Katt trick

Bukefalos 30 år!

Hazel

Trådstartare
I vintras så ville inte Moa vara ute och när hon inte kunde rasta av sig ordentligt så började hon väcka mig om nätterna. Jag började då klickerträna henne innan läggdags och det funkade toppen, nu är hon ute mycket igen men vi har fortsatt träna. Men "problemet" är att hon lär sig otroligt fort och jag hinner inte komma på nya trick.. Jag försöker hitta lite på typ Instagram men det mesta är väldigt basic för katter och vi är liksom förbi det nu. Om man tittar på hund är det antingen samma basic eller svårare som inte riktigt funkar för katt. Har ni tips om trick eller vart man kan hitta?

Här är det vi redan gjort
Balans (alla fyra på en liten träbit)
Sitt
Vacker tass
"snurra" (gå liten cirkel bägge håll)
8 mellan benen
Slalom mellan ben eller mellan koner
Fotposition
Hoppa upp i knät. Har försökt upp i famnen stående men jag är inte snabb nog att fånga henne så vi väntar med det.

Ligg har jag inte lyckats med alls, likadant med rulla runt eftersom inte ligg funkar

Ligg, mjaua på kommando. Backa.

Jag har en som jag kallar "krysset". Det är ett laminerat kryss bara men man kan ju välja vad som helst. Vi har kommit till att jag nu stänger in henne i ett köksskåp, gömmer krysset, släpper ut henne och säger "Krysset!" Hon ska då leta upp krysset och sätta sig på det. Började med att helt enkelt kasta det på marken och så fort hon intresserade sig för vad det var fick hon belöning. Nästa steget för krysset kommer bli att jag gömmer det på möbler tänker jag - hittills har jag alltid lagt det på golvet. Det heter något på hundspråk men jag vet inte vad :D

Kanske kan såna där pratknappar vara något?

Sedan har jag lite "hanteringskommandon" som till exempel gå i buren, puffa (hon är astmakatt - hon sätter sig tillrätta och sätter in nosen i tratten), klippa (för kloklippning), kissa (vi är inte superduktiga på den men lyckas väl 70% av gångerna), torka katten (när jag vill torka henne med fuktig handduk).

Jag tror på pratknappar för många katter, det verkar både vara väldigt stimulerande och ger dem en större möjlighet att uttrycka vad de vill göra.

Sen gäller det ju att man själv har lite språkintresse för att klura ut hur man bäst jobbar med det, det blir ju liksom en egen typ av språk som man uppfinner tillsammans, som lånar ord av vårt vanliga språk men inte är samma.

Jag tror på pratknappar för många katter, det verkar både vara väldigt stimulerande och ger dem en större möjlighet att uttrycka vad de vill göra.

Sen gäller det ju att man själv har lite språkintresse för att klura ut hur man bäst jobbar med det, det blir ju liksom en egen typ av språk som man uppfinner tillsammans, som lånar ord av vårt vanliga språk men inte är samma.
Viktigt bara att man ser till att knapparna är gjorda för katter. Jag köpte några mindre som skulle vara bra för mindre hundar men de är ändå stora och har lite för mycket motstånd i knappen för att det ska gå att lära in knapparna. Hon skulle behöva ställa sig med båda tassarna och trycka till, så funkar inte för Sparky med sina 3,4 kilo :angel:

Letar just nu efter bra knappar till vettigt pris.

Viktigt bara att man ser till att knapparna är gjorda för katter. Jag köpte några mindre som skulle vara bra för mindre hundar men de är ändå stora och har lite för mycket motstånd i knappen för att det ska gå att lära in knapparna. Hon skulle behöva ställa sig med båda tassarna och trycka till, så funkar inte för Sparky med sina 3,4 kilo :angel:

Letar just nu efter bra knappar till vettigt pris.

Fluent pet är väl vad de flesta använder till katter ser det ut som. Startkiten går att få för typ 500:- på lite olika ställen.

Jag följer bla. Elsiewants och FlounderCat och är MYCKET imponerad av både katterna och deras ägare! :D
De har ofta rabattkoder som kan användas för FluentPet.

Megara pratar ju ganska mycket, och jag vet exakt vad hon menar. Det mesta handlar om mat. Jag vill ha mer! Är det absolut vanligaste. Jag är hungrig, brrp, jag är fortfarande hungrig (efter att hon har fått mat) Kaaakkaa! Ge mig mat, usla slav!

Jag jamar mycket med henne men då tycker hon jag är en idiot. Pratar mycket med visslande sss som katter hör tydligare. Gosss, älssklingsgosss osv. Responsen är dock inte stor.

Bara jag säger mat så kommer hon springande. Eller godis. Så hon kan absolut vissa ord. Egentligen borde det gå att träna henne mtp hur matfokuserad hon är. Kanske börja med att hon slutar biter mig :idea: Hon kommer när jag ropar, ibland. Just det där att hon vet att hon får godis när hon gjort rätt men fortfarande vägrar göra det är lite knepigt.

Hon vet absolut att hon får godis efter att jag klippt klorna, jag har godisburken bredvid så hon börjar omedelbart skrapa medan hon tittar uppfodrande på mig. Hon vägrar fortfarande att klippa klorna dock. Så hon vet men bryr sig inte om det.

Edit: När jag går till köket kommer hon ofta springande och går framför mig (så jag snubblar) med svansen rakt upp. Megaras svans är mycket uttrycksfull och jag vet vilket humör hon är på. Rakt upp, glad och energisk. Sänkt, avslappnad och loj. Vanligt viftande, neutral. Knyckande, akta dig, nu blir det tänder och klor.

Senast ändrad:
Att ni törs ge era katter ord att kommunicera med :nailbiting: jag misstänker att min Alice skulle välja hundjävel, MAT och att jag ska gå ifrån så att vi kan vara själva 🙈

... Kanske hon bara behöver tre knappar egentligen 🤔
Den första knappen jag testade med sparky var "Godis" ... Katastrofalt val kanske men nu var knappen för svår för henne att faktiskt trycka på. :angel: Vet inte riktigt vad jag tänkte på!

Har redan funderat på vad Sparkys startbatteri skulle vara. Godis, Mat, Hej, Balkongen, Sova, Gosa, Leka, TV, Astma.
Vi pratar redan så men hon pratar ju kattspråk och jag människospråk så översätter vi väl typ. Sparky vet mycket väl vilka rum som heter vad (säger jag Köket går hon före till köket osv). Säger Sparky Mwwuuuw väldigt mörkt och ser ut på ett speciellt sätt betyder det hungrig. Mwuuuw med ljusare röst och annat kroppspråk betyder leka.
AAAAAAAAAAAAAAAAA jättehögt betyder "Jag svalt ihjäl i förrgår och det är ditt fel för jag får aldrig mat här! :rage:"

Den första knappen jag testade med sparky var "Godis" ... Katastrofalt val kanske men nu var knappen för svår för henne att faktiskt trycka på. :angel: Vet inte riktigt vad jag tänkte på!

Har redan funderat på vad Sparkys startbatteri skulle vara. Godis, Mat, Hej, Balkongen, Sova, Gosa, Leka, TV, Astma.
Vi pratar redan så men hon pratar ju kattspråk och jag människospråk så översätter vi väl typ. Sparky vet mycket väl vilka rum som heter vad (säger jag Köket går hon före till köket osv). Säger Sparky Mwwuuuw väldigt mörkt och ser ut på ett speciellt sätt betyder det hungrig. Mwuuuw med ljusare röst och annat kroppspråk betyder leka.
AAAAAAAAAAAAAAAAA jättehögt betyder "Jag svalt ihjäl i förrgår och det är ditt fel för jag får aldrig mat här! :rage:"
Jag misstänker att om jag gav Alice en knapp som heter Puck (hundens namn) så skulle hon börja använda den som en svordom 🫣 (därav mitt ordval av hundjävel :angel:)

(Har nämligen för mig att jag sett något youtube klipp där en katt använde en ordknapp som en svordom med eftertryck :laugh:)

Jag har alltid lärt mina djur totalt onödiga men gulliga saker, t ex nysa och gäspa på beställning. Eller att räcka upp en tass när jag säger: -Alla som är gulliga räcker upp en hand!
:o
Sparky har lärt sig ett trick helt på egen hand. Började med att jag nästan alltid, när hon la sig på sidan och sträckte sig så hela ryggen böjde sig som en banan sa "Nämen? Ligger det en hårig banan på mitt golv igen?"
... Så nu när jag säger "Banan" ramlar hon på sidan och sträcker på sig 😅
Kanske det konstigaste och gulligaste tricket hon kan

Jag misstänker att om jag gav Alice en knapp som heter Puck (hundens namn) så skulle hon börja använda den som en svordom 🫣 (därav mitt ordval av hundjävel :angel:)

(Har nämligen för mig att jag sett något youtube klipp där en katt använde en ordknapp som en svordom med eftertryck :laugh:)

Det är rätt många katter som med egen kreativitet börjat använda "litterbox" som allmänt tillmäle. Jag tycker att det är väldigt roligt att se hur språkligt kreativa många djur är. :D :love:

Off topic, men på tal om katter med pratknappar så finns en underbar på insta: flounder_meatloaf. Katten identifierar sig som fisk, älskar Pocahontasfilmen så mycket att hon ber om att få ta på sig en pocahontasklänning när hon är osäker för hon blir modigare då. Flounder har en leksaksmus som hon kräver ska få mat, gå på låda osv. Den katten kan snacka!

Jag hade gärna provat knappar men det finns inte riktigt i min budget. Tror hon hade använt knapp för mat och pussar mest :D jag brukar fråga om hon vill ha puss och då vänder hon kinden till så jag ska pussa henne på kinden. Jag frågar alltid först och hon vill nästan alltid ha pussar

Att lära henne prata på kommando behövs inte för jag kan inte säga nånting till henne utan att hon svarar, knappt ens när hon sover.

Har tittat på massa tips om ligg men ingenting funkar, det är lite märkligt för alla andra trick har vi liksom funderat oss till och sen har det löst sig även om det inte varit exakt som nån annan tränar det men ligg vill hon inte alls. Har försökt klicka nångång när hon redan ligger ner men jag går inte runt med klicker så det blir inte mycket av det heller.

Det är roligt att se hur hon rättar sina fel efter hand. I början trodde jag att jag behövde få till allting till hur det skulle se ut när det är färdigt men jag har insett att även om jag accepterar fel eller "slarv" så rättar hon själv till det när hela tricket är inlärt. På många sätt har hon varit lättare att träna än mina hundar men hon är ju en katt med mycket "will to please" 😂

Jag blir så sugen på att köpa knappar till Kim! Han är ju en otroligt kommunikativ och verbal katt ändå, jag tror han skulle tycka det var roligt.
Han hade ett eget namn på Chika, ett ljud han använde specifikt för henne... och jag trooor att jag eventuellt heter Mmmnhh. <3

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Väldigt intensiv katt
  • Katt rädd för sin egen spegelbild
  • Rasval

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn