Bukefalos 28 år!

Katt som jamar högljutt

TheRedLightning

Trådstartare
Katten i stallet har börjat springa omkring och jama högljutt, tror hon försöker kalla till sig någon hane. Vet inte alls varför katter jamar så och konstant. Hon är väldigt kelig och innan detta började så kom hon och mötte mig när jag kom till stallet.
Nu när jag kommer hem så ligger hon och trycker utanför mitt hus och sitter på min trapp, vi kan gå ner till stallet, men snart är hon uppe hos mig igen vid bilen och jamar så det hörs in.

Finns det något man kan göra eller är det bara att vänta ut och framför allt varför gör hon på detta vis? Från en som inte kan så mycket om katter än.
 
Är hon kastrerad? Om inte så skulle jag sätta en bra slant på att hon löper och om några månader kommer det finnas ungar om hon inte kastreras pronto.
Jag vet faktiskt inte, heter det "löper" även för katter? Trodde det bara var för hundar det hette så (här lär man sig något nytt).
Jag har för mig i somras när hon jamade så var det någon som sa att det var dags för p-piller, men jag vet inte om hon får det eller inte. Brukar det vara länge som de löper eller är det bara några dagar?
Det är nu andra dagen som hon jamar, funderar bara på varför hon väljer att vara precis utanför mitt hus.
 
Jag vet faktiskt inte, heter det "löper" även för katter? Trodde det bara var för hundar det hette så (här lär man sig något nytt).
Jag har för mig i somras när hon jamade så var det någon som sa att det var dags för p-piller, men jag vet inte om hon får det eller inte. Brukar det vara länge som de löper eller är det bara några dagar?
Det är nu andra dagen som hon jamar, funderar bara på varför hon väljer att vara precis utanför mitt hus.

Ja, det heter så även för katter. :) Hur länge de löper varierar men runt en vecka är inte ovanligt. Sedan löper de igen med några veckors mellanrum om de inte blir dräktiga.

Försök prata med ägaren och föreslå kastrering. En fertil hona kommer, förr eller senare, att få ungar och en hona på p-piller löper stor risk att drabbas av t.ex. livmodercancer.
 
Ja, det heter så även för katter. :) Hur länge de löper varierar men runt en vecka är inte ovanligt. Sedan löper de igen med några veckors mellanrum om de inte blir dräktiga.

Försök prata med ägaren och föreslå kastrering. En fertil hona kommer, förr eller senare, att få ungar och en hona på p-piller löper stor risk att drabbas av t.ex. livmodercancer.
Ja får prata med dom och se vad de säger, lite jobbigt är det att ha henne sittandes alldeles utanför min ytterdörr och jama efter en hane. :/
 
Ja får prata med dom och se vad de säger, lite jobbigt är det att ha henne sittandes alldeles utanför min ytterdörr och jama efter en hane. :/

En löpande katt kan driva vem som helst till vansinne. Min katt hann löpa en gång innan hon kastrerades (kunde inte kastrera henne direkt jag köpte henne då hon blev sjuk) och då var jag nära att begå harakiri, alternativt strypa katten...
 
En löpande katt kan driva vem som helst till vansinne. Min katt hann löpa en gång innan hon kastrerades (kunde inte kastrera henne direkt jag köpte henne då hon blev sjuk) och då var jag nära att begå harakiri, alternativt strypa katten...
Jag kan tänka mig detta, hon blir tyst när man kelar med henne men så fort man släpper henne så är hon igång och jamar. Om jag själv någon gång skaffar katt så tänker jag definitivt kastrera den för att slippa bekymmer. :)
 
Fast just nu känns det inte ens aktuellt med en katt, tycker inte det känns schysst att ha den ute när jag jobbar (är hemifrån väldigt länge). Stallkatten duger så länge, men visst saknar jag att ha en misse i knät och mysa med inne i värmen. :)

Än mer klokt av dig. :D Förstår inte folk som skaffar katt och sen är stackarn ensam hela dagen, får sällskap några timmar på kvällen och sen kanske även blir utestängd ur sovrummet på natten. Kul liv, liksom.
 
Än mer klokt av dig. :D Förstår inte folk som skaffar katt och sen är stackarn ensam hela dagen, får sällskap några timmar på kvällen och sen kanske även blir utestängd ur sovrummet på natten. Kul liv, liksom.
Jag har för mig jag hörde talas om någon lag att man inte får lämna katter "obevakade" x antal timmar, minns inte exakt men på ett hum handlade det om något sådant. Tror jag hörde det i samband med att en del åker bort och finns det mat och vatten samt skithus så klarar sig katterna typ. :/
 
Jag har för mig jag hörde talas om någon lag att man inte får lämna katter "obevakade" x antal timmar, minns inte exakt men på ett hum handlade det om något sådant. Tror jag hörde det i samband med att en del åker bort och finns det mat och vatten samt skithus så klarar sig katterna typ. :/

Katter har rätt till tillsyn ja. Tyvärr har ju katten generellt en låg ställning i samhället och det visar sig tydligt i hur många hemlösa katter det finns (vars enorma antal till stor del på grund av sådana som äger katten du skriver om...) och hur folk beter sig när det gäller ensamtid, tillsyn, foder och veterinärvård.
 
Katter har rätt till tillsyn ja. Tyvärr har ju katten generellt en låg ställning i samhället och det visar sig tydligt i hur många hemlösa katter det finns (vars enorma antal till stor del på grund av sådana som äger katten du skriver om...) och hur folk beter sig när det gäller ensamtid, tillsyn, foder och veterinärvård.
Just ja, det påminner mig om en som hade katt och de tänkte inte på att kastrera den, sen gömde den ungarna och så fick de massa vildkatter, de hade en tax som blev kompis med vildkattungarna och sen käkade upp dom. Inge vidare och vissa tar väl inte sitt ansvar, har jag en hon katt då kastrerar jag den istället för att kräva att t ex alla hanar i närheten ska kastreras. :/
 
Just ja, det påminner mig om en som hade katt och de tänkte inte på att kastrera den, sen gömde den ungarna och så fick de massa vildkatter, de hade en tax som blev kompis med vildkattungarna och sen käkade upp dom. Inge vidare och vissa tar väl inte sitt ansvar, har jag en hon katt då kastrerar jag den istället för att kräva att t ex alla hanar i närheten ska kastreras. :/

Trevliga djurägare... Är dock inte ett dugg förvånad. :(
 
Trevliga djurägare... Är dock inte ett dugg förvånad. :(
Det började med att en gömde kattungarna och sen urartade det och de hade försökt få bukt med det men katterna sprang och gömde sig och låg och tryckte, sen fick de väl va för de höll mössen och andra djur borta (de bodde på en stor gård). Vet inte ifall det finns katter kvar där än idag eller hur det har gått, var många år sedan detta som jag kommer ihåg händer/ägde rum så det är väl som när "preskriberat" eller vad det heter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 767
Senast: monster1
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
857
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 932
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 824
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp