kattägare *frågor*

Jättebra att du påpekar det där om försäkring, håller med till fullo... jag försäkrar alltid mina djur, tar även extra försäkringar då jag köper elektronik till hemmet :) och djur är ju viktigare än sånt!

Jag har tänkt köpa sån där trekantig toalett med tak och dörr som har ett filter, hur sätter man filtret eg? stod och funderade i djuraffären och fattade ingenting :D
 
Mina katter vägrar att gå in när jag hade dörrarna på ,de fick jag ta bort ,jag har rektangulära lådor med tak där kolfiltret sitter på taket.
 
har ni inne/utekatt? En inne och en ute
Ni som har toalett, vilket strö använder ni? Everclean Heavy Duty tror jag det heter. Klumpbildande och näst intill luktfritt
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke? Royal Canin Seniorfoder. Fri tillgång dygnet runt
Vad ger ni som "godis" till era katter?
Hundmat :o
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Självklart! I Agria.
 
har ni inne/utekatt?

Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Vad ger ni som "godis" till era katter?
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?


Sen undrar jag om någon vet....
vad som är farligt för katter att äta, kan dom som hundar inte smälta tex grönsaker, kan dom dö om dom får i sig choklad osv. Ge gärna lips på människomat man kan ge dom osv.
 
har ni inne/utekatt?
3 stycken innekatter

Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
Använde tidigare Felius Ultra och var jättenöjd, men de jag handlade hos på nätet leverar inte längre och det är omöjligt att få tag på i stan :( så jag fick nyligen byta. Har nu en vit sand motsvarande Felius (minns inte namnet såhär på rak arm :crazy: Nöjd med den också :)

Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Royal Canin Fit 32

Vad ger ni som "godis" till era katter?
Det kan vara lite allt möjligt. Ibland får de en godisbit köpt på djuraffären, men mest tycker de om ifall man sticker åt dem en bit ost, skinka, någon räka eller fisk :)

Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Självfallet! Skulle aldrig vilja bli stående utan att kunna behandla/vårda mina kissar! Alla tre i Folksam.

/snurpe
 
har ni inne/utekatt?
Innekatt, hon gillar INTE att gå ut. Har henne med i stugan, men hon ligger inne i alla fall. Räddhare.

Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
Pussi Ultra Compact- enligt mig en jättebra klumpbildande sand, ingen lukt och lätt att gräva. Kissen gillar den.

Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Blötmat, 2 ggr per dag, pussi-(påsar) eller sheba.
Torrfoder= Royal canin indoor+ Bilanx

Vad ger ni som "godis" till era katter?
Kokt torsk, räkor, torrfoder

Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Ja, i Agria.

Övriga frågor: Jag ger min katt lite av vår mat ibland. Tex ris, fisk, skinka, potatismos....
Det är det som hon äter... det händer kanske en gång i veckan. Hon vill oftast inte ha.
 
har ni inne/utekatt?
En innekatt, en till är "beställd"
Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
Pussi, prisvärt :)
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Just nu Hill's r/d, funkar jättebra, han är smal och fin, och magen mår så bra som den bara kan. Annars ger jag Hill's Senior light, RC light (heter den så??) eller James Wellbeloved light
Vad ger ni som "godis" till era katter?
Skinka, liten köttbit eller dyl. Men det är ganska sällan han får något, han får ju ett balanserat fullfoder.
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Agria optimal, ingen livförsäkring eftersom han är såpass gammal att den snart skulle upphöra av sig själv ändå. Betalar ca 800:- per år, inkl. högre "seniorpremie".
 
Nä, det går att försäkra katten, min var nio när hans förskring tecknades (agria). Dock krävs ett friskintyg från vet, och premien är lite högre för äldre katter.
 
har ni inne/utekatt?
Innekatter
Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
EverClean
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Lagar egen kattmat
Vad ger ni som "godis" till era katter?
B-vitamin. Maten är mina katters godis, de ääälskar den
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Alla tre är försäkrade hos Agria


Sen undrar jag om någon vet....
vad som är farligt för katter att äta, kan dom som hundar inte smälta tex grönsaker, kan dom dö om dom får i sig choklad osv. Ge gärna lips på människomat man kan ge dom osv.
Grönsaker är inget problem at ge, om katten tycker om det. Man bör inte ge katter choklad, lök (ingen sorts lök), rå äggvita, rå insjöfisk, var försiktig med lever (innehåller mycket A-vitamin och kan göra katten sjuk)... Annars är det mesta OK att ge, i små mängder
 
har ni inne/utekatt?
2 st innekatter

Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
Everclean

Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Hill's sensitive stomach

Vad ger ni som "godis" till era katter?
Just nu får dom inge godis

Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Agria
 
Jag vill bara tipsa alla som inte har sina katter försäkrade att göra det, det kostar inte mycket (några hundralappar/år tror jag) och det är det vekrligen värt.

Min Taringa fick ju en konstig magåkomma förra veckan som kunde ha kostat henne livet, hon fick ligga inne på dropp i 3 dygn + att dom röntgade henne & gick ner med kamera i magen..det hade kostat oss nästan 9 000 kronor om vi inte haft henne försäkrad..nu fick vi istället betala ca 2800..så jag tycker att ni ska tänka efter lite innan något händer med era katter..
 
Grönsaker är inget problem at ge, om katten tycker om det. Man bör inte ge katter choklad, lök (ingen sorts lök), rå äggvita, rå insjöfisk, var försiktig med lever (innehåller mycket A-vitamin och kan göra katten sjuk)... Annars är det mesta OK att ge, i små mängder

Något som jag grunnar över (som du kanske kan svara på för jag fick uppfattningen om att du är inläst på katter) är hur länge det har varit farligt med rå insjöfisk för jag vet att när jag var barn och man var ute och metade så fick alltid föräldrarnas bondkatter äta fisken, rå. Dom levde och frodades och det enda som dom dog av var ålder eller bilar. Deras nuvarande katt (14 år) äter också rå fisk om det bjuds..mina två däremot har bara rynkat i hop ansiktet och gått därifrån om dom har bjudits... Morbror däremot kokade alltid fisken till sin katt..
 
har ni inne/utekatt? 2 innekatter
Ni som har toalett, vilket strö använder ni? pussi kompakt i en låda med tak (borttagen svänglucka)
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke? RoyalCanin Kitten och egenlagad mjukmat
Vad ger ni som "godis" till era katter? De får inte godis. nångång ibland får de smaka på min mat
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag? Självklart! AgriaOptimal
 
Grönsaker är inget problem at ge, om katten tycker om det. Man bör inte ge katter choklad, lök (ingen sorts lök), rå äggvita, rå insjöfisk, var försiktig med lever (innehåller mycket A-vitamin och kan göra katten sjuk)... Annars är det mesta OK att ge, i små mängder

Något som jag grunnar över (som du kanske kan svara på för jag fick uppfattningen om att du är inläst på katter) är hur länge det har varit farligt med rå insjöfisk för jag vet att när jag var barn och man var ute och metade så fick alltid föräldrarnas bondkatter äta fisken, rå. Dom levde och frodades och det enda som dom dog av var ålder eller bilar. Deras nuvarande katt (14 år) äter också rå fisk om det bjuds..mina två däremot har bara rynkat i hop ansiktet och gått därifrån om dom har bjudits... Morbror däremot kokade alltid fisken till sin katt..

Rå fisk öht taget bör man inte ge. Iaf inte för ofta och/eller i stora mängder. Rått fiskkött innehåller nämligen samma ämne som finns i rå äggula. Ett ämne som "neutraliserar" en viss B-vitamin. Ämnet gör alltså att kattens kropp inte kan ta upp en B-vitamin. Sedan kan just insjöfisk innehålla parasiter. Kokt fisk är däremot inget problem att ge så länge det inte är huvudfödan.
 
har ni inne/utekatt?
En innekatt och en utekatt.

Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
Pussi.

Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Torrfoder, olika märken.

Vad ger ni som "godis" till era katter?
Tja, lite rester från min egen middag slinker lätt ner (broccoli är jättegott :D), annars burkmat :)

Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Jajamän, agria.
 
Nix, Agria nyförsäkrar även 9-åriga katter.Ett veterinärintyg inte äldre än en vecka så är det OK. Gör Du det nu har Du 10% och en frimånad!
 
Klubbrabatten ska inte försvinna. Däremot ger Sveraks nya samarbetspartner Sveland ingen klubbrabatt.
 
har ni inne/utekatt? Innekatt
Ni som har toalett, vilket strö använder ni? Just nu Pussi Compact, funkar ganska så bra men är odrygt.
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke? RC Oral Sensitive, har just bytt från RC Indoor. RC är det enda som passar både smaklökarna och den känsliga magen.
Vad ger ni som "godis" till era katter? Kattgodis, favoriten är Denta Paws från Pussi, samt smakprover av människomat som skinka och köttfärs.
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Ja, veterinärvårdsförsäkrad hos Folksam.
 
har ni inne/utekatt?
1 utekatt, resten innekatter
Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
har PeeWee lådor, så jag använder träpellets som strö
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Royal Canin Hair and Skin och Royal Canin Maincoon foder
Vad ger ni som "godis" till era katter?
Royal canin "tandborstar" och lite ost och skinka, fisk ibland och sånt.. :)
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Ja, alla är försäkrade i Agria
 
har ni inne/utekatt?
en innekatt, korsning main coan/devon rex
Ni som har toalett, vilket strö använder ni?
pussi compact
Vad ger ni för foder? Ni som ger torrfoder, vilket märke?
Royal canin indoor fri tillgång
Vad ger ni som "godis" till era katter?
Jag ger sällan godis, han stjäl mat. Broccoli, blomkål och spenat är höjdare! :) Han får tar allt han kommer åt, såväl kött som grönsaker
Är katten försäkrad? Sånna fall vilket bolag?
Ja, folksam. Ej liv utan enbart veterinärvård med en kostnad av ynkliga 325kr/år
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 188
Senast: mackan
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 050
Senast: Lillebjörn
·
Katthälsa Ikväll kommer mina nya kompisar :love::nailbiting: Dom äter nu mush färskfoder och torrfoder från RC kitten samt eukanuba vuxenmat. Den...
2
Svar
22
· Visningar
6 656
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp