Kanske göra som när Sparky lärde sig Banan av misstag?Jag hade gärna provat knappar men det finns inte riktigt i min budget. Tror hon hade använt knapp för mat och pussar mestjag brukar fråga om hon vill ha puss och då vänder hon kinden till så jag ska pussa henne på kinden. Jag frågar alltid först och hon vill nästan alltid ha pussar
Att lära henne prata på kommando behövs inte för jag kan inte säga nånting till henne utan att hon svarar, knappt ens när hon sover.
Har tittat på massa tips om ligg men ingenting funkar, det är lite märkligt för alla andra trick har vi liksom funderat oss till och sen har det löst sig även om det inte varit exakt som nån annan tränar det men ligg vill hon inte alls. Har försökt klicka nångång när hon redan ligger ner men jag går inte runt med klicker så det blir inte mycket av det heller.
Det är roligt att se hur hon rättar sina fel efter hand. I början trodde jag att jag behövde få till allting till hur det skulle se ut när det är färdigt men jag har insett att även om jag accepterar fel eller "slarv" så rättar hon själv till det när hela tricket är inlärt. På många sätt har hon varit lättare att träna än mina hundar men hon är ju en katt med mycket "will to please"![]()
Alltså när du ser att hon lägger sig säga ligg och belöna, bästa är väl att belöna när du ser att hon börjar tänka på att lägga sig ner.
Så lärde jag Sparky "Yoga", vilket betyder att hon hoppar upp på vilken som helst kroppsdel som är längst upp medan jag gör yoga och balanserar där. Så fort hon tänkte på att hoppa upp belönade jag och till slut hoppade hon upp.
Fick dock sluta ge henne godisbelöning för det tricket för jag kunde knappt göra något nära yogamattan så skulle hon hoppa upp och ner på mig en miljard gånger
Nu får hon gosbelöningar vilket innebär att hon gör tricket 90% av gångerna och nästan bara när jag ber henne vilket gör det lite lättare att göra yoga