Kattmatsätande hund - hur fixa bra matplats för katter?

Wonderwoman

Trådstartare
Har problem med hundar som gärna käkar kattmaten och tack vare det blir tjocka. Dessutom får katterna ingen matro. Några bra tips på hur man kan lösa detta? Har satt matplatsen på höjd men det lyckas hundarna nå ändå. Kan inte ha högre heller då vi har äldre katter som inte orkar hoppa så högt längre.

Så några bra tips? :D
 
Är det större hund? I så fall kanske på en höjd med flera avsatser eller en stege för att komma upp så att katterna kan hoppa i etapper men att det är för litet för hunden att klättra upp.

Vi har motsatt problem, ena katten äter upp hundens mat :cautious: inte kommit på någon bra lösning på det.
 
Om det är en stor hund kan du ju göra ett hus tillkatterrna där deras mat står. Där dörröppningen för liten för hunden. Annars får de väl vara separarerade när ingen är hemma och kan hålla koll på hunden.
 
Det är både stora och små hundar. De stora kan stå på bakbenen och den lilla kan hoppa lätt 1 meter rakt upp i luften :meh: Den lilla är värst och hoppar gärna upp även om man står där. Ja han är som en knarkare när det gäller mat, tyvärr.
 
Är det större hund? I så fall kanske på en höjd med flera avsatser eller en stege för att komma upp så att katterna kan hoppa i etapper men att det är för litet för hunden att klättra upp.

Vi har motsatt problem, ena katten äter upp hundens mat :cautious: inte kommit på någon bra lösning på det.
Här är det iaf ingen risk katterna äter upp hundarnas mat, går för fort :angel: Den lilla som hoppar upp skulle garanterat klättra upp på stege eller avsatser med risk att istället slå halvt ihjäl sig :meh:
 
Har problem med hundar som gärna käkar kattmaten och tack vare det blir tjocka. Dessutom får katterna ingen matro. Några bra tips på hur man kan lösa detta? Har satt matplatsen på höjd men det lyckas hundarna nå ändå. Kan inte ha högre heller då vi har äldre katter som inte orkar hoppa så högt längre.

Så några bra tips? :D
Vi har vår mat i högst upp i en klätterställning (hittar ingen bild), nu klara vår katt hoppa men han går helst upp via köksbordet ändå.
Högst upp är som typ en täckt låda där vi ställer in matskålen.
När matskålen är tom puttar han ut den på avsatsen bredvid så vi verkligen uppmärksammar maten är slut :rofl:
 
Om det är en stor hund kan du ju göra ett hus tillkatterrna där deras mat står. Där dörröppningen för liten för hunden. Annars får de väl vara separarerade när ingen är hemma och kan hålla koll på hunden.
Hjälper inte ens att hålla koll på den lilla hunden. Han hoppar upp även när man är där och roffar åt sig så fort han kan. Dessutom är det nästan alltid någon hemma här, men ja han tar varje chans han får även då.
 
Hjälper inte ens att hålla koll på den lilla hunden. Han hoppar upp även när man är där och roffar åt sig så fort han kan. Dessutom är det nästan alltid någon hemma här, men ja han tar varje chans han får även då.

Oj, om den lilla hunden inte går att lära att låta bli ens när ni är däroch ett litet hus med liten dörröppning inte funkar eller nåt annat så får ni börja ge katterna mat vid specifika tider. Eller ha dem separerade helt.
 
Oj, om den lilla hunden inte går att lära att låta bli ens när ni är däroch ett litet hus med liten dörröppning inte funkar eller nåt annat så får ni börja ge katterna mat vid specifika tider. Eller ha dem separerade helt.
Nej han är ju inte född och uppfostrad här. Han är helt enkelt helt hysterisk i mat. Vet ej varför. Men skall prova en sån där låda. Han är inte så liten att han kan ta sig igenom en kattlucka.
 
Nu fick du ju redan tips om att skärma av ett skillt rum. Så har vi. Budgetvarianten var att sätta upp ett högt kompostgaller och klippa upp maskor så att katterna ryms genom. Annars kan man kanske bygga en liten avskild del i ett hörn typ med två kompostgaller och med liten lucka.

Vi har skärmat av hela vår säng i sovrummet...försöker avvänja hunden från att sova i sängen. Inte så snyggt men förhoppningsvis bara tillfälligt😅
 
Vi har satt en hasp på dörren in till badrummet, där de får mat, så att vi kan ha den öppen precis så att katterna kommer in. Enda gången de inte kan passera är då vi behöver badrummet.
 
Har problem med hundar som gärna käkar kattmaten och tack vare det blir tjocka. Dessutom får katterna ingen matro. Några bra tips på hur man kan lösa detta? Har satt matplatsen på höjd men det lyckas hundarna nå ändå. Kan inte ha högre heller då vi har äldre katter som inte orkar hoppa så högt längre.

Så några bra tips? :D

låt bli att ha hundarna i det rum katterna får sin mat.
Om katterna serveras portioner några gånger /dygn så se till att inte hundarna får vara i det rummet då.
Om katterna har fri tillgång när ni inte kan vara där : sätt en grind för rummet som hundarna inte kan gå igenom. Finns massor - allt från färdiga galler som passar i en dörröppning, till egengjord grind där bara katten kan gå igenom. Inga dyra eller krångliga lösningar 😄
 
låt bli att ha hundarna i det rum katterna får sin mat.
Om katterna serveras portioner några gånger /dygn så se till att inte hundarna får vara i det rummet då.
Om katterna har fri tillgång när ni inte kan vara där : sätt en grind för rummet som hundarna inte kan gå igenom. Finns massor - allt från färdiga galler som passar i en dörröppning, till egengjord grind där bara katten kan gå igenom. Inga dyra eller krångliga lösningar 😄
Har port/valv in till köket där katterna får mat. Ena hunden hoppar över grind på 1.40 m. En större känns inte aktuellt för det skulle bli så oerhört fult. Får bli sådana lådor som tipsades om högre upp i tråden.
 
Jag har en klösmöbel som är typ 150cm hög sen ett stadigt hyllplan som sitter typ 175 cm ovanför golvet bredvid klösmöbeln på hyllplanet serveras kattmaten och min hund som ändå är lång (alltså skitlång :D) når inte dit.

En annan lösning är ju att ge katterna och hundarna mat samtidigt så får katterna en liten stunds lugn och ro. Sen om jag hade hatten hund som hoppade upp fast jag stod bredvid hade jag helt enkelt hivat ner hunden och stängt in den i ett annat rum.
Eller kan den mest matglada hunden käka instängd på toaletten (fattade inte riktigt hur det va med dina dörrar) och stanna där en stund.
Eller ge kissarna mat när hundarna ska på långpromenad.
Katter brukar ju fatta snabbt vilka mattider som gäller så dom lär fatta snabbt när det är läge att äta :)
 
Jag har en klösmöbel som är typ 150cm hög sen ett stadigt hyllplan som sitter typ 175 cm ovanför golvet bredvid klösmöbeln på hyllplanet serveras kattmaten och min hund som ändå är lång (alltså skitlång :D) når inte dit.

En annan lösning är ju att ge katterna och hundarna mat samtidigt så får katterna en liten stunds lugn och ro. Sen om jag hade hatten hund som hoppade upp fast jag stod bredvid hade jag helt enkelt hivat ner hunden och stängt in den i ett annat rum.
Eller kan den mest matglada hunden käka instängd på toaletten (fattade inte riktigt hur det va med dina dörrar) och stanna där en stund.
Eller ge kissarna mat när hundarna ska på långpromenad.
Katter brukar ju fatta snabbt vilka mattider som gäller så dom lär fatta snabbt när det är läge att äta :)
Ja enda dörren på nedervåningen i huset är till toaletten. Nackdelen med öppen planlösning :angel: Vi skall prova sätta upp grind, en hög en så får vi se om detta funkar. Annars blir det sådana lådor som tipsades om tidigare i tråden. :)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 192
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 104
Senast: inverterad
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 064
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp