Bukefalos 28 år!

Kattsand överallt..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har använt bränslepellets under ganska lång tid, i kattlådan. Helt underbart, luktar inget, kostar pyttelite etc. Och inget att släpa hem (jag eldar med bränslepellets). Dessutom inte massa 'skräp' utdraget ur lådan.

När kattungen kom köpte jag kattsand dock då hon är van med det. Poff vägrade siamesen gå på annan låda än den med kattsand. Dessutom var det ganska svårt att rensa bort pyttelitet katteungebajs ur pelletsen.
Så okej då, båda lådorna får kattsand.

Nu har jag kattsand ta mig f*n överallt - och minns varför jag hatar kattsand. Har täckta lådor med huv, men med "svängdörrarna" bortplockade.

Har en sådan där gummimatta med räfflor som ska fånga upp sanden, men jo tjena eller hur... Finns det bättre mattor/tips? Siamesen skottar gärna ut sand, lilltjejen är ju långhårig - så...
 
Sv: Kattsand överallt..

Jag har en stor rektangulär murarbalja, tror att den är på ca 80 l, som kattlåda. Den håller sanden på plats mycket bättre än mindre lådor. Den står intryckt under trappen, så den syns knappt heller.
 
Sv: Kattsand överallt..

Jag har en "skottare" oxå och rekommenderar kattlåda från Cat-it. Den har en fals på insidan vid luckan som gör att minimalt skvätter ut.

Att det fastnar i den långa pälsen har jag dock ingen lösning på om du inte kan tvinga henne i genom en trång passage med borstar runt om. Som typ en biltvätt.
 
Sv: Kattsand överallt..

Jag har en stor rektangulär murarbalja, tror att den är på ca 80 l, som kattlåda. Den håller sanden på plats mycket bättre än mindre lådor. Den står intryckt under trappen, så den syns knappt heller.

Jag har en "skottare" oxå och rekommenderar kattlåda från Cat-it. Den har en fals på insidan vid luckan som gör att minimalt skvätter ut.

Att det fastnar i den långa pälsen har jag dock ingen lösning på om du inte kan tvinga henne i genom en trång passage med borstar runt om. Som typ en biltvätt.

Murarbalja fungerar inte, eller allt är ju relativt. Jag behöver aldrig tömma den, det skulle hunden göra ;)

Cat-it-lådan, jag fattar inte riktigt hur kanten ska påverka men förklara gärna? Siamesen går in i lådan, och kissar precis innanför öppningen. Sen skottar han över sand = det sprutar sand ur lådan. När han skiter gör han det längst in, och står sen och skottar sand bakåt, inklusive försöker skrapa utanför lådan för att täcka över. Jätteintelligenta toavanor..
 
Sv: Kattsand överallt..

Golv-plattor i plast vet jag att en del använder i området närmast kattlådorna, och jag planerar att köpa ett par själv också.
Såna här:
65204_472x472.jpg
 
Sv: Kattsand överallt..

Köp en plastback med lock och gör hål så att katterna kan hoppa i ovanifrån. Alternativt bygger du in lådorna i en möbel. Jag har kattoaletterna i ett skåp och katterna går in underifrån.
 
Sv: Kattsand överallt..

Det finns inget sätt att bygga in etc. Så behöver något som stoppar/samlar upp sanden
 
Sv: Kattsand överallt..

Jag fick stopp på (effekten av) min skottare genom en Modkat. Dyr som stryk men funkar ack så bra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 147
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag har För två veckor sedan blivit med katt :love: Och, Det här med kattsand, jag blir inte riktigt klok! Pappa fixade sand till lådan...
2
Svar
23
· Visningar
5 994
Senast: sofia77
·
B
Övr. Katt Vi har fått spader på att våra katter lekt ut kattsanden ur lådorna. Eftersom avloppet på toan blev fullt med kattsand blev vi såklart...
Svar
10
· Visningar
9 654
Senast: Busig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp