Katt kissar inne...

Sv: Katt kissar inne...

Får nog be någon översätta den åt mig först isåfall, för jag förstod inte det där alls :P Om hela är på engelska förstås?
 
Sv: Katt kissar inne...

Eftersom katter biologisk har som instinkt att gräva ner sin skit i jorden/sanden och är till naturen väldigt renliga djur så brukar det vara ett psykiskt eller fysiskt fel när dem går utanför lådan. Om det är psykiskt/stress så avger Feliway lugnande kattferomoner (en sorts lukt) till katten som brukar må bättre av det. Man bör sätta Feliway i mitten av lägenheten så ämnena sprids i hela huset, om man bor stort kan det krävas flera dosor.
Om hon har haft urinvägsinfektion två gånger kanske det är dags att prova ett specialfoder eller bara ge henne blötmat (i en av kattfoderexperterna på Bukes åsikt mycket bättre än torrfoder) så hon får tillräckligt med vatten i sig.
Eftersom eran katt bara går på mjuka underlag och kissar och inte golvet så är det nog troligt att det är UVI igen, katter tror det gör mindre ont att gå på toa där det är mjukt och förknippar lådan med smärta.
 
Sv: Katt kissar inne...

Tack så hemskt mycket för ditt svar, vi börjar nämligen bli väldigt uppgivna här och jag vill ju självklart inte ta bort henne.
Du verkar kunna mycket så jag forstätter att fråga dig :)
Vad finns det för slags specialfoder och går det endast att köpa hos veteriären eller kan man handla det på någon djurbutik?
Hon äter endast torrfoder nu, när jag ger dem blötmat så brukar de bara äta upp gelen och lämna bitarna, men kanske jag ska ta bort torrfodret och endast ge blötmat?
När jag tänker efter så tycker jag nog att hon dricker väldigt mycket, om man jämför med den andra katten. Ser inte henne dricka lika ofta som den här.

Är det vanligt vid UVI att de också bajsar i sängar? Hon gjorde inte det vid första UVIn, men vid andra. Men den andra var inte helt konstaterad UVI men veterinären litade på vårt ord och vi fick medicin och efter det slutade hon kissa.
Hur får dom UVI som när de bara är innomhus? Drar vi med oss bakterier utifrån eller?

Ska ringa veterinären på måndag och hoppas på en tid så fort som möjligt men antar att det kan vara lite svårt nu under julen.
Vet att jag sett den där Feliway på apoteket här så jag ska nog prova den också, hallen är i lägenhetens mitt så där borde den ju passa, men den skulle sitta i ett eluttag va? Har bara ett sånt bakom en hylla :(
 
Sv: Katt kissar inne...

Jag är inte hundra på vad specialfoderna heter men jag vet att vi har flera olika sorters specialfoder i djuraffären där jag jobbar så det kan nog finnas i välsorterade stora djuraffärer, men jag tror det är bäst veterinären får ange vad märket heter.
Om hon dricker väldigt mycket och kissar mer än din andra katt så kan det möjligen vara symptom på fel med njurarna men troligen är det din andra katt som dricker för lite istället - katter brukar vara dåliga på det just därför är det väldigt nyttigt för de flesta att äta blötmat då det innehåller mycket vätska. Även då mycket protein och inget spannmål som många torrfoder har som första ingrediens och som är biologiskt onaturligt att äta för katten som carnivor. Om er kisse har UVI skulle jag rekommendera enbart blötmat.

Jag hittade precis ett bra inlägg av Sol här på forumet:

Urinvägsinfektion kan orsakas dels av kristaller, men även av bakterier som ligger och gror i urinblåsan. Det senare vanligare hos katter som bara äter torrfoder då de ofta kissar väldigt lite och istället koncentrerar sin urin mer.

Oavsett vad det är som orsakat urinvägsinfektionen är det alltid bra att introducera våtfoder i kattens kost om den drabbats av det. Våtfoder ökar kattens omsättning på vatten vilket gör att den får större urinvolym och kissar mer och oftare. Detta göra att urinblåsa, urinledare och urinrör spolas ur på naturlig väg, ofta och med utspädd urin.

Specific FXW är bra våtfoder. Finns att köpa hos veterinär. Tycker man inte att man har råd med det kan man köpa MJAU, de utan potatis, ris eller pasta.

Feliway måste sitta i ett eluttag men eftersom du bor lite mindre så är det nog ingen fara om det inte sitter mitt i lägenheten. Men först bör ju ni som du skrev, besöka veterinären och utesluta UVI.
 
Sv: Katt kissar inne...

Tack snälla du igen!
Jag var på väg att beställa ett torrfoder som inte ska innehålla något spannmål som min mamma ger till sin katt, men har inte gjort det än och det är väl bäst att avvakta tills man hört vad veterinären säger.
Ska köpa Mjau imorgon och se om jag kan få dem att äta det.
Konstigt att inte veterinären sagt något om detta tidigare, att det skulle vara bra med blötmat.

Tack så hemskt mycket för alla tips och råd. Är så rädd att hon ska ge sig på soffan också :(

Är svårt att veta hur mycket vem av dom kissar för dom går på samma låda, men det som var i sängen idag tex. var på flera platser, 3 kuddar och också på själva överkastet. Men vet ju inte "volymen" av det.
 
Sv: Katt kissar inne...

Veterinärerna är oftast sponsrade av de stora torrfoderföretagen som Royal Canin tyvärr (som dem ju säljer hos sig i stor kvantité), dessutom läser dem knappt någon foderlära för katt vad jag förstått.
Om hon kissar utspritt på flera platser på mjukt underlag låter det som typiska symptom på UVI.
 
Sv: Katt kissar inne...

Royal Canin är alltså inget bra?
Det fodret åt hon när vi köpte henne, men jag märkte ingen skillnad när jag gav henne "vanligt" så då köpte vi sånt i stället.

Köpte iaf Mjau blötmat och vad jag kunde se på ingredienserna så fanns där inget spannmål i den jag köpte. Fast hon är inte så förtjust i det, men hon kanske blir?
 
Sv: Katt kissar inne...

RC är bra på marknadsföring. ;) Och vissa av deras specialfoder kan vara bra mot specifika problem som t.ex. mot allergier. Annars är jag inte så förtjust i dem.
Katter som är uppväxtra på torrfoder brukar gärna föredra det och vice versa, hon vänjer sig säkert/börjar gilla det så småningom om man fasar ut det långsamt. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min vän har en valp på nu snart 7 månader med ett mkt konstigt beteende. Hon kissar i sin bädd och har heller inga "problem" med...
2
Svar
21
· Visningar
2 944
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 805
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 267
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp