Katt ihjälkörd i Lund

Houdinie

Trådstartare
Jag hade den stora oturen att bli åskådare då en liten svart katt med rött halsband blev påkörd i Lund igår. :cry: Bilen som körde på katten fortsatte bara, och lämnade katten kvar på vägbanan! Den vred sig och sprattlade i kramper och de måste de ha sett i backspegeln! Jag stannade och likaså en vänlig man som hjälpte mig flytta undan katten från vägen.

Det fanns varken namn eller kontaktuppgifter på halsbandet, och inga markeringar i örat. Medan jag flyttade min bil för att den stoppade trafiken så avslutade mannen kattens lidande, det hade jag inte klarat själv. Den hade helt klart inte överlevt någon längre tid, då smällen tagit i huvudet. Troligtvis var den inte vid medvetande alls. *hoppas* Vi lade katten i gräset vid sidan av vägen, hoprullad i "sovställning" med den värst skadade sidan nedåt. Tyvärr fanns inga blommor att lämna vid den.

Nu undrar en djupt skakad Houdinie:
1. Hur kan man släppa ut sin katt i stadsmiljö?
2. Varför inte ett telefonnummer när man ändå sätter på halsband!?
... men framför allt:
3. Hur kan man bara lämna kvar ett skadat djur man kört på utan att stanna!? :mad: :confused:

Jag har mått jättedåligt sedan det hände och sov dåligt inatt. Om bilföraren stannat och själv tagit hand om katten hade inte jag behövt genomlida det! (om jag nu ska se lite egoistiskt på situationen) Jag körde från Lund till Uppsala med mina katter idag, och spanade efter katter hela vägen.

Nu har jag i alla fall inte längre dåligt samvete för att jag bara låter mina katter gå ut i sele och koppel medan vi bor i stan...
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

fy vilken hemsk bilförare som bara körde vidare, känner/hör man att man kör på nått utan att det fanns en sten/grop på vägen så stannar man väl FFS liksom.. :mad:

all heder åt dig och den andra mannen :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

Jag inbillar mig att du bor i närheten av Lunds centralt belägna ridklubb, det kan inte ha varit en av deras stallkatter?
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

all heder åt dig och den andra mannen :bow: :bow: :bow:
... "den andre mannen"!?... JAG råkar vara kvinna... :smirk:

Men tack ändå!

Jag har en otäck malande känsla av att jag borde ha gjort något mer - men jag kan inte komma på vad. Jag är fortfarande skakad och blir gråtfärdig bara jag tänker på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

Det är ju lite åt fel håll och lite väl långt borta, ja.
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

"Medan jag flyttade min bil för att den stoppade trafiken så avslutade mannen kattens lidande"

det menade jag :idea:
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

:(
Må kisse vila i frid.
Tycker verkligen synd om dig som var tvungen att bevittna en sådan sak. Jag hade också mått väldigt dåligt. :cry:
Kanske kan du sätta ut en annons i lokaltidningen om påkörd katt så ägaren får veta. Den kanske har varit på vandring långt ifrån?
 
Senast ändrad:
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

Fy så hemskt, både för katten och för dig som tvingades bli vittne till detta. :( Och ägaren också antagligen när denne får reda på vad som hänt... Jag känner sådant HAT mot dem som kör på ett djur och sedan bara fortsätter som om ingenting har hänt...

Ang. id-märkning, katten kan inte ha varit chippad då? Det är väl en sådan sak som inte direkt syns, och således är ganska lätt att missa. Och därför en anledning till varför jag antagligen kommer välja tatuering som id-märkning åt min katt...
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

men fy vad dålig stil av den som körde på katten!
någons lilla älskling ska inte behöva avsluta sitt liv med ett enda långt lidande :(
mina katter har iaf mitt mobilnummer skrivet på halsbanden, och jag funderar även på att sätta dom i ett längre koppel fastsatt i verandan när jag släpper ut dom (dom gillar att springa ute mycket, och jag har inte riktigt den tid dom kräver för det)
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

jag funderar även på att sätta dom i ett längre koppel fastsatt i verandan när jag släpper ut dom (dom gillar att springa ute mycket, och jag har inte riktigt den tid dom kräver för det)

Men är inte risken att de trasslar in sig och fastnar alldeles för stor då? Tänk om de blir hängande någonstans, det skulle ju kunna sluta riktigt illa?
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

Då är det nog bättre om du bygger en "kattgård" i finmaskigt ståltrådsnät med tak.
 
Sv: Katt ihjälkörd i Lund

Att ha i koppel är kanon, se bara till att dom inte kan fastna någonstans och göra sig illa. Typ träd. Iofs måste man ha ordentlig koll när man har dom i band, men det kan gå fort.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 743
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Altaria
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 684
Senast: sirpa40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp