Kattmördare!?

polly p

Trådstartare
Skämt åsido men är det vedertaget hos vissa raser att dom inte accepterar främmande katter men att huskatten går bra?
Min kompis lilla borderterrier lyckades nämligen få ett rejält grepp om vår lilla hittekattunges svans igår och stor dramatik när vi fick bända loss honom. Stackars lilla katt:cry:. ( Otroligt starka käkar på en så´n liten hund )
Vi hade djuren åtskilda men så kom dottern bärande på kattungen och kompisen tog den och kelade med och klantade sig och visade den för sin hund:devil:..( Otroligt korkat när hon vet hur hunden är funtad )
Han tog ett smidigt språng och fick tag i svansen, kompis tappade/släppte katten ( hon gillar inte katter egentligen och var rädd att bli klöst, morr) och holabandola utbröt..

Det som gör mig lite arg är när hon inte är ångerfull utan hela tiden hävdar att det står i rasbeskrivningen att "egna" katten går bra men inte grannens. Så det var inte hundens fel..:crazy:

Lider ju med min lilla hittekatt och undrar om man inte har typ nej och fy kommandon och kan bryta på den typen av ras eller om instinkten är så stark så det bara är att acceptera att dom är sådana? Är annars en gga lydig och söt individ men vad jag undrar är om det liksom är naturligt?

Är ju van vid mina jaktlabbar som tom sitter snällt och tittar när jag jagar in barnens förrymda kaniner tex:).
Vet ju att det går att lära in att bryta mina hundar om dom vill dra efter rådjur eller så. Menar inte att klanka ner på rasen utan man får ju kanske acceptera vissa drifter även om jag har lite dålig förståelse för att det liksom skulle vara legalt...?
 
Sv: Kattmördare!?

Vad som är vedertaget är att vissa hundägare inte gillar katter...
Jag fick ärva en 7-årig schäfer för läääänge sedan och fick veta att den inte tålde katter - kändes ju sådär då vi hade 6 kattungar med mamma, 2 ungkatter och en riktigt gammal katt.
Hunden vågade inte ens titta på mammakatt, jagade upp gammelkatten i ett träd en gång och sen var det bra. Men hans före detta husse hatar fortfarande katter.
Jag tror att om du ryter nej till kompisens hund INNAN den anfaller så lyssnar den nog - låter som en mesig ägare.
 
Sv: Kattmördare!?

Vissa raser är väl lite väl att ta i, men det är ju ändå ganska ofta så att den egna katten går bra men inte andra. Att en borderterrier försöker ta en katt är inget konstigt i min värld, det är en jakthund och dessutom en terrier.
Så hundens fel är det knappast, däremot hundägarens.
 
Sv: Kattmördare!?

Vissa raser är väl lite väl att ta i, men det är ju ändå ganska ofta så att den egna katten går bra men inte andra. Att en borderterrier försöker ta en katt är inget konstigt i min värld, det är en jakthund och dessutom en terrier.
Så hundens fel är det knappast, däremot hundägarens.

+1 på den.

Har en hund som visserligen har vuxit upp med katter men anser att de är fair game. Naturligtvis tar jag mitt ägaransvar och gör mitt yttersta för att han inte ska jaga katter. Exempelvis skulle jag aldrig hålla fram en katt och få fullt allvar tro att det fungerar.
 
Sv: Kattmördare!?

Vissa raser vet jag inte. Vi har en peke o en mastiff, de är rädda om våra egna katter, sovaer med dem i sängen o låter dem rejsa omkring som tokar utan att försöka jaga dem.
Men ve den katt som kommer in på vår tomt om de är ute, den är väldigt snabbt ute igen om man säger så. Sen tror jag inte att ngn av dem skulle göra katten illa om de faktiskt fick tag i den. Men visst vet de vad som tillhör familjen o inte.
 
Sv: Kattmördare!?

Mina 2 dvärgpinschrar tittar bara på katter när vi passerar. Ingen av dem skäller, bits eller jagar. Den gamle är uppvuxen tillsammans med katt innan han omplacerades hos mig, den yngste har aldrig träffat katt inomhus. Jag tror inte det är rasbundet hur hundar reagerar på katter. Däremot så tror jag att det är "ägarbundet", alltså hur ägaren reagerar på katter. Om matte/husse bara tar det lugnt och inte hetsar upp varken sig själv eller hunden så tar hunden det också lugnt. Enda gången jag gör något är om katten skjuter rygg, då vänder jag utan kommentarer och går åt ett annat håll. Katter kan ju vara väldigt elaka och sätta klorna i ryggen på hundar och då är de inte att leka med.
 
Sv: Kattmördare!?

Vissa raser är väl lite väl att ta i, men det är ju ändå ganska ofta så att den egna katten går bra men inte andra. Att en borderterrier försöker ta en katt är inget konstigt i min värld, det är en jakthund och dessutom en terrier.
Så hundens fel är det knappast, däremot hundägarens.

Instämmer.

Jag blir tex inte det minsta förvånad om en vinthund vill ha ihjäl en katt, kanin eller liknande. Tvärt om, om den inte växt upp med sådant hemma och aldrig varit intresserad av att försöka ta något vilt/smådjur, då ser jag den som icke rastypisk. En vinthund vill jaga. Det är vad de är gjorda för. De ska kunna jaga ikapp byten och döda dem själva.

Däremot innebär inte det att det någonstans är rätt att de gör det. Aldrig i livet att mina salukis får ha ihjäl något. Jag vill inte ens att de dödar möss/råttor eller skadade fåglar eftersom jag inte vill att de lär sig att de kan komma åt att döda andra djur. Där är det också mitt ansvar som hundägare att dels träna så gott jag bara kan på att få dem att förstå att de inte får. Dels får jag se till att de aldrig hamnar i situationer där de kan komma åt att döda andra djur. Det är dessutom väldigt vanligt att de fungerar utmärkt ihop med katterna hemma, men vill ha ihjäl andras katter eller faktiskt de egna katterna om de får syn på dem utomhus. Det är sådant man också får hålla koll på som hundägare och lära sig hur ens hund tänker.
 
Sv: Kattmördare!?

Mina hundar skäller på och jagar iväg andra katter också så det är ju inget konstigt med det och accepterar vår/våra. Den här hunden hade benhårt haft ihjäl katten om den kunnat/fått.. Nej, jag klandrar inte hunden men retar mig på att matte inte är mer ångerfull och bara hävdar att det liksom är "legalt" för så står det i rasbeskrivningen. Fö. är hon inte speciellt mesig i sin hunduppfostran.

Min hund vill också jaga katter mm men jag kan säga nej. Det är milsvidds skillnad på vad raserna är avlade för så jag förstår ju hundens drift men, trodde man liksom med kommando kunde bryta hunden men vet ju att det är svårt.
 
Sv: Kattmördare!?

Jag har borderterriers och mina har garanterat dödat en katt om de fått tag på den. MEN jag tycker inte att det är OK. Min gamla är uppvuxen med katter och har lite vett. Hon går inte på dem om de ligger stilla, springer de däremot...
Den yngre har inget kattvett, så henne får jag hålla ifrån dem.
Jag skulle aldrig släppa fram dem till en katt då jag vet konsekvensen.
 
Sv: Kattmördare!?

Rasbundet? Nej.
Eller jo, till viss del. Ju större jakt hunden har i sig, desto större risk är det väl. Men jag skulle inte heller säga att det beror på om ägaren gillar katt eller ej. Eller, jo, visst påverkas hunden om ägaren avskyr katter.. MEN om du kollar till min ras, den är inte någon känd "kattmördare", är inte någon jakthund och har en matte som faktiskt tycker om katter.

För inte alls så länge sedan smet en katt in på vår tomt. Nu var visserligen alla våra 4 hundar ute så de triggar ju varandra också, men min ena var totalt låst och bara högg. Jag fick noll kontakt med henne, och då är hon normalt ganska så väluppfostrad. Dessutom uppväxt med katter.
Dock har då min hund väldigt stor jaktlust. Det går inte att ha henne lös på promenader om man inte är helt 100% säker på att det inte finns risk för vilt (och hur ofta är man det?).
Så det hänger nog på individen, uppfostran och vad du har i "bagaget"..
 
Sv: Kattmördare!?

Min hund vill också jaga katter mm men jag kan säga nej. Det är milsvidds skillnad på vad raserna är avlade för så jag förstår ju hundens drift men, trodde man liksom med kommando kunde bryta hunden men vet ju att det är svårt.

Om de går att bryta eller inte beror dels på hur hunden är och dels på hur mycket man tränat. Min förra hund fick jag som vuxen. Hon fick även som gammal ha munkorg på om hon skulle vistas i samma rum som katter eftersom det absolut inte var säkert att hon lät dem vara. Det gick fint så länge jag höll ögonen på henne, men det räckte i princip med att jag blinkade vid fel tillfälle så försökte hon ha ihjäl dem. Min unga hund lyckades jag mirakulöst nog kalla in när hon såg hare ute för någon månad sedan. Hon är 4½ år nu och då har jag tränat massor sen hon var liten pluttvalp. För ett halvår/ett år sedan hade jag inte kunnat kalla in henne när om hon sett hare. Så det har tagit lång, lång tid att få det att fungera där.

Jag tror absolut att det går att träna alla hundar till att vara snälla mot katter inomhus så länge man håller stenkoll på dem, men mer än så skulle jag inte ta för givet att det går. Vissa raser har verkligen otroligt stark jaktlust. Men ja, de hundarna måste ju ha ägare som verkligen kan och vill hålla koll på sina hundar.
 
Sv: Kattmördare!?

Tyvärr är det väldigt svårt att stoppa jaktinstinkten hos vissa individer.

Jag har en Jackrussel terrier som sedan 9veckors ålder har bott med en äldre inne katt, samt haft 3 katter i stallet. 3 av dessa slog på henne och nummer 4 älskade att brottas och leka med henne.

Ändå ska varje ny katt testas om det går att jaga och skulle det komma en kattunge i vägen så lever den inte många sekunder om jag inte är där först.
Tyvärr blir hon helt fixerad när det är något litet som piper och kan stå i timmar utan för en dörr om det är en kattunge innanför.
 
Sv: Kattmördare!?

Om jag hade en kompis, som hade en hund som jagar/biter katter, så hade den hunden inte varit välkommen hos oss.

Vi har haft egen hund och katter ihop, utan problem. Men, som sagt, kan man inte garantera att ens hund låter bli katten som man vet bor i huset, då är den hunden inte välkommen.
 
Sv: Kattmördare!?

Det är inte okej att en hund gör så och jag tycker att ägaren kunde iaf ha bett om ursäkt.
Vi tog över en 16 månader gammal schäfer/dobermann/golden korsning för några år sedan.
Han hade aldrig varit i kontakt med katt förr, med det gick jättebra med våra katter (vi hade då 2 vuxna och 7 kattungar).
Visst, han jagar katter om han kan, men han får inte, och det vet han om.
Men han är mer sån att det är kul så länge katten springer, sen är det inte roligt längre.
 
Sv: Kattmördare!?

Tyvärr är det väldigt svårt att stoppa jaktinstinkten hos vissa individer.

Ja, men varför ska man?
Vore det inte bättre om folk skaffade en ras som passar dom själva? Dvs ska inte ens hund vara jakthund skaffar man inte en jakthund. Och ska man inte valla får skaffar man inte en vallhund?

Vitsen med hundar är ju att de i århundranden är avlade på att hjälpa människan på olika sätt.
Att då skaffa en utpräglad jaktras som vanlig familjehund känns lite korkat.
 
Sv: Kattmördare!?

Men dom flesta raser är ju framavlade för ett syfte men en stor del används ju inte till just det. Schäfer är väl också en vallhund från början, eller kanske har fel där..Huvudsaken är väl att man aktiverar rasen på lämpligt eller likartat sätt.

Nåja, det som är viktigt som hundägare är väl att man känner till sin ras och vad den har för egenskaper. Detta gör så även min kompis. Jag har också förståelse för driften och beteendet hos olika raser även om jag är jätteledsen över lilla katten. Den verkar dock efter omständigheterna må ok. även om den har ett sår på svansen och är lite slokande..
Tur det inte stod i rasbeskrivningen att den fungerar med familjens barn men inte grannens;).

Var väl också lite ledsen över kompisens reaktion, bara för att hon inte gillar katter så behöver man ju inte rycka på axlarna "bara för att det är en katt". Den lille stackarn har ju i mina ögon också ett värde även om vi ska försöka hitta ett hem till den...( Fast risken är att det blir hos mig:crazy:..)
För övrigt har hon en hyffsad grund-dressyr och har planer på att tävla agilty m.m.
Men jag var lite nyfiken och undrande liksom till om det gåååår att lära in ett brytande om man känner att det skulle uppstå igen och man märker att hunden är het på sitt byte?
Kan ju bli problem även på promenad för han går ju lös och så. Hon menar iof på att katten är den som har störst chans isåfall men jag vete 17 om jag är benägen att hålla med om det är en loj gammal bonnkatt som är orädd och van vid hundar, njae..då ligger nog katten illa till..
 
Sv: Kattmördare!?

Viist går det att lära in brytande.
Ser vår hundar katter när vi är ute o går räcker det med ett nej så ignorerar de. Nu är ingen av dem ngn utpräglad jägare dock även om katter är ngt i en klass för sig.
 
Sv: Kattmördare!?

Jag tycker att din kompis betedde sig fruktansvärt illa. Vet man att hunden reagerar så så visar man väl knappast fram en liten kattunge för den? Dessutom skyller man inte på hunden utan ber om ursäkt för att man har så dålig pli på hunden att man inte kan bryta och för sig själv som är så dum att man visar fram katten överhuvudtaget.

Jag har en blandras Jack Russel-Dansk-Svensk gårdshund och får han syn på en katt ute så nog vill han gärna jaga men det räcker att jag säger alternativt skriker beroende på hur långt bort han har hunnit -stanna! Så stannar han och kommer tillbaka. Katterna inne är hans bästa kompisar som han busar, leker och gosar med.
 
Sv: Kattmördare!?

Ja, men varför ska man?
Vore det inte bättre om folk skaffade en ras som passar dom själva? Dvs ska inte ens hund vara jakthund skaffar man inte en jakthund. Och ska man inte valla får skaffar man inte en vallhund?

Vitsen med hundar är ju att de i århundranden är avlade på att hjälpa människan på olika sätt.
Att då skaffa en utpräglad jaktras som vanlig familjehund känns lite korkat.

:bow::bow:
Jag har aldrig riktigt fattat varför folk så absolut ska skaffa sig en viss ras trots att den egentligen inte passar dem. Lite "Åh, jag vill ha en lättlärd hund som inte kräver så mycket och ska kunna gå lös överallt hur lätt som helst. JA, jag köper en självständig jakthund!" :cool:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 996
Senast: lady_vip
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 504
Senast: Zewz
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 962
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Är det någon som har eller har haft en sådan? Jag är uppväxt med en och jag älskade den hunden. Så vänlig, gillade barn och andra...
Svar
8
· Visningar
1 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp