I

Iza

Vad köper ni för mat till era katter?

Själv har jag köpt Mjau torrfoder och burkmat på vanlig mataffär. Tycker den senare tiden att den ena katten har magrat av, fastän hon är avmaskad.

Har nu kollat på andra fodersorter på djuraffärer. Är det stor skilland på dessa foder?
 
Torrfoder i butik består till stor del av spannmål.

"Blötmat" består till 80 % av vatten, dyrt vatten när man har vatten i kran.

Torrmati djuraffär, är speciellt anpassat till katternas behov, med rätt blandning av köttprodukter, vitaminer, mineraler och spårämnen som katten behöver.

Min katt går på fri tillgång av Royal Canin Fit. Det har han gjort i hela sitt liv och mår förträffligt. Visst skämmer jag bort honom då och då med en liten påse Pussi, Whiskas, Friskies, eller Kitekatt som lite snask. Men grundfodret är alltid RC.

:bow:
 
Du har ju redan fått ett bra svar :)
Våra katter äter RC light, för dom e ena riktiga tjockisar :smirk:
 
Snuttis har fri tillgång på Royal Canin Light 38, och så får han Mjau Oxkött på burk två gånger om dan.

(det senare trots att jag sagt till morsan att vi ska sluta ge Snuttis burkmat, eftersom Light 38 är ett helfoder för feta innekatter och det + burkmat inte kommer att få Snuttis att gå ner i vikt).
 
Mina har växlat från RC Light till James Wellbeloved till Nutro Choice Complete Care - allihop helfoder från zoobutiken.

mandalaki
 
Min får Hill's light, köpt hos vet eller i djuraffären. Skulle aldrig ge honom annat än "högkvalitativt" foder, annat än små godbitar någongång ibland.
 
Min katter får Specific som jag köper hos veterinären.
Överviktiga hannen får FRD och ibland FRW
Lilla honan får FXD och ibland FXW
 
Min katt äter Royal Canin Indoor. Han kan knappt lukta på blötmat ens utan att bli dålig i magen.
Däremot får han lite kattmjölk varje dag för att hålla hullet. Egentligen borde han kanske få lite fetare mat så skulle jag slippa köpa mjölk, men han vill varken äta RC sensible eller fit, och absolut inte torrfoder av annat märke *kräsen*, så jag får fortsätta bära hem svindyr mjölk åt honom!
 
mina lever på RC kitten med lite whiskas barnmat som "godis" ibland, hon slickar bara av såsen så hon får torrisar när hon har slickat klart och han äter upp hennes mat oxå men det har jag då räknat att han ska göra
har testat nutro för bebisar men icke så de får vad de vill ha och äter gör de glatt och vilken energi de får, matte ligger utmattad i soffan och tittar på när racet sätter igång
 
Min katt äter just nu RC Indoor, men jag tycker att hon är lite tunn, så vid nästa foderinköp kommer jag att köpa någon av RCs fetare varianter.
 
Mina kastrater försöker jag mata med RC Light.
Och min lilla katt äter RC Kitten.

Men som ni förstår så blandas det hejvilt då Kitten maten är vääldigt god enligt mina matglada kastrat pojkar!
 
När han var liten fick han Whiskas Kitten och "blötmat", nu får han fri tillgång på "Kattarina" torrfoder och mår utmärkt av det.
När det ska vara lite extra festligt får han RC Outdoor eller Mjau Räkfrossa,ibland en såndär portionspåse med "blötmat" :D
Han är utekatt och bor i stallet med tre andra kisar. :love:
 
Jag ger mina katter fri tillgång på torrfoder och så får dom burkmat på kvällen.

Till er som ger Hills m.m.:
Jag undrar lite över om det verkligen är så mycket bättre att ge Hills eller liknande. Jag ser ingen som helst skillnad i mina katter välmående som de katter som får sådana foder. Bara en liten undran! :confused:
 
Frågan var : vad köper ni för mat till era katter .

mitt svar på det är: RC indoor/sensible o kitten.

på frågan :vad äter dina katter så blir mitt svar:

RC kitten. :smirk:

detta trots att jag kämpar stenhårt med att få fettokisse= Marrakech att inte äta kittenmaten.
Jag har en kartong med en litet hål i så bara Scilla o den blå bebisaen kan gå in ...men vet ni vad en katt kan göra?

man kan stopa in tassen o dra ut skålen,alt välta den o dra ut godbitarna bit för bit.
eller så kan man välta kartongen så att det ramlar ut kittenkäk på golvet.

o resultatet av detta blir en fet katt som antagligen kommer att få avdrag på nästa utställning. :(
 
glömde: Mina har fri tillgång på mat,den vanliga då o scilla o den blå bebisen har ju sin kartong att gå in i o äta när de behagar. :smirk:
 
Skillnaden märks inte alltid, men på mina märks det speciellt på andedräkten och bajslukten. Dessutom äter dom oftast mer av sämre mat, vilket ju visar att den tillgodogör kattens behov sämre.

Sen är det billigare att ge ett bra torrfoder än en dålig burkmat.
 
Jag hade samma problem med min "lilla" tjockis, men nu har jag en större kartong så att han inte når fram till skålen. På golvet i kartongen har jag tejpat fast en kant som håller skålen på plats. så har jag stoppat in kartongen under en av köksstolarna (tung) och spänner fast den i stolsbenen med ett sånt där elastiskt band med krokar i ändarna.

Resultatet: 6 kg katt har sedan maj minskat till 4,5 kg och nu är det bara 0,5 kvar till målvikten. Tänk om någon kunde banta mig på samma vis! ;)
 
Än så länge får de RC Kitten. De har tidigare fått fri tillgång, men hos senaste besöket hos veterinären fick jag reda på att de var för feta :o Om honkatten hade jag trott det motsatta, för hon är så tunn. Men hon har små påsar på magen och det var fett och skulle tvärbort. :crazy: :D Hon är en "tunn typ" och kommer troligtvis inte bli tjockare, bara få det där fula "hängfläppet". :devil:

Så nu får de bara runt 1 dl var, ½ morgon och ½ kväll. Men de är jämt hungriga och inte går de ner i vikt. :( Så nästa säck jag köper får bli något annat foder än kitten.
Vilket jag nu ska välja :smirk:

Först köpte jag alltid burkmat, men vad sjutton, de kan ju äta hur mycket som helst och det är bara jobbigt att släpa hem och äckligt med det där kladdet och plåtburkar i överflöd :p Och slår man ut det blev det för vår del mycket dyrare.
 
Mina birmatöser (nåja, de räknas väl som tanter vid det här laget, 9 och 13 år gamla...) har fri tillgång till Hill's seniorfoder (den sort som är special för att minimera hårbollsmängden).
De fick tidigare RC senior men jag bytte av någon anledning och NU mår de betydligt bättre än innan faktiskt! ÄNTLIGEN är jag av med de tufsiga pälsarna och underhullet. Det har ersatts av fina blanka pälsar och ett alldeles lagomt hull!

Stallkissarna äter mest råttor, gräshoppor och annat gott :confused: de får tag i ute. Mmen de får också en näve torrfoder att dela på 2 ggr/dag. Till dem köper jag dock det billigaste torrfodret jag kan hitta, då det ändå är en såpass liten del av deras totala näringstillskott. Finns ingen anledning att köpa dyr mat till dem, som lika gärna äter vegetariska matrester (det enda de lämnar är färska tomater...). :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp