Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Frågor..!
När ni war hos weterinär första gången; wad sattes in för behandling då? Z/d + något mer? Swarade katten alls på den behandlingen? Gjordes något återbesök?

När i förhållande till den första behandlingen blew katten sämre? Kom det plötsligt eller smygande?

Sattes kortison in aw weterinär nr 2? Blew katten då direkt bättre? Blew han sämre igen när kortisonet sattes ut eller redan under behandlingen?

I prowswaret ifrågasätter äwen labweterinären diagnosen pollenallergi. Det är sannolikt en korsreaktion eftersom det faktiskt inte finns några björkpollen för stunden... Kanske någon annan planta - har ni mycket grönt inomhus? Något nytt i samband med att symptomen dök upp?

Hur länge hade katten ätit z/d när allergiprowet togs?

Jag skulle tro att man wid den första prowtagningen har konstaterat eosinofila granulom, en ganska ospecifik hudreaktion med allergiska inslag. Ofta misstänker man allergi i någon form när sådana dyker upp - är katten dessutom dålig i magen är det naturligt att misstänka foderallergi och därmed testa en eliminationsdiet med z/d. Jämfört med andra fodertillwerkares sortiment är z/d hydrolyserat i betydligt högre omfattning och är därmed säkrare för diagnostik. Sedan finns det alltid en lite procent som har foderallergi men ändå reagerar på någon ingrediens i z/d. I och med att kisse bliwit bättre i magen känns det ändå som att det är foderrelaterat på ett eller annat sätt. Kanske idé att byta till ett annat märke ändå. Ta det med weterinären!

Lite knepigt att ni har bytt weterinär mitt under utredningen också. Å andra sidan antar jag att wet 2 har ordnat journalkopior och det är ju wiktigt med förtroende. Lite känns det som att wet 1 bara hade hunnit starta utredningen när ni bytte?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Xantis hade mellan tåna och på halsen och som din på huvudet. Tyvärr avlivades hon senare pga veterinärs okunskap (hon hade diabetes också och enligt vet fick man inte ge insulin och kortison samtidigt, vilket är felaktigt) så det får vi aldrig veta.

Tycker du ska testa andra foder också, reagerar han på Hills z/d så är det ju nått som finns där i. Har inte koll på vad som finns i, men man får leta bland fodren. Foderallergi är vanligare än man tror tyvärr.

Du har ingen möjlighet att gå över till blötmat enbart? Eller barf? Lättare att sålla då, torrfoder innehåller ju en uppsjö av olika saker.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Ja, allergifodren har sönderslagna proteiner som är svårare att vara allergisk mot, men likväl är det fullt möjligt. Det beror ju helt och hållet på vad han reagerar på. Det kanske inte alls är protein utan nått annat ämne?
Såren dyker upp utan att dom kliar, Yoga är foderallergiker och får sår som hon inte kliar på alls. Fast dom är små. Min systers katt fick enorma sår, men där tror jag faktiskt inte att det var foderallergi utan eusinofilt granulom. Men hon hade hemska sår.

Proteinerna i z/d är så "sönderslagna" (hydrolyserade) att de inte kan korsbinda receptorerna på de antikroppar som utlöser den allergiska reaktionen. Men precis som du säger skulle det kunna wara en öwerkänslighet mot en annan ingrediens.

De symptom din kisse har låter mest som sk miliär dermatit; små skorpor i huden? Eosinofila granulom kan ha många orsaker, de är en aw de wanligaste reaktionerna i huden hos en katt när något inte är som det ska. Orsaken kan wara allt från ringorm till ... ja, allergi. Såren är ofta ilsket röda och fula. Behandlingen warierar beroende på grundorsaken.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Proteinerna i z/d är så "sönderslagna" (hydrolyserade) att de inte kan korsbinda receptorerna på de antikroppar som utlöser den allergiska reaktionen. Men precis som du säger skulle det kunna wara en öwerkänslighet mot en annan ingrediens.

De symptom din kisse har låter mest som sk miliär dermatit; små skorpor i huden? Eosinofila granulom kan ha många orsaker, de är en aw de wanligaste reaktionerna i huden hos en katt när något inte är som det ska. Orsaken kan wara allt från ringorm till ... ja, allergi. Såren är ofta ilsket röda och fula. Behandlingen warierar beroende på grundorsaken.

Aha, så det Yoga har behöver inte vara foderallergi? Och det säger du nu när jag lagt ut tusentals kronor på att hitta nått annat att ge dom? :D

Ja, hon får små skorpor på huvud och hals. Vissa bara någon milimeter, den största har nog varit kanske 5-6x2 mm stort. Men det är ovanligt med så stora. Dom verkar inte klia och blöder inte, men blir som du skriver skorpor.
Inget hon verkar lida av. Eller?

Hmm... läst lite om miliär dermatit och det verkar klia? Yoga kliar inget.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Sambon ska försöka leta fram tabletterna och salvan jag använde dom två första gångerna.. men kanske harja slängt dom =(. Vi hittade en.. clindabuc fick han en av gångerna


första gången vi åkte till vet så hade han bara lite sår.. då skrapade dom på såret och kollade men hittade inget.. jag fick tabletter jag skule ge han samt smörja två gånger per dag... det blev bättre just på det stället, men han fick istället det precis "vägg i vägg" med det andra.. jag åkte in igen när kuren (va det kanske två veckor han åt det första.. dom tog även blodprov denna gången och vad jag minns hittade dom förhöjt med vita blodkroppar?

denna gång fick ja andra tabletter.. och annan salva... då blev det ännu sämre och såret var jättestort och påväg in i ögat.. och då ringde jag andra kliniken (som är mycket större).. då tog dom blodprov osv.. och skickade iväg.. och då fick jag svaret jag skrivit om här över.. dessa blodprov va tagna när han gått på z/d i över en månad.

kortison satts in av vet nr 2 ja.. och katten blev bättre efter fyra dagar. han hade tratt tre dagar men sen tog jag av den.. (han hade då stora köttsår runt hela halsen pågrund av att han inte ville ha tratten. dessa har dock läkt fort)

inga nya blommor i samband med detta heller. enda som är nytt är en ny soffa, sambo och en luftvärmepump. (luftvärmepumpen har jag dock inte haft på efter första beskedet då jag blev rädd att det va den somvar felet?)

soffa och sambo är dock kvar.

kanske dumt att byta vet.. men första stället är bara en vetrinärpraktik. va där med två andra katter som skulle bli vaccinerade och kaninen som skulle klippas klor på.. så jag tog med alla på en gång så att säga.. det andra är ett djursjukhus där dom hade speciallister på detta..

Självklart har vet 2 alla journaler på det som vet 1 gjorde.. det fixade dom redan när jag ringde in..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

ja har alla möjligheter att byta.. men barf vet ja ju inte va det är? han får gärna äta blötfoder.. va tänkt att han skulle äta z/d både på burk och torr men han vägrade röra klet maten.. men annars gillar han sån mat bättre..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

ja har alla möjligheter att byta.. men barf vet ja ju inte va det är? han får gärna äta blötfoder.. va tänkt att han skulle äta z/d både på burk och torr men han vägrade röra klet maten.. men annars gillar han sån mat bättre..

PM:at lite info om barf osv.
Fördelen med blötmat är att den inte innehåller ens i närheten lika många olika saker som torrfoder. Vilket gör det lättare att använda som uteslutningsmetod. Dock finns det blötmat (RC's bland annat) som innehåller spannmål och annat krafs, dessa bör man välja bort.
Mjau (både burk och tetra) samt Whiskas Mmmm eller vad den heter ska vara bland dom bästa.

Dock är blötmat ju totalsågat av torrfodertillverkarna och deras anhängare, så här kommer jag garanterat att få mothugg :p Alla är sin tro salig, jag köpte torrfoderreklamen med hull och hår men har tänkt om. Tyvärr har inte mina katter tänkt om :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

tant ester:ringorm borde dom väl fått fram annars på proverna dom tagit? alla parasiter o sånt har dom ju kollat..hmm


ja det blir som "skorpor" som är röda och äckliga... :crazy:

fideli: min kliar ju inte heller... och inte blöder det heller...
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Aha, så det Yoga har behöver inte vara foderallergi? Och det säger du nu när jag lagt ut tusentals kronor på att hitta nått annat att ge dom? :D

Ja, hon får små skorpor på huvud och hals. Vissa bara någon milimeter, den största har nog varit kanske 5-6x2 mm stort. Men det är ovanligt med så stora. Dom verkar inte klia och blöder inte, men blir som du skriver skorpor.
Inget hon verkar lida av. Eller?

Hmm... läst lite om miliär dermatit och det verkar klia? Yoga kliar inget.

Hehe... Dyrt är dyrt att ha katt!

Foderallergi brukar wara förknippat med klåda. Kanhända slickar hon ändå mer än normalt, katter - till skillnad från hundar - brukar dra sig undan när de will klia sig (= slicka, sällan riwa med tassen). Miliär dermatit är också ganska osepcifikt. Ses ofta wid loppallergi, men äwen wid foderdito. Du skriwer "ge dom" - är det bara Yoga som är drabbad eller gäller det äwen kompisen?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Tackar för allt!

Nu måste jag tyvärr gå o lägga mig. varit på mässa hela dagen och suttit i bussen över 10 timmar..

men ja ska fortsätta forska i detta i morgon... sverak sidans bilder om foderallergi. ser exakt ut som min katts sår.. exakt..

jag hoppas att han har foderallergi istället för pollen....

ni är verkligen änglar!!!
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Hehe... Dyrt är dyrt att ha katt!

Foderallergi brukar wara förknippat med klåda. Kanhända slickar hon ändå mer än normalt, katter - till skillnad från hundar - brukar dra sig undan när de will klia sig (= slicka, sällan riwa med tassen). Miliär dermatit är också ganska osepcifikt. Ses ofta wid loppallergi, men äwen wid foderdito. Du skriwer "ge dom" - är det bara Yoga som är drabbad eller gäller det äwen kompisen?

Nä, dottern har inga problem alls. Förutom ögonen och usel päls med skivor och sånt. Men hon får ju äta samma som Yoga, så jag försöker hålla mig undan allergifoder.
Yoga har ju konstaterad parfymallergi, då hon slickade bort pälsen på magen och bakbenen. Det har jag fått bukt på, pälsen är helt tillbaka nu vilket är skönt. Däremot har hon några små pälslösa fläckar på tassarna vilket stör mig, men jag vet inte vad det kan vara.
Känns underbart att hon är frisk nu i alla fall, förra året var ett "hundår" med kindböld, reaktionen på parfymen i sanden, lungödemet samt den sönderslickade trampdynan.
Förra året lade jag mer pengar på Yogas veterinärbesök på ett år än vad jag gjort på hennes 8 år innan :cool:
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Tackar för allt!

Nu måste jag tyvärr gå o lägga mig. varit på mässa hela dagen och suttit i bussen över 10 timmar..

men ja ska fortsätta forska i detta i morgon... sverak sidans bilder om foderallergi. ser exakt ut som min katts sår.. exakt..

jag hoppas att han har foderallergi istället för pollen....

ni är verkligen änglar!!!

Jag tror det kommer gå bra för er! Det finns ju massor av grejer att testa.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Förmodligen togs sk cytologi aw första wetten. Ett litet skrap från området som smetas ut på ett objekstglas, färgas och kontrolleras i mikroskop. Hittar man en celltyp som kallas eosinofiler misstänker stärker detta, tillsammans med det typiska utseendet och lokalisationen, misstanken om eosinofilt granulom. Eftersom man satt in antibiotika utgår jag från att man äwen hittade bakterier, dws såren war infekterade. Den salwa du först fick innehöll sannolikt kortison och det war nog det som höll såren i schack och gjorde att de blew lite bättre. Wid återbesöket kan man ha konstaterat att såren börjat se bättre ut och inte welat belasta huden med kortison mer och därför bytt, kanske till en antispetisk salwa? När kortisonet togs bort, kom såren tillbaka igen, men denna gång lite wärre efter wad jag förstår?

Clindabuc är inte alltid förstahandswalet utan ett lite bredare antibiotika som man kanske sätter in i andra hand (olika från fall till fall). Om kissen fick en annan tablett wid första besöket låter det sannolikt att det fortfarande fanns bakterier i såren wid andra besöket och att man då walde att bredda sig. Låter lite konstigt förstås att wet 2 wille wänta tills behandlingen med wet 1´s tabletter war färdig - kortison och antibiotika fungerar utmärkt ihop.

Samtidigt sker en förbättring med magen - detta lär wara fodrets förtjänst, och du ska nog wara försiktig med ett byta igen utan att först rådgöra med weterinär. Det kan ju faktiskt wara så att magproblemen berodde på foderallergi - och hudåkomman har en annan orsak!

På djursjukhuset har man tagit wid utredningen och tycker nu att det är dags att göra en allergiscreening. Eftersom katten bara stått på eliminationsdiet i 4weckor när prowet tas förhastar man sig kanske lite. 12 weckor är rekommendationen hos katt och innan dess är risken stor att man får falskt positiwa swar på allergiscreeningen. Man får förstås inte glömma att katten kan ha 2 problem samtidigt; antingen både foderallergi och pollenallerig (eller annan atopi) eller kanske foderallergi (anser detta styrkt pga magen!) och en annan sjukdom.

Om ett blodprow wisat på en infektion så kan de eosinofila granulomen bero helt på en pyodermi, dws en bakteriell hudinfektion. Har detta följts upp på djursjukhuset - har man tagit något prow från såren?

Ringorm kräwer 14 dagars odling, så det är inte säkert att någon aw weterinärerna tagit detta (än). Det wore kanske en idé trots allt, liksom att ordentligt undersöka kisses öron igen - öronskabb kan också ge de där symptomen.

Har du fått tag på någon wet att diskutera prowswaren med? Att wet 1 "bara" jobbar på en praktik behöwer inte betyda att han eller hon är mindre kompetent... Är du osäker på wilka tester som gjordes där så ring och fråga! Samma med wetten på djursjukhuset - ring och fråga mer!

Jag hoppas att det ordnar sig.




Fideli: det är absolut inget fel på burkmat eller blötfoder. Jag skulle inte rekommedera ts att byta foder alls just nu bara, eftersom wi inte säkert wet wad som är wad aw dessa symptom. Ett foderbyta just nu - innan de 12 weckornas eliminationsdiet hunnit passera - skulle äwentyra utredningen. Inte bra! Z/d finns fö som burkmat också, om kissen will ha omwä ling!
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Fideli: det är absolut inget fel på burkmat eller blötfoder. Jag skulle inte rekommedera ts att byta foder alls just nu bara, eftersom wi inte säkert wet wad som är wad aw dessa symptom. Ett foderbyta just nu - innan de 12 weckornas eliminationsdiet hunnit passera - skulle äwentyra utredningen. Inte bra! Z/d finns fö som burkmat också, om kissen will ha omwä ling!

Nej, det har du rätt i. Att inte byta nu alltså. Tänkte inte på det :o
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

nä såret såg inte bättre ut andra gången jag var inne med honom. det hade blivit dubbelt så stort :crazy:

vet sa att det va konstaerat pollenallergi. men hon trodde även han kunde ha en släng av foderallergi..

men som sagt.. hur kan han visa pollenallergi när det inte finns någon som helst pollen utomhus?? jag har själv pollenallergi och foderallergi... men jag vet ju att när det är is och kallt ute så känner jag inte av pollen allergin?
ja det va nog sånt där prov dom tog på såret.. la på en glasbit..

dom har kollat han i öronen varje gång.. men han har inget i öronen?? han har jätteljusa öron så man ser bra?

kommer ringa vet på måndag igen. ringde i torsdag men då hade hon gått för dagen men dom satte upp en telefontid hon skulle ringa upp mig på fredagen men hon gjorde inte detta.. så jag försöker igen på måndag..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Katten kan inte ha symptom aw sin ewentuella pollenallergi nu. Det kräws att han utsätts för allergenet (i det här fallet pollen) och det kan inte ha warit aktuellt i början aw februari.

Jag tycker att du ska fullfölja eliminationsdieten (12 w för katt) - en förbättring ses sällan förrän efter flera weckor wad gäller hud (snabbare för mage). Efter eliminationsdieten genomförs den sk prowokationen då katten till wiss del (hälften-hälften) får återgå till sin forna diet. Om man i samband med detta ser en försämring talar det för foderallergi. Resultatet fås alltså egentligen inte under själwa eliminationen.

Hur ser såren ut idag? Har du någon bild?
Stämmer det att katten fortfarande står på 10 mg kortison (Prednisolon) per dag?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Ja satte själv in kortisonen igen. säkert dumt gjort men jag tänkte inte låta det gå så långt att han har jättemycket igen.. utan jag började med det direkt nu när jag såg att han fick tillbaks det..

ja han har ett par veckor kvar.. 10 veckor nu har han ätit det.

men förstår inte riktigt. han är ju inte bra nu när han går på allergimaten. utan har det fortfarande sårigt och dant... hur ska det då kunna bevisa att han ahr foderallergi när han går tillbaks till annat foder? ja menar om man inte fått bukt med det ?

kommer som sagt ringa vet imorgon bitti så fort dom öppnar..

men då KAN ju inte såren bero på pollenallergi?? eller hur? och kvalster va han testad mot och det var det inte...

har tyvärr ingen bild.. men skickade en länk här igår och såren ser EXAKT ut som det den svarta katten har på första bilden om foderallergi.... det är liksom som sår skorpor som är röda och kanske lite gulaktig...
sambon hade sett att han kliat lite idag. men inte mycket...
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

När en hund eller katt drabbas aw en foderallergi så tar det flera weckor-månader innan huden återhämtar sig och återgår till det normala äwen när det han eller hon är allergisk mot awlägsnas. Under eliminationsdieten sker förbättringarna ofta så långsamt att djurägare inte noterar de små tecknen på förbättring. Innan dieten - hände det att din katt slickade sig oftare än wad som kan anses normalt? Hoppade den liksom till ibland och bet/nafsade någonstans på kroppen? Hade den awföring flera gånger per dag, kanske dålig mage? När du sedan i samråd med wetten som lagt upp eliminationsdieten går tillbaka till det foder kisse åt innan, oftast med eliminationsfodret som bas, brukar däremot försämringarna inte låta wänta på sig. Klådan tilltar, awföringen stinker osw. DÅ ser man resultatet som tydligast. Om såren i ansiktet finns kwar är knappast foderallergin enda problemet, men awsluta inte den utredningen nu!

Du kan läsa mer om atopier, inandningsallergier, hos katt på Dr Baddakys hemsida; www.Drbaddaky.com. Kolla artiklar och sedan "katt". Här rekommenderar man en minimiperiod på 8 weckor med eliminationsdiet och förordar att den ska wara färdig innan ewentuella blodprow awseende atopi tas. Tywärr finns det inga tester som snabbt ger besked om foderallergier utan wägen att gå är eliminationsdieten. På hemsidan rekommenderas också att infektioner, såwäl bakteriella som te ringorm är utredda. Därför jag frågar om man har tagit nya skrapprow efter den sista antibiotikakuren?

För att utreda om de eosinofila ulcerationerna, "såren", beror på allergi eller något annat kan man också ta biopsier. Det är ett utmärkt diagnostiskt redskap när utredningen för öwrigt pekar i lite olika riktningar! Man får inte glömma att din kisse kan ha twå separata problem; foderallergi (magproblemen) och något annat. Kanske koppor... det sitter också i ansiktsregionen och ser eosinofilt ut!

Får katten någon loppbehandling? Frontline, Adantage eller dylikt? Ibland får de riktigt fula beswär aw just loppbett - det kan räcka med ett loppbett för att utlösa en kraftig reaktion.

Nu känner jag att jag kanske blir lite högtrawande i ordwalet, lite för weterinärig?? Fråga om du inte hänger med!
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Allercept screening
allergen gruppe resultat
Kopierar in ditt prowswar:

positiv kontroll positiv
gräs och ugräs pollen positiv
träpollen positiv
inomhus allergener negativ

kommentaret blev påvisat förekomst av specifika immunglobulin E antistoff mot utomhus allergener. Det känner ju inte helt relevant med så ung katt och bara positiv på utomhus denna tid då det brukar vara som lägst!

Diagnosen atopisk dermatit ställs med hjälp av typiska kliniska symton och uteslutning av andra kliande hudsjukdomar, (ektoparasiter,födoämnesallergi, hudinfektioner, dermatofyter och en positiv allergitest som passar till anamnesen. en eventuell födoämnesallergi måste utredas med hjälp av eliminationsdiet i minst två veckor.




Äwen laboratoriet som utfört testresultatet osannolikt. I de sista meningarna skriwer de sedan att andra "kliande hudsjukdomar" måste uteslutas - frågan är om det är gjort. Twå weckors eliminationsdiet är fel - antingen har de skriwit fel eller har du citerat fel...;) Man kan ju inte direkt påstå att anamnesen (sjukdomshistorian) passar ihop med testen!


Dr Baddakys hemsida som jag tipsade om anwänder sig aw Allercept, så informationen där är relewant i ert fall.

Önskar jag kunde hjälpa mer, men tywärr är detta med allergier en ganska trasslig diagnos - man måste testa sig fram. Tappa inte tålamodet med weterinärerna, de gör garanterat sitt bästa. Lite frågande till warför wet 2 (eller war det nr 1!?) tog ett blodprow awseende allergi så tidigt, kanske, men annars låter det som en bra utredningsgång!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 750
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 307
Senast: canine
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 462
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp