Katt trick

Bukefalos 30 år!

Jag hade gärna provat knappar men det finns inte riktigt i min budget. Tror hon hade använt knapp för mat och pussar mest :D jag brukar fråga om hon vill ha puss och då vänder hon kinden till så jag ska pussa henne på kinden. Jag frågar alltid först och hon vill nästan alltid ha pussar

Att lära henne prata på kommando behövs inte för jag kan inte säga nånting till henne utan att hon svarar, knappt ens när hon sover.

Har tittat på massa tips om ligg men ingenting funkar, det är lite märkligt för alla andra trick har vi liksom funderat oss till och sen har det löst sig även om det inte varit exakt som nån annan tränar det men ligg vill hon inte alls. Har försökt klicka nångång när hon redan ligger ner men jag går inte runt med klicker så det blir inte mycket av det heller.

Det är roligt att se hur hon rättar sina fel efter hand. I början trodde jag att jag behövde få till allting till hur det skulle se ut när det är färdigt men jag har insett att även om jag accepterar fel eller "slarv" så rättar hon själv till det när hela tricket är inlärt. På många sätt har hon varit lättare att träna än mina hundar men hon är ju en katt med mycket "will to please" 😂
Kanske göra som när Sparky lärde sig Banan av misstag?
Alltså när du ser att hon lägger sig säga ligg och belöna, bästa är väl att belöna när du ser att hon börjar tänka på att lägga sig ner.

Så lärde jag Sparky "Yoga", vilket betyder att hon hoppar upp på vilken som helst kroppsdel som är längst upp medan jag gör yoga och balanserar där. Så fort hon tänkte på att hoppa upp belönade jag och till slut hoppade hon upp.
Fick dock sluta ge henne godisbelöning för det tricket för jag kunde knappt göra något nära yogamattan så skulle hon hoppa upp och ner på mig en miljard gånger 😅
Nu får hon gosbelöningar vilket innebär att hon gör tricket 90% av gångerna och nästan bara när jag ber henne vilket gör det lite lättare att göra yoga :angel:

Jag blir så sugen på att köpa knappar till Kim! Han är ju en otroligt kommunikativ och verbal katt ändå, jag tror han skulle tycka det var roligt.
Han hade ett eget namn på Chika, ett ljud han använde specifikt för henne... och jag trooor att jag eventuellt heter Mmmnhh. <3

Tror Moa hade gillat knappar med. Hon säger ju nåt hela tiden, jag tror jag förstår vad hon säger för det mesta men ibland hade det varit kul att få veta mer. Är dock lite tveksam till hela grejen med att ge dom 20+ knappar får jag erkänna.

Off topic, men på tal om katter med pratknappar så finns en underbar på insta: flounder_meatloaf. Katten identifierar sig som fisk, älskar Pocahontasfilmen så mycket att hon ber om att få ta på sig en pocahontasklänning när hon är osäker för hon blir modigare då. Flounder har en leksaksmus som hon kräver ska få mat, gå på låda osv. Den katten kan snacka!
Ja, gillar dessutom att bada och åka paddleboard! :love:
Både Elsie (elsiewants) och Flounder är med i något forskningsprojekt som även innehåller djur i djurparker.
Fick upp något inlägg där ett zoo tränat sina uttrar med sådana och när uttrarna fick flytta till en annan djurpark fick de med sig sina knappar och personalen fick utbildning.

Kanske göra som när Sparky lärde sig Banan av misstag?
Alltså när du ser att hon lägger sig säga ligg och belöna, bästa är väl att belöna när du ser att hon börjar tänka på att lägga sig ner.

Så lärde jag Sparky "Yoga", vilket betyder att hon hoppar upp på vilken som helst kroppsdel som är längst upp medan jag gör yoga och balanserar där. Så fort hon tänkte på att hoppa upp belönade jag och till slut hoppade hon upp.
Fick dock sluta ge henne godisbelöning för det tricket för jag kunde knappt göra något nära yogamattan så skulle hon hoppa upp och ner på mig en miljard gånger 😅
Nu får hon gosbelöningar vilket innebär att hon gör tricket 90% av gångerna och nästan bara när jag ber henne vilket gör det lite lättare att göra yoga :angel:

Hur belönar du när hon gör banan? Så fort jag försöker ge en godis efter något så ställer hon sig upp direkt och kräver godis.

Hur belönar du när hon gör banan? Så fort jag försöker ge en godis efter något så ställer hon sig upp direkt och kräver godis.
Om jag hade godis vet jag inte om hon skulle kunna göra banan alls. Hon kan inte till exempel ligg om det finns godisbelöning. Det är lite som att om det finns godis kan man inte göra något trick som gör att det tar längre tid att ta sig till godisen eller något :cautious:
Så ligg och banan är bara massa massa urfånigt gullespråk och massa klapp och gos.

Om jag hade godis vet jag inte om hon skulle kunna göra banan alls. Hon kan inte till exempel ligg om det finns godisbelöning. Det är lite som att om det finns godis kan man inte göra något trick som gör att det tar längre tid att ta sig till godisen eller något :cautious:
Så ligg och banan är bara massa massa urfånigt gullespråk och massa klapp och gos.

Hmm, det skulle inte fungera med Megara. Nikita ja, Megara aldrig. Gosar jag när hon inte är på humör så blir det tänder och klor. Jag får aldrig krama henne och försöker jag klappa så slickar hon mig omedelbart och det kommer ut lite tänder och klor mellan slickandet. 😼

Funderar på vad man skulle ha för första knappar om man köpte? Att ha godis eller mat tror jag hade varit dödsdömt. En av anledningarna till att hon lär sig så lätt är att hon är extremt matmotiverad. Likadant tror jag en om att gå ut hade gjort mig galen, hon får bara gå ut när jag är hemma, och inte på natten och det är hon klart missnöjd med ibland.

Pussar känns givet, leka kanske? Hon leker mest själv eller så leker vi ute men kanske hon vill leka ihop.. Träna hade man med kunnat ha men kan tänka mig att hon skulle trycka på den för att få godis :p

Fluent pet är väl vad de flesta använder till katter ser det ut som. Startkiten går att få för typ 500:- på lite olika ställen.

Zooplus har ett kit om 4 nu till hyfsat pris, stod bara om hundar så blev lite tveksam men nån hade lämnat en recension om att hennes kattunge klarade trycka på knapparna så 4 kg katt borde ju gå..

Funderar på vad man skulle ha för första knappar om man köpte? Att ha godis eller mat tror jag hade varit dödsdömt. En av anledningarna till att hon lär sig så lätt är att hon är extremt matmotiverad. Likadant tror jag en om att gå ut hade gjort mig galen, hon får bara gå ut när jag är hemma, och inte på natten och det är hon klart missnöjd med ibland.

Pussar känns givet, leka kanske? Hon leker mest själv eller så leker vi ute men kanske hon vill leka ihop.. Träna hade man med kunnat ha men kan tänka mig att hon skulle trycka på den för att få godis :p
Jag tänker ja och nej, någonting i stil med "gosa" och leka. Svårt att välja bara fyra! :D

Jag tänker ja och nej, någonting i stil med "gosa" och leka. Svårt att välja bara fyra! :D

Jag vet inte riktigt hur man lär in ja och nej i början eller hur man använder det? Jag tänker hon antagligen inte använder "busa-ja"? knapparna är en helt annan grej än bara klicker känns det som :D

Jag vet inte riktigt hur man lär in ja och nej i början eller hur man använder det? Jag tänker hon antagligen inte använder "busa-ja"? knapparna är en helt annan grej än bara klicker känns det som :D

Många använder ju händerna för ja och nej.

Hur man väljer startord baserat på hur ens katt motiveras och hur man kan modellera olika ord finns det en del tutorials och forumdiskussioner om på "knapp-forumen".

Jag tänker en del på hur det kan vara enklast att bygga vidare på ett logiskt sätt. Vilka saker vill jag att katterna ska ha lätt att förmedla till mig och vilka saker är de mer detaljerade om i sin kommunikation redan nu, tex?

Det fina med just språkinlärning är ju att det aldrig blir "slut på utveckling" om man har en katt som tycker att det är roligt.

Vanliga trick hade jag nog börjat klura på hur man kan länka lite mer utmanande steg. Kolla på folk som tränar freestyle med sina hundar för inspiration på vad man kan göra? Där har ju vissa fantasi utan dess like. :idea:

Hoppa upp på usträckta händer har jag tänkt att man hellre stegar fram från att kliva upp i händerna från låg höjd, så att det är lättare att hitta hur man ska hålla för att det ska funka lite högre? Jag har sett det länkas från "kliv upp på bricka i handen" via uppochner-vända skor som lite mindre plattform i varje hand, till händer med grytvantar osv tills katten hoppade upp och landade på mattes utsträckta händer.

Edit: råkade skicka iväg halvfärdigt..

Senast ändrad:
Många använder ju händerna för ja och nej.

Hur man väljer startord baserat på hur ens katt motiveras och hur man kan modellera olika ord finns det en del tutorials och forumdiskussioner om på "knapp-forumen".

Jag tänker en del på hur det kan vara enklast att bygga vidare på ett logiskt sätt. Vilka saker vill jag att katterna ska ha lätt att förmedla till mig och vilka saker är de mer detaljerade om i sin kommunikation redan nu, tex?

Det fina med just språkinlärning är ju att det aldrig blir "slut på utveckling" om man har en katt som tycker att det är roligt.

Vanliga trick hade jag nog börjat klura på hur man kan länka lite mer utmanande steg. Kolla på folk som tränar freestyle med sina hundar för inspiration på vad man kan göra? Där har ju vissa fantasi utan dess like. :idea:

Hoppa upp på usträckta händer har jag tänkt att man hellre stegar fram från att kliva upp i händerna från låg höjd, så att det är lättare att hitta hur man ska hålla för att det ska funka lite högre? Jag har sett det länkas från "kliv upp på bricka i handen" via uppochner-vända skor som lite mindre plattform i varje hand, till händer med grytvantar osv tills katten hoppade upp och landade på mattes utsträckta händer.

Edit: råkade skicka iväg halvfärdigt..
Undrar om Sparky skulle hoppa upp på mina händer 🤔
När hon är taggad och motiverad hoppar hon upp på mina fötter om jag ligger på rygg med båda benen rakt upp. Måste testa nästa gång hon känns extra taggad på Yoga :D

Undrar om Sparky skulle hoppa upp på mina händer 🤔
När hon är taggad och motiverad hoppar hon upp på mina fötter om jag ligger på rygg med båda benen rakt upp. Måste testa nästa gång hon känns extra taggad på Yoga :D
Kan hon stå och balansera på en av dina händer?
(Min ställer sig med alla fyra fötter på toppen av en stängselstolpe, men det är en väldigt liten katt)

Kan hon stå och balansera på en av dina händer?
(Min ställer sig med alla fyra fötter på toppen av en stängselstolpe, men det är en väldigt liten katt)
Det skulle hon säkert kunna. Hon har ju lite nersatt balans efter att hon blev halvsidesförlamad när hon var liten. Vi har övat mycket balans pga det för att hålla igång det.
Hon kan balansera på en stolsrygg i alla fall, så en hand borde funka, det är bara matte som behöver hålla handen så att den inte bråkar med hennes balans.

Jag tror jag läste att Elsie hade "open" som första och det skulle jag nog kunna ha på min ena katt också, han står och trampar och drar i dörrmattan nu när han vill ut, så hade man satt en knapp där istället hade det nog gått rätt lätt att lära in, eftersom det är något han redan är van vid att "be om". Men du kanske inte har någon dörr som katten är van vid att be om att få öppnad?

Jag tror jag läste att Elsie hade "open" som första och det skulle jag nog kunna ha på min ena katt också, han står och trampar och drar i dörrmattan nu när han vill ut, så hade man satt en knapp där istället hade det nog gått rätt lätt att lära in, eftersom det är något han redan är van vid att "be om". Men du kanske inte har någon dörr som katten är van vid att be om att få öppnad?
Den enda dörren vi har är ytterdörren och jag tror risken är att hon mest skulle tryck på den när hon vet att hon inte får gå ut 😂

En sak jag insett jag missat är att jag låtit allt flyta rätt fritt och inte använt varken ord eller lockat mycket. Nu är vi uppe i rätt många trick och jag har i princip inte några kommando för något 😬 det hade ju funkat om jag hade använt rörelser istället men förutom några slarviga handrörelser som jag använt inkonsekvent så finns inte det heller. Det har ju funkat när vi mest tränat på ett trick i taget men nu ser man att stackeren mest gissar sig fram när hon inte vet vad vi börjar på. Får nog gå tillbaka och klickerträna mig själv till att göra det ordentligt för katten 😒

Vi är inne på ett nytt trick som förhoppningsvis kan användas till andra trick sen. Det är rätt enkelt nu, jag har en pappbit som hon ska ställa högra tassen på. Bara högra, nu vill jag göra samma sak med vänstra men hur ska man göra? Ska man bara ta en i en annan färg eller borde man åtminstone börja med nåt som är mer olikt den där pappbiten? Kanske jag gör allting för komplicerat igen 😂

Vi är inne på ett nytt trick som förhoppningsvis kan användas till andra trick sen. Det är rätt enkelt nu, jag har en pappbit som hon ska ställa högra tassen på. Bara högra, nu vill jag göra samma sak med vänstra men hur ska man göra? Ska man bara ta en i en annan färg eller borde man åtminstone börja med nåt som är mer olikt den där pappbiten? Kanske jag gör allting för komplicerat igen 😂
Färg, form och textur? typ en rund tygbit om du har en fyrkantig pappbit
Hur ser katter färger? Det kanske fungerar med vissa men inte med andra?

Kanske kan du lära in olika kommandon för höger och vänster så att du sedan kan byta ut prylen mer fritt?

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Väldigt intensiv katt
  • Katt rädd för sin egen spegelbild
  • Rasval

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn