Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

jo jag hänger nog med.. då skulle du höra första vetrinären... där va inte lätt att följa med och fatta vad hon menade..

förstår det där med att det kan gå sakta innan han blir bra.. men just att såren försvann och sen kom tillbaks?

ja den hoppade till ibland och bet och slickade sig ivrigt. kunde ibland kuta iväg också.detta ahr jag nämt för vetrinären.. tycker han kan göra lite så nu med (men inte lika mycket). Han biter dessutom i sina klor? inte heller lika mycket nu som innan.. men vet trodde inte att det hade med detta att göra..

den bajsade nog ett par gånger per dag.. och det luktade urrk och ibland var det löst..

undra om inte det stod baddacky med skrivstil på det dära provet jag fick tillbaks att han var positiv mot gräspollen osv? att det var undertecknat med det namnet? är på jobbet nu så kan inte kolla.

såren e ansiktet är ju kvar.. men som fideli hävdar kan dom även visa foderallergi mot allergi foder också?

loppor och sånt har dom kollat. det gjorde dom vid första besöket.. skrapprov har ej gjorts efter sista antibiotika kuren.

ang två veckor i det där jag klistrade in så var det rätt... det stod så..

undrar hur jag ska lägga upp det här för vetrinären om en timme. hmm..

ska in o läsa på baddakys nu iaf..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

fick inte ut något av vetrinärens och mitt samtal. Ifrågesatte att provet togs när han bara ätit z/d fyra-fem veckor.. och hon sa att jag hade rätt, men att proven bara blev lite missvisande...

men hur kan det blir lite missvisande? antingen står det ju negativt el positivt?

så sa ja att han kanske har pollen allergi. men kan inte va utav det han fått såren.... så sa ja att jag läst om foderallergi på sverak o sett bilder och det såg exakt likadant ut..

men då sa hon att kvalster allergi och pollen också hade såna sår.. eller ja ni fattar..

frågade om ringorm men det uteslöt hon då såren inte såg ut som det och oftast bruker då få ringorm på typ öron snibben?

jag frågade om olika typ löss.. men det va han testat mot på första stället sen sa dom att det oftast syntes...

frågade om dom kunde vara allergiska även mot z/d men det kunde dom tydligen inte för det va små sönder hackade proteiner?
men jag fortsatte och frågade om det ändå kunde vara något sånt. men risken va minimal.
hon tror han har foderallergi och något mer och att såren inte beror på foderallergin. skulle ge kortison 15 dagar nu sen skulle vi höras igen.

hon sa att man kunde göra ett prickprov.. men sa samtidigt att det inte va direkt tillförlitligt på katt och hon rekommenderade det inte..

ja vet ingenting. jag blir helt snurrig.ja sa att jag pratat med en vetinär uppe i sthlm som min syster känner. det är tant ester =) sen har jag en vän som också har en katt med foder allergi (fideli).


haha vågade inte säga jag har läst på bukefalos. blabla:angel:
men ja.. jag står o stampar på samma ställe än..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

jo jag hänger nog med.. då skulle du höra första vetrinären... där va inte lätt att följa med och fatta vad hon menade..

- Så brukar det wara. Inte lätt att hänga med när man inte ens tänkt tanken förr. Jag är säker på att wetten gärna skulle förklara om du ringde och förklarade situationen och sa att du wille weta mer. Hade ni inte beställt tid för waccination dessutom? Blir tywärr stressigt då; man har awsatt 15 min på sköterskan och sedan blir det en hudutredning som man i normala fall bokar 45 minuter weterinärtid för. Så är det iallafall på min praktik! :crazy:

förstår det där med att det kan gå sakta innan han blir bra.. men just att såren försvann och sen kom tillbaks?

- Ja, det är lite knepigt. Som jag förstår det började de förswinna när ni först anwände kortisonkräm (t e Fuciderm), kom tillbaka när ni bytte till annan salwa (kanske Micoid eller Wiatop) för att sedan förswinna när allmän kortison sattes in - och komma tillbaka när tablettkuren awslutades. Typiskt mönster för eosinofila ulcera, tywärr kan det kräwas långwarig behandling med kortison - OM man inte hittar grundorsaken. Reaktionerna i huden wid foderallergi kan dock ta lång tid att läka ut - de kan komma och gå äwen när allergenet awlägsnats


ja den hoppade till ibland och bet och slickade sig ivrigt. kunde ibland kuta iväg också.detta ahr jag nämt för vetrinären.. tycker han kan göra lite så nu med (men inte lika mycket). Han biter dessutom i sina klor? inte heller lika mycket nu som innan.. men vet trodde inte att det hade med detta att göra..

- Låter som allergiska symptom alltihop - och här skriwer du att det har bliwit lite bättre. Lite är bra nog. När såg du tendens till förbättring? Efter hur lång tid? Tänk efter - det är wiktigt!

den bajsade nog ett par gånger per dag.. och det luktade urrk och ibland var det löst..

- och det har han slutat med! Stor förbättring!

undra om inte det stod baddacky med skrivstil på det dära provet jag fick tillbaks att han var positiv mot gräspollen osv? att det var undertecknat med det namnet? är på jobbet nu så kan inte kolla.

- det andas lite norska, så jag tror att det är hon.

såren e ansiktet är ju kvar.. men som fideli hävdar kan dom även visa foderallergi mot allergi foder också?

- Z/d är det optimala eliminationsfodret. Man har tjoppat sönder proteinerna i små bitar, det är det som kallas hydrolys. Så små peptider kan inte trigga igång en allergisk reaktion, de är helt enkelt för korta för att kunna fästa till receptorerna på de där eosinofila cellerna.


loppor och sånt har dom kollat. det gjorde dom vid första besöket..

- Igelkottsloppor t e sitter inte kwar på djuret. Det kan räcka med ett fåtal bett. Man brukar behandla med lopp och lusrepellerande medel om man misstänker sådant, wet du om det är gjort? Ofta spot on i nacken.
skrapprov har ej gjorts efter sista antibiotika kuren.

- Inte så bra. Äwen en infektion kan hålla igång reaktionen. Om wet 2 walde att sätta in Clindabuc wid återbesöket så tyder det på att infektionen fanns kwar. Annars hade hon walt att awsluta antibiotikabehandlingen.

ang två veckor i det där jag klistrade in så var det rätt... det stod så..
- förwirrat lab....

undrar hur jag ska lägga upp det här för vetrinären om en timme. hmm..

- det kan lätt bli pinsamt...

ska in o läsa på baddakys nu iaf..

tiotiotiotio
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

fick inte ut något av vetrinärens och mitt samtal. Ifrågesatte att provet togs när han bara ätit z/d fyra-fem veckor.. och hon sa att jag hade rätt, men att proven bara blev lite missvisande...

- Hm. Eller att du betalat en massa i onödan?

men hur kan det blir lite missvisande? antingen står det ju negativt el positivt?

- Nej, när katten har en pågående allergisk reaktion så kan man ibland få korsreaktioner och felaktiga swar. Därför är det wiktigt att utesluta andra orsaker till allergin först. Antikroppar mot räwskabb ger t e utslag på kwalsterallergi - så kan en stackars räwskabbshund stå på hyposensibilisering flera månader (eller längre!!) innan den får rätt behandling!
så sa ja att han kanske har pollen allergi. men kan inte va utav det han fått såren.... så sa ja att jag läst om foderallergi på sverak o sett bilder och det såg exakt likadant ut.
men då sa hon att kvalster allergi och pollen också hade såna sår.. eller ja ni fattar..

- det stämmer. Liksom ringorm, bakteriella hudinfektioner, löss, loppallergi mfl sjukdomar...
frågade om ringorm men det uteslöt hon då såren inte såg ut som det och oftast bruker då få ringorm på typ öron snibben?

- fel. Ringormen sitter inte där såren finns utan på andra ställen på kroppen. Syns inte alltid, men brukar wisa sig som klåda (slickar, biter) och ökad fällning. Såren = de eosinofila - är en immunologisk reaktion på infektionen.


jag frågade om olika typ löss.. men det va han testat mot på första stället sen sa dom att det oftast syntes...

- Finns ingen lustest, dom har nog läst fel i journalkopiorna! Såwida katten inte behandlats med t e Stronghold, som kjag skrew på något annat ställe

frågade om dom kunde vara allergiska även mot z/d men det kunde dom tydligen inte för det va små sönder hackade proteiner?
men jag fortsatte och frågade om det ändå kunde vara något sånt. men risken va minimal.

Z/d är werkligen ett bra foder. Dock har man en liten procent som reagerar på något i fodret. Jag tror iofs inte det eftersom din katt swarat så bra. Jag är säker på att han har en foderallergi (pga magen ffa), men kanske något mer som komplicerar det hela. Han kan förstås wara pollenallergisk också, men jag skulle wälja att ta om det prowet längre fram.

hon tror han har foderallergi och något mer och att såren inte beror på foderallergin. skulle ge kortison 15 dagar nu sen skulle vi höras igen.

- Ring wet 1.

hon sa att man kunde göra ett prickprov.. men sa samtidigt att det inte va direkt tillförlitligt på katt och hon rekommenderade det inte..

- Pricktester är inte lika tillförlitliga på katt. HESKA-testerna har hög sensitiwitet, så nödwändigheten aw ett pricktest är lite tweksam. Jag skulle wilja ta prow för ringorm + ew biopsi om det är negatiwt. Har ni fler katter förresten?

ja vet ingenting. jag blir helt snurrig.ja sa att jag pratat med en vetinär uppe i sthlm som min syster känner. det är tant ester =) sen har jag en vän som också har en katt med foder allergi (fideli).

- hehe... Fast jag bor mycket närmre dig än så.

haha vågade inte säga jag har läst på bukefalos. blabla:angel:
men ja.. jag står o stampar på samma ställe än..
- nej, man får allt ligga lite lågt.

tiotiotiotito
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

saken var att hon första vetrinären pratade extremt fort.. hehe.. men sen blir det mycket prat och svårt och komma ihåg allt..

nä när jag bokade tid för djuren så sa jag om detta. så ja hade tid för att undersöka honom. inte bara vaccinera..


nja det började inte försvinna med första krämen. det bara flyttade liksom..

jag vet faktiskt inte... började "analysera" varenda rörelse katten gör efter han fick första behandlingen hos vetrinär ett... så.. ca två veckor efter första hade han väl inte lika mycket klåda och biter inte lika mycket på naglarna... kan dock klia till sig ibland..


igelkottsloppor? hur kan en katt som är inomhus få det :angel:

visst han har tillbringat någon dag på altantaket.. men 3 m upp finns det inga igelkottar? eller smittar det på annat sätt?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

hmmm.. det är svårt detta. hon är skitgullig vetrinären men det är mycket "det är svårt" jag vet inte" och lite osäkerhet...



Dante bor ensam här, men har haft kontakt med mina två andra katter (som bor hos mor och far) ca 4 gånger sen han blev dålig. Dom andra katterna visar inget.. har även kanin som kommer in ibland men han visar inget heller.

men.. hmm... jag kan ändå inte förstå hur såren kan uppkomma av ev pollenallergi. när det inte finns pollen..

får försöka ringa vet 1 igen.. men av någon konstig anledning är det väldigt svårt att komma fram där.... men ringer väl imorgon och hör med dom ocksåå..
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

nja det började inte försvinna med första krämen. det bara flyttade liksom..

jag vet faktiskt inte... började "analysera" varenda rörelse katten gör efter han fick första behandlingen hos vetrinär ett... så.. ca två veckor efter första hade han väl inte lika mycket klåda och biter inte lika mycket på naglarna... kan dock klia till sig ibland..


igelkottsloppor? hur kan en katt som är inomhus få det :angel:

visst han har tillbringat någon dag på altantaket.. men 3 m upp finns det inga igelkottar? eller smittar det på annat sätt?

Igelkottar kan wara luriga... ;) Hade missat att kissen bor inomhus! Gör ju diagnosen betydligt mindre sannolik! Har ni några andra djur.

Att såren "flyttade" kan ändå wara ett tecken på att de swarar på kortisonkrämen. Det sår som behandlas förswinner, men eftersom orsaken till att de uppstod finns kwar så dyker det upp nya. Allmännbehandling, alltså tabletter, med kortison är ju mer effektiwt då det påwerkar hela kroppen, men å andra sidan finns större risk för biwerkningar. Ofta testar man lokal form först och är det otillräckligt går man öwer på tabletter. Man fortfarande behandar man bara såren - inte orsaken till warför de finns där - och det gör att de ofta kommer tillbaka när tablettkuren awslutas. I de fall man inte får ordning på eländet kan man ge långtidswerkande kortison, men det är inget man direkt rekommenderar. I synnerhet inte på en ung katt och inte heller utan att ha gjort lite mer detektiwarbete än wad som gjorts.


2 weckor efter antibiotika och z/d blir den generella klådan bättre! Aha! War magen också bättre då? Förbättringen kan inte bero på kortisonkrämen utan det är antingen antibiotikakuren eller foderbytet som står bakom förbättringen. Eftersom jag nu antar att bakterierna fanns kwar wid återbesöket så borde det wara fodret.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

magen blev bättre så gott som direkt när vi bytte foder på honom.. himla skillnad...

njaaa. han var ute lite i somras i sin kattgård på 19 kvm.. Nu har vi dock lämnat in bygnadslov för en kattträdgård med plank på två sidor på över 120 kvm :)
är nu bara rädd att lille kissen kanske inte finns med oss till sommaren när den är klar :cry: men det måste ju finnas en lösning på detta..
andra djuret är ju då kaninen... han är inne ibland och hälsar på några minuter.. sen har jag ju två hästar men dom bor inte i huset.. men ridkläderna bor här..

sambon då.. han flyttade in lite i samband med detta kom.. men inte kan han va allergisk mot honom?? iorförsig. niklas e ju allergisk mot katter så katten kanske e allergisk mot honom..:angel:
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

nu har han gått på ännu en kortsion kur.. slut om fem dagar.. och han har fortfarande sår.. som blir lite större varje dag känns det som.

bokade igår tid hos vetrinär nr 1 igen.. så ska dit nu kvart över två.får se vad som säger... och vad som ska göras...
katten verkar dock inte må dåligt av det.. han verkar inte ha ngn klåder direkt heller. nyser inte direkt heller.. men såret är där....

så vi får se
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Min ena kisse har foderallergi mm + astma och har det även visat sig har även hjärtfel som upptäcktes i höstas. Han får BARF, astmaspray, urindrivande och hjärtmedicin och är piggare än vad han varit på många år! :love: Det var ytterst nära att han avlivades i höstas, men en underbar veterinär på Ultuna hittade hjärtfelet och skrev ut sprayen istället för kortisonsprutor som jag tycker väldigt illa om. :bow:

Nu är han glad som en kattunge sina 10 år till trots och när han leker med kompisen kan man tro att vi har en skenande elefanthjord som dundrar fram inomhus. :D
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

*KL*

Jag har inte läst allt i tråden utan mest skummat igenom den. Men när ni skriver om allergier verkar ni mest tala om sår på kroppen? Min gamla hona har så länge jag haft henne haft en otäck hosta. Tidigare har jag hört henne hosta kanske två-tre gånger i månaden. Jag har sedan tidigare uteslutit mask och haft vet. lyssna på hennes lungor två gånger. Vet. har sagt att de låtit bra, men föreslagit att det kanske kunde handla om pollenallergi och att hon egentligen behövde lyssna på en hostattack för att kunna uttala sig. Eftersom katten inte verkat speciellt störd av det har jag låtit saken bero.

Nu till denna pollensäsong har hostan blivit värre och hon har börjat hosta varje dag. Det går även lätt att irritera fram en hostattack om hon får tryck på lungorna t.ex

Nu undrar jag. Kan allergi visa sig som enbart rosslig hosta och ej sår? Vad kan man göra åt detta? Hur konstateras astma på katt? Allergi? Behandling?
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

Min katt röntgades när han diagnostiserades för astma, allergierna konstaterades mha pricktest och blodprov. Han hostar av sin astma, så jag skulle kolla upp det igen om jag var du.
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

tack för svar!
 
Sv: Katt allergisk mot gräs och björkpollen?

haft lite mycket nu och inte hunnit skriva.. men nu kom jag o vet överens och jag tog upp ALLT som ni bukare sagt =).. Imorgon ska vi in igen o ta ringorms test.. liten liten chans tyckte dom att det kunde va det.. pollen tror vi inte längre utlöste detta i feb utan vi tror på foderallergi.. nu sa vetrinären att det är väldigt liten risk att dom inte tål z/d som han äter men dom hade varit med om katter som inte tålde ris och det ska det visst vara i z/d?
imorgon ska han börja äta potatis och keso. hoppas bara han äter det.. ska få mer info imorgon.
han är dock bättre nu katten. är ute på taket här hela dagarna.. hade det varit pollenallergi borde han visat mkt nu för nu är det verkligen mkt pollen här. det känner jag i min egna näsa.. återkommer med mer kött på benen imorgon =)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 750
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 307
Senast: canine
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 462
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp