Bukefalos 28 år!

Kattens värld

B

**BORTTAGEN**

Katten kan springa ut och in miljoner gånger på en dag. Hon sitter utanför dörren och gapar - jag springer och öppnar dörren, hon är inne 5 minuter, sitter vi dörren och skriker att "nu måste jag ut annars dööör jag" - jag kommer rusande. Samma sak om och om igen. Öppnar jag inte klättrar hon upp på väggen och hänger utanför fönstret och galer till jag öppnar fönstret och släpper in henne.


Nu ikväll åt vi spagetti och köttfärssås,katten sitter och tigger (gör hon bara när vi äter kebab annars) hon får ett spagettistrå. Tillslut puttar hon bort locket från grytan och ska äta köttfärs, men där tar det slut. Jag sätter ner henne i soffan. Hon blir jättesur och rusar in på toa och sätter sig i bidén och gapar & skriker- måste ju dricka efter maten! (matte fattar ju ingenting!!!) För att få tyst på katten springer jag efter och sätter på vattnet. Då dricker hon en stund, men sen duger inte det - måste ju dricka från riktiga kranen :D ett himla skrikande igen.

Hon vill alltid ligga på mig när jag ska sova. Om jag behöver röra på mig blir så sur och rusar ut i sovrummet. Kommer inte tillbaka mer den natten. Kan ibland vara sur på morgonen också, när jag är på toabesöket så ska hon vara med, stryker sig mot mina ben men i nästa stund biter hon mig i foten. Jag blir sur och puttar bort henne, då blir hon ännu surare och måste gå ut nu på direkten annars kan det hända saker....

Men emellan hennes surarstunder är hon jättego och mysig, men hon tycker verkligen att hela världen ska rätta sig efter henne. :D

Hon har väldigt mkt att sköta. Måste ju hjälpa matte att släppa ut hästarna på morgonen - väldigt viktigt att det blir rätt. Hon vaktar gården när ingen är hemma. Vaktar hästarna, sitter i hagen hos hästarna under många timmar, när de springer och busar gör hon likadant, när de står och vilar gör hon samma.

Hon är överallt hela tiden, måste ju kolla så att veden blivit rätt staplad, så att postbilen kommer i rätt tid, att hästarna kommer in helskinnade osv. Hon är det sista man ser när man rider iväg och det första man ser när man kommer tillbaka - hon tar sina arbetsuppgifter på stort allvar! Sitter och spanar så det inte kommer några inkräktare.

Sen måste man ju retas med hunden också, det är så kul när matte skäller på hunden för att den springer efter katten.

Får väl gå ut och höra om hon ska komma in för natten, annars är det enklast att ha sovrumsfönsret öppet så hon kan klättra in när det passar.
 
Ja, vad skulle vi stackars ynkliga människor ta oss till om inte katterna fanns för att styra upp saker och ting :D
 
Den lilla tuffa katten är den till vänster, hon är på sin plats i hagen hos hästarna!
 
jodå, hade jag bara fått ha ett enda djur hade jag valt KATT! Vi har två katter, den ena är det som jag berättat om här och den andra är nog som många andra katter - ligger och vilar i sängen om dagarna (helst hela nätterna också) hon är kelig och mysig men har inte så mkt personlighet som den andra. Eller har jag inte upptäckt det än.

Jag gick ut innan och kallade på dom, ingen kom. Men efter 1minut - NAO, NNNAO. Då ville hon in. Nu ligger hon på scannern och snarkar!

Jag vill höra om andras katter! Sätt igång och berätta om era väldigt viktiga :D och respektingivande :devil: katter!
 
Hahhahah...så är de :smirk:

en vanlig dag hemma hos mig ser ut så här:

Vaknar av att Marrakech försöker para sig med Scilla,varpå hon blir förbannad o sticker ut i vardagsrummet med honom efter sig såklart.
Väl där möter hon Sparvfen som genast börjar morra,spotta o fräsa.

Det är då jag får gå upp o slänga in Sparvfen i garderoben,det låter elakt men det var antagligen dit han var på väg när de möttes... :crazy:
Han bor nämligen där.

Frid o fröjd..... i ca:2 minuter ...nu är Marrakech efter Scilla igen o försöker sätta på henne.
Hon blir förbannad igen o hasar sig ut i köket,dessutom så har hon sina ungar i släptåg som försöker snutta i farten.
Marrakech blir arg på den något frigida tösen o fnyser o går därifrån.Hinner även med att spraya på en garderob eller två.

Bebisarna får snutta lite under vilda protester från sin mor. :smirk:

På väg ut från köket så ser Marrakech en fin kisse.
Han har sett honom förrut men lyckas alltid glömma bort att det är en hane som dessutom är kastrat.
Men med Marrakech´s tänkande så fungerar allt bara det finns ett hål därbak... :o
Solo håller dock inte med,vild brottningsmatch uppstår o Marrakech går därifrån som vinnare ,fast han är likförbannat lika kåt som innan. :crazy:

Han går in i badrummet o rotar runt lite i alla (4 st) lådor innan han bestämmer sig för att han inte var nödig.
går ut från muggen o drar med sig halva sandbeståndet,varpå jag genast springer dit ,sopar o fyller på nytt.hinner oxå med att skälla på honom för att han är så knäpp.
han tittar på mig med oförstående blick o vill gosa...GLÖM DET!! :mad:

Nu är väl klockan runt frukostdags.
O jag har redan hunnit duscha,självklart med 6 katter som sitter o blänger på mig. :smirk:

Iaf ,frulle dukas fram o Amanda(3 år) får vakta maten(skinkan o smöret är favoriter).
Jag springer som en jojjo o letar kläder o har mig innan jag kan sätta mig ner o i lugn o ro intaga födan.

PÅ min jakt efter dagens outfit så möter jag Amanda lekandes på sitt rum.
VEM VAKTAR MATEN?????

ingen o jag har såklart ett gänk abyssar mitt på frukostbordet.

vet ni förresten hur man ser att en aby varit i smöret?
-det finns ingenting kvar.... :smirk:

jag springer efter en galen aby ut i datarummet på jakt efter mitt skinkpaket ,som han (oftast Solo) lyckades sno åt sig i kaoset.

fick tag i det o ger honom en bit för att han ska hålla sig borta ett tag,det lyckas såklart inte o man undrar ju hur bäng jag är som aldrig lär mig.... :smirk:

Sätter mig ner ,pustar ut o frågar Amanda vad som händer på dagis idag då?..
samtidigt som jag säger NEJ,43 ggr i samma mening.
det är Solo o hans förhoppningar om att få smaka skinkan som är i farten igen.
De andra sitter så snällt nedanför .
Tills jag går iväg igen ...då rusar de fram för att få resterna,beståendes av Amandas filmjölk o flinger ,några mack-kanter o lite kaffe.... :confused:

Allt är bra *pust*
På med kläderna ,drar ett par drag med klädborsten (läs:2,5 rulle)
o iväg....kastar ut Amanda genom dörren o säger åt henne att stå still medan jag hämtar den galna hanen Marrakech som rymt ut i trappen.In med honom o *PANG* igen med dörren.

Det var den morgonen det..... :smirk:

Men det kommer en kväll oxå....... :crazy:

kommer hem vid 5,bara för att upptäcka att Sparvfen har ätit en halv pelargon som ligger som en fin liten spya innanför dörren...-Akta kräket!!! varpå alla i mitt följe hoppar över det ... :smirk:

Går in klär av mig ,o Rasmus tar hand om Amanda .
jag går husesyn för att se vad de har förstört under dagen.
oftast en kruka eller två,ett par vaser o så har någon(läs: Marrakech ) sprayat på en blöt handduk som låg på golvet i badrummet,det var väl den jag hade på morgonen förstås. :crazy:

Knölar in den i maskinen o på 90grader,det tar bort det mesta,den får han ha som burhandduk sen. :(

behöver jag säga att jag lätt kvalar in på tio-i-topp listan på IKEA´s mest handduksgalna kunder.... :angel:
Känns som om jag borde bli sponsrad snart.... :smirk:

OK,ska laga kvällsmat,med Abyssar på diskbänken .
Skär upp köttet ,en till stekpannan ,en till Solo,en till stekpannan ,en till Scilla...osv....
*att de aldrig blir mätta??? :confused:*

Sätter mig ner med övriga familjen för att äta.
pratar om dagen som varit o inflikar 73 nej i varje mening...Solo är på diskbänken för att slicka rent skärbrädan på eventuella köttrester,Scilla försöker frenetiskt göra sig av med sina ungar så att hon kan få en hans att flörta till sig något gott.
Men det är inte lätt när man har en kåt hane i baken..Marrakech är i farten igen. :o

Jag tröttnar ,Scilla oxå . så jag stänger in honom ett tag på lilla toan.(jag har två dass)
det går väl ett par minuter tills jag tycker att han lärt sig en läxa då släpper jag ut honom bara för att se att han försöker moppsa upp sig mot Sparvfen som genast hittar hem till sin garderob igen .... :smirk:
Nu är Marrakech iaf nöjd.i en kvart,sedan kommer han på att man ska hinna dricka akvarievatten när fiskarna får mat,det är mkt godare då .... :smirk:
av med locket till plaskdammen o drick. :crazy:

Nu har Rasmus hunnit med disken o satt på en kopp kaffe till mig,denna ska som brukligt avnjutas i soffan till något hjärnförslappande program,helst Masterplan eller liknande...,med fem abyssar o en siames evigt blängande....det kan ju vara något gott som de kan gå miste om om de inte håller sig framme.

Jag skiter i hel ide´n o tar o gosar en stund med mina skogisar ,mina älskade LUGNA skogiskillar..... :love:
de hittar aldrig på massa bus o jävulskap. :smirk:
Nä,de kan man lite på i vått o torrt.

Avundsjuka uppstår såklart o Marrakech moppsar sig lite igen,men det har han ingenting för.
i förbifarten får han sig en snyting av Scilla,det är väl hämden för alla våldtäktsförsök han gjort under dagen.

han blir iaf sur o går o rotar lite i lådorna igen eller sätter sig ner i tvättar sig länge o väl ,överslagshandling kallar jag det för.... :crazy:
Efter det går han in o lägger sig i sängen o tvättar bebisarna,(som numera är 11 veckor...) efter ett tag kommer Solo o Scilla in i sovrummet o lägger sig o sover de med.
Jag går o sätter mig vid datorn o förundras över tystnaden.

tills Sparvfen sätter igång.
Vet ni hur en siames låter..... :eek:
Då vill han gosa ,nu när han äntligen får en chans.
Upp i knät o ner igen ,upp i knät o ner igen,upp i knät o ner igen .....sen är det bra .
han drar sig tillbaka in i Amandas rum o lägger sig i hennes säng.

Jag sitter fortfarande klistrad vid datorn o inser att det är dags för en date med John Blund för mig oxå.

Tar mina skogiskillar under armen o går in i sovrummet.lägger mig ner på den smalaste lilla remsa ni kan tänka er ,ca:15 decimeter får jag på ena änden ....
man vill ju inte störa dem när de sover liksom... :crazy:

Marrakech o scilla kommer gensat o kryper ner under täcket för kvällsmys,Solo lägger sig över mitt ansikte för nu vill han pussas.... :crazy:
Min ena skogis lägger sig med bebisarna i mitt knäveck o den andra på min mage,alternativt höft.

Nu är det natt hos mig o ytterligare en dag i min värld är avklarad.

vad skulle jag göra utan mina katter??det kan man ju undra.
åhhh ,vad jag älskar dem. :love: :love: :love: :love: :love:
 
Det låter kul,men man kan ju undra hur man överlever..... :crazy:
tur att man numera har ett jobb så man kommer bort från galningarna ett tag.... :smirk:
 
En normal Korat-dag...
Väcka matte... antingen genom en mjuk puss på munnen, och ligga och spinna lite mot halsen, eller med hjälp av bett i fötterna, upprepade avgrundsvrål och racerrundor över magen (det sistnämnda är att rekomendera om matte har sällskap, jäklar vad fort man får frukost då :devil:)
Äta upp maten, fort fort fort.
Gå tillbaks till sängen.. i nio av tio fall ligger matte där, och behöver troligtvis en purrande hårboll under täcket... helst ska hon klia på huvudet också... Under tiden putsar man noggrannt mattes klor.
Matte går upp... hmm ligger kvar i sängen en stund till... skyndar upp när vattnet i badkaret börjar rinna, ägnar en stund åt att försöka döda vattenstrålen. Hoppar upp i handfatet när det blir föör blött i badkaret. Stirrar effektivt med de stora Koratögonen på badande matte! Flyr innan matte kliver upp och stänker massa vatten omkring sig *usch* hon är ju som en hund...

Passar på att gå på toaletten. Springer genast och talar om för matte att städa den!
Kräver högljutt frukost nr 2 och 3 under tiden som matte klär på sig.

När matte inte är hemma: sover i mattes säng, om det är soligt i sovrumsfönstret istället. Tuggar på mattes olivträd, kräks! Helst på den vita mattan.
Sover lite till i mattes säng.
Har man tur har matte glömt stänga garderobsdörrarna ordentligt, då blir det roligt: Sorterar om alla mattes kläder. Öppnar foderhinken, välter ut den över golvet, sprider ut maten, jagar den lite, och äter upp den!

Matte kommer hem... hittar givetvis sin ängel sovande i sängen. Heeelt oskyldig. :angel:
Leker med matte, vill hon inte leka så kastar man leksaker på henne tils hon fattar vinken. I värsta fall får man nöja sig med att skjuta bollar på henne när hon jobbar. Sover en stund i mattes knä, putsar lite till på mattes klor.
Springer efter matte vad hon än gör, ropar lite inifrån sovrummet... "Snälla, vi kan lägga oss bara en stund" Ibland funkar det :smirk:

Leker lite till, brottas med garnmusen, sprider ut pastan matte tappade i köket över hela golvet, rejsar över mattes knä ett par varv. Vilar lite hos matte. Blir borstad, helst en timme eller två. Släpar omkring på borsten ett tag, ifall matte skulle ångra sig, och vilja borsta lite till.

Kväll: Ivrigt delta i mattes matlagning, genom att kräva torrisar varje gång matte närmar sig köket, får torrisar i en liten boll, ägnar lite möda åt att få ut dem, kräver mer...
Hälsa på mattes gäster! Tala om för dem vem det är om bestämmer i huset genom att ge klösbrädan en ordentlig omgång på vägen in.
Fjäska för mattes gäster, bli klappad, vara enda samtalsämnet, kanske bli lite borstad :love:
Ligga i knät utsträckt över hela soffan, så att man kan ligga litegrann i allas knä samtidigt *njuta*

Grannens katt sitter utanför fönstret! Stirra lite på inkräktaren, om han inte går får man hämta matte som får köra bort honom.

Tala om för matte att det är sängdags! Kräva minst tre middagar undertiden som hon borstar tänderna...
Kasta sig upp i sängen, gosa lite, krypa ner under täcket, och somna ihopkrupen i knävecken, snarka lite...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
693
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 824
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
566
Senast: cili
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 236
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp