Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Jag har ju uppvÀxt med hundar och haft egen i nÀstan hela mitt vuxna liv, nu funkar det inte av praktiska skÀl men Oscar dÀmpar min abstinens en hel del.
Han kommer alltid och möter mig i dörren, följer efter överallt och hÄller sÀllskap oavsett vad jag gör, lÀser, lagar mat, bakar, stÀdar, sover, alltid en Oscar vid min sida.
Det Ă€r sĂ„ hĂ€rligt ❀

Liten gÄr runt Ä skriker för fulla muggar. Inser att han nog tror det Àr morron. :bag: jag dÀckade efter jobbet i sÀngen. SÄ jag har sovit nÄges timmar. Hans logik Àr kliva upp ur sÀngen, ja dÄ Àr frukost. :rofl:

Jag har ett stort dilemma.
Min allergi blir bara vÀrre och vÀrre. Hur lÀnge Àr det vÀrt att försöka?

Lina och Maggan Àr ju lite Àldre, 8 resp 7 Är. Maja Àr Àr snart tvÄ, helt galen men underbar ÀndÄ. Omplacera kÀnns fruktansvÀrt. De Àr ju mina pÀlsklingar!

Lina skulle kunna flytta tillbaka till svÀrmor. Men dÄ blir hon utekatt.
Maggan Àr ju otroligt reserverad, lite skygg, men vÀldigt trevlig nÀr hon lÀrt kÀnna sina mÀnniskor.
Maja Àr Maja. Jag sÀger inte mer Àn sÄ.

Jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag vill verkligen behÄlla dem alla tre, men samtidigt vill jag inte mÄ dÄligt..

Lina och Maggan Àr ju lite Àldre, 8 resp 7 Är. Maja Àr Àr snart tvÄ, helt galen men underbar ÀndÄ. Omplacera kÀnns fruktansvÀrt. De Àr ju mina pÀlsklingar!

Maggan Àr ju otroligt reserverad, lite skygg, men vÀldigt trevlig nÀr hon lÀrt kÀnna sina mÀnniskor.

Jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag vill verkligen behÄlla dem alla tre, men samtidigt vill jag inte mÄ dÄligt..
Har du pratat med vÄrden om att testa allergivaccination?

Att Oscar Àr som en hund stÀmmer pÄ fler sÀtt dessvÀrre.
Prada blev magsjuk tidigare i veckan, piggade pĂ„ sig snabbt men för sĂ€kerhets skull fĂ„r hon en omgĂ„ng canikur. Oscar tycker det Ă€r godare Ă€n godis och igĂ„r var han snabb som tusan, tog korken och Ă„t upp den 😅
Hoppades att han skulle krÀkas upp den men icke, han har Àtit och druckit som vanligt hela dagen, Àr pigg och glad sÄ förhoppningsvis gÄr den rakt igenom.
Men va fan liksom, skÀrp dig katt!

Jag har en katt pÄ 15 Är som Àr ganska pigg för att vara en gammal tant.
PÄ senare Är har vi blivit vÀldigt intresserade av att skaffa hund men sagt att det fÄr ske nÀr Lova (katten) inte finns mer.
Nu har vi fÄtt förfrÄgan om att ta en omplaceringshund. Hunden bor med katt idag men vÄr katt har i princip aldrig trÀffat en hund, inte inomhus iaf.
Är det taskigt mot katten att skaffa hund nu? Borde vi vĂ€nta tills hon inte finns mer?

PÄ senare Är har vi blivit vÀldigt intresserade av att skaffa hund men sagt att det fÄr ske nÀr Lova (katten) inte finns mer.
Nu har vi fÄtt förfrÄgan om att ta en omplaceringshund. Hunden bor med katt idag men vÄr katt har i princip aldrig trÀffat en hund, inte inomhus iaf.
Är det taskigt mot katten att skaffa hund nu? Borde vi vĂ€nta tills hon inte finns mer?

Är det en snĂ€ll hund som Ă€r bra med katter hade jag inte oroat mig. Bara se till att katten har lĂ€ttillgĂ€ngliga platser dĂ€r hon fĂ„r vara ifred och sen sĂ„klart inte glömma bort katten utan ge henne mycket uppmĂ€rksamhet och kĂ€rlek.

Är hon en cool cat eller en som stressar upp sig? SĂ€rskilt som hon Ă€r gammal sĂ„ nej, jag skulle inte utsĂ€tta henne för det de sista Ă„r(en) hon har kvar. Hon behöver lugn och ro, sĂ€rskilt om hon aldrig bott med en hund, hur snĂ€ll den en Ă€r. Om du kan, ta den pĂ„ prov, och inte intala sig sjĂ€lv att det blir bĂ€ttre bara katten vĂ€njer sig sĂ„ kan du göra ett försök. Om den inte gör det Ă€r det försent.

Sorry nu lÄter jag jÀttehÄrd, men sÀrskilt nÀr de Àr sÄ gamla som Lova ska de inte behöva utsÀttas för den press en till familjemedlem till skulle skapa, hur snÀll, som sagt, hunden Àn Àr. MÄnga försöker köpa en kattunge som sÀllskap och Àven det kan bli problematiskt. Katter Àr i allmÀnhet inte förtjusta i förÀndringar i deras revir.

Är hon en cool cat eller en som stressar upp sig? SĂ€rskilt som hon Ă€r gammal sĂ„ nej, jag skulle inte utsĂ€tta henne för det de sista Ă„r(en) hon har kvar. Hon behöver lugn och ro, sĂ€rskilt om hon aldrig bott med en hund, hur snĂ€ll den en Ă€r. Om du kan, ta den pĂ„ prov, och inte intala sig sjĂ€lv att det blir bĂ€ttre bara katten vĂ€njer sig sĂ„ kan du göra ett försök. Om den inte gör det Ă€r det försent.

Sorry nu lÄter jag jÀttehÄrd, men sÀrskilt nÀr de Àr sÄ gamla som Lova ska de inte behöva utsÀttas för den press en till familjemedlem till skulle skapa, hur snÀll, som sagt, hunden Àn Àr. MÄnga försöker köpa en kattunge som sÀllskap och Àven det kan bli problematiskt. Katter Àr i allmÀnhet inte förtjusta i förÀndringar i deras revir.

Jag instÀmmer helt hÀr @BusBarro, jag hade inte ens övervÀgt att göra det mot en gammal katt. Det kan mycket vÀl förkorta hennes liv och inte göra den sista tiden behaglig.

Ja det Àr taskigt. Jag hade aldrig gjort det mot min 15 Äring. Varken en kattunge eller hund. Hans sista tid Àr hans och den ska vara lugn dÀr han fÄr vara i centrum och fÄ en massa kÀrlek.

Oscar Ă€r sjuk 😔
Han var som vanligt nÀr jag kom hem frÄn jobbet igÄr, nÀr jsg kom hem frÄn stallet nÄgra timmar senare kÀndes han lite lÄg.
KrÀktes ett par gÄnger under kvÀllen, bajsade en gÄng. Var bra i magen men gjorde det utanför lÄdan.

I morse gick han pÄ lÄdan och kissade, efterÄt KrÀktes han upp vatten pÄ golvet.
Ringde djursjukhuset och har en akuttid klockan 11 idag.

Nu har vi varit pÄ Djursjukhuset, jag Àr sÄ tacksam för att vi har tvÄ stycken inom 30 minuters körvÀg.
Oscar var lite piggare redan innan vi Äkte men jag vÄgar verkligen inte chansa med en katt som krÀks upp vatten.

Han charmade bĂ„de veterinĂ€r och djursjukvĂ„rdare med sitt milda och vĂ€nliga sĂ€tt. Hur snĂ€ll som helst med allt och de frĂ„gade om han alltid Ă€r sĂ„ enkel. Ja, det Ă€r sĂ„n Oscar Ă€r ❀

Han hade nÄgot förhöjd tempo och lite blÄsljud pÄ hjÀrtat. Lite gasig i magen och inte helt nöjd med att bli klÀmd pÄ magen.
De tog utökade blodprover, nÄgot förhöjt levervÀrde, annars var allt bra.
Levern kan bero pÄ att han inte Àtit pÄ ett dygn men vi ska göra ett ultraljud i januari för att utesluta sjukdom.

Han fick magmedicin och aptitstimulerande salva i örat. Ska Àta skonkost ett par veckor och sÄ hÄller vi tummarna för att han kryar pÄ sig.

VĂ€rldens snĂ€llaste katt 💕
20251218_130444.webp

Har det blivit sÀmre sen Maja flyttade in? Kan ju vara att hon ger ifrÄn sig mer allergener (jag gissar bara).

FörstÄr att det kÀnns skit jobbigt, tycker det Àr konstigt att de inte kan erbjuda vaccin nÀr man kan göra det mot pollen som man ju utsÀtts för dagligen med.

Om du behöver omplacera katterna till slut sÄ slÄ mig en signal eller skicka ett sms. Jag har nÄgra som runt mig som letar efter katt, jag kan ta hem en av dom.
Om det funkar med mina tvÄ, bÄda klassas vÀll som seniorer nu 11Är, men fÄr helt sjuka zoomies ibland att jag knappt begriper.

Han katten körde det i sÀngen inatt, in under tÀcket, slog mig i ansiktet för att sen flyga ut i hallen, vÀlta vattenskÄlen. In i vardagsrummet och riva ner allt pÄ skrivbordet för att sen hoppa upp pÄ en hög byrÄ och se smÄtt förrvirrad ut. Den katten har jag fÄtt för mina synder eller nÄtt, natten innan tyckte han att 4kg katt rakt i magen var en bra stundsmatta. Matte not so much.

Har det blivit sÀmre sen Maja flyttade in? Kan ju vara att hon ger ifrÄn sig mer allergener (jag gissar bara).

FörstÄr att det kÀnns skit jobbigt, tycker det Àr konstigt att de inte kan erbjuda vaccin nÀr man kan göra det mot pollen som man ju utsÀtts för dagligen med.

Om du behöver omplacera katterna till slut sÄ slÄ mig en signal eller skicka ett sms. Jag har nÄgra som runt mig som letar efter katt, jag kan ta hem en av dom.
Om det funkar med mina tvÄ, bÄda klassas vÀll som seniorer nu 11Är, men fÄr helt sjuka zoomies ibland att jag knappt begriper.

Han katten körde det i sÀngen inatt, in under tÀcket, slog mig i ansiktet för att sen flyga ut i hallen, vÀlta vattenskÄlen. In i vardagsrummet och riva ner allt pÄ skrivbordet för att sen hoppa upp pÄ en hög byrÄ och se smÄtt förrvirrad ut. Den katten har jag fÄtt för mina synder eller nÄtt, natten innan tyckte han att 4kg katt rakt i magen var en bra stundsmatta. Matte not so much.
NÀ, det Àr Maggan som Àr vÀrst för allergin. Möjligen att Maja fick det att tippa över men det Àr Maggan jag reagerar mest pÄ.

Jag har köpt allergifoder (Purina liveclear) och hoppas det ska hjÀlpa. MÄste bli bÀttre pÄ att duscha dem regelbundet med allergischampo ocksÄ.
Och sÄ var det det dÀr med att stÀda med :angel:

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

• Sorgen efter en katt
  • 11-Ă„rig katt med misstĂ€nkt diskbrĂ„ck
  • Blir med katt - vad fĂ„r vi inte glömma?
  • Ungkatt och aktivitetsnivĂ„

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka