Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

M

M-Meduza

Någon som har en katt med detta tro?
Fick det konstaterat igår. Vetrinären trodde att han hade kvalster allergi och ev foderallergi... men visade sig istället vara allergi mot gräs och björkpollen.. Han äter nu allergi tabletter mot dessa....

Men skulle vilja ha mer på fötterna av folk som sitter i samma situation.. Jag har själv pollenallergi men känns inte som det går att jämnföra med katt?


Så ni med allergi kissar. hur gör ni?:idea:
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Jag har inte haft allergisk katt själv men en uppfödarkollega till mig har. Hennes gamla hona var kraftiskt björkpollenallergisk med astma, och fick inhalera medicin ett par år. Hon blev 13 år gammal. Hennes dotter klarar sig än sålänge med någon form av tabletter.

(Givetvis slutade den linjen där när man fick kontaterat att det var en ärftlig allergi)
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Foderallergi kan det wara ändå (också!), så tänk på att ge ett bra foder.

Wad är det för tabletter katten äter? Har ni diskuterat andra behandlingsalternatiw?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Ja vissa utvecklar ju även astma också...

Konstiga är att min katt fick det nu i slutet av februari.. aldrig varit dålig innan..
Han äter nu allergi tabletter vilket verkar funka bra..

Han har dock börjat få ett sår igen :crazy: vilket dom tror han fick från början för att det kliade osv..
jag hoppas bara inte han får tillbaks samma skit... mår dåligt av att bara se honom för ja vill att han ska vara frisk och glad.. Såret e just nu bara 4mm ca... så ja tänkte avväga och kolla om det försvinner av sig själv..

men det borde ju inte vara så farligt. vi människor lever ju med pollenallergi. då borde väl en katt kunna göra det och leva ett bra liv också med medicin? Han har inte ens fyllt två år än.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Japp. jag vet.. därför har jag fortsatt med z/d om du vet vilket foder det är. allergifoder.. och det kommer han få äta hela sommaren sen när pollen börjar avta tyckte vetrinären att vi skulle testa ge han annan mat och se vad som hände..
Hon trodde även han kunde vara lite kvalsterkänslig men proverna visade inte på det utan på pollen då...

ja du vad tabletterna heter vet ja inte just nu.. sitter på jobbet..men det är dom svaga iallafall.

Han hade som stora sår mellan öronen och ögonen innan.. va därför ja åkte till vetrinären. och detta ska tydligen ha ett samband med allergi?
jag tycker allt är helt snurrigt.. för jag har aldrig sett han klia sig där?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Sår i huvud/halsregionen är väldigt typiskt för allergi, och det absolut vanligaste allergin är ju foder. Allergifoder fungerar för många, men i vissa fall är det ännu bättre att helt utesluta torrfoder och ge BARF.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Okej Sassy. Berätta mer? vad är barf? :crazy: Jag är villig att pröva allt i samverkar med min vetrinär..

Katten (kastrerad hane) har alltid varit dålig i magen i perioder trots specialmat för känslig mage osv.. och det har verkligen osat när han varit på toa :eek:.. Uschusch..


Men nu sen vi började med detta. (han har ätit det i två månader) så har han bra konsistens på avföringen och det luktar typ inte alls faktiskt :grin:
Himla skönt.. Han svarade på kortison behandligen som varade i fem dagar och såren läkte ihop och han slutade klia sig. (kliade sig bara när han hade sår och kliade sönder hela halsen när han hade tratt).

men nu ser ja ett liiitet sår igen. :crazy: vet inte om jag kan ha missat det innan för han hade bara på ena sidan.. så han kan kanske haft lite som ja inte sett på andra.. eller har det kommit tebaks..

Det är sjukt jobbigt detta för psyket. frågar sambon varje dag om "ser inte katten dålig ut?" ser han inte ledsen ut" tycker du han nyser mer nu" är han hängig" osv...

Rastgården börjar byggas om en månad (120 kvm blir den) bara för att han ska få känna gräset mellan fötterna och den friska luften.. :( Som han nu kommer bli dålig av...

Är så rädd att han inte kommer kunna leva ett normalt liv?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

han hade fått tillbaks lite igår.. så jag ringde vet men hon hade gått för dagen. Dom skulle dock se till henne att ringa direkt när hon kom idag om vi ska sätta in en kortison kur till....:(

Snälla råd råd råd..


Ska fråga vet om specialshampo idag och bada honom. (innekatt).. Han kommer säkert riva sönder hela mig men vad gör man om det blir bättre av bad...

fick hem provsvarerna igår från vet . Det stod att han svarade positivt mot allergener utomhus osv... sen stod det också att det är konstigt att det drabbat honom nu när det gjorde då det är den "säkraste" perioden på hela säsongen när pollen typ inte finns?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Vi hade en burma med astma och pollenallergi. Hon medicinerades ganska kraftigt under våren med antihistaminer och luftrörsvidgande.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

men hon mår bra?


Saken e ju att min fick detta i februari. när det va minusgrader o snö :crazy:
om jag då behöver behandla då så lär ja ju behöva behandla honom året runt
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Jag har en hane med astma. Ska få ( köpa ) en andningsmask av vet så han kan inhalera vid besvär.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Nu dog hon för 10 år sedan pga dåliga njurar. Hon var runt 12 år då om jag inte minns fel.

Hon var helt klart ansträngd under värsta pollensäsongen. I övrigt är det svårt att säga, då det var en mycket speciell dam som uppenbart fejkade anfall när något inte passade damen.
(Hon hetsåt och spydde för att hankatten inte skulle få nåt, samlade strumpor, öppnade dörrar, åt ylle, kom på inkallning, kunde "tass" och "varsågod" och höll hela områdets andra katter i skräck. En pitbull i 3-kilos kattformat.)

Vad jag dock kommer ihåg är att det blev bättre för varje år som gick. Sista åren behövde hon knappt medicineras alls.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Konstiga är att min katt fick det nu i slutet av februari.. aldrig varit dålig innan..
Han äter nu allergi tabletter vilket verkar funka bra..

Men stopp och belägg! Om katten inte wisat symptom tidigare utan först nu tidig wår - dws innan pollensäsongen - är sannolikheten ytterst liten att orsaken till beswären är just pollenallergi.

Wilket allergitest har gjorts?
Har ni först uteslutit foderallergi (en foderallergi ger ofta falskt positiwa swar på allergitestet och bör alltså wara utrett först)? Hur länge har katten ätit z/d? Har ni genomfört en prowokationsdiet?

Har man tagit prower från såren? Wad har man sett?
Eosinofila granulom är mkt ospecifikt på katt och kan tyda på en mängd olika sjukdomar.

Har hon fått tillbaka symptomen trots medicinering med wad jag antar är kortison så talar det ytterligare emot diagnosen.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Katten är två år gammal i maj/juni nu.. Och han bodde med mig hela förra sommaren och visade inga som helst tendenser till allergi.. utan först nu då..

Han har ätit Z/d i två månader... Tanken var att han skulle äta det tre månader sen skulle jag i samband med vet göra ett test och se om han fick tillbaks det.. men där bytte jag vet för han blev inte bättre bara sämre utav tabletterna och salvan dom skrev ut... Såret va på ena sidan så stort så det nästan va inne vid ögat... den sidan är dock bra nu.. men nu började han få på det andra för någon dag sen.. och idag är det värre :crazy:. vet skulle ringt i fredags men ringde aldrig. ska ringa igen på måndag... Hade dock kortison tabletter kvar så började ge han det igen för att få han att sluta klia.. (dock inte sett han klia något alls)
har papperet här framför mig om allergitestet.
ja fattar inte mycket men jag skriver det som står.

Allercept screening
allergen gruppe resultat

positiv kontroll positiv
gräs och ugräs pollen positiv
träpollen positiv
inomhus allergener negativ

kommentar:Det blev påvisat förekomst av specifika immunglobulin E antistoff mot utomhus allergener. Det känner ju inte helt relevant med så ung katt och bara positiv på utomhus denna tid då det brukar vara som lägst!

Diagnosen atopisk dermatit ställs med hjälp av typiska kliniska symton och uteslutning av andra kliande hudsjukdomar, (ektoparasiter,födoämnesallergi, hudinfektioner, dermatofyter och en positiv allergitest som passar till anamnesen. en eventuell födoämnesallergi måste utredas med hjälp av eliminationsdiet i minst två veckor.

det är det som står..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

ja han fick kortison och allergitabletter. två kortison varje dag och en allergi tablett.. då försvann såren på en vecka... efter det skulle ja sen fortsätta med allergitabletterna och han har varit utan sår en vecka ungefär och håret har där börjat växa ut nu... mennu har det som sagt kommit på andra örat..

ja dom har tagit prover på såret, gjorde dom på första klinikien men har för mig att det inte visade någontingen... ledsen att ja inte har mer koll men det har varit himla mycket prover och konstiga ord hit och dit..:crazy:


men samtidigt.. nu när han gått på z/d så länge.. och verkligen inte fått något alls annat... borde han inte vara bra just nu då?


vi pratade om att göra ett foderbyte men eftersom han svarade så bra på behandligen så tyckte vet det va onödigt att utsätta han för det nu när pollen säsongen snart är igång utan tyckte vi skulle hålla kontakt och göra det efter sommaren istället när värsta pollen är över.. för mig får han gärna äta z/d hela livet.. bara han blir bra..
det tar enormt på krafterna av att se det komma tillbaks nu och inte veta vad man ska göra... eller vad det beror på.. :cry:
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Han äter just nu 1 Polaramin 2mg per dag.. samt prednisolon 5mg två tabletter..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

ja han fick kortison och allergitabletter. två kortison varje dag och en allergi tablett.. då försvann såren på en vecka... efter det skulle ja sen fortsätta med allergitabletterna och han har varit utan sår en vecka ungefär och håret har där börjat växa ut nu... mennu har det som sagt kommit på andra örat..

ja dom har tagit prover på såret, gjorde dom på första klinikien men har för mig att det inte visade någontingen... ledsen att ja inte har mer koll men det har varit himla mycket prover och konstiga ord hit och dit..:crazy:


men samtidigt.. nu när han gått på z/d så länge.. och verkligen inte fått något alls annat... borde han inte vara bra just nu då?


vi pratade om att göra ett foderbyte men eftersom han svarade så bra på behandligen så tyckte vet det va onödigt att utsätta han för det nu när pollen säsongen snart är igång utan tyckte vi skulle hålla kontakt och göra det efter sommaren istället när värsta pollen är över.. för mig får han gärna äta z/d hela livet.. bara han blir bra..
det tar enormt på krafterna av att se det komma tillbaks nu och inte veta vad man ska göra... eller vad det beror på.. :cry:

Det kan ju vara så att han reagerar även på det fodret. Testa ett annat allergifoder, typ RC. Även James Wellbeloved har funkat bra på vissa allergikatter, ta ett foder utan fisk i första hand.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Hmm. fast vet sa att han inte kunde reagera på detta fodret? :crazy:
Varför minns jag inte förklaringen till..

men man har ju märkt att hans avföring blivit bättre. bättre konsitens och luktar inte illa längre...

det jag tycker är konstigt med att såren han får... jag ser aldrig någonsin att han kliar sig? inte sambon heller?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Hmm. fast vet sa att han inte kunde reagera på detta fodret? :crazy:
Varför minns jag inte förklaringen till..

men man har ju märkt att hans avföring blivit bättre. bättre konsitens och luktar inte illa längre...

det jag tycker är konstigt med att såren han får... jag ser aldrig någonsin att han kliar sig? inte sambon heller?

Ja, allergifodren har sönderslagna proteiner som är svårare att vara allergisk mot, men likväl är det fullt möjligt. Det beror ju helt och hållet på vad han reagerar på. Det kanske inte alls är protein utan nått annat ämne?
Såren dyker upp utan att dom kliar, Yoga är foderallergiker och får sår som hon inte kliar på alls. Fast dom är små. Min systers katt fick enorma sår, men där tror jag faktiskt inte att det var foderallergi utan eusinofilt granulom. Men hon hade hemska sår.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

granulom har dom nämt om denna katten med.. han hade sår från örat och ända ner till ögat.. en yta på kanske 4x3 cm...

hmm detta är intressant..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 750
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 305
Senast: canine
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 462
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp