - såg du svarat sen ang halmen och tog bort den frågan.
 
Sv: katastrof värden på silage

Det verkar vara många som har fått en låg kvot iår, jag blev lycklig över min på 5,7 ;)

Lucern brukar ju vara förstahandsalternativet när grovfodret är proteinfattigt, du kan ju ge mkt av det också. Om du byter ut några kg av silaget till lucernhack, funkar det kanske? Då behöver du inte ge lika mkt KP.
Soja är kanske också ett bra, billigare alternativ.

Tack, men lucern är som att spotta i havet på den låga kvoten, det kommer inte ens i närheten att fylla behovet även om man går upp på maxdag giva på lucern. det är protein som gäller isåfall, finns inget annat likvärdigt foder som täcker upp dessa låga värden.
 
Sv: katastrof värden på silage

Foderstaten i sig är okej, fast det blir rätt stora volymer ffa med halvkilot betfor, men äter han så mycket är det ju okej, och antar det är uppdelat på ganska många fodringar med.

Och iom att det är osmakligt är det ju en mardröm för de svårfödda ja, annars är svårfödda den kategori som - iaf teoretiskt - är lättast att 'ordna' ett lågkvotsgrovfoder till, då man har plats MJ-mässigt att ge mycket kraftfoder. I praktiken är det ju en fråga om hur mkt kraft de kan tänka sig äta.

Och ABSOLUT försöka byta om det går! Men går det inte, så med fodret uppdelat på många fodringar helt okej foderstat.

Edit - såg du svarat sen ang halmen och tog bort den frågan.

Tack! Skönt att jag räknat rätt. Dock så har vi sovit på saken alla vi som är berörda, och eftersom de är så motvilliga att äta när de inte är det minsta kräsna annars, och det då inte finns några marginaler alls att spela på eller ta till om de INTE trycker i sig vartenda kilo, så måste leveransen helt enkelt gå tillbaks, så är det bara. Vi har pratat med ägarna och de har inte betalat för fodret ännu vilket är ett plus. Jag tycker en kvot på 3,5 faktiskt kan klassas som otjänligt hästfoder, så jag tror det blir svårt att sälja det till ngn annan hästmänniska också, vilket gör att det känns lite befogat att propsa, även om det är obehagligt och trist att behöva klaga och krångla..... den andra aspekten är ju också priset, betalar en stallhyra på över 2000 där fodret ingår, att då sitta och kompensera ett sånt kasst foder med kraftfoder som kostar över 400 spänn för 25 kilo, det blir en DYR stallhyra det, för mkt lite payoff så att säga....

skönt att veta att jag kan lösa det en övergångs period i värsta fall, men det bästa är om vi kan få det bytt pronto, så det är det som är målet.
 
Sv: katastrof värden på silage

Tack, men lucern är som att spotta i havet på den låga kvoten, det kommer inte ens i närheten att fylla behovet även om man går upp på maxdag giva på lucern. det är protein som gäller isåfall, finns inget annat likvärdigt foder som täcker upp dessa låga värden.
det finns ingen maxgiva på lusern! :idea:
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag har lärt mig max 2 kg/dygn för både pelleterat och hack.... står också på Kraffts foderrådgivningsida.....?
 
Sv: katastrof värden på silage

Lucern=grovfoder=man kan ge hur mycket man vill :) Fri tillgång om så vill
 
Sv: katastrof värden på silage

Vad har du för smbrp och MJ i ditt hösilage. Jag antar att du har lågt protein eftersom att kvoten blir så låg? Men även om det är högt proteinvärde så kan det ge en låg kvot om energin exempelvis åxå är hög. Så man ska nog inte bara stirra sig blind på kvoten i fodret.

Jag förstår tanken med att räkna in halmen i foderstaten, men så mycket betfor??!! Betfor 50 g smbrp 11,2 Mj (kvot på 4,4 att jämföra med havrens 7) tillför ju ännu mer energi...Kan du inte byta ut en större mängd Betfor, mot något mer protein rikt som tex Soja 381g smbrp 12,9 Mj eller bryggerijäst 373 g smbrp 13,9 MJ? Då behöver du ju inte heller ge något Proteinpellets.
Havre kanske åxå kan vara något att fundera på istället för Betfor?? Det ger ju visserligen energi, men det innehåller rätt mycket protein ca 79g smbrp och 11MJ / kg så havre håller en kvot på ca 7

Jag förstår att du blir frustrerad när hösilaget inte är bra. Det är ändå det som är bas födan till hästen och kan man inte ge det som största giva utan att behöva mixtra med annat, så blir man tokig;)
Hoppas det löser sig för dig!

Mvh
Tasoom
 
Sv: katastrof värden på silage

smrp 28,5
MJ 8,1

det är alltså smrp som är väldigt lågt.

skulle kanske va villig att mixtra runt, om det inte vore för att hästarna matvägrar! och de är inga kräsna - de är normalt matvrak som äter det mesta.

tack! det löser sig, ägaren förstår problemet och kommer skaffa nytt omgående. känns oerhört bra, ett så obehagligt problem som att behöva klaga på fodret så pass gravt - men de är lyhörda :bow:

Bellis: varför står det då maxdaggiva 2 kg på krafft hästfoders egen hemsida?
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag har som mest givit 7 kg pelleterat lusern. Då till en märr med föl vid sidan som jag köpte, och hon var rejält mager, men gick upp väldigt fint i vikt på det fodret!

I somras hade jag fri tillgång på lusern när min märr gick ner i vikt, det gick åt ca 20 kg/dygn på 3 hästar (mamma häst, föl och en åring)

Lusern kan man ge hur mkt som helst av som redan sagts. det är ett grovfoder! och grovfoder kan de aldrig få för mkt av!
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag har lärt mig max 2 kg/dygn för både pelleterat och hack.... står också på Kraffts foderrådgivningsida.....?

Krafft yrar. På samma vis som det yras när det står att ditt foder ska blandas med havre etc.

De utgår från en typhäst som äter ett idealhö med X MJ och Y gr SRP/kg foder i sina 'rekommendationer'. Samma det som står på påsarna, typ 'avelssto, X kg hö, 2 - 3 kg kraft'. De utgår från en tabellhäst med ett tabellhö.

Krafft har bra foder, men deras foderrådgivning är sisådär. Om du har ett hö som skulle täcka ALLA behov om du ger 12 kg, och hästen gärna äter 12 kg, så rek de 10 kg hö och 2 kg krafft som regel.

Finns som sagt ingen maxgiva lucern, man kan fodra en häst på enbart lucern om det är så. Däremot om du har det där typhöet och ger mer än 2 kg lucern får du ett rätt rejält proteinöverskott. Men det är ju just med det typhöet, och har sällan något med verkligenheten att göra.

Vad SKÖNT att ni får nytt dock!
 
Sv: katastrof värden på silage

Som dom andra redan har svarat, så är väl kraffts rekomendationer att man inte behöver ge mer om man har "deras hö" vad det nu är för något, men hela deras rekomendatoner brukar vara helt felaktiga och bordes ta bort.

Lucern är ju ett grovfoder, därför kan man ge fri tillgång av det. Om man ger hack så tillgodoser man ju tuggbehovet också.
 
Sv: katastrof värden på silage

Men stirra dig inte blind på en kvot. Hästar behöver inte så mycket kvoter utan de behöver energi och protein i tillräcklig mängd. Detta kan man fixa utan att den sk kvoten inte följer standarden.
 
Sv: katastrof värden på silage

Håller med om Krafft..... gillar dem inte alls, är glad att det kommit så många nya konkurrenter på marknaden, det behöver Krafft :devil:

Bra att veta ang. lucernet dock.

Men Kimmis: tilläggas ska att pelleterat lucern faktiskt INTE kan klassas som grovfoder ekvivalent i den bemärkelsen att det aldrig kan kompensera fibrer eller tuggbehov. så därav kan jag se att fodrar man pelleterat så kan man kanske inte vräka i dem hur mkt som helst och tro att "det är ett grovfoder så jag kan skippa höet". För det kan man inte om vi pratar pelleterat.

Alexandra: ja - SUPER lättnad att vi får nytt. det kommer redan i morgon. Underbar stallägare som rättar sitt misstag och förstår problemet fullt ut.
 
Senast ändrad:
Sv: katastrof värden på silage

Men stirra dig inte blind på en kvot. Hästar behöver inte så mycket kvoter utan de behöver energi och protein i tillräcklig mängd. Detta kan man fixa utan att den sk kvoten inte följer standarden.

Om du följt tråden så ser du att det största problemet utöver den panik låga protein halten, är faktumet att hästarna rakt ut matvägrar. De har ätit när de absolut MÅSTE, flera hästar vägrar både morgon och insläpps mat, fast de går ute 07-17. de äter hellre vissnat november gräs, som omöjligt kan tjäna som basföda för dessa hästar (två fullblod och en unghäst).
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag har läst tråden och valde att ENBART kommentera din oro för en kvot. Om hästarna inte vill ha så gör då en hygienisk analys.
 
Sv: katastrof värden på silage

Jag har läst tråden och valde att ENBART kommentera din oro för en kvot. Om hästarna inte vill ha så gör då en hygienisk analys.


Ok, det blir ju svårt att gissa, och lösryckt ur sammanhanget, eftersom jag är väl medveten om att en låg kvot inte behöver säga allt, men i kombination med att hästarna inte äter, blir en helt annan, när man står inför 7 månaders vinterperiod med ett sånt parti. ang. hygienisk analys så det ser jag faktiskt ingen anledning att göra på ett hö med så extremt låga värden, där därutöver som sagt hela stallets hästar som aldrig matvägrar, aldrig har problem med hull eller aptit annars genom åren, matvägrar så tydligt. Känns som mkt bortkastade pengar, eftersom vi får nytt silage dessutom med kända värden och analys. Varför ska jag göra en hygienisk analys för tusenlappen, hästarna äter det inte mer för den skull?

Om du vidare läst tråden så ser du även att om det är så att blandande av olika tillkommande kraftfoder och tillskott kan kompensera så är det även en ekonomisk fråga, då fullgott grovfoder skall vara inkluderat i stallhyran för dyra pengar, och att tillskottsfodra pga undermåligt grovfoder då innebär en mycket hög månadskostnad.

du måste väl ändå hålla med om att en kvot på 3.5 med de protein värden jag redovisat är ett extremt fattigt grovfoder?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 088
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 691
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp