Katt som flyttat hemifrån till vårt stall

emma-vsm

Trådstartare
Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har han varit i mitt stall, vilket för oss egentligen inte är något problem (fast stallkatten är inte superimponerad) men eftersom han har halsband har han ju också ett hem. Vid lite efterforskningar fick jag veta att grannen, som vet vart katten bor, i höstas ringt och påtalat att katten var där, samt att det är olämpligt med en okastrerad hankatt som dessutom bråkar med deras egna katt. Ägaren förklarade att det är en raskatt som dessutom används i avel och så var det inget mer med det.

I måndags ser jag honom med stora pälslösa fläckar på båda sidorna av kroppen. Vet inte om han är angripen av nåt eller om han helt enkelt tappar päls pga tovorna i pälsen (långhårig). Får tag i numret till ägaren som säger att han brukar klippas på vintern, att han inte varit hemma sen i oktober och hon kommer och hämtar honom samma kväll, vilket känns bra. Dom har säkert saknat sin katt och han behöver uppenbarligen omvårdnad (de skulle åka till veterinär och klippa honom berättade ägaren).

Så ikväll såg jag honom springa över gårdsplanen igen. Han kom inte fram när jag lockade på honom men kan tänka mig att han inom de närmsta dagarna ändå kommer dyka upp i stallet och då ringer jag ägaren igen. Men det känns också jobbigt, han måste ju lida av de extrema tovorna och kala fläckarna (såg honom på långt håll nu, och han kan ju vara rakad men det såg inte ut som det). Hade han varit hemlös hade vi i stallet tagit oss an honom såklart, men nu har han ju ett hem. Vad gör man?

Att han är okastrerad kan ju också vara ett problem, men inte just hos oss (mina honkatter är kastrerade och stallägaren hoppas på att stallkatten ska bli dräktig). Men det känns lite ansvarslöst av ägarna, eller? En katt är ju en katt och dom bestämmer man ju inte direkt över men det har uppenbarligen varit problem för övriga grannar i byn (katten bor inte i byn utan ca 5 km bort).
 
Jag hade sagt till kattägaren att endera ser denne till att hämta sin katt och se till att den framöver inte löper runt på bygden, annats kommer du/ni fånga in den och lämna in den att isåfall hämtas hos myndighet eller katthem .

Det är inte ok nånstans att en ägare till katten låter den vara ute vind för våg samtidigt som man vid kontakt hävdar att katten är omhändertagen och ägd och viktig osv.
 
Jag hade sagt till kattägaren att endera ser denne till att hämta sin katt och se till att den framöver inte löper runt på bygden, annats kommer du/ni fånga in den och lämna in den att isåfall hämtas hos myndighet eller katthem .

Det är inte ok nånstans att en ägare till katten låter den vara ute vind för våg samtidigt som man vid kontakt hävdar att katten är omhändertagen och ägd och viktig osv.

Då är inte min känsla fel då. Vilken myndighet lämnar man katter till? Och tar ett katthem emot om de vet att det finns en ägare?
 
Hota ägaren att anmäla dom för vanvård av katt om dom inte tar hem o ger katten vård. En okastrerad katt skall inte springa lös o få långhåriga ungar på byn.
En långhårig katt skall inte rakas på vintern.

Tack för svaret. Ägaren var så himla trevlig när jag pratade med henne, hon hade varit så orolig, satt upp lappar osv, så jag trodde nog att inte att katten skulle dyka upp här igen 5 dygn senare..
 
Då är inte min känsla fel då. Vilken myndighet lämnar man katter till? Och tar ett katthem emot om de vet att det finns en ägare?

Du kan lämna in katten till myndighet och katthem närhelst om den driver vind för våg och den inte är er, samt anses vara i sämre skick.
Att du råkar veta vem ägaren är har ingen bäring. Då får ägaren hämta den där och myndigheten/katthemmet kan ev kolla chip/identitet/efterlysa ägaren.
 
Nattade hästarna och då kom han fram.
 

Bifogade filer

  • AD04F399-4DEB-44F8-8F16-F28D3E00A6A0.jpeg
    AD04F399-4DEB-44F8-8F16-F28D3E00A6A0.jpeg
    205,3 KB · Visningar: 154
Bild från i måndags
 

Bifogade filer

  • 3A61FB02-2D66-4744-8F68-4A9427A4909A.jpeg
    3A61FB02-2D66-4744-8F68-4A9427A4909A.jpeg
    46,2 KB · Visningar: 153
Du tycker att de ska få en chans till, inte att jag ska lämna in den direkt?


Jag tycker att om ägaren och du pratat tidigare som jag tolkat dig och du som du redovisar hon är trevlig osv, så visst kan du, om du vill, kontakta henne igen och då klargöra att du kommer lämna in den om ingen ändring sker.

Det är dock inget jag känner är nödvändigt eftersom du redan försökt, utan du kan helt klart lämna in katten ändå utifrån läget med den.
 
Anmäl till Länsstyrelsen, det går att göra online och bifoga gärna bilder som visar på att katten inte sköts om ordentligt. Bildbevis är jätteviktigt. Fångar du in katten kan du anmälas för egenmäktigt förfarande så det bör du undvika utan att ha Länsstyrelsen bakom dig. Om du råkar på att få veta vilket förbund kattägaren tillhör kan du anmäla till dess klubb/förbund också då de flesta har regler som förbjuder sina medlemmar att bidra till huskattavel.
 
Nu har vi pratat med ägaren och vet inte hur vi ska gå vidare...

Hon hävdar att veterinären inte haft tid, men att hon nu bokat tid på fredag, alltså om 5 dagar. Katten var hemma några dagar innan den drog igen. Hon kan inte hålla den inne eftersom hon har kattlucka och hennes andra katter behöver kunna gå ut och in, så hon tänker försöka hämta den här på torsdag (om han ens är här då..). Hon tänker inte kastrera honom för hon vill själv vill ha kattungar (men vi förmedlade att alla andra inte vill det). Det kändes som att hon hade mycket bortförklaringar överlag.

Så han ska gå 5 dagar till utan veterinärvård, sedan rakas och springa ute helt naken? Och under dessa dagar ska vi stå ut med att se honom i det här skicket?

Har ni några råd?
 
Nu har vi pratat med ägaren och vet inte hur vi ska gå vidare...

Hon hävdar att veterinären inte haft tid, men att hon nu bokat tid på fredag, alltså om 5 dagar. Katten var hemma några dagar innan den drog igen. Hon kan inte hålla den inne eftersom hon har kattlucka och hennes andra katter behöver kunna gå ut och in, så hon tänker försöka hämta den här på torsdag (om han ens är här då..). Hon tänker inte kastrera honom för hon vill själv vill ha kattungar (men vi förmedlade att alla andra inte vill det). Det kändes som att hon hade mycket bortförklaringar överlag.

Så han ska gå 5 dagar till utan veterinärvård, sedan rakas och springa ute helt naken? Och under dessa dagar ska vi stå ut med att se honom i det här skicket?

Har ni några råd?
Ring LS direkt i morgon o rådgör med dom.
 
Nu har vi pratat med ägaren och vet inte hur vi ska gå vidare...

Hon hävdar att veterinären inte haft tid, men att hon nu bokat tid på fredag, alltså om 5 dagar. Katten var hemma några dagar innan den drog igen. Hon kan inte hålla den inne eftersom hon har kattlucka och hennes andra katter behöver kunna gå ut och in, så hon tänker försöka hämta den här på torsdag (om han ens är här då..). Hon tänker inte kastrera honom för hon vill själv vill ha kattungar (men vi förmedlade att alla andra inte vill det). Det kändes som att hon hade mycket bortförklaringar överlag.

Så han ska gå 5 dagar till utan veterinärvård, sedan rakas och springa ute helt naken? Och under dessa dagar ska vi stå ut med att se honom i det här skicket?

Har ni några råd?

Säg åt ägaren att åtminstånde chippa katten med Suprelorin (kemisk kastrering) så blir det inga oönskade kattungar på ett tag. Om hon nu nödvändigtvis måste ha den ute. Att raka en katt på vintern låter som en idiotisk idé. Iofs, vill hon ha katten hemma som innekatt är det positivt.
 
Säg åt ägaren att åtminstånde chippa katten med Suprelorin (kemisk kastrering) så blir det inga oönskade kattungar på ett tag. Om hon nu nödvändigtvis måste ha den ute. Att raka en katt på vintern låter som en idiotisk idé. Iofs, vill hon ha katten hemma som innekatt är det positivt.
Det lät inte som att hon har några planer på att hålla den inne, men rakning måste nog göras eftersom den tappar päls av alla tovor.
Jag ska ringa LS imorgon och rådfråga.
 
Nu har vi pratat med ägaren och vet inte hur vi ska gå vidare...

Hon hävdar att veterinären inte haft tid, men att hon nu bokat tid på fredag, alltså om 5 dagar. Katten var hemma några dagar innan den drog igen. Hon kan inte hålla den inne eftersom hon har kattlucka och hennes andra katter behöver kunna gå ut och in, så hon tänker försöka hämta den här på torsdag (om han ens är här då..). Hon tänker inte kastrera honom för hon vill själv vill ha kattungar (men vi förmedlade att alla andra inte vill det). Det kändes som att hon hade mycket bortförklaringar överlag.

Så han ska gå 5 dagar till utan veterinärvård, sedan rakas och springa ute helt naken? Och under dessa dagar ska vi stå ut med att se honom i det här skicket?
Har ni några råd?

Det är inte ert ansvar att ta i beräkning vad ägaren till katten ev säger/påstår att den kommer göra inom x tid utifrån historiken.

Ni kan lämna in katten som sagt till katthem närhelst i dagarna . Den är omärkt och i dåligt skick och driver vind för våg.

Löjlig motivering från ägaren ang kattluckan.
Om katten i sig är viktig så får man ju isåfall begränsa den kattens möjlighet att gå ut helt enkelt.
Chippad kattlucka, katten i koppel ute, eller helt enkelt att katten får vara i andra rum ån där kattluckan är.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 762
Senast: Gumman123
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 770
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp