Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Okej, förstĂ„r! Ja, det blir ju verkligen en chock med dessa priser, och jag förstĂ„r verkligen att det kĂ€nns extra dyrt nĂ€r man inte fĂ„r veta vad som faktiskt felade. De rusande priserna i djurvĂ„rden Ă€r verkligen skrĂ€mmande. Även om jag Ă€r sĂ„ tacksam att det finns kliniker som Ă€r tillgĂ€ngliga/öppna dygnet runt sĂ„ Ă€r det hemskt att en stor del av att det nu Ă€r sĂ„ dyrt Ă€r för att dĂ€r Ă€r nĂ„gra högt uppsatta som insett att de kan tjĂ€na stora pengar pĂ„ vĂ„rd av sjuka djur.

NĂ€r jag tecknade Älvas försĂ€kring sĂ„ gick det fortfarande att fĂ„ bara fast sjĂ€lvrisk (dvs ingen rörlig del) vilket ju Ă€r mycket tryggt som djurĂ€gare, men nu finns inte den möjligheten lĂ€ngre. 😞

Ja men precis, hade vi hittat nÄgot allvarligt ellerbara nÄgot fel överhuvudtaget. SÄ hade det nog inte kÀnts som det gör. För nu har jag betalat runt 7000 för i princip att min katt haft ett virus eller varit magsjuk. För alla blodprov, ultraljud och röntgen sÄg bra ut.

Men Àr som sagt sÄ tacksam för kliniken och för alla kliniker som har öppet för oss och som gör allt för att hjÀlpa oss och vÄra djur :heart.

Men ja, börjar fundera pÄ hur man ska ha rÄd att ha djur i framtiden.

Var med henne bÄde nÀr hon lÀmnade in katten och hÀmtade, samt betalade. Efter försÀkringen tagit sitt, sÄ blev det 7000 för min svÀgerska.

Jag har 2000 i fast och 25 % rörlig. Samma som min svÀgerska har och i samma bolag. Var dock nÄt/nÄgra Är sedan vi var pÄ awake.
Ja efter försÀkringen Àr ju inte samma som innan. Det gÄr liksom inte att jÀmföra om du inte anger det, och vilken fast samt rörlig sjÀlvrisk bÄde du och din svÀgerska har. BÀsta Àr alltid att jÀmföra kvittona och de olika posterna, eller jÀmföra slutsumman INNAN reglering.

Ja men precis, hade vi hittat nÄgot allvarligt ellerbara nÄgot fel överhuvudtaget. SÄ hade det nog inte kÀnts som det gör. För nu har jag betalat runt 7000 för i princip att min katt haft ett virus eller varit magsjuk. För alla blodprov, ultraljud och röntgen sÄg bra ut.

Men Àr som sagt sÄ tacksam för kliniken och för alla kliniker som har öppet för oss och som gör allt för att hjÀlpa oss och vÄra djur :heart.

Men ja, börjar fundera pÄ hur man ska ha rÄd att ha djur i framtiden.
Du har betalat 7000kr för att utesluta nÄgot allvarligt, se det sÄ istÀllet.

Du har betalat 7000kr för att utesluta nÄgot allvarligt, se det sÄ istÀllet.

Jag har hela tiden sagt jag Àr tacksam för kliniken, att vi har fÄtt hem katten igen och att inget var allvarligt fel :heart. Men tyckte kostnaden var vÀldigt hög, för det som gjordes. Men har inte direkt varit hos veterinÀren för "smÄfel" pÄ lÀnge och Àr nog dÀrför det kÀndes dyrt.

För som sagt kÀndes de som det var billigare tidigare.

Men som sagt, sjukt tacksam för kliniken och all deras hjÀlp :bow:. Inget skit alls pÄ dem överhuvudtaget. Utan blev bara överraskad pÄ priset.

Besöket som hÀlsar pÄ hÀr hemma lite oftare nu sa ju att han inte trÀffat sÄ mycket katter och tycker dom Àr lite lÀskiga. Jag gick ut i köket Ä han till vardagsrummet Ä satte sig i soffan. NÀr jag kommer in sÄ har stora herrn parkerat intill honom Ä han kliar Ä klappar för fulla muggar. :love:

Älvas öga Ă€r mycket bĂ€ttre idag. đŸ©· Hon har fĂ„tt ögondroppar vid nĂ„gra tillfĂ€llen under dagen. Det kommer fortfarande gojs i ögonvrĂ„n, och det Ă€r inte helt som det ska, men hon kniper inte lika mycket lĂ€ngre i alla fall. Nu nĂ€r hon gick förbi sĂ„ sĂ„g det inte ut som att hon knep alls.

PÄ vÀg hem frÄn veterinÀren. Blodprovet visade ingenting, hon Àr i fint skick sÄ att sÀga. KÀnns bra!
Jag var ju orolig att det var njurarna, med tanke pÄ hur mycket hon krÀkts och sÄ. Men det var det inte. Förmodligen en hÄrboll pÄ tvÀren trodde veterinÀren.
Ska köpa malt och se om det duger till fröken Lina.

Vi har ocksÄ en stackare med (förmodligen) horribla hÄrbollar just nu. :cry:

Hon har krÀkts upp en rejÀl i natt, och Àr ocksÄ illamÄende och lös i magen med bajs över hela lÀgenheten. Har fÄtt i henne lite kokt fisk under dagen, och Àr det inte bÀttre imorgon fÄr vi ta oss till veterinÀren. Tycker sÄ synd om henne nÀr hon bÄde ber om hjÀlp med allt det jobbiga men ju samtidigt Àr för rÀdd för all form av tvÄngshantering för att det ska gÄ att tvÀtta byxorna pÄ henne pÄ ett vettigt sÀtt.

Hon har aldrig haft hÄrbollar förut men vi har vÀl varit lite dÄliga pÄ att borsta nÀr det varit kallt ute och statisk pÀls (och hon fÄr ju aldrig tovor). Brukar kamma igenom henne varje dag annars.

Hon har krÀkts upp en rejÀl i natt, och Àr ocksÄ illamÄende och lös i magen med bajs över hela lÀgenheten. Har fÄtt i henne lite kokt fisk under dagen, och Àr det inte bÀttre imorgon fÄr vi ta oss till veterinÀren. Tycker sÄ synd om henne nÀr hon bÄde ber om hjÀlp med allt det jobbiga men ju samtidigt Àr för rÀdd för all form av tvÄngshantering för att det ska gÄ att tvÀtta byxorna pÄ henne pÄ ett vettigt sÀtt.

Hon har aldrig haft hÄrbollar förut men vi har vÀl varit lite dÄliga pÄ att borsta nÀr det varit kallt ute och statisk pÀls (och hon fÄr ju aldrig tovor). Brukar kamma igenom henne varje dag annars.
Kan rekommendera catmalt och canikur pro pasta i kombination med varandra.

HjÀlpte mycket pÄ min lÄnghÄriga katt.
Jag bytte Àven foder till RC long hair indoor.

Det i kombination med malt och canikur gjorde verkligen susen.

Min erfarenhet av att Äka in till veterinÀr med liknande problem Àr inte bra 
 har aldrig fÄtt nÄgon vettig hjÀlp. De har i stort sett rekommenderat ovanstÄende.

Hade katten inte blivit hjÀlp av ovanstÄende hade jag sjÀlvklart gjort utredningen.

Kan rekommendera catmalt och canikur pro pasta i kombination med varandra.

HjÀlpte mycket pÄ min lÄnghÄriga katt.
Jag bytte Àven foder till RC long hair indoor.

Det i kombination med malt och canikur gjorde verkligen susen.

Min erfarenhet av att Äka in till veterinÀr med liknande problem Àr inte bra 
 har aldrig fÄtt nÄgon vettig hjÀlp. De har i stort sett rekommenderat ovanstÄende.

Hade katten inte blivit hjÀlp av ovanstÄende hade jag sjÀlvklart gjort utredningen.

Hon vÀgrar tyvÀrr helt att peta i sig kattmalt, ska Äka och handla paraffinolja och se om det kan vara enklare att fÄ ner tillsammans med nÄgon vÀldigt god mat. Vi har pro-kolin hemma ocksÄ, ska testa om det gÄr att fÄ ner.

De Àter enbart blötmat i vanliga fall, och det hÀr Àr första gÄngen i hennes treÄriga liv som hon har hÄrbollar sÄ ordinarie rutin Àr nog bra egentligen. MÄste bara komma ihÄg att borsta lite varje dag, som vi har gjort fram till december. :sorry:

Nu petar hon frivilligt i sig smÄ portioner RC gastrointestinal med fortiflora, sÄ vi fortsÀtter med det och hÄller tummarna för att slippa dra en katt som Àr rÀdd för frÀmmande mÀnniskor till veterinÀren...

(En av de största anledningarna till att jag Àr sÄ starkt för planerad avel; livet blir sÄ mycket lÀttare för alla med djur som tror folk om gott i nÀstan alla lÀgen. NÀr det som ska hjÀlpa ocksÄ blir ett stort stressmoment i sig Àr det alltid mer kritiskt. :()

NÄgon som behöver?
IMG20260116095919.webp

Har du försökt med vethome? Jag tror de finns Àven i Göteborg. Man fÄr betala lite extra men vet kommer hem till dig och undersöker istÀllet för att man ska stressa katten genom att gÄ till kliniken.

Edit: Kan ocksÄ rekommendera bonqat för att lugna ner en stressad/rÀdd/arg katt. Jag anvÀnder den ju för att fÄ klippa Megaras klor och det hjÀlper en hel del.

NÄgon som Àr duktig pÄ genetik som kan förklara varför Junos morrhÄr skiftar i fÀrg?

IMG_20260117_102045.webp

Svart till vitt till svart... Jag hade förstĂ„tt hennes svarta morrhĂ„r om de rĂ„kade vĂ€xa precis dĂ€r hon har frĂ€knar (en frĂ€ken?), men att de skiftar fram och tillbaka har jag svĂ„rt att förstĂ„. 😜

NÄgon som Àr duktig pÄ genetik som kan förklara varför Junos morrhÄr skiftar i fÀrg?

Visa bifogad fil 180053

Svart till vitt till svart... Jag hade förstĂ„tt hennes svarta morrhĂ„r om de rĂ„kade vĂ€xa precis dĂ€r hon har frĂ€knar (en frĂ€ken?), men att de skiftar fram och tillbaka har jag svĂ„rt att förstĂ„. 😜
Mina har ocksÄ sÄ. Inget jag reflekterat över.

IgÄr ville inte Megara Àta middag (hon Ät upp sin frukost och lunch) och jag fick naturligtvis spader. Men ringde inte FirstVet (kan se deras miner nÀr jag ringer för att min katt inte vill Àta middag). Idag var hon precis som vanligt. Hon har kanske lite mindre aptit, hon satt inte framför mig med rumpan pÄ tangentbordet skrek. Utan kom till köket nÀr jag var dÀr och jamade och gick fram till skÄlen med svansen rakt upp. SÄ gav henne lite blötmat som vanligt och det Ät hon upp med god aptit.

VĂ„ra katter Ă€r sĂ„ roliga 😂
De busar och leker bĂ„de med oss och varandra. IgĂ„r gömde sig Luna bakom dörren och smög pĂ„ Tesla, hon blev skitrĂ€dd och studsade ivĂ€g i sidled och in i nĂ€sta rum. Luna studsade efter och man kunde nĂ€stan se pĂ„ henne hur hon skrattade för sig sjĂ€lv, sedan in bakom dörren igen 😄 Hon skrĂ€mde Tesla en gĂ„ng till som drog ivĂ€g, kom tillbaka och daskade till Luna i arslet och drog ivĂ€g inunder köksstolarna (vi har stolsöverdrag som gĂ„r enda ner till golvet, katterna Ă€lskar dem). Luna kom efter och sedan var det kurragömmalek under bordet đŸ€ŁđŸ€Ł

Visa bifogad fil 180053

@Lyan brukar vara grym pÄ fÀrggenetik!

Visa bifogad fil 180053

Vilken fÀrg har hon?
@Lyan brukar vara grym pÄ fÀrggenetik!
Tack! Jag har inte sÀrskilt bra koll pÄ katter, men har eventuellt ett par teorier beroende pÄ vilken fÀrg resten av katten har

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

• Sorgen efter en katt
  • 11-Ă„rig katt med misstĂ€nkt diskbrĂ„ck
  • Blir med katt - vad fĂ„r vi inte glömma?
  • Ungkatt och aktivitetsnivĂ„

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka