Kategorierna, jag är bara så trött på dom

A

Animar

Jag är så trött på folk som kategoriserar raserna!

Islandshästar är så snälla och lugna alla kan rida dom..
Nej precis som med alla raser varierar det?!

Varmblod, stressiga, skadade och kan bara vara skogsmullar
Asso guuuud ibland tror man folk inte har någon hjärna

Kallblod, klumpiga och duger bara som skogsmullar.
För att dom är större än varmbloden så är dom klumpiga.. idiotierrrr...

Halvblod är såå fantastiska och kan allting
Nej de finns faktiskt variationer som i VARENDA ras.. -.-'

behövde bara skriva av mig lite heheh :angel: ni kan ju fylla på om ni också behöver få ut er röst tihihih ;):)
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Jomenvisst kan jag hålla med dej.
Folk är så kvicka att stoppa hästraser i olika fack.
Men hästar är ju som med oss människor, olika.
Och tackålov för det! :bow:

Varje häst är ju unik och ingen är den andra lik.
Det är bara så... :)
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Jag är så trött på folk som kategoriserar raserna!

Islandshästar är så snälla och lugna alla kan rida dom..
Nej precis som med alla raser varierar det?!

Varmblod, stressiga, skadade och kan bara vara skogsmullar
Asso guuuud ibland tror man folk inte har någon hjärna

Kallblod, klumpiga och duger bara som skogsmullar.
För att dom är större än varmbloden så är dom klumpiga.. idiotierrrr...

Halvblod är såå fantastiska och kan allting
Nej de finns faktiskt variationer som i VARENDA ras.. -.-'

behövde bara skriva av mig lite heheh :angel: ni kan ju fylla på om ni också behöver få ut er röst tihihih ;):)

araber, hispiga och tittiga och sprättiga :crazy:

hispigaste hästarna i "mitt" stall är faktiskt halvbloden :D
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Ååh, jag VET att jag är tråkigt när jag märker ord, men när du skriver varmblod antar jag att det är varmblodig travare du pratar om? Och halvblod är varmblodig ridhäst?
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Jag håller med!

En person i mitt stall säger jämt saker om mitt kallblod, t ex: "Men han som är nordsvensk, han ska väl tycka om att stå i skogen!" (Ang att våra hästar inte går upp i skogsdelen av hagen trots att det finns mat där). Eller om vi är ute och rider och han blir rädd för någonting: "Oj, blev han rädd? Han som är nordsvensk ska väl vara lugn och stabil!" (För det första: det heter kallblodig travare:devil:! För det andra: han är väldigt lugn och stabil, det tror jag dock har mer att göra med honom som individ än vad han är för ras, men ibland måste ju även han få bli rädd!)

Och ska man tro på den här personen så är arabiska fullblod nästintill en egen art, som har ett helt annat språk än andra hästraser och är på alla sätt och vis ett snäpp bättre än alla andra raser. (Japp, hon har två stycken:grin:)

Inte bara kategorisering, utan även diskriminering:mad:
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Jag är så trött på folk som kategoriserar raserna!

Islandshästar är så snälla och lugna alla kan rida dom..
Nej precis som med alla raser varierar det?!

Varmblod, stressiga, skadade och kan bara vara skogsmullar
Asso guuuud ibland tror man folk inte har någon hjärna

Kallblod, klumpiga och duger bara som skogsmullar.
För att dom är större än varmbloden så är dom klumpiga.. idiotierrrr...

Halvblod är såå fantastiska och kan allting
Nej de finns faktiskt variationer som i VARENDA ras.. -.-'

behövde bara skriva av mig lite heheh :angel: ni kan ju fylla på om ni också behöver få ut er röst tihihih ;):)
Jag har i stort sett aldrig stött på det du skriver om. :crazy:

Det är mest småtjejer som tror att alla tycker illa om deras val av häst bara. Förväntar man sig att folk ska titta snett så kommer man tro att folk gör det också.. :grin:

Vem har sagt att islandshästar är snälla och lugna som alla kan rida?
Det är inte bara att sätta sig och få en islandshäst i tölt osv, det krävs ridning!
Varmblod=Varmblodstravare? Aldrig hört det du skriver.
Självklart har de inte samma förutsättningar att bli bra ridhästar som tex halvblodshästar som är avlade för ändamålet.
Kallblod har jag själv och jag vet vad hon kan, men jag förstår mycket väl att en person om är van vid araber tycker att kallblod är "klumpiga" eftersom de är så mycket grövre. Däremot kan de röra sig väldigt smidigt de också, men om man aldrig ridit en välriden nordsvensk kan det ju vara svårt att veta?
Ingen har väl skrivit/sagt att halvblod är såååå fantastiska?
Men halvblodshästarna är världens främsta inom hoppning och dressyr, de är verkligen avlade för ändamålet. Självklart är de duktiga.


Asso guuuud vad känslig du är ;)
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

"Men han som är nordsvensk, han ska väl tycka om att stå i skogen!" "Oj, blev han rädd? Han som är nordsvensk ska väl vara lugn och stabil!"
Då kan du väl istället för att bli grinig förklara för personen att kallblodstravare också är individer? ;)

Och ska man tro på den här personen så är arabiska fullblod nästintill en egen art, som har ett helt annat språk än andra hästraser och är på alla sätt och vis ett snäpp bättre än alla andra raser. (Japp, hon har två stycken:grin:)

Inte bara kategorisering, utan även diskriminering:mad:
Vad är det som är diskriminering? Oftast så tycker man faktiskt att ens egen ras är bäst, kanske är det den ras man har mest erfarenhet av och trivs bäst med? Då är den ju bäst för en själv.

Jag kan också tycka att araber har ett lite speciellt språk jämfört med andra hästar. De är oerhört kloka och många personer har svårt för det och kallar dem därför för stissiga och nervösa, när de egentligen inte förstår sig på dem.
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Som exempel på dem i stallet. Ska nu sälja sin b-ponny för att köpa islandshäst, för grannens islands häst kan deras dotter rida och då är alla islandhästar lika snälla så klart:angel: INTE

Sen påpekar dem hela tiden hur mitt vamrblod är så olika ett varmblod. Hon är ju inte stirrig, mager eller ha lång man :eek: :rofl:
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Man kan heller inte komma i från att om man ser raserna som grupp så har de ett visst lynne eller egenskaper. Varför - jo vi människor har avlat på vissa egenskaper för att passa oss.
Kallblod är i regel ganska lugna och trygga för de skulle ha ro och tålamod att vänta medan man fällde träd i skogen. När man gick efter dem på åkern var det viktigt att de inte blev skrämda av fåglar och annat och drog iväg med människan som gick bakom. Arabren har ett mer vaket lynne för de användes som krigshästar som skulle vara snabba och uthålliga. Men inom raserna finns naturligvis stora individuella variationer som många gånger också beror på miljö och uppfostran.
Om jag söker en skogsmulle kanske jag inte söker i första hand i gruppen fullblod utan bland kallbloden för att där är större chans att hitta den lugna trygga häst som jag söker.
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Man kan heller inte komma i från att om man ser raserna som grupp så har de ett visst lynne eller egenskaper. Varför - jo vi människor har avlat på vissa egenskaper för att passa oss.
Kallblod är i regel ganska lugna och trygga för de skulle ha ro och tålamod att vänta medan man fällde träd i skogen. När man gick efter dem på åkern var det viktigt att de inte blev skrämda av fåglar och annat och drog iväg med människan som gick bakom. Arabren har ett mer vaket lynne för de användes som krigshästar som skulle vara snabba och uthålliga. Men inom raserna finns naturligvis stora individuella variationer som många gånger också beror på miljö och uppfostran.
Om jag söker en skogsmulle kanske jag inte söker i första hand i gruppen fullblod utan bland kallbloden för att där är större chans att hitta den lugna trygga häst som jag söker.

håller med! visst finns det stora variationer men vissa raser har faktiskt vissa särskilda egenskaper. kallblod är i regel lugna och tåliga hästar. ponnyer lika så. varmbloden och halvbloden brukar vara bra tävlingshästar eftersom de har bra fysiska förutsättningar. men visst det finns folk som har fördomar mot olika raser vilket inte är samma sak som rasernas egenskaper.
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

det är bara bra att du märker ord då kommer man ihåg att man faktiskt måste uttrycka sig bättre ibland :)
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Japp dom flesta kallblod ja har ridit har varit tittiga och skuttiga .
Medans dom araber ja har ridit har varit lite mer uppmärksamma men haft lite svårt att veta vad gå är hahah :P
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Haha jadu tro mig jag har stött på dom här komentarerna flera gånger om. Ja Varmblodig travare (måste lära mig förtydliga)

Det här är inget jag tycker då bara så du vet :P
Och jag var lite irriterad och behövde skriva av mig ha en trevlig dag :)
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Jo dom är ju som sagt framavlade men jag tänkte mer på dom som drar ALLA över en kant och säger att tex. kallblod inte duger annat till än att rida i skogen

det var mer det jag menade med mina kategoriseringar :)
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

tex. kallblod inte duger annat till än att rida i skogen

Men vad spelar det för roll vad andra tycker?

JAG vet att jag kan tävla 110 hoppning med min nordsvensk, jag vet att hon är duktig på dressyr. Jag vet att hon är duktig och utbildad inom western.
Det är väl det viktigaste?

Seadn förstår jag självklart att en ryttare med stora ambitioner inom tex fälttävlan inte köper en nordsvensk, vad ska hen med den till?
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Och så är ju fullblod galna i huve :angel:
Det vet väl alla.

Min morsa tror lite också på att hollänska hästar är sura och har dolda skador.

Men herregud ta tråden med en nypa salt för fan :D
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Haha känner igen beskrivningarna. Och fördomar har man ju faktiskt själv också! :o
Så skönt att ha en korsningshäst! Det finns ingen med fördomar! :rofl: :banana:
 
Sv: Kategorierna, jag är bara så trött på dom

Jag känner igen beskrivningen av islandshästar... :crazy: Praktiserade en tid på ett turridningsföretag med just islänningar, och där fick man höra hur otroligt underbara islänningar var, stegrar/sparkar/bits inte (som vanliga hästar) och är helt gudomliga att rida, för de skulle aldrig få för sig att göra något..

Nej tjohejsan, vissa av hästarna var ganska svårridna och lämpade sig inte för nybörjare alls. Dom var starka och svåra att hålla, några kunde få för sig att lämna bakersta ledet och galoppera iväg till främre halvan, andra stannade kvar, men blev istället helt galna av att komma sist, ett fåtal fick för sig att lämna ledet helt och hållet och bara dra iväg, och några enstaka stegrade sig av till synes ingen anledning alls.

De flesta var dock lugna och trevliga när nybörjare satt på ryggarna, men det är väl klart som sjutton att det är individuellt för hur varje häst beter sig. Det finns ingen mall.


Men håller med Ellyne - tacka vet man för en korsningshäst. Det enda som kan vara irriterande med detta är dock att folk hela tiden gissar vad för annan ras än connemara min häst är, och sedan tror sig ha rätt och sprida ut det till allt och alla så man får miljoner med frågor efter sig och hela tiden måste rätta folk med att vi med säkerhet bara vet den ena rasen min häst är korsad med. Och efter att man faktiskt fått de att tro på vad man säger, så börjar "gissa rasen på hästen" igång igen...

OT dock, sorry :angel:
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Är det fler där ute som har det som jag... Man blir klämd i hästvärlden. Vad man än gör hur man än sköter sin häst finns det fel. Man...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 828
Senast: Lurris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp