Det är för att du buntar ihop alla utekattsägare i tråden som om de skulle ha samma åsikt, jag har veterligen inte drivit någon ståndpunkt att alla utekatter är effektiva jägare.Alltså, utekattsägares ursäkter blir bara "bättre" och "bättre". Ena stunden är de mycket effektiva råttjägare och i nästa stund kan de knappt ta möss och småfåglar. Kan ni bestämma er nån gång?
Jag har däremot pekat på fakta fel och att källor inte är likvärdiga angående katt vs hund eller iller i effektivitet mot råttbekämpning. Jag vet väldigt lite om alla hundar är effektiva på att ta råttor eller om alla tamillrar är effektiva på att ta råttor heller. Katter är individer och därmed olika effektiva jägare beroende på vad de har för personlighet, kön och ålder. Jag har som sagt själv haft både katter med mycket jakt i som jagad effektivt i större delen av sina liv och tagit mycket möss och sork (som de vänligt släpat tillbaka till huset och trappen så det är lätt att hålla koll på) sen har jag haft ett gäng som inte varit så intresserade av att jaga alls eller hållit sig till småbyten som insekter. Sen har jag haft dom som tar enstaka möss om de liksom springer på dom men inte är ute och ägnar sig åt jakt dagarna i ända. De är helt enkelt olika. Men andelen som tagit fågel är väldigt liten och den har dessutom inte tagit särskilt många fåglar.
Det är väll inte så svårt att förstå att katter är individer inte minst med alla de olika raser som finns. Det är ju stor skillnad på en bengal och en perser tillexempel i både temperament och agilitet. Standardhunden retriver kan ju både ha massor av jakt och väldigt lite jakt beroende på individ så det är väll inte konstigt om det samma gäller katter.