Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur menar du då ?

@Alexandra_W på vilket sätt kommer katterna över tops att interagera med ? 😳 bara väldigt undrande 😅

Nu var det inte mina katter som äter tops utan Marie's. Men den jag hade som åt tops tog varje chans att stjäla en han kom åt. Det var en siames så vi talar på nivå katt som öppnar dörrar och kan klättra på väggar. Var ju lätt löst efter hans sug efter dem upptäckts.

Skulle mina nuvarande vilja ha en tops skulle de kunna gå in i badrummet och hämta en. De är helt åtkomliga. Och gissningvis så de katter som äter tops bryter sig in alt hittar en tappad tops eller ett öppnar åtkomligt paket. Jag tror de flesta inte säkrar sitt hem mot allt en katt teoretiskt kan äta. Utan det görs när det upptäckts att katten äter tops, sladdar, bhar eller vad det nu är
 
Det är en annan substans än mynta. Jag har haft ett antal katter som tyckt om myntade blir höga, lugna och dreglar. Ingen av de reagerade på matabi.

Det är bara ta bort pinnarna om hon skulle bli "galen" av det. Och galen av kattmynta eller watabi I 10 min är bättre än sjuk av tops :)
Det är klart att allt är bättre än att få i sig fel saker men mynta kommer jag troligtvis inte presentera för någon katt igen.
 
Stressade, kissade fel osv.

Jag har aldrig sett en katt reagera så på kattmynta. Men som sagt de där matabi pinnarna är inte kattmynta. Finns ju neutrala pinnar med. Eller ta in några från skogen.

Men jag skulle just med tanke på att hon haft besvär med kräkningar fundera på om det extrema behovet av att tugga inte hänger ihop med det. Dvs fokusera på en ev veterinär anledning. Hur har det gått med kräkningarna?
 
Jag har aldrig sett en katt reagera så på kattmynta. Men som sagt de där matabi pinnarna är inte kattmynta. Finns ju neutrala pinnar med. Eller ta in några från skogen.

Men jag skulle just med tanke på att hon haft besvär med kräkningar fundera på om det extrema behovet av att tugga inte hänger ihop med det. Dvs fokusera på en ev veterinär anledning. Hur har det gått med kräkningarna?

Jo jag har funderat men det känns inte riktigt så. Snarare att det kliar.
Nu har jag köpt tunna hundtuggben och pinnar med mynta.
Tuggbenet blev mest en leksak. Pinnarna tuggade hon lite på men inte jätte mycket.

Kräkningarna har gått bra. Det är sex veckor sen hon hade spydde sjukligt. För ett par veckor sen spydde hon en gång men det var jättemycket hår och en insekt så den räknar jag inte.
 
Jo jag har funderat men det känns inte riktigt så. Snarare att det kliar.
Nu har jag köpt tunna hundtuggben och pinnar med mynta.
Tuggbenet blev mest en leksak. Pinnarna tuggade hon lite på men inte jätte mycket.

Kräkningarna har gått bra. Det är sex veckor sen hon hade spydde sjukligt. För ett par veckor sen spydde hon en gång men det var jättemycket hår och en insekt så den räknar jag inte.

Jag skulle vara försiktig med tuggbenen för hund om du menar råhudstugg och hon börjar äta de. Hundar och katter har olika matsmältning och råhudstugg är svårsmält.

Vad skönt ang kränkningarna! :)
 
Jag skulle vara försiktig med tuggbenen för hund om du menar råhudstugg och hon börjar äta de. Hundar och katter har olika matsmältning och råhudstugg är svårsmält.

Vad skönt ang kränkningarna! :)
Jag är försiktigt och hon får bara ha det litegrann i taget.
Rekommenderat av fler kattmänniskor plus en veterinären. Så jag hoppas att det är ok.
1CABDE72-D860-4D30-BFDE-6CD9124979D5.jpeg
 
Tuva har inte kräkts en enda gång sen vi köpte foderautomaten! Tack tack för att ni övertalade mig @Alexandra_W och @mackan
Det enda jag saknar är att fodra på morgonen. Det är nåt speciellt med det.

Nu gör jag experiment med Lina. Hon behöver lägga på sig lite men äter inte så mycket. Så jag har köpt små påsar med tre olika sorters torrfoder och hällt upp i skålar till henne. Får se vilken som faller damen i smaken. Ska jag göra det riktigt rätt ska jag ju byta plats på skålarna också. Men så seriös är jag inte den här gången :D
 
Tuva har inte kräkts en enda gång sen vi köpte foderautomaten! Tack tack för att ni övertalade mig @Alexandra_W och @mackan
Det enda jag saknar är att fodra på morgonen. Det är nåt speciellt med det.

Nu gör jag experiment med Lina. Hon behöver lägga på sig lite men äter inte så mycket. Så jag har köpt små påsar med tre olika sorters torrfoder och hällt upp i skålar till henne. Får se vilken som faller damen i smaken. Ska jag göra det riktigt rätt ska jag ju byta plats på skålarna också. Men så seriös är jag inte den här gången :D

Vad härligt att höra! Kan du ge någon tesked blötmat på morgonen så får du ge frukost om du vill?
 
Idag har husse äntligen fattat det jag tjatat om sen Lukas kom. Lämna inte mat framme. Efter att jag med en tiondels sekund till godo räddat husses torkade renkött a 900 spänn kilot som husse köpt i saluhallsbutiken och sen lagt i en papperspåse(!) på köksbordet så insåg husse innebörden av "han stjäl allt ätbart"
 
Idag har husse äntligen fattat det jag tjatat om sen Lukas kom. Lämna inte mat framme. Efter att jag med en tiondels sekund till godo räddat husses torkade renkött a 900 spänn kilot som husse köpt i saluhallsbutiken och sen lagt i en papperspåse(!) på köksbordet så insåg husse innebörden av "han stjäl allt ätbart"

Detta är skälet till att man lägger kött (särskilt oxfilé) i avstängd ugn till vissa besökares förundran. Särskilt efter att man ska gäster och upptäcker när affärerna har stängt att katter har festat.
 
Idag har Liten (siamesen) fått en injektion med kortison för att se om hon slutar klia sönder sina öron av det, dvs om det verkar vara en allergi och är värt dra igång en allergiutredning. Jag vet inte om jag ska hoppas på att det hjälper eller inte hjälper riktigt..

Hon har kliat sina öron frenetiskt förut när hon haft ont i tänderna/munnen men det är uteslutet den här gången. Känns konstigt om hon skulle bli allergisk 8 år gammal men gissar konstigare saker kanske hänt.

Fick även tre doser droger till Lukas. En test dos, en "ifall du misslyckas att ge" och en för själva transporten till vet. Håll tummarna "the test run" ger en närmast komatös katt som utan att fatta det kan stoppas i en bur och ligga där saligt lallandes i la la land.

Tre dygn. Öronen bleka och svala, all rodnad borta. Sett henne klia två ggr och då normalt. Helt klart effekt av kortisonet.
 
Jag skulle bara gå en snabbis på toa, men hinner inte mycket mer än att fälla upp toalocket innan Älva kommer och inser att hon vill dricka vatten i handfatet. Men istället för att hoppa raka vägen upp på handfatet så får hon för sig att ta sig dit toalettstolsvägen. Älva hoppar, jag tjuter "NEJ! :nailbiting:" och sträcker mig för att fånga henne. Min reaktion distraherar Älva och... ja, hon trillar ner i toaletten. Jag fångar upp henne så fort jag bara kan, hon skvätter med benen och lyckas stänka ner hela mig med toavatten...

Bostadsrättsföreningen vill egentligen inte att man ska duscha efter klockan tio på kvällen p.g.a. lyhört, men alltså... jag struntade i just den lilla regeln ikväll...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 502
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp