Katter med olika foder

Bukefalos 30 år!

Destiny_D

Trådstartare
Hej! Jag har alltid haft två katter som ätit samma foder, så detta kanske är en korkad fråga. Ber om överseende🫣 Hastigt och (o)lustigt blev vi tvungna att ta bort vår ena katt i våras. Hon och hennes kullsyster har aldrig varit ensamma, men nu blev ju syrran kvar själv. Därför har vi bestämt att vi ska utöka flocken med en liten misse nu inom kort. Men hur gör man smidigast när den ena ska äta kattungefoder och den andra är van med fri tillgång på torrisar? Bägge två är 50% Maine Coon (om storleken skulle ha betydelse) och kommer att vara innekatter. Vår vuxna katt äter sitt torrfoder i en sån där grej med olika små rör som gör att hon inte kan vräka i sig. Därför känns en automat som känner av chip inte helt bra heller. Hon funkar väldigt bra med den foderstationen som hon har, och hon verkar tycka att det är lite kul att pilla fram maten själv. Kom gärna med tips på hur vi ska lösa detta smidigast, för just nu vet jag varken ut eller in. Tack på förhand!:bow:

Jag har tre katter med olika behov.
Har satt ungkatten på chipstyrd automat och i princip fri tillgång på torrfoder och de andra två med vanlig utfodring så att säga.

Det gör inget att ungkatten äter av de andras mat, hon är så aktiv och spinkig att lite extra torrfoder inte gör något.

Blötmat får de till kvällen i sina vanliga skålar alla tre.

Jag har tre katter med olika behov.
Har satt ungkatten på chipstyrd automat och i princip fri tillgång på torrfoder och de andra två med vanlig utfodring så att säga.

Det gör inget att ungkatten äter av de andras mat, hon är så aktiv och spinkig att lite extra torrfoder inte gör något.

Blötmat får de till kvällen i sina vanliga skålar alla tre.
Tack för svar! Intressant att höra hur du gör. Tack😊

Jag har chipstyrda automater. Nu med ett foder i varje.
Men även tidigare haft så att den som behövt äta mer haft chipautomat och den/de andra första i portioner eller slowfeed.

När jag haft katt som absolut bara fått äta en viss mat då har de andra fått äta i chipautomat oavsett helt enkelt. Eller portion

Just nu gör jag som @sthu, den katten som äter långsamt och inte får ha sin mat ifred annars har en chipskål.

Innan surefeed fanns hade jag en låda med kattlucka som bara släppte in den tunna katten (ikeas hol är perfekt för ändamålet). Det fungerar dessutom bra om man vill ha slowfeeder eller tidsstyrd matning inne i lådan. Dock var det lite lurigt, för den glupska katten lärde sig rätt fort att fånga luckan när hans mormor var på väg ut, så egentligen hade vi behövt tvåfaktorsautentisering. :cool:

Just nu gör jag som @sthu, den katten som äter långsamt och inte får ha sin mat ifred annars har en chipskål.

Innan surefeed fanns hade jag en låda med kattlucka som bara släppte in den tunna katten (ikeas hol är perfekt för ändamålet). Det fungerar dessutom bra om man vill ha slowfeeder eller tidsstyrd matning inne i lådan. Dock var det lite lurigt, för den glupska katten lärde sig rätt fort att fånga luckan när hans mormor var på väg ut, så egentligen hade vi behövt tvåfaktorsautentisering. :cool:
Jag hade likadant innan chipautomat, men upptäckte precis samma nackdel 🙈😅 Den som inte skulle ha satt utanför och väntade och Mer in när den andra katten ätit klart och gick ut.

Tack för era svar! Just nu ser ju chipstyrda automater smidiga ut, trots den ganska höga prislappen. Hur snabbt lär dom sig att äta ur en sån?

Tack för era svar! Just nu ser ju chipstyrda automater smidiga ut, trots den ganska höga prislappen. Hur snabbt lär dom sig att äta ur en sån?
Fem minuter till ett år har det tagit här 😅

De flesta lär sig ganska fort, de matmotiverade jättefort. Lättkränkta egensinniga ragdolls när de bestämt sig för att nedlåta sig att ens titta på mackapären... (Jag försökte lära henne i 3 månader men gav upp. Ställde undan hennes automat. Tog fram den efter ett drygt halvår igen men bara lät den vara där. Tre veckor senare åt hon ut den som hon aldrig gjort annat. Men hon är VÄLDIGT speciell)

Av mina 3 lärde sig två inom några dagar.

Edit. Köp till skyddshuv. Du kommer tacka dig själv.

Fem minuter till ett år har det tagit här 😅

De flesta lär sig ganska fort, de matmotiverade jättefort. Lättkränkta egensinniga ragdolls när de bestämt sig för att nedlåta sig att ens titta på mackapären... (Jag försökte lära henne i 3 månader men gav upp. Ställde undan hennes automat. Tog fram den efter ett drygt halvår igen men bara lät den vara där. Tre veckor senare åt hon ut den som hon aldrig gjort annat. Men hon är VÄLDIGT speciell)

Av mina 3 lärde sig två inom några dagar.

Edit. Köp till skyddshuv. Du kommer tacka dig själv.
Tackar! Min vuxna katt är 50% ragdoll, så det återstår att se då:D Men hon är VÄLDIGT hungrig av sig, så det kanske går snabbt ändå. Skyddshuv? Vad är det? Nåt som alltså inte ingår i SureFeed-paketet från början?

Tackar! Min vuxna katt är 50% ragdoll, så det återstår att se då:D Men hon är VÄLDIGT hungrig av sig, så det kanske går snabbt ändå. Skyddshuv? Vad är det? Nåt som alltså inte ingår i SureFeed-paketet från början?
Ja, du kan köpa till en huv som sätts på så en annan katt inte kan stjäla från sidan när det är öppet. Alla mina stal hej vilt och åt med varandra innan jag skaffade sådana.

Jämför priser, de skiljer rejält

Bifogade filer

• Screenshot_20250814-145159.webp
    Screenshot_20250814-145159.webp
    20,3 KB · Visningar: 36

Liknande trådar

• Rasval
  • Lämplig kattras?
  • Flera katter med olika kostbehov
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser