Katt rädd för sin egen spegelbild

Bukefalos 30 år!

Tystnatt

Trådstartare
Urax och jag har flyttat in i en ny lägenhet med tvätt- och torkmaskin - som han är livrädd för!

Jag tror att det är hans egen spegelbild som reflekteras i luckorna som han reagerar på och tror är en annan katt. Vi har inte haft ex. spegel i tidigare lägenhet, så han har nog aldrig sett sin spegelbild tidigare eller på väldigt länge.

Badrummet ligger bredvid hallen och nu är han även rädd för att gå i hallen, där jag hade hoppats kunna ställa kattlådan. Nu måste den stå mitt i rummet för att han ska vilja gå på den.

Vad skulle jag kunna hitta på för att göra honom mindre rädd? Jag har Feliway i hallen.

Urax och jag har flyttat in i en ny lägenhet med tvätt- och torkmaskin - som han är livrädd för!

Jag tror att det är hans egen spegelbild som reflekteras i luckorna som han reagerar på och tror är en annan katt. Vi har inte haft ex. spegel i tidigare lägenhet, så han har nog aldrig sett sin spegelbild tidigare eller på väldigt länge.

Badrummet ligger bredvid hallen och nu är han även rädd för att gå i hallen, där jag hade hoppats kunna ställa kattlådan. Nu måste den stå mitt i rummet för att han ska vilja gå på den.

Vad skulle jag kunna hitta på för att göra honom mindre rädd? Jag har Feliway i hallen.
Kan du hänga en handduk på luckorna?

Handduk och dekorplast kan definitivt vara en tillfällig respektive lite mer långsiktig lösning.

Är dekorplast enkelt att få bort?

Jag hade gärna velat jobba på att göra honom modigare - även om jag täcker luckorna vägrar han gå ens i närheten av badrummet
Att täcka luckorna kan vara ett steg att våga sig in i badrummet. När det känns tryggt kan ena luckan avtäckas och så småningom den andra.

Handduk och dekorplast kan definitivt vara en tillfällig respektive lite mer långsiktig lösning.

Är dekorplast enkelt att få bort?

Jag hade gärna velat jobba på att göra honom modigare - även om jag täcker luckorna vägrar han gå ens i närheten av badrummet
Dekorplast (som insynsskydd för fönster) är jättelätt att få bort. Köp opakt på t.ex. Rusta eller liknande affär. Tillför mycket vatten med en trasa så glider det av.
Tänk bara på att glaset på maskinerna kan bli ordentligt varmt under tvätt och torkning.
Jag hade plockat bort plasten medan maskinerna används av vid oro att plasten kanske smälter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka