Bukefalos 28 år!

Kattsnack 10

När jag vaknade så hade Urax en ilsket röd svullnad på överläppen stor som en femkrona. Inget öppet "sår" men hade blött en del och det såg glest ut med päls. Fattade ingenting :confused: Har inga giftiga växter, han hade inte bitit i några kablar och inte rivit ner något.
Nu på kvällen kröp det fram en halvdöd geting under mattan :nailbiting: Det måste vara den som orsakade det! Han är fortfarande svullen och irriterad på läppen men svalget och tungan ser bra ut. Stackars Urax, han har ingen tur han :heartAndas fint, är pigg och äter iaf! Tvättat rent och ser ingen gadd.
 
När jag vaknade så hade Urax en ilsket röd svullnad på överläppen stor som en femkrona. Inget öppet "sår" men hade blött en del och det såg glest ut med päls. Fattade ingenting :confused: Har inga giftiga växter, han hade inte bitit i några kablar och inte rivit ner något.
Nu på kvällen kröp det fram en halvdöd geting under mattan :nailbiting: Det måste vara den som orsakade det! Han är fortfarande svullen och irriterad på läppen men svalget och tungan ser bra ut. Stackars Urax, han har ingen tur han :heartAndas fint, är pigg och äter iaf! Tvättat rent och ser ingen gadd.
Åh stackars kisse. Min lucifer när han hade tratt och var i unga årens superbusig aldrig still period så fångade han en geting i tratten som stack i överläppen som svullnade. Åkte in akut efter telefonsamtaldå det fanns risk att svullna inåt, han fick kortisontablett.
Så håll koll på honom så att det inte börjar svullna inåt.
 
När jag vaknade så hade Urax en ilsket röd svullnad på överläppen stor som en femkrona. Inget öppet "sår" men hade blött en del och det såg glest ut med päls. Fattade ingenting :confused: Har inga giftiga växter, han hade inte bitit i några kablar och inte rivit ner något.
Nu på kvällen kröp det fram en halvdöd geting under mattan :nailbiting: Det måste vara den som orsakade det! Han är fortfarande svullen och irriterad på läppen men svalget och tungan ser bra ut. Stackars Urax, han har ingen tur han :heartAndas fint, är pigg och äter iaf! Tvättat rent och ser ingen gadd.
Getingar släpper inte gadden som bin gör så du kommer inte hitta någon heller, men håll som sagt uppsikt på svullnaden.
 
Getingar släpper inte gadden som bin gör så du kommer inte hitta någon heller, men håll som sagt uppsikt på svullnaden.
Åh sorry, lyckades skriva fel i mitt inlägg :bag:
Det var just ett bi jag hittade och inte en geting som jag skrev!
Men har funderat på om biet inte borde dött tidigare om den lyckats använda gadden? :confused: Hur länge överlever de efter ett stick?
Biet kanske var oskyldig trots allt :nailbiting: Men vad kan det ha varit då...
 
En liten katt 🐈
IMG_20230414_133920.jpg
 
Återbesöket med Kantarell gick jättebra ❤️
Är bara tomma blodkärl kvar i ögat nu, har en mörk skugga långt in, har haft den hela tiden men den har inte förändrats något. Han har en ögonfärg som gör att det är svårt att veta om det är ögats normala färg eller något annat. Men att det sett likadant ut hela tiden är väldigt positivt.
Vi ska tillbaka om ett halvår för en uppföljning.
Bästa, snälla Kantarellen 🧡
IMG_20230414_180209.jpg
 
Kantarell är verkligen easy going och okomplicerad. Han går själv in i transportburen, ligger lugn och tyst i bil och väntrum. Han tycker väl inte att det är så himla festligt att bli lyst i ögonen titt som tätt men han protesterar aldrig. När vi kommer hem går han ut ur buren med svansen i vädret, in i köket och skriker efter mat 😁
Sen är han sitt vanliga glada jag resten av dagen, veterinärbesöket är glömt direkt.
Så på ett sätt får vi vara glada för att det var han som blev sjuk och inte någon av de andra surtanterna 😅
Sen hade det såklart varit bäst om ingen blir sjuk någonsin.
 
Åh sorry, lyckades skriva fel i mitt inlägg :bag:
Det var just ett bi jag hittade och inte en geting som jag skrev!
Men har funderat på om biet inte borde dött tidigare om den lyckats använda gadden? :confused: Hur länge överlever de efter ett stick?
Biet kanske var oskyldig trots allt :nailbiting: Men vad kan det ha varit då...
Jag har ingen aning om hur länge ett bi lever efter det stuckit men oavsett hoppas jag det går bra.
 
Åh sorry, lyckades skriva fel i mitt inlägg :bag:
Det var just ett bi jag hittade och inte en geting som jag skrev!
Men har funderat på om biet inte borde dött tidigare om den lyckats använda gadden? :confused: Hur länge överlever de efter ett stick?
Biet kanske var oskyldig trots allt :nailbiting: Men vad kan det ha varit då...
Kan du lägga in en bild? På såret/svullnaden?
 
Kan du lägga in en bild? På såret/svullnaden?
Har försökt att ta en bild sedan jag upptäckte svullnaden men det är jättesvårt att hålla katten, flytta undan päls och ta ett kort samtidigt :laugh:
Svullnaden har hela tiden varit lokal, vid yttersta morrhåren.
Idag har svullnaden gått ner helt, bara lite svagt rosa istället för ilsket rött. Lite skralt med päls på en yta stor som en lillfingernagel idag. Nu måste jag verkligen gräva bland pälsen för att hitta det
 
Har försökt att ta en bild sedan jag upptäckte svullnaden men det är jättesvårt att hålla katten, flytta undan päls och ta ett kort samtidigt :laugh:
Svullnaden har hela tiden varit lokal, vid yttersta morrhåren.
Idag har svullnaden gått ner helt, bara lite svagt rosa istället för ilsket rött. Lite skralt med päls på en yta stor som en lillfingernagel idag. Nu måste jag verkligen gräva bland pälsen för att hitta det
Låter som ett insektsstick ändå!
 
Loke som gått ner i vikt har nu varit på ultaljud av hjärtat för ett blåsljud,s om inte var något att oroa sig för, men han hade false tendons, som tydligen brukar vara ofarligt hos katt men skulle följas upp årligen. SEdan kollade han tänderna och då hade han FORL och fick dra ut 5 tänder i underkäken, och det ska också följas upp årligen. Sen hade ett stygn i käken gått upp så blev ett extra återbesök för det (båda återbesöken var dock gratis, så :up: för det). Nu när allt det är klart och jag varit hos veterinären en gång i veckan ungefär sen slutet av februauri, så tänkte jag att nu är det ett tag tills nästa gång. Sen kom jag på att i början av maj ska både Freja och Loke på sin halvårskontroll för blodtryck/njurar respektive epilepsi. :banghead:

Tycker snart jag kan få ett stämpelkort som stamkund hos veterinären :rofl:
 
Positiva besked angående Urax idag :love:Veterinären var lika förvånad som jag att njurvärdena var helt normala och att hjärtmarkörerna hade sjunkit så att alla utom ett värde var normala :eek:
Så nu finns det möjlighet att testa läkemedel för hjärtat iaf :up:
Han är fortfarande en sjuk katt såklart men det öppnar upp för möjligheten att försöka behandla innan jag tar beslutet att ta bort honom
 
Positiva besked angående Urax idag :love:Veterinären var lika förvånad som jag att njurvärdena var helt normala och att hjärtmarkörerna hade sjunkit så att alla utom ett värde var normala :eek:
Så nu finns det möjlighet att testa läkemedel för hjärtat iaf :up:
Han är fortfarande en sjuk katt såklart men det öppnar upp för möjligheten att försöka behandla innan jag tar beslutet att ta bort honom
Men åh, vad underbart! ❤️ Hoppas att ni hittar ett läkemedel som funkar bra så att ni får många, fina år till tillsammans!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 167
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 292
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 567
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp